The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Kvind Galadriel dus wel best bad-ass, zeer statig als elf en ook gewoon goed gecast.
Ik had ook echt een gevoel van "we back" toen ik die eps keek.

Waar ik zelf het meest moeite mee heb met de serie is dat ik de afgelopen maand zowel The Silmarillion, The Hobbit en LOTR heb gelezen en zelf een, door Jackson beïnvloed, beeld heb hoe die serie eruit zou moeten zijn. En dat is wel een contrast met hoe de serie er daadwerkelijk uitziet. In feite zou ik vooral de appendixen van LOTR nog eens moeten lezen, aangezien de serie zich vooral daar op baseert. Dat sommige elfen er 'oud' uitzien is een vaak gehoorde kritiek, maar Cirdan the Shipwright die de Elfen begeleid in de Grey Havens heeft bijvoorbeeld zelf een grijze baard en een statig uiterlijk volgens The Return of the King.
Wat is dat contrast dan precies? Want ik vind de weergave van de wereld en de verschillende rassen zowat een exacte kopie van Jackson. De Elfen zijn misschien iets minder stoïcijns en etherisch als bij Jackson, maar da's iets dat dan weer getrouwer is aan Tolkien. Bovendien zitten we ook recht in de bloeiperiode van de Second Age, de sfeer is dus logischerwijze optimistischer dan bij Jackson waar ze in een maatschappij van verval en verlies leven en het einde van de wereld in de ogen aan het kijken zijn.

Mijn voornaamste kritiek tot nu toe komt vooral uit een lore-hoek. De gebeurtenissen waar honderden en honderden jaren tussen zitten worden enorm gecondenseerd, en de leeftijden van de Elfenpersonages wringen een beetje. Gil-Galad ziet er stukken ouder uit dan Galadriel, terwijl hij haar neefje is (met een leeftijdsverschil dat afhankelijk van Tolkien zijn goesting honderden jaren bedraagt). Galadriel ziet er dan weer even jong uit als Elrond, terwijl hij eigenlijk een kind is tegenover haar. Die schelen 1800 jaar en later werd ze zijn schoonmoeder :unsure:. Da's misschien muggenziften, maar dat wringt wel een beetje elke keer ik ze zie.

Laatst bewerkt:
De eerste afleveringen van Rings of Power serie waren dan wel visueel prachtig, de invloed van Bezos z'n portefeuille spat duidelijk van het scherm, maar de eerste was slaapverwekkend saai, buiten wat namedropping vond ik er nu eens niets LOTR aan, voelde niet als een terugkeer naar Midden-Aarde wat mij betreft. Iets meer actie en verhaal in de tweede aflevering, prachtige scenes bij de dwergen, maar nog steeds géén enkel idee over het verhaal of een setting met personages die écht boeien - om nog maar te zwijgen van wat een irritant personage ze van Galadriel gemaakt hebben -, zelfs los van de politieke/woke injectie aan diversiteit, haak ik hier binnenkort gewoon af hoor.
Als die meteoriet kerel straks Gandalf blijkt te zijn, wordt het al helemaal een klucht ten opzichte van de bestaande lore.
Lmao, alsof uw mening niet al helemaal vast stond voor je begon te kijken.

Eerste aflevering gezien en ben toch aangenaam verrast. Dat de show er visueel geweldig uitziet hoeft enerzijds niet te verbazen maar dat is nog altijd geen garantie op een sfeerrijke belevenis. Maar de goud belichte valleien, besneeuwde bergtoppen en pittoreske dorpjes geven toch meteen die X-factor die een goede fantasy reeks nodig heeft. Acteerprestaties vond ik ook zeer goed en zeker vergeleken met recente fantasy shows zoals Wheel of Time of The Witcher is dit toch duidelijk een trede hoger. Het verhaal vond ik eveneens intrigerend, al is het mysterie voor mij misschien groter dan voor jullie gezien mijn kennis over LOTR nogal minimaal is. De naam Sauron herken ik nog wel maar verder dan dat reikt mijn kennis ook niet :biglaugh: Maar men hanteert toch vnl. het 'show, don't tell' principe wat ik altijd wel weet te appreciëren.

Laatst bewerkt:
Niemand gaat ontkennen dat het visueel enorm mooi was. Het is vooral het begin/einde van ep1 dat ik zwak geschreven vond. Ofwel komt het bij mij niet 100% binnen [what's in a (user)name :p]. Vond het nogal een geforceerde en vrij basale vergelijking (steen/boot). En aangezien ze ermee eindigen en dan het "gemute" stuk revealen verwachtte ik net iets diepers. T'is echt van: "allez, mannen. We moeten iets vinden met ne steen en ne boot, licht en duisternis, en ook water".

For the record: ik vond het leuk om te zien en ga zeker verder kijken. Dit blijft gewoon hangen, beetje logisch aangezien het het begin en einde van de 1ste ep is. Het personage van Galadriel is zeker ook interessant imo, vooral owv. de commentaar van de koning.

Haar papieren bootje dat in een zwaan veranderde was een hommage aan hoe Galadriel wordt geïntroduceerd in zowel de boeken als in Jackson zijn films.

De vergelijking steen/boot vond ik wel OK. Ik vond het pesten van Galadriel door die andere kinderen wat vreemd, vooral :unsure:

Op visueel vlak echt prachtig, maar ik denk dat de serie wat te braaf gaat zijn in vergelijking met House of the Dragon. En die vergelijking ga ik veel maken.

kan best een goeie acteur zijn maar hij ziet er niet uit als een elf
Correctie, Jij vindt dat hij er niet uitziet als een elf.

Ik vind van wel, zeker de manier waarop hij zich gedraagt en hoe hij praat. En eigenlijk is het toch maar logisch dat niet alle leden van een ras, gedurende duizenden jaren lang, hun kapsel krek hetzelfde is??

Of gaat het om iets in zijn gezicht ofzo dat er niet "elfs" uitziet voor jou? (oprechte vraag)

Lmao, alsof uw mening niet al helemaal vast stond voor je begon te kijken.

Inderdaad, door politiek gekleurde uitspraken, arrogante stellingen en een pover track record van de schrijvers van deze serie startten mijn verwachtingen onder nul en daar is niets mis mee. Ik heb het tot dus ver een kans gegeven, maar al episodes 3 & 4 gemiddeld niet beter zijn, stop ik er waarschijnlijk mee.

Waarschijnlijk heb ik ook alvast vaker de originele boeken gelezen dan de hoerah-roepers hier en elders die blijkbaar danig onder de indruk zijn van het visuele spektakel en/of de geforceerde politieke keuzes toejuichen, maar voor mij is dat laatste een minpunt en ligt de lat voor kwaliteit hoger.

Ik denk dat je er ons allemaal een plezier mee zou doen als je gewoon zou stoppen met kijken. Het productieteam beschuldigen van arrogante uitspraken, maar zelf wel doen alsof jij een betere/grotere/echtere fan bent dan de posters die niet jouw mening delen. Het productieteam beschuldigen van politiek gekleurde uitspraken, terwijl je al vanaf de eerste teaser jouw politiek gekleurde mening probeert op te dringen. Je moet het toch allemaal maar durven neer te pennen.

Er is een grotere kans dat ik morgenavond het groot lot win dan dat jij na al je kritiek op voorhand het over je lippen zou kunnen krijgen dat de serie dan toch niet zo slecht is. "Een kans geven", wat een mop.

Enfin, je mag de serie slecht vinden hé. Ik kan er bijvoorbeeld absoluut inkomen als mensen door de trage opbouw het nogal saai vinden, of dat ze het voorlopig vooral spektakel vinden en geen Emmy-winnend verhaal. Dat laatste vind in op dit moment ook. Maar de zoveelste keer de vooringenomen rants moeten lezen van gefrustreerde "fans" die een beetje uitgedaagd worden in hun wereldbeeld ... echt, hou het weg uit dit topic. Dat getroll verziekt heel de boel.

Women stronk

Wat mij nog het meeste stoort aan die galadriel, is dat ze door haar tanden praat.
Die haar tanden gaan amper uit elkaar.

Vreselijk irritant eens je dat gezien hebt 😂
"Almost every male character so far is a coward, a jerk or both."

Ha ja? Andere serie aan het kijken dan? Arondir, Elrond, Durin, Gil-Galad, kerel op het vlot met Galadriel wiens naam ik vergeten ben? Galadriels broer? Quasi alle mannelijke hoofdpersonages die we al hebben gezien beantwoorden toch helemaal niet aan die termen?

En jouw eigen "women stronk" opmerking, op wat slaat dat? Van wat Tolkien geschreven heeft over Galadriel's jongere jaren is de portrettering vrij spot-on.

Inderdaad, door politiek gekleurde uitspraken, arrogante stellingen en een pover track record van de schrijvers van deze serie startten mijn verwachtingen onder nul en daar is niets mis mee. Ik heb het tot dus ver een kans gegeven, maar al episodes 3 & 4 gemiddeld niet beter zijn, stop ik er waarschijnlijk mee.

Waarschijnlijk heb ik ook alvast vaker de originele boeken gelezen dan de hoerah-roepers hier en elders die blijkbaar danig onder de indruk zijn van het visuele spektakel en/of de geforceerde politieke keuzes toejuichen, maar voor mij is dat laatste een minpunt en ligt de lat voor kwaliteit hoger.

Ge gaat ze sowieso vaker dan mij gelezen hebben. Immers vond ik die boeken echt gigantisch saai... Als dat mijn eerste fantasy boeken waren geweest, las ik nu 27 jaar later geen fantasy :D
Om maar te zeggen dat het nog altijd een kwestie van smaak is en niet van "Jullie denken X omdat jullie gewoonweg te weinig Y hebben gedaan/gelezen/gehoord". Zoiets is me echt te elitair wanend voor mijn goed.

Ik denk dat je er ons allemaal een plezier mee zou doen als je gewoon zou stoppen met kijken. Het productieteam beschuldigen van arrogante uitspraken, maar zelf wel doen alsof jij een betere/grotere/echtere fan bent dan de posters die niet jouw mening delen. Het productieteam beschuldigen van politiek gekleurde uitspraken, terwijl je al vanaf de eerste teaser jouw politiek gekleurde mening probeert op te dringen. Je moet het toch allemaal maar durven neer te pennen.

Er is een grotere kans dat ik morgenavond het groot lot win dan dat jij na al je kritiek op voorhand het over je lippen zou kunnen krijgen dat de serie dan toch niet zo slecht is. "Een kans geven", wat een mop.

Enfin, je mag de serie slecht vinden hé. Ik kan er bijvoorbeeld absoluut inkomen als mensen door de trage opbouw het nogal saai vinden, of dat ze het voorlopig vooral spektakel vinden en geen Emmy-winnend verhaal. Dat laatste vind in op dit moment ook. Maar de zoveelste keer de vooringenomen rants moeten lezen van gefrustreerde "fans" die een beetje uitgedaagd worden in hun wereldbeeld ... echt, hou het weg uit dit topic. Dat getroll verziekt heel de boel.

Ik heb de politieke discussie hier initieel niet aangehaald. Ik heb vooral gefocust op mijn mening over de eerste twee afleveringen: visueel prachtig, goede intro maar vervolgens een slaapverwekkend saaie eerste episode, en een tweede die ook voorlopig nog nergens heengaat.
En ja, in mijn mening moet een serie na een kwart van z'n eerste seizoen eigenlijk best al een hook hebben.
Qua anticipatie die lag bij mij inderdaad lager omwille van het geforceerde woke/politieke aspect, en ja, er zijn arrogante uitspraken geweest dat deze serie het boek is dat Tolkien nooit kon schrijven, uitspraken dat de wereld eindelijk de échte wereld reflecteert (wat nooit de bedoeling ws)... dus ik durf dat gerust neerpennen, zonder problemen.
Iedereen mag van deze serie denken wat hij of zij wilt. Je moet voor mij niet de boeken gelezen hebben, voor mijn part heb je enkel de Peter Jackson films gezien of zelfs niet. Maar ja, dan is deze serie voor jou gewoon een fantasy serie, en betekent het inderdaad niet wat het voor mij betekent. Deze serie verziekt wat mij betreft de reputatie van zowat één van mijn favoriete boeken aller tijden, dat ik al in mijn jeugd gelezen heb voordat ik de films gezien heb, zowel in het NL als later in het EN.

