The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ik heb de politieke discussie hier initieel niet aangehaald. Ik heb vooral gefocust op mijn mening over de eerste twee afleveringen: visueel prachtig, goede intro maar vervolgens een slaapverwekkend saaie eerste episode, en een tweede die ook voorlopig nog nergens heengaat.
En ja, in mijn mening moet een serie na een kwart van z'n eerste seizoen eigenlijk best al een hook hebben.
Maar wees toch eens eerlijk met ons en jezelf. Je bent al vanaf de eerste trailer de serie en de makers met de grond gelijk aan het maken. Alsof er enige kans was dat je na al dat cynisme "hooked" zou kunnen zijn (want de "hook" is er wel degelijk, dat jij er niet door geraakt bent is puur subjectief).
Als je niet tegen een kritische mening kan, lees mijn posts hier dan vooral niet zou ik zeggen. Ik kan evengoed zeggen dat jouw geween dat je geen kritiek op deze serie mag leveren, want het is allemaal getroll - een pluimpje dat je nog niet letterlijk, het woord sexist of racist nog niet in de mond genomen hebt - de boel verziekt, want er is enkel ruimte voor positieve fans, een bende ja knikkers die kritiekloos gewoon content consumeren.
Ik geef letterlijk zelf inhoudelijke kritiek op de serie, dus vrij bizar om dan te stellen dat ik niet wil dat er kritiek komt op de serie. Ik kan absoluut tegen een kritische mening, maar dan wel als ze gebaseerd is op de inhoud van de serie, niet als het fake kritiek is die zuiver en alleen gevormd is door politieke, ideologische wereldbeelden. En al zeker niet als ze dan zo hautain wordt uitgesproken zoals bij jou. Wie jouw mening niet deelt, is geen echte fan (hoe vaak ga je nog herhalen dat je de boeken voor de films hebt gelezen, dat geldt voor de helft van de posters hier en al was je de enige, who cares?) of een ja-knikker die kritiekloos consumeert. Tja.

En waar slaat het op dat ze van Galadriel een Mary Sue aan het maken zijn? Je huivert van nog maar het idee van de beschuldiging van seksisme, maar dan ga je wel weer met zo'n term gooien. Hoe zou iemand die op dit moment al een paar duizend jaar een getrainde krijger is, en vanwege haar bloed sowieso een van de machtigste elfen is, een Mary Sue kunnen zijn? If anything toont de serie haar momenteel zelfs niet machtig genoeg.

richtlijn
Tijd voor de wekelijkse doorverwijspost! Voor de discussie over het maatschappelijke luik is er oa dit topic:

Correctie, Jij vindt dat hij er niet uitziet als een elf.

Ik vind van wel, zeker de manier waarop hij zich gedraagt en hoe hij praat. En eigenlijk is het toch maar logisch dat niet alle leden van een ras, gedurende duizenden jaren lang, hun kapsel krek hetzelfde is??

Of gaat het om iets in zijn gezicht ofzo dat er niet "elfs" uitziet voor jou? (oprechte vraag)
Voor mij straalt die niet het gracieuze uit en de elegantie/schoonheid van een Elrond of Arwen of Galadriel of Legolas in LOTR.
Het korte kapsel helpt daarin zeker niet.
Soit, Celebrimbor ziet er nog een pak erger uit. Er is toch niks in die personages (qua uiterlijk) wat u zou doen denken aan een elf (uiteraard is het beeld van de elf wel gevormd door LOTR. Ge gaat me niet horen zeggen dat elfen met kort haar niet bestaan. 't is gewoon nogal raar)

Voor mij straalt die niet het gracieuze uit en de elegantie/schoonheid van een Elrond of Arwen of Galadriel of Legolas in LOTR.
Het korte kapsel helpt daarin zeker niet.
Soit, Celebrimbor ziet er nog een pak erger uit. Er is toch niks in die personages (qua uiterlijk) wat u zou doen denken aan een elf (uiteraard is het beeld van de elf wel gevormd door LOTR. Ge gaat me niet horen zeggen dat elfen met kort haar niet bestaan. 't is gewoon nogal raar)
Nou, wat voor zover ik weet bijna altijd terugkomt bij de typische beschrijving van elven in allerhande media, is dat ze groot en slank zijn, en het belangrijkste: pointy ears hebben. En die hebben ze allemaal wel dacht ik? :unsure:

Soit, ik begrijp je ergens wel hoor, je hebt ergens een mentaal beeld van en als iets daar dan niet aan voldoet wringt het wat. Maar voor mij is het geen issue, en stellig beweren dat hij er niet als een elf uitziet (alsof dat een feit is) vind ik niet correct. :wink:

In LOTR zie je uiteindelijk ook maar een handvol elfen. Als je let op de extra's in de achtergrond zie je bij Jackson ook wel elfen met iets meer een karakterkop.

en het belangrijkste: pointy ears hebben. En die hebben ze allemaal wel dacht ik? :unsure:
Da's vooral een eigenschap van Jackson zijn elfen. Bij Tolkien is het twijfelachtig dat hij zijn Elfen zag met puntoren.

Ik ga er vanavond samen met een maat naar kijken, hopelijk valt het mee.
Krijgt oprecht een kans van mij.

