Tomorrowland

Dit is echt sterk werk. Zijn er nog zulke sets vanop TL die - zoals je kan horen - totaal anders zijn dan de mainstage bagger?

Dafalgan begint net op tijd te werken om wat te luisteren :clap: Je kan weer 2 podiums volgen online.
Kan mis zijn maar lijkt alsof geluidskwaliteit wat beter is dan vorige jaren?

Die DJ's waar ik nu naar aan het kijken ben op de livestream (mainstage) zijn toch tenenkrullend slecht of ligt het aan mij?
Songs vloeien niet in elkaar, die met zijn lang haar staat daar meer te springen dan wat anders. Doen die in feite iets live?

Mainstage is nooit live, DJ's regelen daar wat de sound maar zelfs dat is geen must want Guetta stond daar eens te draaien aan knoppen zonder dat zijn deck aangesloten was. Handjes in de lucht of taarten gooien en autoplay!

Wordt er daar ergens met bvb vinyl gedraaid?
Zeer zelden, soms staat er "(live)" bij zoals bij Stephan Bodzin op Planaxis vnv maar meestal is dat geen vinyl. Ik heb enkel Push weten draaien met twee vinyl platendraaiers, leuk om te zien op het festival.

Vele van de DJ's nemen hun exacte set mee voor de hele zomer tournee, die van DVLM zijn het ergste waar zelfs de stille (schreeuw)momenten mee getimed zijn.

De meeste dj's draaien wel live.
Het is alleen anders dan vroeger in die zin dat hun apparatuur volautomatisch kan mixen als ze het willen. En als ze het niet willen hebben ze maar aan 3 knoppen te draaien.
David Guetta heeft dat op YouTube eens uitgelegd.
Die maakt voor het seizoen een set met nog een extra x-aantal losse platen.
Die playlist staat klaar en het enige dat hij doet is ze aaneen plakken. (Iets dat zelfs een klein kind kon volgens hem)
Tijdens een set kijkt hij dan en als het niet pakt wisselt hij met 1 van de reserve platen.
Op die manier krijgt hij tegen het midden van het seizoen een set met enkel maar toppers.
Concreet. De plaat keuze is live maar het mixen is kinderspel geworden met de huidige technologie.

Zeer zelden, soms staat er "(live)" bij zoals bij Stephan Bodzin op Planaxis vnv maar meestal is dat geen vinyl. Ik heb enkel Push weten draaien met twee vinyl platendraaiers, leuk om te zien op het festival.

Vele van de DJ's nemen hun exacte set mee voor de hele zomer tournee, die van DVLM zijn het ergste waar zelfs de stille (schreeuw)momenten mee getimed zijn.

Maar de vermelding "live" bij een set van een DJ heeft niks te maken met USB VS vinyl.

"Live" slaat op het feit dat de DJ in kwestie echt wel dingen live doet. Dat kan zijn door te spelen met loops en samples in pakweg Ableton tot live meespelen op keyboard of live begeleiding op drums (zo heeft MIKE/Push voor z'n Push Live-sets al getourd met Michael Schack op de drums).

De kritiek over USB-sticks mag trouwens ook wel eens stoppen want 99% die daar kritiek over geeft, weet niet waar het over gaat.

Een USB-stick is nu eenmaal een muziekdrager net zoals cd's en vinyl dat ook zijn. Waar vroeger DJ's met volle platentassen moesten zeulen van de ene plek naar de andere, kunnen ze nu een hele collectie meenemen op een stick. Dat wil daarom niet zeggen dat op die stick een vooraf opgenomen set staat die ze gewoon laten afspelen, die stick is gewoon de bron waarop de nummers staan die ze op het moment zelf aan elkaar mixen.

En neen tuurlijk is niet elke DJ technisch nog even goed aangelegd als de "oudere" generatie DJ's, en tuurlijk zullen er bepaalde sets zijn waar wel vooraf opgenomen stukken in zitten, oa om licht- en vuurwerkshows op af te stemmen (al kan een goed LJ-team heus ook wel een goede lichtshow neerzetten als een DJ live mixt). Maar dat een DJ met USB draait zegt totaal niks over zijn DJ-capaciteiten en over het wel of niet live aan elkaar draaien van platen.

Tuurlijk zijn er wel DJ's die vooral show verkopen en amper zelf nog iets doen qua mixen op het moment zelf, maar er zijn ook genoeg échte DJ's die al 10, 20 of meer jaar meedraaien in de wereld die ook gewoon USB gebruiken.

Unpopular opinion, maar het steeds breder en steeds hoger willen bouwen van de main stage is imo niet nodig. Volgens mij kan de main stage perfect wat minimalistischer, zolang het gewoon top aangekleed/ingekleed is. Niet dat het zo minimalistisch moet zoals nu natuurlijk. Ik durf stellen dat veel van die kleinere podia gewoon leuker/mooier/gezellig zijn dan het megapodium dat nu helaas afgebrand is.

Unpopular opinion, maar het steeds breder en steeds hoger willen bouwen van de main stage is imo niet nodig. Volgens mij kan de main stage perfect wat minimalistischer, zolang het gewoon top aangekleed/ingekleed is. Niet dat het zo minimalistisch moet zoals nu natuurlijk. Ik durf stellen dat veel van die kleinere podia gewoon leuker/mooier/gezellig zijn dan het megapodium dat nu helaas afgebrand is.

Her zou wel eens leuk zijn als ze het concept helemaal omgooien. Pakweg een boog van 270 graden aan (nog grotere) LED-schermen die de berg daar omringen zouden ook even spectaculair kunnen zijn.

Dat is inderdaad allemaal vooraf opgenomen. Niemand wil daar een foutje maken en afgaan.

Ik blijf dat toch een raar gegeven vinden, voor een doorwinterde DJ is dat toch kinderspel? En zelfs al gaat er iets fout, een backspin, je roept "Put your hands up" en dropt een dikke schijf. :biglaugh:

Ik ben zonet eens door de affiche gegaan nu ik ken eigenlijk niet zo heel veel van "commerciëlere" elektronische muziek dus vergeef mij als ik over enkele kleppers kijk maar deze affiche is toch echt zwak of op z'n minst inspiratieloos te noemen?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan