Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Zijn er al thuisbatterijen/hybride-omvormers die werken via de P1-poort van de digitale meter; ipv een aparte (eigen) power sensor module?

Vandaag in meerdere kranten ook artikels dat een thuisbatterij maar zeer zelden rendabel is.

Wilt u toch een thuisbatterij installeren, dan is groter niet per se beter. Bij een gemiddelde installatie van 14 zonnepanelen met een vermogen van 395 wattpiek wordt volgens vaststellingen van de energieleverancier Eneco een batterij met een opslagcapaciteit van 10 kWh in België slechts maximaal 50 dagen per jaar helemaal opgeladen. Bovendien krijgt u zo’n grote batterij niet leeg op één avond.

Heh zelf zo 18 kWh geïnstalleerd aan €300 per kWh. :hurrr:
Aan €1000 per kWh zou ik ze ook niet laten zetten hoor.
Het lijken mij wel heel hoge prijzen.
Ze zullen waarschijnlijk het tarief bedoelen van "systeem geinstalleerd door aannemer", niet de prijs van een batterijmodule.

In november kan ik een eerste full cycle (1 jaar) evaluatie (exact rendement in euro's op een jaar) maken van mijn systeem. Tot dusver ziet het er niet naar uit dat ik mijn broek er aan zou scheuren.

Artikel getuigt ook van weinig inzicht.
Vraag me altijd af wie die zogenaamde experts zijn.
Ik kan het artikel niet lezen, gezien de paywall maar toch:
In de meeste usecases is het gewoon flat out niet rendabel. Het zijn vooral de eerste ~4kWh die een mooi rendement geven... alles daarboven is gewoon veel minder nuttig, je krijgt ze in de winter meestal niet vol en in de zomer krijg je ze niet leeg getrokken (in een gemiddelde usecase).

Als je 10kWh of meer plaatst zal de prijs per kWh wel enigszins gedrukt worden. Maar als je effectief maar 4kWh plaatst zou ik niet verschieten van een totale cost die niet zo gek ver uit de buurt van de €1000/kWh ligt... het mag nog €750/kWh zijn (€3k dus) dan spreek je over een terugverdientijd van 11jaar (zie waarden onderaan). Een 10kWh aan €500/kWh (€5k) maakt de terugverdientijd zelfs 12,5 jaar... hard fucking pass.

Ter illustratie laadcurve voor 4, 10 & 18kWh batterij voor ons huis, wat eigenlijk een ideale usecase zou moeten zijn door een zéér laag eigen vebruik door slechte orientatie van de PV installatie.
Bij 4kW zit je nog dat de volledig capaciteit van de batterij vaak mooi gebruikt wordt. Bij 10kWh zie je al dat de batterij op het overgrote deel van de dagen maar 30-40% gebruikt wordt in de zomer en in de winter blijft ze zelfs vaak helemaal leeg. Bij 18kWh wordt dat alleen nog maar uitvergroot.

Misschien niet onbelangrijk, de jaarlijkse besparing bij elk van die 3 batterijen, uitgaande van een delta van €0,25/kWh:
* besparingen incl. winst op capaciteitstarief
4kWh: ~€272/jaar besparing
10kWh: ~€400/jaar besparing
18kWh: ~€458/jaar besparing

De enige manier dat je die waardes nog positief kan impacteren is door in de zomer overdag u batterij op te laden en dan 's avonds u thuisbatterij over te pompen in een EV... dat is zowat de enige usecase die ik kan bedenken waar een thuisbatterij ook maar een klein beetje de moeite waard kan zijn.

Laatst bewerkt:
Hou er ook rekening mee dat die tool uit gaat van een batterij met 100% efficientië, geen omzettingsverliezen en geen degradatie. Meeste zijn dan ook nog eens 90% DOD etc.
Je moet al ruimer kopen om die 4kWh verbruik effectief uit de batterij te kunnen halen. En de winst in euro zal iets kleiner zijn omdat je nog met omzettingsverlies zit.

Volgens de simulator doe ik met een 10kWh batterij mij 280euro voordeel per jaar. Zelfs aan 300euro/kWh is me dat nog te duur.
Ik verbruik +-8800kWh per jaar en haal al 50% zelfvoorziening zonder batterij.

Ik heb een 5kWh batterij en vorig jaar maar 700 kWh moeten aankopen. Dankzij die energiepremie heeft deze batterij maar 2000€ gekost. Dus denk wel dat we deze terug verdienen.

Ik heb een 5kWh batterij en vorig jaar maar 700 kWh moeten aankopen. Dankzij die energiepremie heeft deze batterij maar 2000€ gekost. Dus denk wel dat we deze terug verdienen.
Lastig te zeggen zonder jouw situatie zonder batterij te kennen.
Ook dat je maar 700kWh moest inkopen is relatief.

Ik heb in januari alleen al 973kWh van het net moeten halen. Met batterij was dat 900kWh indien er geen verliezen zijn. De zonnepanelen brengen helaas niet veel in de winter maanden en dan hebben wij net het meest stroom nodig voor de warmtepomp en de EV rijdt ook minder zuinig op die momenten.

5kWh aan €400/kWh da ga je in een normale usecase wel nog relatief snel terugverdienen dus cava nog. Maar dat lijkt mij, zeker vandaag zonder premie, al een fringe case. Eens je naar de €3k gaat voor 5kWh sluipen we in een gemiddelde usecase opnieuw snel naar de 10 jaar terugverdientijd... dat is gewoon te lang. Als je dat wil doen omdat je graag zoveel mogelijk je eigen energie wil verbruiken, by all means natuurlijk. Maar puur vanuit investeringsstandpunt kan je dat geld beter anders inzetten.

Lastig te zeggen zonder jouw situatie zonder batterij te kennen.
Ook dat je maar 700kWh moest inkopen is relatief.

Ik heb in januari alleen al 973kWh van het net moeten halen. Met batterij was dat 900kWh indien er geen verliezen zijn. De zonnepanelen brengen helaas niet veel in de winter maanden en dan hebben wij net het meest stroom nodig voor de warmtepomp en de EV rijdt ook minder zuinig op die momenten.
Dit is eigenlijk HET probleem van de rendabiliteit van een batterij : de ligging van onze landje (ver van de evenaar dus groot verschil in aantal uren zonneschijn winter/zomer)

We hebben de meeste energie nodig in de winter, wanneer de PV's zo goed als niets opbrengen. Moet frustrerend zijn om in de winter te verwarmen met een WP én constant een lege batterij te hebben en in de zomer de WP af te hebben staan en constant een volle batterij te hebben.

De toekomstige use case van de batterij zal zijn : het middel om de energiemarkt (en prijzen) in balans te brengen. Het kan niet langer dat iedereen maar (vaak zoveel mogelijk) zonnepanelen legt en het net als goedkope batterij gebruikt.

Zoveel mogelijk panelen leggen en de opgewekte stroom niet zelf gebruiken is een onverantwoord geworden.

Ik voorzie dat je op zeer korte termijn zal moeten gaan betalen om stroom op het net te zetten en dan.. alleen dan wordt een batterij in de meeste gevallen interessant in België.

5kWh aan €400/kWh da ga je in een normale usecase wel nog relatief snel terugverdienen dus cava nog. Maar dat lijkt mij, zeker vandaag zonder premie, al een fringe case. Eens je naar de €3k gaat voor 5kWh sluipen we in een gemiddelde usecase opnieuw snel naar de 10 jaar terugverdientijd... dat is gewoon te lang. Als je dat wil doen omdat je graag zoveel mogelijk je eigen energie wil verbruiken, by all means natuurlijk. Maar puur vanuit investeringsstandpunt kan je dat geld beter anders inzetten.
De levensduur is 15j (6000 cycli, een cyclus per dag). Een terugverdientijd van 10j, op een levensduur van 15j, is een jaarlijks rendement van 5,5% op het einde van de rit. Welk rendement had je dan verwacht?

De levensduur is 15j (6000 cycli, een cyclus per dag). Een terugverdientijd van 10j, op een levensduur van 15j, is een jaarlijks rendement van 5,5% op het einde van de rit. Welk rendement had je dan verwacht?
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan 5,5% jaarlijks rendement komt? Een levensduur van 15 jaar met 10 jaar terugverdientijd geeft toch maar 50% totaalrendement? :unsure: 50%/15 jaar = 3,33%/jaar? Verontschuldig mij als ik hier een mega kemel schiet, het is vrijdag... :tongue:

Maar dat is vooral ook gebasseerd op 10 jaar terugverdientijd en dat zijn in realiteit enkel fringe cases. De grote meerderheid kijkt tegen een langere terugverdientijd aan en dus een nog significant lagere opbrengst, zie mijn voorbeelden hierboven. Als ik vandaag een 10kWh installatie kan laten plaatsen voor €5k dan bespaar ik over 15 jaar €6k.... das 20% redement of 1,33%/jaar. Mijn spaarrekening brengt momenteel het dubbele op en ik moet er geen groot lelijk ding voor in mijn huis plaatsen dat dan ook nog eens extra brandgevaar, hoe klein dan ook, met zich meebrengt.

Even snel googlen geeft mij overigens significant hogere bedragen voor een 10kWh installatie... met die bedragen die ik zie passeren kom je er op 15 jaar dus niet eens aan uit. Als je installatie €8k kost duurt het 20 jaar om gewoon maar break-even te draaien...

Enphase

1718977668433.png

Eens je naar de €3k gaat voor 5kWh

ENPHASE Encharge 10 kWh kost mij met korting 7000€ enkel aan materiaal.

Enphase

Bekijk bijlage 30557

ENPHASE Encharge 10 kWh kost mij met korting 7000€ enkel aan materiaal.
Voila, reken nog eens €1000 bij aan installatiekost en marge (en dan reken ik nog héél conservatief denk ik) en je zit al de €8k = terugverdientijd 20 jaar (op basis van een tool die zoals @MorGo7h al aangeeft geen rekening houdt met rendements- en conversieverliezen). En dat voor een product met een levenscyclus van 15jaar...

Tenzij je echt belachelijke goedkoop kan inkopen EN heel het boeltje zelf kan installeren en gekeurd krijgt gaat de totale installatiekost gewoon altijd veel te hoog uitvallen. Iedereen die zich door een installateur een batterij laat aansmeren wordt eigenlijk gewoon opgelicht.

Ik begrijp niet helemaal hoe je aan 5,5% jaarlijks rendement komt? Een levensduur van 15 jaar met 10 jaar terugverdientijd geeft toch maar 50% totaalrendement? :unsure: 50%/15 jaar = 3,33%/jaar? Verontschuldig mij als ik hier een mega kemel schiet, het is vrijdag... :tongue:

...

Klopt.
Of zelfs maar 2,74% per jaar als je alternatief samengestelde interest heeft (bv. spaarrekening) en dat gaat er vanuit dat de prijsstijging van elektriciteit het verlies aan capaciteit compenseert, en dat die batterij 15 jaar mee gaat = 5 jaar langer dan de garantie in veel gevallen.

Terug
Bovenaan