House of the dragon vond ik ook al fantastisch

Wat ik wel minder vind, is dat alle dwergen weer een Schots accent hebben gekregen. Toch ook een fantasy trope die zo oud als de straatstenen is, die stereotypering mag van mij ook verdwijnen in de toekomst.

Wat ik wel minder vind, is dat alle dwergen weer een Schots accent hebben gekregen. Toch ook een fantasy trope die zo oud als de straatstenen is, die stereotypering mag van mij ook verdwijnen in de toekomst.
Langs de andere kant moet je de verschillende volkeren wel een beetje een ander accent geven. En ze kunnen moeilijk de acteurs constant de talen van elfen en dwergen laten gebruiken. Dus dan vind ik Schots voor dwergen nog wel passen

Ik ga er vanavond samen met een maat naar kijken, hopelijk valt het mee.
Krijgt oprecht een kans van mij.

House of the dragon vond ik ook al fantastisch
We blijven wat op onze honger zitten ...
Gaan het voorlopig in de koelkast zetten en kijken wat de reviews zijn voor het volledige seizoen

Fantastische terugkeer naar midden aarde maar heb wel wat schrik voor de immense cast. Maar 8 afleveringen en dan zoveel personages en steden opvoeren. Ze gaan vrees ik moeten rushen om ze allemaal eer aan te doen. Heb zowat hetzelfde gevoel als bij House of the Dragon, het is nog te vroeg om een oordeel te vellen. Beiden zetten al een heel toffe sfeer neer en RoPs budget zorgt voor ongeziene pracht op het kleine scherm maar in beide reeksen moeten de personages zichzelf nog bewijzen. Heb alvast een heel goed gevoel bij Galadriel, Elrond/Durin & Aerondir en ook zeer benieuwd naar house numenor (Miriel, Pharazon, Elendil, isildur, ...) waar we denk ik in aflevering 3 aan tafel gaan schuiven.

Fantastische terugkeer naar midden aarde maar heb wel wat schrik voor de immense cast. Maar 8 afleveringen en dan zoveel personages en steden opvoeren. Ze gaan vrees ik moeten rushen om ze allemaal eer aan te doen.

Dat vond ik ook soms wat overweldigend, ipv de verschillende arcs wat te spreiden maar met 8 afleveringen kan dat inderdaad wat krap worden.

Voorlopig vind ik het echt wel meevallen eigenlijk. OK, de Numenorians moeten er nog bij en Sauron zelf ook natuurlijk, dus we gaan nog moeten zien welke impact die hebben.

Voorlopig hebben we vier verhaallijnen:
* Elrond, Durin en Celembrimbor
* Galadriel en de Numenorians
* Arondir en Bronwhyn (en de terugkeer van de Orcs in de Southlands)
* De Harfoots en de Stranger

Bij de laatste drie zien we voortekenen dat er iets duisters komende is.
En bij Elrond en Celembrimbor zal normaal gezien Sauron aankloppen

Fantastische terugkeer naar midden aarde maar heb wel wat schrik voor de immense cast. Maar 8 afleveringen en dan zoveel personages en steden opvoeren. Ze gaan vrees ik moeten rushen om ze allemaal eer aan te doen. Heb zowat hetzelfde gevoel als bij House of the Dragon, het is nog te vroeg om een oordeel te vellen. Beiden zetten al een heel toffe sfeer neer en RoPs budget zorgt voor ongeziene pracht op het kleine scherm maar in beide reeksen moeten de personages zichzelf nog bewijzen. Heb alvast een heel goed gevoel bij Galadriel, Elrond/Durin & Aerondir en ook zeer benieuwd naar house numenor (Miriel, Pharazon, Elendil, isildur, ...) waar we denk ik in aflevering 3 aan tafel gaan schuiven.
Dat vond ik ook :) Dat er wat teveel gesprongen wordt
Het was er ook wel aan te zien dat er veel budget is voor special effects

Bij een herkijkbeurt van de eerste aflevering draai ik in positieve zin wel bij. De setting van de Southlands zit daar echt wel goed ineen en de soundtrack is daar een heuse meerwaarde, haast een soundscape. Bij momenten voelde ik me in The Witcher. Proloog blijft wel knagen en ik vind sommige dialogen iets te geforceerd zwaar aanvoelen (al is dat relatief als je The Silmarillion leest).
Dat ons Galadriel nabij Valinor besluit een plonske te doen en terug te zwemmen naar Middle Earth vond ik wel belachelijk

Productiekwaliteit blijft echt wel om te kwijlen, al is het duidelijk dat het altijd wel Golden Hour is op Middle Earth. Lindon is ongelofelijk mooi, haast té perfect maar ik zou daar zéér graag eens heen willen gaan om foto's te trekken maar ... ehm ... dat bestaat helaas niet.

Geen boekenlezer dus daar kan ik niks over zeggen maar ik vond het weer een topper, visueel ook weer wow...

Ja, die openingsscène was glorieus en deze keer lang genoeg om het allemaal op te kunnen nemen. Qua verhaal zitten we nog in de mysterie-fase. De wereld breidt alleszins al uit, het zijn vele locaties.

In de bonus hebben ze nu "Tales of the second era" toegevoegd, geeft wat achtergrondinfo. Ik denk dat enkele video's al eerder op Youtube hebben gestaan, dus mss is het niet helemaal nieuw.

Terug
Bovenaan