Tijdskrediet aanvraag en bedreiging door werkgever

Toratsuru

Active member
Crowdfunder FE
Dit moet me even van het hart.

Ik heb twee weken geleden voltijd tijdskrediet aangevraagd voor een periode van 7 maanden, aan te vangen in september. Dus ruim op voorhand aangevraagd. Momenteel zit ik in de fase dat de werkgever dit goedkeurt of uitstelt.

Vorige week kwam mijn baas al langs om te zeggen dat hij niet blij is, en dat hij eerst ging overleggen met twee andere managers.
Vandaag komt hij mijn bureau binnen en direct de deur toe.

Ik krijg van hem een ultimatum, als je het toch neemt dan is u carriere hier voorbij. Als je terugkomt krijg je een andere job in het bedrijf (met als uiteindelijk doel mij buitenwerken).

Vooral de manier waarop het gebracht werd leek me echt middeleeuws en onmenselijk. Ik kan begrijpen dat het ongepast is voor het werk (het is immers nooit een goed moment), maar ze hebben wel 9 maanden de tijd om een oplossing te bedenken voor mijn afwezigheid.

Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaring? Of mensen vanuit HR met advies?

Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaring?
Van horen zeggen wel, dat werkgevers geen fan zijn van tijdskrediet/ loopbaanonderbreking enz ... Natuurlijk is de manier waarop dit bij u gebeurd, beneden alle fatsoen.

Ge kunt dit ook interpreteren als een compliment. Blijkbaar ben je onmisbaar en kan je baas niet om met deze mogelijke situatie, zijn gevoelens niet onder controle heeft met deze reactie als gevolg.

Misschien wel het beste moment om ook nog bijkomend opslag te vragen...

IMO is het voor mij ofwel het bovenste ofwel op zoek gaan naar een andere werkgever tenzij je echt graag je werk doet en de job redelijk uniek is.

Nu ja, een collega van 40+ heeft hier 4/5de aangevraagd en gekregen. Alles wordt dus gedeeld door 4/5de.
Dus ook de .. leasewagen. :unsure:

Budget is 900€ voor mij (en ook voor hem normaal gezien). Ah wel 4/5de wil zeggen dat zijn budget nu 720€ is. (Elektrisch) :biglaugh:

Ik lach er nu wel mee, maar hij was blij, dat hij een wagen kon bestellen die nog net binnen dat budget past. Je moet weten dat iemand die pas start bij ons dus nu een hoger budget heeft als hem. (800€).

Ik krijg van hem een ultimatum, als je het toch neemt dan is u carriere hier voorbij. Als je terugkomt krijg je een andere job in het bedrijf (met als uiteindelijk doel mij buitenwerken).
Beste wat je kan doen, als je de confrontatie aandurft, is een mail sturen waarin je het relaas van het gesprek doet en zegt dat je ontgoocheld bent in de manier van doen.

Geen confrontatie aan willen gaan betekent je erbij neer te leggen of ander werk te zullen zoeken

Lijkt mij gene slimme baas, dit is nu een situatie met enkel verliezers. Ik zou vanaf nu aan een mooie 9 to 5 beginnen en na het tijdskrediet iets nieuw zoeken. Met een dag sollicitatieverlof per week natuurlijk.

Beste wat je eigenlijk kan doen is dat tijdskrediet opnemen en stiekem een nieuwe job zoeken.

Als je merkt dat je makkelijk een nieuwe job kan vinden dan is de volgende stap je baas uitdagen en proberen je ontslag met premie uit te lokken.

Als je merkt dat je makkelijk een nieuwe job kan vinden dan is de volgende stap je baas uitdagen en proberen je ontslag met premie uit te lokken.

Nee. Be the bigger man, altijd. Je weet nooit wat er later nog op je pad komt. Doe gewoon je job, niet meer, niet minder.

Beste wat je kan doen, als je de confrontatie aandurft, is een mail sturen waarin je het relaas van het gesprek doet en zegt dat je ontgoocheld bent in de manier van doen.

Geen confrontatie aan willen gaan betekent je erbij neer te leggen of ander werk te zullen zoeken

Als alle grote managers dit gedrag goedkeuren dan gaat een mail niet veel helpen denk ik. Heel de cultuur is ook redelijk toxisch en vol met oud gedachte goed.

Nu ja, ik denk vooral dat ik nu zelf conclusies moet trekken. Eerst mijn tijdskrediet opnemen en ik zal daarna wel zien wat het brengt. Misschien is het een loze dreiging, maar dan nog, de motivatie om nu nog meer te doen dan het hoog noodzakelijke is wel zeer laag.

Als alle grote managers dit gedrag goedkeuren dan gaat een mail niet veel helpen denk ik. Heel de cultuur is ook redelijk toxisch en vol met oud gedachte goed.
Die mail zou later kunnen helpen met de bewijslast voor een ontslag 'uit hoofde van de werkgevers, als men je functie verandert.

Van horen zeggen wel, dat werkgevers geen fan zijn van tijdskrediet/ loopbaanonderbreking enz ... Natuurlijk is de manier waarop dit bij u gebeurd, beneden alle fatsoen.

Ge kunt dit ook interpreteren als een compliment. Blijkbaar ben je onmisbaar en kan je baas niet om met deze mogelijke situatie, zijn gevoelens niet onder controle heeft met deze reactie als gevolg.

Misschien wel het beste moment om ook nog bijkomend opslag te vragen...

IMO is het voor mij ofwel het bovenste ofwel op zoek gaan naar een andere werkgever tenzij je echt graag je werk doet en de job redelijk uniek is.

🤡🤡🤡

What in the crippity crap is dat voor een uitleg lol
Voor zo'n boer van een werkgever moet je gewoon uwe neus voor ophalen.

In rusland zou Toratsuru wel 1 dezer dagen uit een raam kunnen vallen🙈

Ik ben ook aan het denken om 4/5e aan te vragen.
Dit is bij ons geen probleem alleen de dag "vrijdag" die ik wil zal wat discussie worden

Reactie van de werkgever is toch wel enigszins begrijpelijik, zeker gezien het om een voltijds tijdskrediet gaat voor langere periode (maanden).
Concreet moet uw werkgever dus een vervanger gaan zoeken, dus iemand die ze dan ook moeten opleiden voor de functie. Dat men dan uw stoel niet gaat reserveren voor als ge beslist terug te komen, is begrijpelijk, ondertussen heeft men geïnvesteerd in iemand anders. Groot verschil denk ik met een 4./5de oz zo, waar enkel het takenpakket een beetje herverdeeld dient te worden.

Nope, die reactie is absoluut niet begrijpelijk.
De reactie in onbegrijpelijk, dat staat buiten kijf.

Maar er valt ook wel iets te zeggen over het feit dat je voltijds onderbreekt en uw job dus effectief enkele maanden gewoon niet gedaan zal worden.
Zoals gezegd moet er dus vervanging gezocht worden, toch als uw job enige belangrijkheid heeft.
Voor de werkgever is dat ook geen makkelijke situatie en zal hij misschien iemand nieuw moeten aanwerven om uw job te doen voor die maanden, en wat doe men als je terugkomt? Uw vervanger buitengooien?
Zo een langdurige voltijdse onderbreking is nooit zonder impact, en het lijkt me ook vrij normaal dat terugkeren in huidige functie gewoon zeer lastig is.

Dat is ook het probleem bij langdurige zieken.
Wanneer ga je als werkgever kijken voor vervanging? En wat doe je als de persoon terugkeert? Dat zijn niet zo een simpele vraagstukken en als manager van zo iemand is dat heel lastig.

Reactie van de werkgever is toch wel enigszins begrijpelijik, zeker gezien het om een voltijds tijdskrediet gaat voor langere periode (maanden).
Concreet moet uw werkgever dus een vervanger gaan zoeken, dus iemand die ze dan ook moeten opleiden voor de functie. Dat men dan uw stoel niet gaat reserveren voor als ge beslist terug te komen, is begrijpelijk, ondertussen heeft men geïnvesteerd in iemand anders. Groot verschil denk ik met een 4./5de oz zo, waar enkel het takenpakket een beetje herverdeeld dient te worden.

Dit inderdaad.
Ofwel heb je een functie waar het allemaal niet veel uitmaakt en je makkelijk vervangbaar bent. Prima dan, go for it en neem zoveel verlof als je wil. Een normale baas reageert hier dan zeker zo niet op.
Ofwel heb je een functie met meer verantwoordelijkheid en is dat allemaal zo gemakkelijk nog niet.

Indien je in die 2de situatie zit: 100% begrijpelijk dat jouw baas je daar even op wijst. Je kan geen ambitieuze job met verantwoordelijkheid willen en dan even 7 maanden vrijwillig verdwijnen... Logisch toch dat ze je eerst zullen vervangen en dan zouden ze 7 maand later de rode loper voor je moeten uitrollen dan? Ook binnen je team geeft zoiets toch veel druk.
Nu ik ken je job niet, en mss val je onder optie 1.
Maar de reacties hier zijn toch wel vrij eenzijdig....

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan