The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ik dacht altijd dat de Istari samen naar Midden aarde zijn gekomen?

Wel is het enorm jammer dat ze meteen over Midden Aarde begonnen en met geen woord repten over het zinken van Beleriand. Dat had er toch echt wel moeten bijzitten.
De blue wizards zouden in de second age al gekomen zijn. Radagast, Saruman en Gandalf komen via boot, maar apart geloof ik.

Ik geloof dat ze Beleriand niet mogen gebruiken omdat dat specifiek enkel in de Silmarillion gebruikt wordt en ze de rechten niet hadden? Niet zeker van. Kan ook gewoon zijn dat ze die extra exposition niet nodig vonden, en voor de serie te kunnen volgen is dat op zich ook wel waar. Ik denk niet dat iemand die niets van de lore kent en de serie bekijkt, die informatie mist om te kunnen volgen.

Ik ben beiden gezien maar ben er eerlijk nog niet overtuigd van. De stukken worden uitgezet en er zijn veel introducties, het zit nog allemaal in de startblokken en ik heb nog niet echt voeling met een aantal hoofdpersonages. Sfeer is toch wel anders dan de Jackson-trilogie en dit is wennen. De First Age recap vond ik overmaats en die eerste scène met Galadriel was cringy. De recap van de Second Age in Fellowship was duidelijker. Gevecht met de Sneeuwtrol vond ik ook over the top.

Productiekwaliteit is top en Disa, doelwit van antiwoke-bleiters, is schitterend gecast en de nakende dreiging in de Southlands is voelbaar aanwezig. De Harfoots met Meteor Jesus is ook een fijne verhaallijn. En de cheesy CGI-gluttony van The Hobbit is goddank afwezig.

Ik vermoed dat het nog moet groeien maar dat "OMG-AMAAAZIING"-gevoel is er toch nog niet. Misschien nog eens opnieuw kijken deze week.

Laatst bewerkt:
Ik heb de appendix nog eens nageslagen en de First Age is enkel anderhalve pagina lang, dus veel staat er niet. Het woord "Beleriand" is helaas afwezig. We moeten er rekening mee houden dat de Tolkien Estate er als een havik op zit om (in ons standpunt) vooral te zitten schrappen, we mogen dan blij zijn dat Christopher Tolkien er niet meer is want hoewel hij nog de deal met Amazon sloot zou hij nog veel strenger zijn.

Dus ja, dat het niet op de kaart staat heeft mss juridische redenen over rechten. Er zijn andere visuele Silmarillion referenties maar die zijn wss juist vaag genoeg dat je het "toeval" kan inroepen.

Er is ook gewoon héél weinig gezegd over de First Age en als dat rechtengewijs moeilijk gaat, hadden ze die recap toch een stuk beter mogen doen. Het kwam wat rommelig en onsamenhangend over. Less is more, maar dan moet het ook wel coherent en begrijpelijk zijn. Dat vond ik nu niet echt, al ga ik sowieso een rewatch doen.

Ik vermoed dat het bij deze serie eerder een voordeel is dat je niks van de boeken gelezen hebt (zoals ik), anders ga je toch maar liggen vergelijken etc.
De production value is alleszins ongekend hoog, qua verhaal moet het allemaal nog wat op gang komen natuurlijk. Het ziet er toch veelbelovend uit wat mij betreft, ik kijk uit naar het vervolg.

Ik vermoed dat het bij deze serie eerder een voordeel is dat je niks van de boeken gelezen hebt (zoals ik), anders ga je toch maar liggen vergelijken etc.
Valt wel mee hoor, buiten een paar data en personages heeft Tolkien nauwelijks iets over deze periode beschreven. Met die paar data en personages nemen ze wel al serieus wat dichterlijke vrijheid, maar soit :unsure:

Smaak is natuurlijk altijd puur persoonlijk, maar louter de kost van deze serie maakt ze al too big too fail. Ze zouden nog mogen Will Smith casten als Galadriel (hyperbole).

naast de visuals waar iedereen hier zo fervent op is, is de soundtrakc en de sound effects ook van stevig cinematisch niveau. veel subwoofage ook met momenten, heerlijk impactvol.

Voila, eerste 2 afleveringen gezien en ik ben content. Blij dat we dit mogen meemaken samen met HOTD.

Het is de stijl waarin ik de serie verwacht had, meer adventure gericht.

Als ik dan toch even mag nitpicken dan is het op de casting.
Gil Galad , Elrond & Celebrimbor worden vertolkt door goeie acteurs maar ze zien er naar mijn mening niet uit als echte elfen.
Als ik aan elfen denk, denk ik aan dit:

Best-Elven-Characters-In-The-Lord-Of-The-Rings.jpg

Er is ook gewoon héél weinig gezegd over de First Age en als dat rechtengewijs moeilijk gaat, hadden ze die recap toch een stuk beter mogen doen. Het kwam wat rommelig en onsamenhangend over. Less is more, maar dan moet het ook wel coherent en begrijpelijk zijn. Dat vond ik nu niet echt, al ga ik sowieso een rewatch doen.
Zo zie je maar dat het erg kan verschillen van persoon tot persoon, want persoonlijk vond ik die recap wel uitstekend.
Voila, eerste 2 afleveringen gezien en ik ben content. Blij dat we dit mogen meemaken samen met HOTD.

Het is de stijl waarin ik de serie verwacht had, meer adventure gericht.

Als ik dan toch even mag nitpicken dan is het op de casting.
Gil Galad , Elrond & Celebrimbor worden vertolkt door goeie acteurs maar ze zien er naar mijn mening niet uit als echte elfen.
Als ik aan elfen denk, denk ik aan dit:

Best-Elven-Characters-In-The-Lord-Of-The-Rings.jpg
Denk dat het niet zo vreemd is dat je visie van Elfen sterk beinvloed is door hoe ze eruit zagen in 2 van de meest (financiele) succesvolle trilogieen ooit natuurlijk. Daarbuiten hebben we nooit op dat niveau dit soort elfen op het grote scherm gezien denk ik. Nu, persoonlijk stoorde het me niet. Ik vond trouwens dat Arondir (de zwarte elf met kort haar) het meest 'Elfs' overkwam, door zijn gedrag, manier van spreken, ogen.

Zo zie je maar dat het erg kan verschillen van persoon tot persoon, want persoonlijk vond ik die recap wel uitstekend.

Denk dat het niet zo vreemd is dat je visie van Elfen sterk beinvloed is door hoe ze eruit zagen in 2 van de meest (financiele) succesvolle trilogieen ooit natuurlijk. Daarbuiten hebben we nooit op dat niveau dit soort elfen op het grote scherm gezien denk ik. Nu, persoonlijk stoorde het me niet. Ik vond trouwens dat Arondir (de zwarte elf met kort haar) het meest 'Elfs' overkwam, door zijn gedrag, manier van spreken, ogen.
Jep, Arondir vind ik perfect gecast en inderdaad door zijn ogen voornamelijk. Bij Gil Galad stel ik me meer een soldaat van Rohan voor of een IT'er van middelbare leeftijd.

Ik ben er ook aan begonnen. Beetje te slick maar voorlopig dik in orde en dit waren toch "kennismaking" afleveringen.

Zou het? Zou er een serie zijn waarin ik nog is ouderwets uitkijk naar elke nieuwe aflevering? Het zit er dik in.

De Peter Jackson versie van de Elfen is idd de meest succesvolle en esthetisch resoneert het sterk met kijkers dus het is moeilijk om ze anders voor te stellen. Als je bvb kijkt naar hoe die in de Witcher van Netflix eruit zagen, brrrr. Maar goed, de visie van Jackson is niet noodzakelijk de enige juiste. Tolkien zei bvb nooit dat alle Elfen lang haar moesten hebben, enkel schreef hij bij sommigen "lang" als het woord "haar" erbij stond, weet je het dan definitief? Moeilijk te zeggen.

Zo zijn er nog zaken, zoals hun lengte, ze zijn allemaal minstens 2 meter groot en torenen letterlijk boven mensen uit maar de casting in de films ging daar niet zo extreem op in. En de mensen van Numenor zouden ook groter moeten zijn dan het "mindere volk" dat op het vasteland zit.

Jackson zijn elfen zijn heel fel geïnspireerd door de Celtic revival, iets waar Tolkien zich net wou van distantiëren. Het beeld van hoe we sinds 20 jaar elfen zien is veel meer beïnvloed door Jacksons visie dan door Tolkiens beschrijvingen. Je ziet dat ze hier ook quasi letterlijk het beeld van Jackson hebben overgenomen.

Maar het is dan ook een fantastisch beeld, dus ik ben er niet rouwig om.

Ik heb de appendix nog eens nageslagen en de First Age is enkel anderhalve pagina lang, dus veel staat er niet. Het woord "Beleriand" is helaas afwezig. We moeten er rekening mee houden dat de Tolkien Estate er als een havik op zit om (in ons standpunt) vooral te zitten schrappen, we mogen dan blij zijn dat Christopher Tolkien er niet meer is want hoewel hij nog de deal met Amazon sloot zou hij nog veel strenger zijn.

Dus ja, dat het niet op de kaart staat heeft mss juridische redenen over rechten. Er zijn andere visuele Silmarillion referenties maar die zijn wss juist vaag genoeg dat je het "toeval" kan inroepen.
Dan vind ik het eens te merkwaardiger want ze spreken meermaals over Morgoth, de Silmarils en Fëanor. Daar gaat bijna gans de first age over...

Mja, het zal wel met rechten en dergelijke te maken hebben 🤷🏻‍♂️

Ik ben momenteel een rewatch van fellowship aan het doen en wou hier nog snel even op terugkomen @Avondland .
Ik denk persoonlijk dat misschien 1 van de redenen dat je de intro zo vond, juist komt omdat je wel wat van de lore kent. Voor iemand die geen silmarillion, LOTR of appendices heeft gelezen zal dit beter overkomen, net als de fellowship intro dat jaren geleden voor mij deed bijvoorbeeld.
De intro van fellowship laat namelijk ook veel weg. Wordt met geen woord over Celebrimbor gesproken wanneer de ringen uitgelegd worden, of wat de ringen van elfen, mensen en dwergen eigenlijk deden of de significantie daarvan. In de rest van de films eigenlijk ook niet. Elrond was geloof ik zelf ook niet aanwezig op de last Alliance in de boeken. De significantie van de last Alliance en numenor zelf wordt ook niet besproken. Geen Gil Galad, en ook geen battle van hem en Elendil vs Sauron. Het lijkt in de intro ook alsof Isildur vrijwel meteen werd bedrogen door de ring terwijl hij eigenlijk nog lang als heerser heeft geleefd.

Nu, de intro van fellowship werkt he. Ik wil maar gewoon duidelijk maken dat ik me kan inbeelden dat voor iemand die de lore kende toen de films uitkwamen, de intro van fellowship misschien ook on samenhangend OF rommelig leek.

Als ik volledig fout zit en het voor u helemaal aan iets anders lag dan negeer dit bericht maar :unsure:.

Serie krijgt veel kritiek. Heb zelf LotR-trilogie niet gelezen (het ligt hier stof te happen), maar ken wel redelijk veel van de lore. Ik vind het nu niet echt conflicteren. Het is natuurlijk wel moeilijk dat er 'nieuwe' rassen worden uitgevonden. Aan de zwarte huidskleuren stoor ik me normaal echt niet, maar in D&D lore zijn de Duergar & Drow wel evil. Maar die zijn dan ook gitzwart. LotR =/= D&D, maar denk het maar eens weg. :p

Het character van Galadriel was ook wel interessant. Je ziet idd een fundamenteel ander character (gedragsmatig dan) maar characters kunnen nu eenmaal veranderen in 2000(?) jaar tijd. XD

Al bij al kijk ik uit naar de volgende eps. Net als bij HotD "meer van hetzelfde", maar hoe kan dat in godsnaam slecht zijn? Je wil net dat het zoveel mogelijk aanleunt bij de lore. Dus het was wel tof om te bekijken. Je kan moeilijk zeggen als fantasy-fan dat je je tijd verspild hebt.

Ik snap niks van de kritiek dat de afleveringen te traag waren of teveel bezig met introducties van characters.

1. Het waren letterlijk de eerste twee afleveringen van 5 seizoenen, tuurlijk zit het in de startblokken.
2. Opeens willen die de snelheid van het laatste seizoen van GoT of wat?

Kritiek om kritiek te kunnen hebben imo. Veel mensen hebben ook geen benul waar ze juist recht op hebben om in de serie te tonen.

Terug
Bovenaan