Dus ik ga hier voorlopig wél reageren. Ik kan overigens ook abstractie maken van bepaalde politieke aspecten. Had eerst om die laatste redenen m'n bedenkingen bij House of the Dragon maar daar is het tot dusver wél meer dan geslaagd aangepakt (bv. men heeft duidelijk één huis geracebend, dat is nog logisch te verklaren, plus met goedkeuring van de auteur & vb. 2: de vrouwelijke hoofdpersonages zijn geloofwaardig, i.t.t. de Mary Sue waar ze Galadriel dreigen toe te reduceren).
House of the Dragon voelt voor mij zoals GoT, Rings of Power voelt voor mij absoluut niet als LOTR.

Als je niet tegen een kritische mening kan, lees mijn posts hier dan vooral niet zou ik zeggen. Ik kan evengoed zeggen dat jouw geween dat je geen kritiek op deze serie mag leveren, want het is allemaal getroll - een pluimpje dat je nog niet letterlijk, het woord sexist of racist nog niet in de mond genomen hebt - de boel verziekt, want er is enkel ruimte voor positieve fans, een bende ja knikkers die kritiekloos gewoon content consumeren.

Ge gaat ze sowieso vaker dan mij gelezen hebben. Immers vond ik die boeken echt gigantisch saai... Als dat mijn eerste fantasy boeken waren geweest, las ik nu 27 jaar later geen fantasy :D
Om maar te zeggen dat het nog altijd een kwestie van smaak is en niet van "Jullie denken X omdat jullie gewoonweg te weinig Y hebben gedaan/gelezen/gehoord". Zoiets is me echt te elitair wanend voor mijn goed.

Wel zoals ik schreef, dan kan je van deze serie genieten als een visueel prachtige, generische fantasie serie, tenminste als het verhaal nog ergens toe leidt, maar heeft deze niet dezelfde betekenis voor jou dan voor mij.

Dit alles terwijl ik LOTR mijlen boven de onafgewerkte Song of Ice and Fire reeks plaats, maar goed House of the Dragon is tenminste nog gebaseerd op werk van de originele acteur, deze Amazon-serie is in het beste geval LOTR fan-fictie.
Dat de Amazon serie fan-fictie in het beste geval is vind ik toch wel een bij de haren getrokken opmerking hoor. Ja, de serie is niet gebaseerd op 1 volledig verhaal, zoals Lord of The Rings of the Hobbit dat waren. Maar het mag wel duidelijk zijn dat dat ook geen recept voor succes is, zie The Hobbit trilogy.
Als je je moet baseren op een verzameling van teksten, zeer korte vertellingen en verzameling van feiten, gaat het uiteraard anders aanvoelen. Fan fictie noemen daarentegen doet het nogal cheap aanvoelen, het is wel degelijk meer dan dat. Uiteindelijk heeft deze serie wel de toestemming van Tolkien foundation gekregen en een hoop input van gerespecteerde Tolkien Scholars.
En ik herinner me jou mening hierover wel, dat de almighty dollar daar voor tussenzit, en ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is dat ze daardoor volledig van mening veranderen. Maar die toestemming en input zijn feiten. Denken dat ze voor geld hun 'Tolkien spirit' hebben verkocht is een veronderstelling. Nogmaals, kan waar zijn, maar ik focus liever op wat waar is.
De eerste afleveringen van Rings of Power serie waren dan wel visueel prachtig, de invloed van Bezos z'n portefeuille spat duidelijk van het scherm, maar de eerste was slaapverwekkend saai, buiten wat namedropping vond ik er nu eens niets LOTR aan, voelde niet als een terugkeer naar Midden-Aarde wat mij betreft. Iets meer actie en verhaal in de tweede aflevering, prachtige scenes bij de dwergen, maar nog steeds géén enkel idee over het verhaal of een setting met personages die écht boeien - om nog maar te zwijgen van wat een irritant personage ze van Galadriel gemaakt hebben -, zelfs los van de politieke/woke injectie aan diversiteit, haak ik hier binnenkort gewoon af hoor.
Als die meteoriet kerel straks Gandalf blijkt te zijn, wordt het al helemaal een klucht ten opzichte van de bestaande lore.
Zo zie je maar dat meningen en smaken verschillen. Voor mij voelde het overweldigend als LOTR aan. Zoals ik hier reeds vermeld heb, was het een uitermate welkom zicht op Midden Aarde en de karakters die de Second Age bevolken. Ik snap de kritiek dat het trage afleveringen zijn ook niet bepaald. Voor mij vlogen de afleveringen voorbij. Uiteraard als het voor jou persoonlijk niet pakt dan kan je beter afhaken inderdaad, beter om het niet te kijken dan ongelukkig te zijn als het niet aan je verwachtingen voldoet.
Ik vind het wel een beetje vreemd dat je de veranderingen tov de lore in een serie die niet gebaseerd is op een af verhaal zo storend vind, maar niet degene in PJ's Lord of The Rings... Daar zaten toch een stuk meer veranderingen in die echt het verhaal dat Tolkien schreef veranderden.
Ik heb de politieke discussie hier initieel niet aangehaald. Ik heb vooral gefocust op mijn mening over de eerste twee afleveringen: visueel prachtig, goede intro maar vervolgens een slaapverwekkend saaie eerste episode, en een tweede die ook voorlopig nog nergens heengaat.
En ja, in mijn mening moet een serie na een kwart van z'n eerste seizoen eigenlijk best al een hook hebben.
Qua anticipatie die lag bij mij inderdaad lager omwille van het geforceerde woke/politieke aspect, en ja, er zijn arrogante uitspraken geweest dat deze serie het boek is dat Tolkien nooit kon schrijven, uitspraken dat de wereld eindelijk de échte wereld reflecteert (wat nooit de bedoeling ws)... dus ik durf dat gerust neerpennen, zonder problemen.
Iedereen mag van deze serie denken wat hij of zij wilt. Je moet voor mij niet de boeken gelezen hebben, voor mijn part heb je enkel de Peter Jackson films gezien of zelfs niet. Maar ja, dan is deze serie voor jou gewoon een fantasy serie, en betekent het inderdaad niet wat het voor mij betekent. Deze serie verziekt wat mij betreft de reputatie van zowat één van mijn favoriete boeken aller tijden, dat ik al in mijn jeugd gelezen heb voordat ik de films gezien heb, zowel in het NL als later in het EN.

Dus ik ga hier voorlopig wél reageren. Ik kan overigens ook abstractie maken van bepaalde politieke aspecten. Had eerst om die laatste redenen m'n bedenkingen bij House of the Dragon maar daar is het tot dusver wél meer dan geslaagd aangepakt (bv. men heeft duidelijk één huis geracebend, dat is nog logisch te verklaren, plus met goedkeuring van de auteur & vb. 2: de vrouwelijke hoofdpersonages zijn geloofwaardig, i.t.t. de Mary Sue waar ze Galadriel dreigen toe te reduceren).
House of the Dragon voelt voor mij zoals GoT, Rings of Power voelt voor mij absoluut niet als LOTR.

Als je niet tegen een kritische mening kan, lees mijn posts hier dan vooral niet zou ik zeggen. Ik kan evengoed zeggen dat jouw geween dat je geen kritiek op deze serie mag leveren, want het is allemaal getroll - een pluimpje dat je nog niet letterlijk, het woord sexist of racist nog niet in de mond genomen hebt - de boel verziekt, want er is enkel ruimte voor positieve fans, een bende ja knikkers die kritiekloos gewoon content consumeren.

Wel zoals ik schreef, dan kan je van deze serie genieten als een visueel prachtige, generische fantasie serie, tenminste als het verhaal nog ergens toe leidt, maar heeft deze niet dezelfde betekenis voor jou dan voor mij.
Je eerste comment begreep ik nog deels, maar hier trek ik toch grote ogen.
Dat je zegt dat deze reeks de reputatie van 1 van je favoriete boeken verziekt vind ik een vreemde opmerking, je gaat me toch niet vertellen dat de Appendices je favoriete Tolkien boek waren? Of je bedoelt eerder dat deze serie afstraalt op alles wat Tolkien gerelateerd is? Dat lijkt me wel straf. Als The Hobbit trilogy dat niet deed, gaat deze dat zeker ook niet doen hoor.
Als grote fan van Tolkien en zijn boeken zie je ook maar dat ook in dat kamp de meningen kunnen verschillen. Ik heb de boeken ook meermaals gelezen, mijn favorieten zijn The Silmarillion en specifiek The Children of Hurin persoonlijk. Ik heb een Tolkien Lexicon die uiteen valt van hoe vaak ik hem gelezen heb. Niet om het hier in een dick swinging contest te veranderen, ik probeer gewoon aan te halen dat het duidelijk mag zijn dat zelfs grote fans van de boeken, grote fan van de serie kunnen zijn.

Ik heb hier nochtans al meerdere kritieke stemmen gehoord over de serie, dat ze hem maar zo zo vonden of dingen waar ze het oneens mee waren. Ik heb zelf ook al neergepend waar ik het moeilijker mee had. @Sir.Killalot zelf, vertelde hier ook dat hij problemen had met de weergave van Gil Galad en Galadriel. Dat hier enkel ja-knikkers zijn is dus gewoon onwaar. Ik denk dat jouw kritieken echter iets harder zijn en dat je er steeds woke bij moet halen, tjah dat is een nonsense woord geworden en ik kan begrijpen dat het kan zorgen dat jouw wellicht welbedoelde kritieken minder serieus genomen worden.

Klopt. Het betekent duidelijk meer voor mij dan voor jou aangezien je er al op voorhand vastgeroest aan begon.
Ik zal me nooit niet blijven verbazen (en lachen met) hoe toxic zogezegde fans kunnen zijn :D

"Almost every male character so far is a coward, a jerk or both."

Ha ja? Andere serie aan het kijken dan? Arondir, Elrond, Durin, Gil-Galad, kerel op het vlot met Galadriel wiens naam ik vergeten ben? Galadriels broer? Quasi alle mannelijke hoofdpersonages die we al hebben gezien beantwoorden toch helemaal niet aan die termen?

En jouw eigen "women stronk" opmerking, op wat slaat dat? Van wat Tolkien geschreven heeft over Galadriel's jongere jaren is de portrettering vrij spot-on.
Ik ben Elon Musk niet he. En mijne woman stronk was op zijn tweet gericht.

Om op uw vraag te beantwoorden:
- kerel op het vlot: den eerste keer around, laat em haar toch netjes in het water liggen.
- Gil-Galad, is dat dien cosplayende bouwvakker daar? De gast die weet dat de enemy er nog is, mor liever de asshat uithangt door galadriel naar de eeuwige jachtvelden te laten vertrekken?
- Arondir kan er nog mee door, ma ze moeten dien natuurlijk beter behandelen voor de ESG diversiteit score :p
Dus er valt wel iets voor te zeggen

Los van wat Musk ervan vindt, ik wil na twee afleveringen nog wel zien waar het naartoe gaat. Dat is al een heel verbetering dan toen ik na 10 minuten wheel of time, den bezos wou opblazen in zn auto.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan