Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Victron kan je koppelen via MQTT met deze module: https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/Zijn er al thuisbatterijen/hybride-omvormers die werken via de P1-poort van de digitale meter; ipv een aparte (eigen) power sensor module?
Wilt u toch een thuisbatterij installeren, dan is groter niet per se beter. Bij een gemiddelde installatie van 14 zonnepanelen met een vermogen van 395 wattpiek wordt volgens vaststellingen van de energieleverancier Eneco een batterij met een opslagcapaciteit van 10 kWh in België slechts maximaal 50 dagen per jaar helemaal opgeladen. Bovendien krijgt u zo’n grote batterij niet leeg op één avond.
Vandaag in meerdere kranten ook artikels dat een thuisbatterij maar zeer zelden rendabel is.
Heh zelf zo 18 kWh geïnstalleerd aan €300 per kWh.Thuisbatterijen zijn namelijk behoorlijk duur - zo’n 1.000 euro per kilowattuur (kWh)
Ze zullen waarschijnlijk het tarief bedoelen van "systeem geinstalleerd door aannemer", niet de prijs van een batterijmodule.Heh zelf zo 18 kWh geïnstalleerd aan €300 per kWh.
Aan €1000 per kWh zou ik ze ook niet laten zetten hoor.
Het lijken mij wel heel hoge prijzen.
Heh zelf zo 18 kWh geïnstalleerd aan €300 per kWh.
Aan €1000 per kWh zou ik ze ook niet laten zetten hoor.
Het lijken mij wel heel hoge prijzen.
Ik kan het artikel niet lezen, gezien de paywall maar toch:Artikel getuigt ook van weinig inzicht.
Vraag me altijd af wie die zogenaamde experts zijn.
Lastig te zeggen zonder jouw situatie zonder batterij te kennen.Ik heb een 5kWh batterij en vorig jaar maar 700 kWh moeten aankopen. Dankzij die energiepremie heeft deze batterij maar 2000€ gekost. Dus denk wel dat we deze terug verdienen.
5kWh aan €400/kWh da ga je in een normale usecase wel nog relatief snel terugverdienen dus cava nog. Maar dat lijkt mij, zeker vandaag zonder premie, al een fringe case. Eens je naar de €3k gaat voor 5kWh sluipen we in een gemiddelde usecase opnieuw snel naar de 10 jaar terugverdientijd... dat is gewoon te lang. Als je dat wil doen omdat je graag zoveel mogelijk je eigen energie wil verbruiken, by all means natuurlijk. Maar puur vanuit investeringsstandpunt kan je dat geld beter anders inzetten.Ik heb een 5kWh batterij en vorig jaar maar 700 kWh moeten aankopen. Dankzij die energiepremie heeft deze batterij maar 2000€ gekost. Dus denk wel dat we deze terug verdienen.
Dit is eigenlijk HET probleem van de rendabiliteit van een batterij : de ligging van onze landje (ver van de evenaar dus groot verschil in aantal uren zonneschijn winter/zomer)Lastig te zeggen zonder jouw situatie zonder batterij te kennen.
Ook dat je maar 700kWh moest inkopen is relatief.
Ik heb in januari alleen al 973kWh van het net moeten halen. Met batterij was dat 900kWh indien er geen verliezen zijn. De zonnepanelen brengen helaas niet veel in de winter maanden en dan hebben wij net het meest stroom nodig voor de warmtepomp en de EV rijdt ook minder zuinig op die momenten.
De levensduur is 15j (6000 cycli, een cyclus per dag). Een terugverdientijd van 10j, op een levensduur van 15j, is een jaarlijks rendement van 5,5% op het einde van de rit. Welk rendement had je dan verwacht?5kWh aan €400/kWh da ga je in een normale usecase wel nog relatief snel terugverdienen dus cava nog. Maar dat lijkt mij, zeker vandaag zonder premie, al een fringe case. Eens je naar de €3k gaat voor 5kWh sluipen we in een gemiddelde usecase opnieuw snel naar de 10 jaar terugverdientijd... dat is gewoon te lang. Als je dat wil doen omdat je graag zoveel mogelijk je eigen energie wil verbruiken, by all means natuurlijk. Maar puur vanuit investeringsstandpunt kan je dat geld beter anders inzetten.
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan 5,5% jaarlijks rendement komt? Een levensduur van 15 jaar met 10 jaar terugverdientijd geeft toch maar 50% totaalrendement?De levensduur is 15j (6000 cycli, een cyclus per dag). Een terugverdientijd van 10j, op een levensduur van 15j, is een jaarlijks rendement van 5,5% op het einde van de rit. Welk rendement had je dan verwacht?
50%/15 jaar = 3,33%/jaar? Verontschuldig mij als ik hier een mega kemel schiet, het is vrijdag... 
EnphaseDe levensduur is 15j (6000 cycli, een cyclus per dag). Een terugverdientijd van 10j, op een levensduur van 15j, is een jaarlijks rendement van 5,5% op het einde van de rit. Welk rendement had je dan verwacht?
Eens je naar de €3k gaat voor 5kWh
Voila, reken nog eens €1000 bij aan installatiekost en marge (en dan reken ik nog héél conservatief denk ik) en je zit al de €8k = terugverdientijd 20 jaar (op basis van een tool die zoals @MorGo7h al aangeeft geen rekening houdt met rendements- en conversieverliezen). En dat voor een product met een levenscyclus van 15jaar...Enphase
Bekijk bijlage 30557
ENPHASE Encharge 10 kWh kost mij met korting 7000€ enkel aan materiaal.
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan 5,5% jaarlijks rendement komt? Een levensduur van 15 jaar met 10 jaar terugverdientijd geeft toch maar 50% totaalrendement?50%/15 jaar = 3,33%/jaar? Verontschuldig mij als ik hier een mega kemel schiet, het is vrijdag...
...