Tijdskrediet aanvraag en bedreiging door werkgever

Zal in multi nationals gene vetten zijn dan.

Je moet mij eens uitleggen hoe je "aan de kar kan trekken" of "shit kan fixen" als 95% van je bedrijf niet in belgie zit en je 32h in een week werkt.

Ik ben voetsoldaat en geen manager, maar wel een "expert" die aan de kar trekt voor projecten en ik heb al 2-3x meetings per week om 7 8 9 10h savonds of 5 6 7h smorgens. Amerika is -9h, Australia is +9h.

Bij ons is het simpel hoor. De shitfixers verdienen een pak meer dan wie gewoon naar werk komt, werk doet en naar huis gaat. Van de 15 of zo zijn er 11 of 12 die nooit 1 spetter shit zien (en ook niet willen zien) van buiten belgie. Maar als er geen shit gefixt wordt buiten de .be kantooruren ligt de machine binnen de 2 weken op apegapen.
Shit fixen is ook aan de kar trekken hé :) Wat voor elk bedrijf aan de kar trekken is.... Dat zullen de mensen van dat bedrijf allicht beter weten, denk nu niet dat er 1 gemeenschappelijke definitie kan zijn dat voor elk bedrijf in heel de wereld van toepassing is hé...

Shit fixen =/= gratis overuren kloppen. Als dat bij jouw bedrijf wel zo is doordat je nu eenmaal met andere tijdzones zit etc., prima, hou er rekening mee dat jouw situatie niet op heel de wereld toegepast kan worden (net zoals mijn situatie ook niet...).

Voor mij persoonlijk is aan de kar trekken o.a. (maar niet beperkt tot):

- Jezelf tijdens de uren 100% inzetten
- Steeds positieve mindset (lees: niet constant lopen zeiken over collega's/klanten/leveranciers/...)
- Je collega's willen/kunnen helpen wanneer nodig
- Je collega's willen/kunnen opleiden alsook zelf openstaan om bij te leren
- Teamspirit (!!) - Erbij zijn wanneer er met de collega's samen wordt geluncht, bij een kantooractiviteit buiten de uren erbij zijn, wordt er door de collega's iets georganiseerd, aanbieden van te helpen, ...
- Als het nodig is eens flexibel zijn (door effectief op een druk moment misschien wat langer te werken)

Deze zaken vind ik veel belangrijker dan wekelijks 10 à 20% (niet betaalde) overuren te draaien.

Er moet ook een onderscheid gemaakt worden tussen de "voetsoldaten" zoals jij het stelt en andere collega's die misschien niet 100% dezelfde expertise/kennis hebben maar in de overige zaken die ik opsom uitblinken. Het is nl. deze groep die gemakkelijker hogerop zal geraken als het gaat om promoties in hiërarchie (loon even buiten beschouwing houden).

Zelf hebben we hier op kantoor nl. ook enkele voetsoldaten die waanzinnig goed zijn in hun job maar het moment dat het kantoor het enorm druk hebben zijn dat vaak ook de eersten om te zeggen "oei, daar heb ik geen tijd voor hoor" of "oei, dat is toch echt mijn job niet". Diezelfde mensen klagen dan ook al eens vaak dat het niveau van "de jeugd" ondermaats is en dat ze beter opgeleid moeten worden, ze zelf echter opleiden zien ze helemaal niet zitten... Resultaat is dat die mensen wel een mooi loon hebben dankzij hun expertise en inzet van hun eigen stukje werk, het zijn andere collega's die hogerop geraken.

Opgepast, ik zeg niet dat dit universeel zo is hé... Elk bedrijf zal wel eigen criteria hebben om bepaalde mensen al dan niet door te promoveren maar ik stel toch vast dat olie altijd boven drijft...

Bij aan de "kar trekken" en "shit fixen" reken ik wel andere dingen dan wat jij opsomt. Wat jij opsomt, zijn basis vereisten in mijn ogen.

Hier is "shit fixen" (niet limitatieve lijst)
- interne trainings geven om ons product naar boven te duwen op de sales prio lijst
- budgetten scoren op M&A deals zodat we die resources kunnen "misbruiken" omdat er hire freezes zijn
- patenten shit regelen met de lawyers
- interne politics proactief tackelen door old gepaste momenten slide decks te doen "opduiken" in de correcte meetings. Op juiste moment volk onder de bus flikkeren
- interne nieuwe processen van corporate proactief afblokken door op voorhand budget tegen een alternatief proces gesmeten te hebben en de money card te kunnen trekken
- manoevreren en organogram beinvloeden als er org changes zijn aan de andere kant van de plastic
- mannetjes voor je karretje spannen waar het uitkomt en quid pro quo gewijs iets ten gepaste tijde teruggeven (wat liefst niet te veel werk/cost is voor jezelf)
- ...

Dat is allemaal heel moeilijk met een 9 to 5 of in een halftijds of een 6mnd gap (het is niet permanent 50h draaien, wel permanent flexibel zijn). Je kunt niet verwachten dat je de dikke centen krijgt of posten krijgt en dan uit dergelijke posten gewoon kunt verdwijnen waar ze je stoel warm houden.

Voor mij persoonlijk is aan de kar trekken:

Offertes opmaken.
Offertes goedgekeurd krijgen door klanten/bestellingen.
uitvoering persoonlijk opvolgen,desnoods zelf helpen uitvoeren.
de algemene bedrijfsflow optimaliseren. (mensen/machines)
zorgen dat mijn werkgever veel geld verdient aan mijn projecten.
Leiding geven.

Teamplayer, en toffe gast spelen zit niet vervat in mijn jobomschrijving.

dat jullie het over ’onbetaalde overuren’ hebben is enkel omdat jullie nog wat onderhandelen te doen hebben.

Bij aan de "kar trekken" en "shit fixen" reken ik wel andere dingen dan wat jij opsomt. Wat jij opsomt, zijn basis vereisten in mijn ogen.

Hier is "shit fixen" (niet limitatieve lijst)
- interne trainings geven om ons product naar boven te duwen op de sales prio lijst
- budgetten scoren op M&A deals zodat we die resources kunnen "misbruiken" omdat er hire freezes zijn
- patenten shit regelen met de lawyers
- interne politics proactief tackelen door old gepaste momenten slide decks te doen "opduiken" in de correcte meetings. Op juiste moment volk onder de bus flikkeren
- interne nieuwe processen van corporate proactief afblokken door op voorhand budget tegen een alternatief proces gesmeten te hebben en de money card te kunnen trekken
- manoevreren en organogram beinvloeden als er org changes zijn aan de andere kant van de plastic
- mannetjes voor je karretje spannen waar het uitkomt en quid pro quo gewijs iets ten gepaste tijde teruggeven (wat liefst niet te veel werk/cost is voor jezelf)
- ...

Dat is allemaal heel moeilijk met een 9 to 5 of in een halftijds of een 6mnd gap (het is niet permanent 50h draaien, wel permanent flexibel zijn). Je kunt niet verwachten dat je de dikke centen krijgt of posten krijgt en dan uit dergelijke posten gewoon kunt verdwijnen waar ze je stoel warm houden.
- Interne trainings =>Wat ik zei van opleidingen
- Budgetten scoren => Wat ik zei van doelstellingen
- "patenten shit regelen" => Lijkt me meer gewoon "de job doen"?
- Interne politics => Tegenovergestelde wat ik zei over negatieve mindset

Het lijkt mij vooral dat je een nogal toxische werkplek hebt, wat ik lees is toch behoorlijk negatief allemaal.

Voor mij persoonlijk is aan de kar trekken:

Offertes opmaken.
Offertes goedgekeurd krijgen door klanten/bestellingen.
uitvoering persoonlijk opvolgen,desnoods zelf helpen uitvoeren.
de algemene bedrijfsflow optimaliseren. (mensen/machines)
zorgen dat mijn werkgever veel geld verdient aan mijn projecten.
Leiding geven.

Teamplayer, en toffe gast spelen zit niet vervat in mijn jobomschrijving.

dat jullie het over ’onbetaalde overuren’ hebben is enkel omdat jullie nog wat onderhandelen te doen hebben.
Wat jij beschrijft "aan de kar trekken" lijkt mij gewoon letterlijk je jobomschrijving te zijn?

Dit is dus wat ik bedoel met voetsoldaten die wss heel goed in hun werk zijn maar niet echt teamspirit hebben. "Voor toffe gast te spelen word ik niet betaald", jah se... Niks mis met die mentaliteit hé.

Heb behoorlijk goed onderhandeld ondertussen hoor, daar niks mis mee :-)

- Interne trainings =>Wat ik zei van opleidingen
- Budgetten scoren => Wat ik zei van doelstellingen
- "patenten shit regelen" => Lijkt me meer gewoon "de job doen"?
- Interne politics => Tegenovergestelde wat ik zei over negatieve mindset

Zijn allemaal dingen die niet in de job description staan, maar als ze niet gebeuren, kunnen we gewoon ons werk niet doen.

Het lijkt mij vooral dat je een nogal toxische werkplek hebt, wat ik lees is toch behoorlijk negatief allemaal.
Toxische werkplek?

De realiteit is gewoon dat we een klein team ver in België zijn met 0.1% van de werknemers. Als we niet met de ellebogen werken en af en toe eens zorgen dat iemand ons opmerkt, worden we gewoon telkens vergeten. Als HQ zegt dat er 500 FTE extra mogen zijn in 2022, dan is er niemand in de US die spontaan uit sympathie er 3 in België zal zetten.

Het is vechten om er te krijgen en per definitie is het ze ergens anders gaan afpakken.

Als sales niet weet dat we een product hebben of het niet wil verkopen, is er geen revenue in onze product line en slechte bottom line en you get the picture. Intern klanten winnen (sales wil verkopen) is typisch moeilijker dan extern (eens een klant, blijft hij een klant, maar sales proces is lang en moeilijk).

De realiteit is dat we een zeker niveau van resources moeten hebben om ons werk te kunnen doen. Gaan we van 15 naar 14 naar 13 12 11 zonder nieuwe mensen, dan worden we gewoon een bureau met overlast en weinig benefit en dan loert de sluiting altijd om de hoek (en dan mag je nog profitable zijn).

En dat zal de realiteit zijn in veel van onze multi national sector genoten.

Wat jij beschrijft "aan de kar trekken" lijkt mij gewoon letterlijk je jobomschrijving te zijn?

Dit is dus wat ik bedoel met voetsoldaten die wss heel goed in hun werk zijn maar niet echt teamspirit hebben. "Voor toffe gast te spelen word ik niet betaald", jah se... Niks mis met die mentaliteit hé.

Heb behoorlijk goed onderhandeld ondertussen hoor, daar niks mis mee :)

Zijn allemaal dingen die niet in de job description staan, maar als ze niet gebeuren, kunnen we gewoon ons werk niet doen.

Toxische werkplek?

De realiteit is gewoon dat we een klein team ver in België zijn met 0.1% van de werknemers. Als we niet met de ellebogen werken en af en toe eens zorgen dat iemand ons opmerkt, worden we gewoon telkens vergeten. Als HQ zegt dat er 500 FTE extra mogen zijn in 2022, dan is er niemand in de US die spontaan uit sympathie er 3 in België zal zetten.

Het is vechten om er te krijgen en per definitie is het ze ergens anders gaan afpakken.

Als sales niet weet dat we een product hebben of het niet wil verkopen, is er geen revenue in onze product line en slechte bottom line en you get the picture. Intern klanten winnen (sales wil verkopen) is typisch moeilijker dan extern (eens een klant, blijft hij een klant, maar sales proces is lang en moeilijk).

De realiteit is dat we een zeker niveau van resources moeten hebben om ons werk te kunnen doen. Gaan we van 15 naar 14 naar 13 12 11 zonder nieuwe mensen, dan worden we gewoon een bureau met overlast en weinig benefit en dan loert de sluiting altijd om de hoek (en dan mag je nog profitable zijn).

En dat zal de realiteit zijn in veel van onze multi national sector genoten.
Mja, als je iets moet doen om je job te doen is dat per definitie je jobomschrijving, of het nu op een blad papier staat of ni hé... Wijzelf hebben zelfs geen formele "jobomschrijving" op papier staan, wilt natuurlijk niet zeggen dat dat er niet is.

Jep, toxische werkplek. Als je met je collega's (van welk land ze zijn doet er op zich niet toe) moet wedijveren voor budgetten en mekaar een loer moet draaien en intern in het bedrijf een beetje teert op het motto "de een zijn dood is de ander zijn brood" is dat wel degelijk toxisch hoor.

Ik heb ook een jaar voor een Duits-Oostenrijks bedrijf gewerkt met in 40+ landen vestigingen, was alles behalve zo dat er een "do or die" mentaliteit was waarin we "tegen die van dat land" moesten opboksen... Ook dat zal dus niet voor heel de wereld van toepassing zijn.

Vreemd, hé. Ik geef enkel weer wat wettelijk is, niet wat "vanuit werknemersperspectief" het zou moeten zijn. Ik zou dan kunnen claimen (wat ik overigens géén voorstander van ben) dat iedereen 1 jaar tijdskrediet mag nemen, zonder 6 maand uitstelmogelijkheid en zonder enig motief. Dan is wat ik hierboven allemaal zei plots niet meer "eenzijdig", maar al het compromis.

Het feit dat je mijn verhaal als "vakbondspraat" afdoet, toont wel hoe je denkt. Het feit dat ik ondertussen al meer dan 10 jaar zelfstandige activiteit op mijn teller heb, dat mijn pa zelfstandig (én werkgever) was, dat ik uit een slagersfamilie kom, ... allemaal teniet gedaan gewoon omdat ik bij de vakbond werk. Het feit dat ik zelf zeg dat het logisch is dat bij kleine werkgevers geen tijdskrediet kan? Is dat ook vakbondspraat? Of kan het zijn dat mijn hersenen niet met een of andere kabel verbonden zijn met mijn werkgever, zoals bij de meeste mensen?
Nee, mensen moeten wel weten waar ze aan beginnen en de perceptie van de andere zijde mag ook wel eens neergeschreven worden.
Mensen die openlijk zaken uitdrukken zoals jij hier doet zullen in een bedrijf al snel de stempel "syndicalist of vakbondsmentaliteit" opgeplakt krijgen.
Er is hier trouwens helemaal geen compromis op niveau werknemer-werkgever, de werkgever is duidelijk niet akkoord (hij heeft het expliciet zo dan nog verwoord ook, niet slim van hem, maar wel eerlijk en duidelijk). En neen al je wettelijke rechten opeisen terwijl je wel het loon en voorwaarden krijgt van een functie met verantwoordelijkheid, dat is niet goed voor je carrièrekansen in het algemeen. Of je nu slagerszoon bent of niet dat verandert daar niks aan. Het is ook niet omdat iets wettelijk is, dat het goed is voor je carrière hè. Er is een stakingsrecht, maar is het verstandig om actief advies te geven om mee te gaan staken aan een ambitieus kaderlid? Meestal is gespot worden in een rood plastic regenjasje aan de bedrijfspoort niet ideaal voor je verdere doorgroei in de firma... Just saying... (en ja dat is mijn mening en is ook de realiteit die ik ervaar).

EDIT: ik wist zelfs niet dat jij bij de vakbond werkte, maar het verklaart wel veel natuurlijk :).

Iedereen heeft zijn/haar ideologisch bril. Ik heb de mijne, maar jij hebt ook duidelijk de jouwe.

We kunnen niet jaloers zijn op iemand zijn loonpakket en er tegelijk vanuit gaan dat dit verdient kan worden door maximaal van alle rechten gebruik te maken en te denken dat dit zonder repercussies is.
100% dit!

Laatst bewerkt:
Ik ga er alvast mee door, ik blijf doorwerken met opgeheven schouders, zoals iemand hier zegt "be the bigger man". Ik zal wel zien wat de toekomst brengt. Maar er is alvast werk genoeg voor mensen met mijn profiel, ik maak me er niet echt druk in. Ik vind het gewoon enorm jammer.
Respect dat je je blijft inzetten in ieder geval! Zou niet iedereen gegeven zijn!

Mja, als je iets moet doen om je job te doen is dat per definitie je jobomschrijving, of het nu op een blad papier staat of ni hé... Wijzelf hebben zelfs geen formele "jobomschrijving" op papier staan, wilt natuurlijk niet zeggen dat dat er niet is.

Jep, toxische werkplek. Als je met je collega's (van welk land ze zijn doet er op zich niet toe) moet wedijveren voor budgetten en mekaar een loer moet draaien en intern in het bedrijf een beetje teert op het motto "de een zijn dood is de ander zijn brood" is dat wel degelijk toxisch hoor.

Ik heb ook een jaar voor een Duits-Oostenrijks bedrijf gewerkt met in 40+ landen vestigingen, was alles behalve zo dat er een "do or die" mentaliteit was waarin we "tegen die van dat land" moesten opboksen... Ook dat zal dus niet voor heel de wereld van toepassing zijn.
Belangrijk detail is denk ik dat Cege's HQ Amerikaans is(?)

Vreemd dat de operations manager van een multinational hier gewoon 9 maanden afk kan zijn wegens een kind en dan gewoon daar terug in rolt.

Nee, mensen moeten wel weten waar ze aan beginnen en de perceptie van de andere zijde mag ook wel eens neergeschreven worden.
Mensen die openlijk zaken uitdrukken zoals jij hier doet zullen in een bedrijf al snel de stempel "syndicalist of vakbondsmentaliteit" opgeplakt krijgen.
Er is hier trouwens helemaal geen compromis op niveau werknemer-werkgever, de werkgever is duidelijk niet akkoord (hij heeft het expliciet zo dan nog verwoord ook, niet slim van hem, maar wel eerlijk en duidelijk). En neen al je wettelijke rechten opeisen terwijl je wel het loon en voorwaarden krijgt van een functie met verantwoordelijkheid, dat is niet goed voor je carrièrekansen in het algemeen. O
het compromis is de wet, wat ik uitlegde is de wet, niet een verhaal vanuit werknemersperspectief. Daar kan ik gerust nog andere afsteken.

En het gaat hier niet over AL je wettelijke rechten opeisen, ik vermoed dat de OP niet noodzakelijk élk recht dat hij heeft opeist. Ik hoor je overigens niet klagen over het feit dat de werkgever hier ook zijn wettelijk recht opeist van 6 maand uitstel.
saartje zei:
EDIT: ik wist zelfs niet dat jij bij de vakbond werkte, maar het verklaart wel veel natuurlijk :).
Zou geloofwaardig overkomen, was het niet dat ik vorige week dit in discussie met jou hierover ging:

Zou geloofwaardig overkomen, was het niet dat ik vorige week dit in discussie met jou hierover ging:
Haha Idd My mistake!

Laatst bewerkt:

"Collega's". Er zijn er 16500 die andere machines maken, andere markten bedienen, andere processen hebben... Meer dan Collega's op papier zijn dat niet. Er zijn 100en sites in de wereld, ik ken letterlijk 500 van die 17000 man (en ik doe dan nog beetje aan networking), misschien 50 in het echt ontmoet. Ik draai er mijn hand niet voor om een mes te steken als het moet. Ik ga die 16500 nooit ontmoeten, nooit nodig hebben, nooit mee samenwerken.

Het is niet dat we een BMW of audi zijn die overal in de wereld 10 modellen autos maken en kumbaya moeten in harmonie leven. Nee, we maken software, er is een 5000 man consulting poot, grote machines, handheld devices, labo machines, ... farma business, olie business, vliegveld business, diagnostiek, ...

Dus ja, het is intern vechten om budgetten en resources.

En ook publiek genoteerd en 25% marge dollars printen? En 3% free float buyback per jaar? Jaarlijks een half jaarloon bonussen voor goeie werknemers? Money om te investeren is tight aangezien alles naar de investeerders gaat en naar retention van goeie employees om de shitstorm te compenseren.

Belangrijk detail is denk ik dat Cege's HQ Amerikaans is(?)

Correcto. Maar onze non US competitors zijn juist hetzelfde als ik de concullegas mag geloven.

"Collega's". Er zijn er 16500 die andere machines maken, andere markten bedienen, andere processen hebben... Meer dan Collega's op papier zijn dat niet. Er zijn 100en sites in de wereld, ik ken letterlijk 500 van die 17000 man (en ik doe dan nog beetje aan networking), misschien 50 in het echt ontmoet. Ik draai er mijn hand niet voor om een mes te steken als het moet. Ik ga die 16500 nooit ontmoeten, nooit nodig hebben, nooit mee samenwerken.

Het is niet dat we een BMW of audi zijn die overal in de wereld 10 modellen autos maken en kumbaya moeten in harmonie leven. Nee, we maken software, er is een 5000 man consulting poot, grote machines, handheld devices, labo machines, ... farma business, olie business, vliegveld business, diagnostiek, ...

Dus ja, het is intern vechten om budgetten en resources.

En ook publiek genoteerd en 25% marge dollars printen? En 3% free float buyback per jaar? Jaarlijks een half jaarloon bonussen voor goeie werknemers? Money om te investeren is tight aangezien alles naar de investeerders gaat en naar retention van goeie employees om de shitstorm te compenseren.

Correcto. Maar onze non US competitors zijn juist hetzelfde als ik de concullegas mag geloven.
Denk je soms dat wat je nu aan het zeggen bent echt het gemiddelde is op deze aardkloot?

Het is duidelijk dat jouw bepaalde positie zeer bitchy moet zijn maar nogmaals, waarom daarom heel de wereld gelijkstellen aan jouw situatie? Niet heel de wereld (en al zeker niet de overgrote meerderheid in België) zit in een dog eat dog wereld, hoe fanatiek je daar ook in wilt geloven...

Vreemd dat de operations manager van een multinational hier gewoon 9 maanden afk kan zijn wegens een kind en dan gewoon daar terug in rolt.

Dit. Er bestaat overigens ook nog zoiets als een arbeidscontract, die is niet alleen geldig voor werknemers.

Zeer interessant topic om te volgen, niet in het minst omdat ikzelf volgend jaar 4/5 ga werken wat trouwens geen enkel probleem was ook al is er een personeelstekort. Ze zullen er niet 100% tevreden mee zijn maar er problemen over maken was voor iedereen nog negatiever utgedraaid.

Ik heb zelf al jaren geleden een kaderfunctie aan mij laten voorbijgaan omdat imho het sop de kolen gewoon niet waard is. Was nochtans wel leuk geweest om ook eens te kunnen uitpakken in het brutoloon topic 😁.
Bizar in welke mate sommige mensen zowat gebrainwashed zijn door de rat race en angst hebben voor hun carrière/werkgever of het normaal vinden dat mensen elkaar een mes in de rug willen steken. Ben zeer tevreden dat dat mijn wereld niet is.

Ik doe mij werk goed en (meestal) graag en de klanten zijn tevreden, wat de managers van mijn firma die 0% praktijkervaring hebben over mij denken kan mij weinig boeien, misschien geen ideale instelling maar het neemt wel veel druk van de ketel.

Voor de mensen die zo graag negatief spreken over vakbonden: maken jullie gebruik van de rechten die zij hebben kunnen opbouwen de laatste decennia of laten jullie deze dan ook aan jullie voorbijgaan? Ik weet het antwoord al denk ik.

Voor de topicstarter: go for it!

Laatst bewerkt:
Gewoon tenzijde,

Waarom kunnen mensen niet gewoon blij zijn voor elkaar. Dat gaat me oprecht te buiten, ik heb nooit iemand iets toegewenst of express een hak gezet om te staan waar ik sta. Ik wens iedereen oprecht alle geluk en succes toe. Voor alles is een oplossing, en het leven is te kort, veel te kort, om 80u te werken of in een toxische plek te zijn.

Op mijn firma zit het nu weer vol met langdurig zieken. We hebben een syndicus die een andere job had gevonden en het toch heeft klaargekregen om zijn ontslag te krijgen met premie. Andere collega's die vertrekken (intern of extern). Onze vorige manager die alles in de shit heeft geholpen met internationale media aandacht tot gevolg is nu gepromoot tot sr. manager.

Maar omdat ik nu voltijds (rechtmatig) tijdskrediet wil opnemen ben ik de boeman, de slechterik. En ik merk zo hard de jaloezie in de ogen van de managers die mij nu als "voorbeeld" willen stellen.

Ik trek er echt mijn conclusies uit en als ik terugkom uit tijdskrediet zal ik wel zien wat het brengt.
Het leven kan inderdaad hard zijn en het is een oneerlijke wereld. En dat is oprecht, echt jammer!

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan