The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ein-de-lijk

Wat beter op een zieke dag, dan de laatste 4 episodes achter elkaar te zien. Het heeft lang geduurd en wat doorzettingsvermogen gekost, maar in deze episodes zat de flow goed. Visueel, verhaal en conversaties waren veel beter.
Wat ik bij seizoen 1 dacht dat zou beginnen met het einde van episode 6 (vulkaan uitbarsting), is nu pas echt begonnen.

Tuurlijk nog wel wat verbeterpunten
- Arondir moest toch echt dood zijn toen hij neergestoken werd door Adar? Maar dan een episode later staat die mooi rond te huppelen.
- Of Galadriel haar val? Ik weet dat er hoofdpersonages zijn en sommige zoizo niet dood kunnen omdat ze in lotr nog voorkomen. Maar nu het gevoel dat er niet veel gevolgen zitten aan bepaalde acties.
-de geforceerde liefdesscènes
- de blinde queen van Numenor, hoe goed kan die wel niet stappen en inschatten zonder te kunnen zien 😂
- Personage/acteur van Theo staat mij echt niet aan.
- Actrice van Galadriel was beter dan eerste seizoen, maar haar scenes waren onovertuigend.

Daar tegenover
+ Celebrimbor en Sauron
+ (de nieuwe) Adar
+ het verhaal van de dwarves
+ visueel
+ zelfs Bombadil zijn scenes konden mij bekoren
+ Numenor verhaallijn

Toch paar momenten die emoties opriepen
+ de dood van Adar. Over de 2 seizoenen toch wel graag gezien en dan zo verraden worden
+ het verbranden van de scrolls van Celebrimbor 😢
+ de dood van Celebrimbor

Ik ken niks van de originel lore van de boeken en mij heeft seizoen 2 goed meegetrokken, I want more!

Ik had wel gedacht dat in de berg bij de dwergen Smaug zou gezeten hebben ipv de Balrog 😋

Ik ken niks van de originel lore van de boeken en mij heeft seizoen 2 goed meegetrokken, I want more!

Ik had wel gedacht dat in de berg bij de dwergen Smaug zou gezeten hebben ipv de Balrog 😋
waarom? In de films zit die daar toch gewoon nog altijd?

Hoe is die Arondir plots springlevend?

Die val van Galadriel was nog al belachelijk? Ik snap ook niet hoe die koning nog zo strijdvaardig is want heel zijn leger is dood(?). Voor de rest was de oorlog in ep 7 weer een typische tv oorlog. Tactiek langs de elven kant 0,0. Er was ook totaal geen overzicht van het gevecht. Lekker keuvelen op de kantelen tijdens het gevecht.

Er is ook precies iets mis met de schaal van het aantal mensen/elven/... die toen leefden. Allemaal zo'n kleine legers...

Laatste aflevering was de knoopjes precies aan elkaar knopen zo vlug mogelijk.
Heel dat Gandalf gedoe is ook zo'n gezever dat niemand boeit. En die Kemen is ook zo'n basic villian type. :lol:

Ik hoop dat volgend seizoen meer op plot en coherent verhaal hamert en minder op spektakel en fanservice (referenties naar de films).

Smaug zat in Erebor, niet in Khazad Dum.
Te lang geleden dat ik The Hobbit films gezien heb, ik moest direct denken aan die gigantische schat dat daar lag.
Ik onthoud ook moeilijk namen in films, ik wist zelfs niet meer dat Galadriel ook in de LOTR films zat 😋 Is die dan daar ook niet gigantisch oud?

Net de laatste 3 afleveringen gezien. Overall is het een pak beter als seizoen 1. Toch nog wel een paar keer de wenkbrauwen moeten fronsen bij bepaalde scenes. De meesten zijn hierboven al genoemd en sluit ik me bij aan. De Anatar en Celebrimbor scenes waren de beste tot nu toe vond ik. Eigenlijk heel het Eregion gedeelte vond ik bijzonder goed. Minder Guyladriel ook dit seizoen en meer Galadriel maar blijf me eraan storen dat ze haar personage te stoer maken. Bon, ik ga daar niet nog is over uitweiden maar het is wel al minder irritant als in het eerste seizoen.

Wel een dingetje dat me stoorde:
Die eene Elf die de dwergen moest opwachten en zwaar gewond bij Elrond aankomt is op het einde ineens springlevend, was wel ff een wtf momentje

Heel het namaak hobbits en de vreemdeling was eigenlijk totaal niet interessant en haalde ook vaak het tempo uit de serie. Ik had daar liever meer scenes uit Eregion gehad.
Ik vond het wel raar dat die namaak hobbits ineens de vreemdeling aanspraken als Grand Elf (Gandalf), was me totaal niet duidelijk waarom ze hem nu ineens aanspreken als Grand Elf. Ik heb daar precies iets gemist

De verhaallijn van de Harfoots en de Istar vond ik overbodig en hadden ze beter weggelaten om meer aandacht aan Numenor te geven, al vind ik het wel fijn om Tom Bombadil wat screentime te geven.

In dit seizoen vond ik de wisselwerking Annatar/Celebrimbor en de corrumperende invloed van de ring op Durin III wel sterk gebracht. De vermenselijking van de Orcs was soms geslaagd, soms ronduit cringe.

De verhaallijn van de Harfoots en de Istar vond ik overbodig en hadden ze beter weggelaten om meer aandacht aan Numenor te geven, al vind ik het wel fijn om Tom Bombadil wat screentime te geven.

In dit seizoen vond ik de wisselwerking Annatar/Celebrimbor en de corrumperende invloed van de ring op Durin III wel sterk gebracht. De vermenselijking van de Orcs was soms geslaagd, soms ronduit cringe.
De hele verhaallijn van de Stranger is enkel opgezet om die ene reveal (Stranger = Gandalf) te hebben op het einde van het tweede seizoen, qua schermtijd/plot ratio is dat gewoon een slechte zet. Dit is het equivalent van Hallbrand = Sauron in het eerste seizoen en dat werkte ook niet om dezelfde redenen. Ze hadden beter de 'onthulling' in het begin van het seizoen gedaan en vervolgens de Istar (een Blue Wizard leek me ook beter, ben je veel vrijer in hoe je het plot samenstelt en ben je vrij van vergelijkingen met vorige adaptaties) effectief een interessante verhaallijn meegegeven die invloed heeft op het grotere plot. Op de Dark Wizard na zijn de mystery boxes zijn deze keer wel allemaal uitgespeeld dus op zich beloftevol voor het volgende seizoen.

Laatst bewerkt:
De hele verhaallijn van de Stranger is enkel opgezet om die ene reveal (Stranger = Gandalf) te hebben op het einde van het tweede seizoen, qua schermtijd/plot ratio is dat gewoon een slechte zet. Dit is het equivalent van Hallbrand = Sauron in het eerste seizoen en dat werkte ook niet om dezelfde redenen. Ze hadden beter de 'onthulling' in het begin van het seizoen gedaan en vervolgens de Istar (een Blue Wizard leek me ook beter, ben je veel vrijer in hoe je het plot samenstelt en ben je vrij van vergelijkingen met vorige adaptaties) effectief een interessante verhaallijn meegegeven die invloed heeft op het grotere plot. Op de Dark Wizard na zijn de mystery boxes zijn deze keer wel allemaal uitgespeeld dus op zich beloftevol voor het volgende seizoen.

Het is werkelijk onbegrijpelijk dat ze niet kozen voor Alatar en Pallando als Stranger en Dark Wizard. Heel het gebeuren in de serie speelt zich af in het Oosten waar de twee Blue Wizards zijn heen gestuurd en buiten hun namen is niets over hen geweten dus je had hier carte blanche.

Zéker een aangenamer/vlotter seizoen dan S1 :)

Minder Harfoots, dat heeft zeker geholpen :wink:
Nadruk op Celebrimbor, Sauron, Durin, ... heeft goed uitgepakt.

Toch een aantal bedenkingen/mindere stukken in de laatste aflevering:

- Zoals hier al aangehaald: vreemd om Arondir ineens terug springlevend te zien in die laatste aflevering. Leek toch een finaal einde te zijn, zijn gevecht met Adar. Had ook een logisch einde geweest... Wat is de verklaring dat die ineens terug springlevend is? Zijn rol in S2 leek toch wel wat pointless, is er vooral een aantal keer bijgesleurd omdat hij 'er toch nog was'.

- De scene tussen Galadriel en Sauron, dat was het toch niet... Ik voel het ook nog altijd niet bij de actrice die Galadriel speelt...

- De plaats waar de elven op het einde naartoe zijn gevlucht, wordt dat dan Rivendel? Of bestaat Rivendel al in deze periode?

- Wat is nu eigenlijk de trigger geweest voor het verraad van de orcs richting Adar? Is dat puur het 'aura' van Sauron? Want wat is het verschil met de openingsscene van S2 waarin Sauron vermoord werd door Adar en de orcs?

Wel, dit was een stuk sterker dan vorig seizoen zeg. Als op zichzelf staande serie was dit gewoon top, als adaptatie begint het meer op de "adaptatie" van Wheel of Time te lijken, ze wijken toch op veel vlakken enorm af van wat Tolkien over deze periode geschreven heeft.

De meer gebalde focus van dit seizoen op Eriador was de sleutel om deze reeks naar een veel hoger niveau te heffen. Mijn inziens hadden ze beter toch meer de chronologische volgorde van Tolkien gerespecteerd. Bijvoorbeeld door eerst 1 a 2 seizoenen te focussen op de elfen met Galadriel en Celebrimbor, op de Dwergen en op Sauron en de Orks. En dan Numenor en Rhun pas in latere seizoenen laten verschijnen, en die dan de aandacht geven dat ze (zeker Numenor) verdienen.

De reeks probeert nu immers nog altijd te veel te vertellen. De stukken met Isildur en Theo zijn pure filler, de verhaallijn in Rhun (voorlopig) te gedisconnecteerd met de hoofdverhaallijn.

En ik had ook veel liever gehad dat ze Galadriel geportretteerd hadden als de power house die ze in de boeken is. De oudste elf op Midden-Aarde na Cirdan (Gil-Galad is een kind in vergelijking met haar, Elrond een peuter), en qua status allicht de belangrijkste elf die er zou moeten rondlopen. Toch een verschil met wat we in de serie te zien krijgen :unsure:

Maar de kennis van de boeken vergetend, was dit echt wel een dijk van een seizoen en heb ik er echt wel van genoten.

De plaats waar de elven op het einde naartoe zijn gevlucht, wordt dat dan Rivendel?
Ja

Laatst bewerkt:
was wel een goede season ken niet veel van de lroe maar dankzij de serie wil ik er mij wel in verdiepen, iemand aanraders van Tolkien zijn boeken ?

Heb gezien dat je ook aparte boeken hebt over bepaalde verhalen van uit de Silmarillion hebt zoals de Children of hurin zijn die ook de moeite ?

was wel een goede season ken niet veel van de lroe maar dankzij de serie wil ik er mij wel in verdiepen, iemand aanraders van Tolkien zijn boeken ?

Heb gezien dat je ook aparte boeken hebt over bepaalde verhalen van uit de Silmarillion hebt zoals de Children of hurin zijn die ook de moeite ?
Begin gewoon met Lord of the Rings. One does not simply read the Silmarillion.

die heb ik al gelezen en the hobbit ook
My man!

In dat geval, dan hangt het een beetje af waar je naar op zoek bent. The Fall of Gondolin, Beren and Lúthien en The Children of Húrin zijn redelijk consistente verhalen. In The Silmarillion dompel je je meer onder in flarden tekst dan in enigzins afgewerkte verhalen.

Terug
Bovenaan