Top 10 lijstjes

Cerulean

Well-known member
Crowdfunder FE
Bij Dice Tower zijn ze grote fan van allerhande top 10 lijstjes. Ik ben dat ook :p
Hier kun je top 10 lijstjes kwijt in categorieën naar keuze.
Ik begin alvast met de evidente klassieker:
Top 10 boardgames aller tijden
  1. Terraforming Mars
  2. Nemesis
  3. Scythe
  4. Blood Rage
  5. Terra Mystica
  6. Mansions of Madness: Second Edition
  7. Caverna
  8. Secret Hitler
  9. Small World
  10. Wingspan
Enkele voetnoten: ik ben grote fan van worker-placement spellen, engine builders, en co-operatieve spellen (liefst waar spelers ook een individueel doel hebben, eventueel met traitor) die VOORUIT GAAN. Dat laatste brengt mij meteen bij het volgende punt: ik ben geen grote fan van Gloomhaven. Dat spel is veel te traag, elke zet wordt vreselijk overgeanalyseerd. Of je bent omsingeld door 4 monsters, maar uw kaarten zijn op, dus je gaat "even rusten". Ook de heeeel trage progressie qua levelen vind ik demotiverend. Ik snap de 1ste plek op BGG dus niet :p
Everdell vind ik ok, maar zwaar overrated. Staat zelfs niet in mijn top 30.

Bij Dice Tower zijn ze grote fan van allerhande top 10 lijstjes. Ik ben dat ook :p
Hier kun je top 10 lijstjes kwijt in categorieën naar keuze.
Ik begin alvast met de evidente klassieker:
Top 10 boardgames aller tijden
  1. Terraforming Mars
  2. Nemesis
  3. Scythe
  4. Blood Rage
  5. Terra Mystica
  6. Mansions of Madness: Second Edition
  7. Caverna
  8. Secret Hitler
  9. Small World
  10. Wingspan
Enkele voetnoten: ik ben grote fan van worker-placement spellen, engine builders, en co-operatieve spellen (liefst waar spelers ook een individueel doel hebben, eventueel met traitor) die VOORUIT GAAN. Dat laatste brengt mij meteen bij het volgende punt: ik ben geen grote fan van Gloomhaven. Dat spel is veel te traag, elke zet wordt vreselijk overgeanalyseerd. Of je bent omsingeld door 4 monsters, maar uw kaarten zijn op, dus je gaat "even rusten". Ook de heeeel trage progressie qua levelen vind ik demotiverend. Ik snap de 1ste plek op BGG dus niet :p
Everdell vind ik ok, maar zwaar overrated. Staat zelfs niet in mijn top 30.
Small World begot :).. mijn top 10 komt straks, alvast een spoiler: 0 overeenkomsten :p

Small World begot :).. mijn top 10 komt straks, alvast een spoiler: 0 overeenkomsten :p
Small World is bij mij vooral nostalgie, al vind ik het wel effectief een zeer leuk spel. Was na Carcassonne 1 van de eerste "niet-monopoly/risk/cluedo" boardgames die ik leerde kennen.

Mijn absolute nummer 1:
  1. Nemesis
en dan nog 10 andere in willekeurige volgorde:
  • Secret Hitler
  • Unfair
  • Dinosaur Island
  • Architects of the West Kingdom
  • Paladins of the West
  • Great Western Trail
  • Everdell
  • Marvel Champions
  • Aeon's End
  • Clank! in Space

Bij deze mijn top 10 aller tijden:
10: T'Zolkin
9: Pipeline
8: Anachrony
7: The Gallerist
6: Blackout: Hong Kong
5: Underwater Cities
4: On Mars
3: Agricola
2: Android Netrunner
...
1: Age Of Steam

Compleet andere lijst als Cerulean! Hier eerder dan van spellen die mechanisch top in elkaar zitten met een mooie saus thema over. Uiteraard en paar uitzonderingen, zoals Blackout. Die is zo leuk om solo te spelen, dat die er in hoort!

Spellen waar ik geen fan van ben:
- Stonemaier spellen! Vaak veel te veel gebaseerd op geluk of ongebalanceerd (met Scythe als uitzondering)
- Trick-taking spellen
- Social Deduction :)

Veel te moeilijk, hangt echt van dag tot dag af voor mij denk ik soms :p Maar een poging, wel in willekeurige volgorde:

1. The Resistance: Avalon
2. Brass Birmingham
3. Terra Mystica
4. Gloomhaven
5. Battlestar Galactica
6. Chaos in the Old World
7. Terraforming Mars
8. Nemesis
9. Arcadia Quest: Inferno
10. Shadows over Camelot (eigenlijk technisch verre van zo goed als een heel deel andere spellen, maar zo veel plezier aan gehad...)

Eigenlijk staan op mijn BGG nog wel wat andere spellen hoger dan meerdere genoemden hier, maar in mijn herinnering heb ik niks memorabels voor die spellen (bijvoorbeeld Scythe). Weet ook even niet waar dat aan ligt.
- Social Deduction :)
I love it 😛

Mijn top 10:

1. Kingdom Death: Monster
2. Spirit Island
3. Mage Knight
4. Gloomhaven
5. Marvel Champions
6. City of Kings
7. Mansions of Madness 2nd Edition
8. Aeon's End
9. Dice Throne
10. 7th Continent

Ik ben verslaafd aan coop games, liefst met betrekkelijk veel analysis paralysis
unsure.gif
spellen tegen elkaar heb ik liefst zo ongebalanceerd en luck-based mogelijk, dan kan ik het daarop steken als ik verlies.

Ik ben verslaafd aan coop games, liefst met betrekkelijk veel analysis paralysis
unsure.gif
spellen tegen elkaar heb ik liefst zo ongebalanceerd en luck-based mogelijk, dan kan ik het daarop steken als ik verlies.
Dus geen problemen als 5 anderen ook last van AP hebben? :p Ik denk dat uiteindelijk voor mij ook co-op favoriet is, of eigenlijk, semi-coop :p

Dus geen problemen als 5 anderen ook last van AP hebben? :p Ik denk dat uiteindelijk voor mij ook co-op favoriet is, of eigenlijk, semi-coop :p
Voordeel aan co-op is dat er bij AP ook nog interactie kan zijn. Dan stoort mij dat minder, ook bij hoge player counts.

Nee dat was Edenian.
Ah nu ben ik mee :p
Nee, Small World speel ik sinds 2010. Had daarvoor al een aantal spellen zoals Carcassonne, War of the Ring, Lord of the Rings (het co-op spel), en nog enkele, maar na Small World is de interesse aangewakkerd om te beginnen verzamelen.

Moeilijk, in willekeurige volgorde en wss vergeet ik er nog.

1. Agricola
2. Terraforming Mars
3. Troyes
4. Dead Of Winter
5. Pandemic
6. Scythe
7. Clank!
8. Clans Of Caledonia
9. The Castles Of Burgundy
10. Through The Ages

1. agricola
2 wingspan
3. 7 wonders duel
4. scythe + met de campaign exp.
5. claustrophobia
6. puerto rico
7. blokus (4 player only)
8. hoogspanning
9. manhattan project
10. Blood rage

Meest gelachen met agricola, hoogspanning en blokus. (in hoogspanning door het verkeerd lezen van het auction-mechanisme, waardoor je exuberant moest bieden op nieuwe centrales.) Zou er eigenlijk machiavelli en the resistance moeten aan toevoegen. Misschien te schrappen met Manhattan project en Blood rage, maar dan wordt het wel een erg nostalgische lijst..

Top 5 van spellen die populair zijn, maar waarvan je de hype helemaal niet snapt
Dit zijn zo spellen die je in vele top-10 lijstjes ziet maar waar je zelf eigenlijk niet al te veel aan vindt:

In willekeurige volgorde:
- Wingspan -> Geluksgebaseerd spel met vogeltjes, vind het er zelfs niet eens zo mooi uitzien :p
- Terraforming Mars -> Zelfde concept, geluksgebaseerd (of met draft, veeel te lang) waar in mijn ogen niets miraculeus in zit
- Splendor -> Hier zwijg ik gewoon over :p
- Viticulture -> Deze kan ik nog pruimen, maar vind hem zeker niet zo goed om te snappen waarom anderen die wel zo top vinden
- Secret Hitler -> Social Deduction, sowieso mijn ding al niet, maar aan deze vind ik nu echt niets :p

Niet de bedoeling om een ander zijn smaak te bashen. Als iemand hetzelfde zou zeggen over spellen in mijn top 10, so be it! Elk zijn eigen smaak he, gelukkig maar :)

Terug
Bovenaan