Wat een schijt verhaal als ik dit lees. Dus een loser smst achter het stuur en rijdt je wagen in de vernieling en nu zit jij nog altijd zonder wagen? Hoe moeten mensen met kinderen dat oplossen? Rekenen op de schoonmoeder? Of krijg je standaard een vervangwagen?
Ik heb een vervangwagen voor 6 dagen, staat zo in mijn polis. Maar na 6 dagen heb ik niet plots terug een auto. Wij hebben kinderen en gaan beide full-time werken. Geen idee hoe we het gaan doen.
Ik zit ook bij een groot bedrijf (AXA) en bij mijn accident heb ik me ook niks moeten aantrekken. Gewoon zorgen dat mijn auto op een bepaalde dag op een bepaald uur in een garage van mijn keuze stond.
Ik kreeg erna toen de keuze , bedrag A en laten herstellen of bedrag B en niet laten herstellen.
Nu dat was ook maar een klein accidentje, een dronken fietser die tegen mijn zijkant reed toen ik aan de rode lichten stond. Erna gewoon recht gestaan , op de fiets gesprongen en door gereden. Enkele krassen gehad rechts achteraan en toen gekozen voor optie B.
Groot verschil: je kon blijven met uw wagen rondrijden. Eens die wagen weg is, is 't natuurlijk een ander verhaal.
Bingo!
Goedkoopste allemaal goed en wel, tot ge die mensen nodig hebt en ge van callcenter naar callcenter wordt gestuurd.
Let op, genoeg zelfstandige makelaars die ook slechte service bieden, maar door eens rond te horen in de buurt of bij familie kan je toch wel een goede makelaar vinden die al die zaken voor u regelt en up to date houdt per mail of voicemail.
Mijn partner heeft even terug een aanrijding gehad op de parking, buiten foto's en aanrijdingsformulier niets meer moeten doen tot het geld op onze rekening stond.
Goedkoop is het nu ook niet. Ik zit bij Ethias. Heb sinds het ongeluk niet 2 keer dezelfde persoon aan de lijn gehad. Daarstraks alweer een dode vis aan de lijn gehad die iedere minuut zit af te tellen tot het 17u is. Of ja, 't is vrijdag, ze stoppen daar om 16u.
UPDATE:
Wagen is "economisch perte totale".
Nu heb ik een verslag ontvangen van de expert met daarop de "waarde voor ongeval". Het valt mij op dat er ferm gepushed wordt om zo snel mogelijk dat verslag te ondertekenen en terug te sturen voor akkoord.
Vreemd is dat de biedingen op het wrak lopen tot 18 augustus. En als ik het goed begrijp:
waarde voor ongeval - wrakwaarde (hoogte bod) = bepaald bedrag. Indien dat bedrag lager is dan de herstellingskosten, is het officiëel "economisch totaalverlies". Maar de biedingen lopen nog, hoe kan de expert dan nu al een uitspraak doen. Als ik bel naar het expertisekantoor zegt men mij: 'ervaring van de expert'.
Wat een zever allemaal.
Wat ik wel kan doen is hem toch herstellen (aangezien het geen "technisch totaalverlies" is). Dan gaan ze het bedrag (waarde voor ongeval - wrakwaarde (hoogste bod)) op mijn rekening zetten en moet ik opleggen om hem hersteld te krijgen. Eventueel kan er met 'niet-originele' stukken gewerkt worden om de prijs te drukken. Ook dat wisten ze mij te zeggen.
Conclusie: auto kan hersteld worden en daarvoor zal ik moeten opleggen. Dat allemaal omdat één of andere pipo los achterop is gereden terwijl die aan het sms'n was. Volledig in mijn recht, blijk ik dus de dupe van heel den boel te zijn. Want de verzekering die de tegenpartij heeft kunnen fixen (had er zelf geen) is een omnium.
Wat een kutsysteem is dat eigenlijk.
Ook ga je mij niet vertellen dat er onderling (mensen die erop bieden, verzekering, expertise bureau,...) niets onder tafel geregeld wordt. Heel dat boeltje klinkt al zo louche als het is.
En dat kan perfect. Ondertussen zit ik met de gebakken peren.
En dan zoeken de mensen op het aanrijdingsformulier het adres van de tegenpartij op. Gaan daar verhaal halen. Dat escaleert natuurlijk. Er belanden mensen in het ziekenhuis. En diegene die daar arriveert zal de kaars uitblazen want ook justitie is om te lachen. De andere gaat vrijuit.
Er is in België toch nog serieus veel werk aan de winkel hoor.
Vergeef me mijn rant, 't is de frustratie die overloopt.
Disclaimer: bovenstaande voorbeeld om de tegenpartij persoonlijk op te sporen zal ik uiteraard niet toepassen.
Dat doen Ivan en Nikolai voor mij.