Tomorrowland

Benieuwd wat ze gaan doen voor volgend jaar. De brand zal ongetwijfeld een financiële impact hebben, het nieuwe podium zal ook wel iets gekost hebben.
Zou me niet verbazen als ze volgend jaar hetzelfde podium (wat dus afgebrand is), opnieuw zouden gaan bouwen?
Alles moet uiteraard opnieuw gefabriceerd worden, maar er kan een hele grote kost in ontwerp uitgespaard worden..

Benieuwd wat ze gaan doen voor volgend jaar. De brand zal ongetwijfeld een financiële impact hebben, het nieuwe podium zal ook wel iets gekost hebben.
Zou me niet verbazen als ze volgend jaar hetzelfde podium (wat dus afgebrand is), opnieuw zouden gaan bouwen?
Alles moet uiteraard opnieuw gefabriceerd worden, maar er kan een hele grote kost in ontwerp uitgespaard worden..
Ze lopen altijd 2 jaar voor qua ontwerp. Dit podium is begonnen in 2023 met concept, verhaal etc... Dat van volgend jaar zijn ze dus ook al lang een jaar mee bezig. Ik verwacht niet dat ze dit nog eens opnieuw gaan bouwen.

Ze lopen altijd 2 jaar voor qua ontwerp. Dit podium is begonnen in 2023 met concept, verhaal etc... Dat van volgend jaar zijn ze dus ook al lang een jaar mee bezig. Ik verwacht niet dat ze dit nog eens opnieuw gaan bouwen.
Wat bedoel je feitelijk met ‘verhaal’?

De vraag is of zo’n podium wel moet. Deze editie heeft bewezen dat weinig mensen daar echt nood aan hebben. Niet 1 klacht van iemand die zijn geld terug wou. Il faut me faire eerlijk gezegd. Het loopt er natuurlijk vol met fanboys, iets waar sommige merken zeer goed in zijn. Ze kunnen dan ook weinig of niets fout doen.

De vraag is of zo’n podium wel moet. Deze editie heeft bewezen dat weinig mensen daar echt nood aan hebben. Niet 1 klacht van iemand die zijn geld terug wou. Il faut me faire eerlijk gezegd. Het loopt er natuurlijk vol met fanboys, iets waar sommige merken zeer goed in zijn. Ze kunnen dan ook weinig of niets fout doen.
Ik denk dat de mensen vooral blij waren dat er doorging. Op lange termijn moet je wel "speciaal" zijn om stand te houden. Veel mensen gaan voor de beleving of om erbij te horen. Die gaan niet blijven komen zonder een speciaal podium. Je kunt TL niet echt vergelijken met een Werchter en Pukkelpop die grote namen scoren in zowat elk ander genre. Ik ben zelf maar ene keer op TL geweest en heb misschien maar een halfuur/uur op een heel weekend bij die mainstage gestaan en eigenlijk is dat muziek die je op de plaatselijke fuif hoort. Red Hot Chili Pepers met een beat onder bijvoorbeeld. Daar ga je het niet lang mee trekken wanneer je geen beleving errond maakt.

Als bezoeker zit je met de rug tegen de muur, je kan er enkel het beste van maken. Op Reddit en elders zijn er toch mensen die het morrend aanvaarden. Test Aankoop had uitgeplozen dat de mainstage geen reden was om een ticket terug te betalen, dus als je er honderden tot zelfs duizenden euro's aan hebt gespendeerd, dan ga je maar kijken en een lichtpunt erin proberen te zien.

Voor velen was het ook once in a lifetime omdat die tickets zo moeilijk te krijgen zijn. Als je dan niet ging had je helemaal niks ipv een deel van de ervaring.

Als vrijdag "scenario 2" moest komen met een gescheiden festival voor 1 dag, dan waren er veel meer publieke tegengeluiden.

Als je enkel voor de DJ's wil komen zijn er tal van alternatieven zoals Parookaville en Dour op hetzelfde weekend of gedurende de zomer Awakenings, Mysteryland, Balaton etc. Zonder aankleding is de unique selling proposition de deur uit.

In 2023 hadden ze een netto winst van bijna 9 miljoen en in 2022 toen ze drie weekends hebben gedaan was de winst bijna 17 miljoen. (met een omzet van 160 miljoen)

Dus die hebben voldoende financiële buffer lijkt mij.

Het hoofdpodium (de grootte, de aankleding, de visuele effecten, ...) doet toch heel veel voor de beleving hoor. Toch voor de modale bezoeker die voor de full package komt en niet enkel om wat obscure dj's op de kleinere podia te horen.

Zie bvb deze video van de mainstage tijdens de 2024 editie (neem even 50:10 - 51:10):

Een kleiner podium zonder veel aankleding/effecten zou deze machtige set geen eer aandoen.

Op weg naar huis. Was soms wel echt een ramp van het volk. Na average Rob bvb stond heel dat stuk daar blok toe. Na swedish house Mafia was het ook een ramp bij de mainstage langs de zijkant,

Het was vorige week al druk bij Average Rob en SHM is een grote naam, dus dat zijn bottlenecks. Volgens mij is het toch drukker aan Library dan andere jaren, normaal is daar maar de helft van het volk.

Wat ook geen succes is zijn de locaties van de toiletten, die staan vaak aan een ingang van een stage zoals onderaan aan beide mainstages, maar ook als je van beneden naar boven gaat voor Library. Mensen staan daar te wachten. Liefst midden op het pad.

En voor de rest ook veel processie van Echternach taferelen waar 5 mensen een achterblijver zoeken en dus plots omkeren of opeens als groep halt houden om whatever na te kijken zoals een Instagram post.

Bij average Rob stonden wij beneden (net zo op het randje tussen gras en verharding), daar was nog meer dan plaats zat. Iedereen blijft daar precies wat half/boven aan die berg staan.

Vanaf Swedish house mafia ook aan mainstage geweest, zowat halverwege de heuvel in het midden tussen die 2 blokken, frontaal zicht op het podium. Ook hier nog meer dan plaats genoeg (in tegenstelling tot andere jaren) - zelfs nog op men gemakske me kunnen neerzetten (zonder risico op vertrappeling 😅)

Wat me opviel, veel en veel teveel LED-schermen. Vroegen waren het gewoon mooie podiums, nu ist nog mooi, maar overal led tussen geknald.

Teveel bezoekers die het nu zien als een dagje pretpark ipv een festival. Aantal 50-60ers is nu zeer groot.

SHM hun set vond ik zwak (zeker vergeleken met vorig jaar)
Armin van Buuren, dra-ma-tisch. Echt een aantal keer van 100 naar 0 en dan weer proberen, publiek rond ons was ook niet meer mee.

En ik heb geen probleem met bloot en iedereen mag zich kleden zoals hij/zij wil, maar met momenten is het toch wat vulgair gewoon. Mja alles voor 5 seconds of attention en de likes

Parking 2 (richting van de Colruyt in Boom) de parkeer rijen ook veel te kort op elkaar laten staan. Veel auto's serieus zien manoeuvres uithalen omdat de auto's langs hun kort stonden, maar die tegenover hen ook te kort om vlot uit hun plaats te raken 😅

Nuja al bij al heb ik me wel geamuseerd, maar ik ga ook niet rouwig zijn als ik volgend jaar geen tickets heb

Ge moet voorbij de mainstage kijken natuurlijk.

Dat is al jaaaaaaren zo. MainStage is fancy om eens bij daglicht te zien en eens in ‘t donker bezig te zien, maar verder is dat een plek om te mijden. De echte feestjes spelen zich op andere podia af.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan