Tips na ongeluk

Met mijn accident (enfin mijn accident met mijn zus) heb ik veel zelf geregeld maar ik ken zowel mijne makelaar als mijne garagist goed.
Ginds takelen (was in Brussel) ging via Baloise maar dan moest den auto nog naar mijn garage voor een bestek.

Dus heb mijne garagist dat laten doen, die heeft een bestek opgemaakt en alles. Auto was per totale dus hij heeft ewa extra geteld voor het takelen + stakosten en dat dan verrekend met de nieuwe die ik daar gekocht heb.

Ik heb ook al een aantal ongevallen gehad en idd, een goeie makelaar is goud waard.

Wat de per totale betreft : soms is het ook een goeie zaak dat je wagen als een total loss beschouwd wordt hoor. Stel dat ze hem nog fixen, dan zit je wel met een wagen die nipt gered is en achteraf nog heel wat technische problemen en kosten met zich mee brengt. Toegegeven, het is de achterkant en die is minder gevoelig daar aan, maar ik heb zo ook al genoeg miserie gehad en met een goeie verzekering kan je nog een deftige aankoop doen achteraf.

En dat er nog steeds mensen zijn die doorrijden gaat er bij mij niet in. Ik stop ALTIJD. Allee ja, als ik zie dat er al 20 man staat niet natuurlijk, maar je kan toch op zijn minst een beetje bijstand verlenen, al is het maar bellen naar politie, brandweer, ambulance? Ge weet nooit dat er gewonden zijn (iemand die zijn gordel niet droeg bvb) en zo veel tijd verlies je toch ook weer niet? Alsof iedereen op de baan naar een levensbedreigende vergadering moet binnen het half uur.

Wat een schijt verhaal als ik dit lees. Dus een loser smst achter het stuur en rijdt je wagen in de vernieling en nu zit jij nog altijd zonder wagen? Hoe moeten mensen met kinderen dat oplossen? Rekenen op de schoonmoeder? Of krijg je standaard een vervangwagen?
Ik heb een vervangwagen voor 6 dagen, staat zo in mijn polis. Maar na 6 dagen heb ik niet plots terug een auto. Wij hebben kinderen en gaan beide full-time werken. Geen idee hoe we het gaan doen.

Ik zit ook bij een groot bedrijf (AXA) en bij mijn accident heb ik me ook niks moeten aantrekken. Gewoon zorgen dat mijn auto op een bepaalde dag op een bepaald uur in een garage van mijn keuze stond.
Ik kreeg erna toen de keuze , bedrag A en laten herstellen of bedrag B en niet laten herstellen.

Nu dat was ook maar een klein accidentje, een dronken fietser die tegen mijn zijkant reed toen ik aan de rode lichten stond. Erna gewoon recht gestaan , op de fiets gesprongen en door gereden. Enkele krassen gehad rechts achteraan en toen gekozen voor optie B.
Groot verschil: je kon blijven met uw wagen rondrijden. Eens die wagen weg is, is 't natuurlijk een ander verhaal.

Bingo!
Goedkoopste allemaal goed en wel, tot ge die mensen nodig hebt en ge van callcenter naar callcenter wordt gestuurd.

Let op, genoeg zelfstandige makelaars die ook slechte service bieden, maar door eens rond te horen in de buurt of bij familie kan je toch wel een goede makelaar vinden die al die zaken voor u regelt en up to date houdt per mail of voicemail.

Mijn partner heeft even terug een aanrijding gehad op de parking, buiten foto's en aanrijdingsformulier niets meer moeten doen tot het geld op onze rekening stond.
Goedkoop is het nu ook niet. Ik zit bij Ethias. Heb sinds het ongeluk niet 2 keer dezelfde persoon aan de lijn gehad. Daarstraks alweer een dode vis aan de lijn gehad die iedere minuut zit af te tellen tot het 17u is. Of ja, 't is vrijdag, ze stoppen daar om 16u.

UPDATE:
Wagen is "economisch perte totale".
Nu heb ik een verslag ontvangen van de expert met daarop de "waarde voor ongeval". Het valt mij op dat er ferm gepushed wordt om zo snel mogelijk dat verslag te ondertekenen en terug te sturen voor akkoord.

Vreemd is dat de biedingen op het wrak lopen tot 18 augustus. En als ik het goed begrijp: waarde voor ongeval - wrakwaarde (hoogte bod) = bepaald bedrag. Indien dat bedrag lager is dan de herstellingskosten, is het officiëel "economisch totaalverlies". Maar de biedingen lopen nog, hoe kan de expert dan nu al een uitspraak doen. Als ik bel naar het expertisekantoor zegt men mij: 'ervaring van de expert'.

Wat een zever allemaal.

Wat ik wel kan doen is hem toch herstellen (aangezien het geen "technisch totaalverlies" is). Dan gaan ze het bedrag (waarde voor ongeval - wrakwaarde (hoogste bod)) op mijn rekening zetten en moet ik opleggen om hem hersteld te krijgen. Eventueel kan er met 'niet-originele' stukken gewerkt worden om de prijs te drukken. Ook dat wisten ze mij te zeggen.

Conclusie: auto kan hersteld worden en daarvoor zal ik moeten opleggen. Dat allemaal omdat één of andere pipo los achterop is gereden terwijl die aan het sms'n was. Volledig in mijn recht, blijk ik dus de dupe van heel den boel te zijn. Want de verzekering die de tegenpartij heeft kunnen fixen (had er zelf geen) is een omnium.

Wat een kutsysteem is dat eigenlijk.

Ook ga je mij niet vertellen dat er onderling (mensen die erop bieden, verzekering, expertise bureau,...) niets onder tafel geregeld wordt. Heel dat boeltje klinkt al zo louche als het is.

En dat kan perfect. Ondertussen zit ik met de gebakken peren.

En dan zoeken de mensen op het aanrijdingsformulier het adres van de tegenpartij op. Gaan daar verhaal halen. Dat escaleert natuurlijk. Er belanden mensen in het ziekenhuis. En diegene die daar arriveert zal de kaars uitblazen want ook justitie is om te lachen. De andere gaat vrijuit.

Er is in België toch nog serieus veel werk aan de winkel hoor.
Vergeef me mijn rant, 't is de frustratie die overloopt.

Disclaimer: bovenstaande voorbeeld om de tegenpartij persoonlijk op te sporen zal ik uiteraard niet toepassen.

Dat doen Ivan en Nikolai voor mij.

Je krijgt toch gewoon de waarde van je wagen terug? Toch normaal dat dat minder zal zijn dan dat je hem splinternieuw gekocht hebt?

Dat de andere partij omnium heeft of niet maakt voor u toch niets uit? Jij krijgt het restbedrag van je wagen. Dat jij dat wil gebruiken om hem te herstellen is uw goed recht, maar dat kan dan duurder uitkomen.

Ofwel heb ik u verkeerd begrepen.

Je krijgt toch gewoon de waarde van je wagen terug? Toch normaal dat dat minder zal zijn dan dat je hem splinternieuw gekocht hebt?

Dat de andere partij omnium heeft of niet maakt voor u toch niets uit? Jij krijgt het restbedrag van je wagen. Dat jij dat wil gebruiken om hem te herstellen is uw goed recht, maar dat kan dan duurder uitkomen.

Ofwel heb ik u verkeerd begrepen.
Dat je niet de nieuwwaarde terugkrijgt is idd logisch, maar je zou met het gekregen geld eigenlijk dezelfde auto moeten kunnen terugkopen, dus km-stand, opties, noem maar op zouden hetzelfde moeten zijn. In de praktijk is dat echter gewoon onmogelijk met het bedrag dat je krijgt. Ze werken met lijsten van wat een auto nog waard is en voila: dit krijg je.

Dat je niet de nieuwwaarde terugkrijgt is idd logisch, maar je zou met het gekregen geld eigenlijk dezelfde auto moeten kunnen terugkopen, dus km-stand, opties, noem maar op zouden hetzelfde moeten zijn. In de praktijk is dat echter gewoon onmogelijk met het bedrag dat je krijgt. Ze werken met lijsten van wat een auto nog waard is en voila: dit krijg je.
Klopt. Iemand dat ik ken heeft nog 1000 euro gekregen voor zijn auto nadat een zatlap op zijn auto die geparkeerd stond gevlamd heeft.

Voor 1000€ heb je nog geen elektrische fiets.

Klopt. Iemand dat ik ken heeft nog 1000 euro gekregen voor zijn auto nadat een zatlap op zijn auto die geparkeerd stond gevlamd heeft.

Plus, alle miserie, rompslomp, inschrijvingstaks, ...
Zelfs al zou je effectief de waarde van de auto op dat moment krijgen, je draait sowieso veel verlies. Triestig systeem op dat vlak.

Domme vraag misschien.

Hoe komt het dan dat je wel verzekering betaalt op de nieuwprijs plus alle opties terwijl je auto elk jaar in waarde daalt.

En als het dan koekenbak is, krijgt ge amper genoeg terug om een gelijkwaardige vervanging te kopen.

Domme vraag misschien.

Hoe komt het dan dat je wel verzekering betaalt op de nieuwprijs plus alle opties terwijl je auto elk jaar in waarde daalt.

En als het dan koekenbak is, krijgt ge amper genoeg terug om een gelijkwaardige vervanging te kopen.
Goeie vraag eigenlijk.. Volgens mij krijg je bij omnium ook maar de waarde van je auto dat moment terug..

Domme vraag misschien.

Goeie vraag eigenlijk.. Volgens mij krijg je bij omnium ook maar de waarde van je auto dat moment terug..

Hangt een beetje van je omnium formule af. Ik had er destijds een die 24 maand 100% terugbetaalde, en vanaf dan 1,5% per maand zakte. Betaalde er ook wel genoeg voor en zat nog een relatief grote vrijstelling op, maar je hebt wel zekerheid. Voor onze 2e wagen hadden we toen een formule van 1 jaar 100% en dan zakken aan 1%. Je hebt ook minder interessante formules waar je vanaf maand 1 al in waarde zakt, maar die kosten ook wel wat minder per jaar.

Als je enkel BA hebt kijken ze eigenlijk gewoon naar een gestandaardiseerde lijst als je een ongeval in recht hebt en hij is total loss. Hoe het komt is vrij evident volgens mij, ze zoeken elk gaatje om zo min mogelijk te moeten uitbetalen.

Hangt af van je verzekering. Bij mijn omnium kon ik zelfs kiezen tussen de cataloguswaarde en de prijs na korting die ik betaald had. De eerste 24 maanden kreeg ik nieuwprijs, daarna zakt het terug te betalen bedrag jaarlijks.

Business as usual, maar daar koop je idd meestal geen gelijkwaardige wagen voor terug.

Hangt af van je verzekering. Bij mijn omnium kon ik zelfs kiezen tussen de cataloguswaarde en de prijs na korting die ik betaald had. De eerste 24 maanden kreeg ik nieuwprijs, daarna zakt het terug te betalen bedrag jaarlijks.

Business as usual, maar daar koop je idd meestal geen gelijkwaardige wagen voor terug.
Just, ik was ook verzekerd op cataloguswaarde. Kwam er eigenlijk op neer dat ik de eerste 4jr ging overhouden moest ik hem total loss rijden, want door einde van het model (V70 werd vervangen door V90) kreeg ik een quasi full option met de 5 cilinder D4 voor de prijs van een kale 4 cilinder. Na 5jr dan wel gewone BA genomen.
Omnium destijds maar 1x gebruikt, had toen een fietser overreden, was in recht, maar zonder omnium had ik de herstelling moeten voorschieten. Vriendin heeft haar omnium 4jr gehouden en op 4,5jr een ernstig ongeval gehad waar de rechtbank na bijna 2jr nog altijd over moet beslissen, dus dat viel wel wat tegen dat die omnium just gestopt was. :unsure:

Voor 1000€ heb je ook een auto. Alleen geen bijster goeie.
Die bedragen die ze hanteren zijn gewoon aan de haren getrokken. Maar uw BA is in feite ook maar voor de kosten van de tegenpartij te betalen. En uw kosten moet de BA van de tegenpartij betalen. Dus ja het is logisch dat men maximaal wilt inzetten om zo weinig mogelijk te betalen.

Mijn vrouw haar schadegeval heeft 2j geduurd tegen we de schade vergoed kregen. Verzekering (beiden zelfde partij) zei elk zijn eigen schade. Dan 2x rechtbank eer het geregeld was. Overlaatst op parking was ze ook aangereden door een wagen die fout inparkeerde. Schade was duidelijk maar geseponeerd wegens geen getuigen. Ook was de pv plots uit het verzekeringsdossier en werd alles weer verdraaid. Regelrechte mafia al die verzekeringen,helaas voelt niemand zich verantwoordelijk,maar wel maandelijks hun dik loon opstrijken. Uit wiens hand men eet wiens woord men spreekt.

Plus men vergeet ook altijd de kosten van inschrijving. Moest er geen paljas op gereden zijn moest je die ook niet doen. Imo zou ik nog eens een hartig woordje klappen met die expert.

Plus men vergeet ook altijd de kosten van inschrijving. Moest er geen paljas op gereden zijn moest je die ook niet doen. Imo zou ik nog eens een hartig woordje klappen met die expert.
Idd, paar posts later heb ik dat ook nog er bij gezegd, er worden veel kosten/tijd niet vergoed na een ongeval. Je bent altijd de dupe als je in je recht bent.

², was hier ook zo.
Met advertenties van gelijkaardige wagens te tonen hebben we er uiteindelijk nog 500 euro meer voor gekregen maar dat was het (en idd, zoals iemand hier zei: direct druk zetten om zo rap mogelijk te tekenen).
Gelukkig heb ik 10 dagen vervangwagen via Touring, zodat ik op dat vlak toch niet direct zorgen had.

Die expert kwam op dag 2 ofzo, toen was het ook kantje boord tussen economisch perte totale of herstellen, neigende naar perte totale.
Ook de garage gaf direct aan dat het voor hen perte totale was.
Dan een week biedingen op het wrak, we mochten ook nog geen andere auto zoeken zolang er geen uitspraak was.
Na een dikke week dan te horen gekregen dat het inderdaad perte totale was, dan nog wat discussie over het bedrag en ondertussen is de 10 dagen vervangwagen ook gepasseerd en zit je daar zonder auto.

Uiteindelijk die vervangwagen nog 2-3 weken langer gehuurd op eigen kosten zodat er tijd was om iets anders te zoeken, na aankoop van de nieuwe auto nog een tweetal weken met een vervangwagen van de garage mogen rijden tot de nieuwe klaar stond.
Tegenpartij zijn verzekering betwist de aansprakelijkheid nog altijd (uw ***boom valt op mijn auto, wtf is daar te betwisten aan :angry: ), dus om ons voorgeschoten bedrag van die huurwagen terug te krijgen kunnen we wachten op uitspraak van de rechtbank...
Best dat we omnium hadden (en hebben), zodat we toch al de wrakwaarde kregen.

edit: ik zou dan verdikke nog een morele schadevergoeding moeten vorderen, door gans dat geval heb ik een dikke maand met kutbakken als een C3 een een 208 moeten rijden ipv mijn 3-reeks :unsure:

Laatst bewerkt:
Is er een manier om extra kosten te verhalen bij de tegenpartij?

Dan spreek ik voor de huur van een vervangen of de inschrijving van een nieuw voertuig?

edit: ik zou dan verdikke nog een morele schadevergoeding moeten vorderen, door gans dat geval heb ik een dikke maand met kutbakken als een C3 een een 208 moeten rijden ipv mijn 3-reeks :unsure:
Pure schande dit! !!! Onmenselijk en ik zou dit niet zo laten. Naar de media stappen hiermee, niemand zou in pauperkarren moeten rijden!! ! /! !

:lol:

Terug
Bovenaan