Ik heb het eerste seizoen ook eens herbekeken in afwachting van het tweede seizoen. Een paar bedenkingen die ik maak:
Zoals Avondland al opmerkte: de algehele sfeerschepping zit echt wel goed. Het enorme productiebudget helpt daar natuurlijk bij maar ook het design, de sets, kostuums, practical effects…etc zijn uitmuntend. Eervolle vermelding voor het design van de orcs, die ik eigenlijk het meest geslaagd vind van alle LOTR adaptaties naar het grote en kleine scherm.
Galadriel moet echt een persoonlijkheidshift krijgen, bij de rewatch was het extra opvallend dat ze zich zeer 1-dimensionaal en puberaal gedraagt met als enige drijvende factor een blinde wraak voor de dood van haar broer Finrod. Het duurt tot aflevering 7 vooraleer we een glimp opvangen van een meer sympathieke Galadriel, en dan nog voornamelijk in interactie naar een hersenschim van haar broer gecreëerd door Sauron. Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd van de acteerprestaties van de actrice eerlijk gezegd maar dit kan ook liggen aan het script en de wat pompeuze dialogen.
De mystery box met Sauron kon in principe wel werken gezien zijn reputatie als shape-shifter. Alleen slaat de Halbrand/Sauron arc op niet veel, zeker niet bij een rewatch. Met de informatie die we weten uit de boeken maakt Halbrand enkele zeer onlogische keuzes (verschillende latere vijanden redden van een gewisse dood om er maar een te noemen). Het stoorde me ook enorm dat er niets van zijn oorspronkelijke plan en motieven verder verklaard werd, wat deed die daar bijvoorbeeld op dat vlot midden in open zee? Waarom heeft hij de elfen die ringen helpen smeden? Ook de met momenten amoureuze spanning tussen Sauron en Galadriel is gewoon vreemd. Daarentegen vond ik Charlie Vickers wel overtuigend acteren, kon perfect een Aragorn-achtige rol vervuld hebben in de serie.
Ik denk dat een probleem vooral zit in het feit dat de schrijvers het te slim proberen aan pakken. Ik heb een tijdje geleden eens gelezen dat ze het ook interessant wilden maken voor Tolkien-kenners en daarom de Halbrand/Sauron en The Stranger/Gandalf/Blue Wizard mystery boxes erin staken. Ik vind dit toch een kapitale denkfout, men wil vooral de grote momenten uit de boeken tot leven zien komen zonder rare maneuvers in het script om toch maar mysterie te kunnen creëren. Nu goed, buiten deze kritiek zeker wel kunnen genieten van de serie. In principe ligt alles klaar om er een beter tweede seizoen van te maken nu Sauron gelanceerd is en Galadriel hopelijk een snelcursus volwassen worden heeft gekregen.
Het YouTube kanaal Nerd of the Rings is trouwens een dikke aanrader, geeft altijd diepgaande analyses van alle afleveringen met referenties naar de lore. Bijna even entertained als de afleveringen zelf

Ben het quasi volledig eens met zijn review van seizoen 1: