@DaFreak
Nog maar is;
Laten we proberen politiek hier buiten houden. Je hebt er duidelijk een probleem mee maar er is al een thread over media diversiteit in
pol en actua. Laten we het proberen hier aangenaam te houden en niet constant te klagen over zwarten, vrouwen of homos.
Dus het oneens zijn met iets en argumenten weergeven staat gelijk aan klagen over wat vandaag wordt beschouwd als LGBT? Flauw en kort door de bocht maar goed. Nadat je me die link naar een ander topic hebt verwezen is me al snel duidelijk dat jij wel héél hard je best doet om dit alles te verdedigen getuige het volgende bijvoorbeeld:
Het idee dat alle elfen lang blond haar hebben is alvast iets van Peter Jackson want in de boeken heb je wel elfen met zwart haar, bruin haar, rood haar, zilver haar, ..
Letterlijk in de openingsscène zien we Elrond en Gil-galad, beide met zwart haar. In de Raad van Elrond zien we ook iemand naast Elrond zitten die niet eens bestaat in de boeken. Of Arwen die ook gewoon zwart heeft. Of de elven die je in Minas Tirith ziet tijdens de kroning van Aragorn (inclusief een roodharige, dus niet alleen zwart-en blondharigen). Of the scène 'The Departure of the Fellowship' of 'Arwen's Vision' enzovoort.
Fair is niet noodzakelijk wit maar kan ook betekenen gaaf en onbeschadigd.
Nog zo'n poging. Fair heeft zoveel betekenissen, maar betreft kleur betekent het blond haar o.i.d. en daarbij; Tolkien heeft het niet specifiek over fair, maar over fair-skinned. D.w.z. bleek of een bleke huid hebben. Iets wat overigens ook beschreven is omtrent hobbits. Toevallig dat anno 20222 voor beide beschreven rassen letterlijk twee donkere karakters zijn verzonnen.
Ik kan overigens niet reageren op het topic dat je deelde.
@LessThanJake
Om vervolgens 6 alinea’s te typen over hoe waanzinnig het is dat er een gekleurde dwerg in zou rondlopen. Sterk!
Het gaat niet eens uitdrukkelijk om de huidkleur gezien het feit ik aanhaalde dat ze o.a. geen baard heeft. Een goedkope poging om mij naar de rechterkant te duwen.
En 6 alinea's typen? De helft bestaat uit quotes van Tom Shippey. Als je niet weet wie dat is of zijn mening je niet boeit; waarom dan op mij reageren in de eerste plaats? Indien je hem echt niet kent, alle begrip. Als je hem wél kent, is het nogmaals een goedkope manier om me te bestempelen als racist of 'rechts'.
@Sir.Killalot
Ik ben een heel grote fan van Tolkien, en het zal inderdaad even wennen worden om die diversiteit aan huidskleuren te zien, maar verder #care.
Je hoort niet te wennen aan veranderingen van een mythologie wegens dat dit omstreden of verouderd is. Dat dit wordt aanvaard is echt zorgelijk.
Enerzijds benadrukken dat je wil dat Tolkiens teksten tot de letter worden gevolgd, ook al zijn die vaak heel erg summier over dit onderwerp, maar anderzijds wel zelf zaken uitvinden om je punt te maken (dwergen = bleek, want leven ondergronds is afaik geen statement van Tolkien, maar correct me if I'm wrong) ... daar doe ik niet aan mee.
Ik heb nooit gezegd dat iemand zijn teksten letterlijk moet gevolgd worden letter per letter. Wél dat je ze respecteert door bijvoorbeeld een
bestaand personage te verwisselen met een ander (i.e. Arwen i.p.v. Glorfindel) of een veldslag wat te veranderen (i.e. Leger der doden i.p.v. extra strijdkrachten van Gondor).
Dus ik vind iets uit ondanks dat het logisch is? Mensen zijn donkerder naarmate de hoeveelheid zon ze dagelijks onder ogen zien. Als je Reizen Waes hebt gezien, betreft de aflevering Spitsbergen, zou je bijvoorbeeld zien dat een Braziliaan bleker werd wegens de minimale hoeveelheid zon. Toeval? Neen, logica. Een dwerg die ondergronds leeft kan gewoonweg niet donker zijn van huidskleur, laat staan een vrouw die werd beschermd t.o.v. de buitenwereld. Ze is niet eens minder blank zoals een zuid-Europees, ze is echt gewoon een zwarte personage.
Overigens, ik vind (zogezegd) iets uit maar tegelijkertijd komen zij aan met zwarte hobbits, elven en dwergen? Waarvan 2 van de 3 expliciet beschreven is als bleek?
Nogmaals ik kan niet reageren op het desbetreffende topic ondanks dat dit topic volledig relevant is aan deze serie maar goed.