Jij ziet het niet als haat, ik wel. Jij noemt het een drogargument voor mij is het spot on. Jij zegt dat mijn lat laag ligt en dat ik een kritiekloze fan ben, ik zeg dat mijn lat hoog ligt en dat ik al kritiek gegeven heb. Jij denkt dat die quote van Bauman op mij van toepassing is, ik niet. Als ik je woorden als "gifbeker" in de mond zie nemen denk ik wel degelijk dat je de show ziet als een persoonlijke aanval op je hele zijn dus dan zou "bagger" al iets positiever zijn. Jij vindt het niet kunnen dat ze de tijdlijn condenseren, ik zie niet in hoe ze het anders zouden kunnen brengen. Jij vindt dat het het universum uitholt en eraan kapot gaat, ik niet...
Het leven is te kort om je zo in negativiteit te storten. Als het echt een gifbeker is zou ik gewoon stoppen er van te drinken en niet filmpjes kijken en posts blijven schrijven over hoe slecht dat gif wel niet is. Je kan je dan beter focussen op zaken die je wel leuk vindt. Ik begrijp dat dat je daar zelf een andere instelling over hebt en dat is je goed recht maar het lijkt me niet gezond.
Ik ben echt niet een minderwaardig iemand zonder smaak en standaarden gewoon omdat ik me wel met deze show amuseer. Ik apprecieer ook diepgang en stel ook vragen zonder hersenloos te consumeren. We hebben gewoon een andere ingesteldheid en kijken anders naar de show.
Ondertussen gaat het alweer niet meer over de show zelf en dit zijn exact het soort discussies waar Martin het over had die de fun er toch wel een beetje uithalen.
Duidelijk verschillende visies, je mag de jouwe hebben, maar jouw verwijten hebben een hoog pot-ketel gehalte hoor, bovendien als je jouw denkwijze volgt dat je
Ik spreek van gifbeker (als hyperbool), omdat ik het eerste seizoen heb uitgekeken, maar ik heb het inderdaad nooit herbekeken.
Ik heb wel naar onderbouwde analyses gekeken waar het misgelopen is, waar het beter kon, en ik betreur het hoe deze "bagger" de kansen van betere LOTR-adaptaties in de toekomst verkleint.
Ik kijk niet louter naar "filmpjes" van dat kanaal om op Rings of Power kritiek te horen hoor, ik ben dat specifieke YouTube-kanaal bijvoorbeeld initieel beginnen te volgen omwille van analyses van "Avatar The Last Airbender" maar ook LOTR voor er zelfs maar sprake was van Rings of Power.
Dit is niet anders dan na een film (goed of slecht) nog een recensie lezen.
G.R.R. Martin z'n citaat rammelt langs alle kanten...
Het negeert volkomen hoe fans van een franchise zoals Star Wars of Star Trek (want daar ging zijn citaat/blog dacht ik over) perfect gegrond teleurgesteld kunnen zijn in nieuwe content. Het negeert ook hoe er duidelijk mensen met een agenda, cfr. The Acolyte die franchise naar hun hand trachten te zetten.
Bovendien die discussies over hoe bepaalde zaken goed waren en anderen slecht, bestonden pre-social media ook al, ze werden gewoon elders gevoerd: op café, in de stripwinkel, etc.
Over de manier waarop G.R.R. Martin zelf weinig respect toont voor zijn fans zullen we hier maar geen discussie voeren zeker, want dat is schieten op de pianist... maar desondanks valt ook daar in deze context wat voor te zeggen, want G.R.R. Martin ligt zelf mee aan de grondslag van een deel van dat zogenaamde anti-fandom.
Wat focussen op de zaken die ik wel leuk vind betreft: dat zou al een pak beter gaan als niet meerdere van de franchises waar ik in het verleden oprecht van genoot, tegenwoordig niet ten gronde gericht zouden zijn/worden door politiek/kapitalisme dat kwaliteit in de verdrukking brengt:
Star Trek via "Discovery", het merendeel van alle content geproduceerd onder Disney Star Wars, (vnl. Chris Chibnall's) Doctor Who,
de laatste (2) fase van het MCU.