Top 10 lijstjes

Effe de boel hier wakker houden:
Top 5 van spellen die op je to play-lijst staan!
  • Root
    Ne maat heeft het liggen, maar das zo frustrerend als mensen er van uit gaan dat ze hun eigen speleln wel uitgelegd zullen krijgen. Dus zolang hij de regels niet leert, wordt het niet gespeeld.
  • Kanban EV
    In afwachtin van de enige Lacerda die ik nog niet gespeeld heb! Kan niet wachten :p
  • Pax Pamir 2nd Edition
    Ligt hier in de kast, maar nog niet gespeeld, piekt wel om er elke dag op te zitten kijken :(
  • Trickerion
    De enige Mindclash die ik niet heb, maar zowal qua thema, mechanisms en weight volledig in mijn lijn liggen!
  • Newton
    Een van de spellen van de Italiaanse gang waar ik zoveel positief over hoor, maar tegelijkertijd ook niets meer van hoor. Zou deze echt graag ies testen :)

Top 5 van spellen die op je to play-lijst staan!

• The Search for Planet X
    Ziet er op papier helemaal mijn ding uit, en de kritieken zijn ook héél lovend. De reprint staat alleszins gepre-orderd.
  • Deep Madness
    Wishful thinking, gezien de zeldzaamheid. Lijkt een beetje een Nemesis en Mansions of Madness vibe te hebben.
  • Betrayal Legacy
    Het gewone Betrayal vind ik maar zo-zo. Maar veel goeie dingen gehoord over de Legacy versie. Ben wel meer en meer fan aan het worden van het legacy concept, dus toch wel grote interesse om het ooit te spelen.
  • Lord of the Rings: Journeys in Middle-Earth
    Al paar keer op het punt gestaan om hem te kopen, maar ik durf nooit de stap zetten. Co-op adventure games met een lange campaign schrikken mij echt af. Bij Mice & Mystics zijn we nooit verder dan het 4de scenario geraakt. Bij Gloomhaven ben ik zelf na een tiental sessies afgehaakt wegens veel te langdradig. 7th Continent ligt hier al een jaar, en ben er zelfs nog niet aan begonnen (maar dat heeft ook met het eeuwige dilemma "solo of multiplayer" te maken). Klinkt misschien allemaal contradictorisch ivm legacy games, maar met legacy games heb ik nog niet veel ervaring, dus misschien belandt het vroeg of laat in hetzelfde schuifje :')
  • Food Chain Magnate
    Zeer intrigerend concept, bevat volgens mij massa's diepgang. Zou het eerst eens moeten spelen vooraleer ik het durf kopen en introduceren bij mijn vrienden, want de BGG complexity schrikt af.
Eervolle vermeldingen:
Zombicide Black Plague
Runebound 3 (ik heb enkel eerste editie)
Heroes of Land, Air and Sea
Clank in Space
Anachrony
Black Angel
Near & Far
Root in 't echt (enkel app versie gespeeld en ik vond die eigenlijk niet leuk)
Sol: Last Days of a Star
Forgotten Waters

Ik kan wel eens post-corona kijken om zombicide black plague te organiseren. Ik heb van black plague quasi alle expansions die in retail verkrijgbaar zijn en bij green horde een KS all-in. Ook sandbox genoeg om gewoon beide spellen te combineren in een gigantische map van 20 tiles en met 15 heroes er tegenaan te knallen.

Top 10, min of meer in volgorde, maar naargelang mijn stemming en de groep waarmee ik speel mogen spellen gerust van plaats wisselen:
Favoriete spellen die ik zelf heb:
  1. Pandemic (Fall of Rome): maar het laatste jaar, zelfs al voor de real-life versie, die véél minder leuk is, gaat mijn voorkeur naar de min of meer recente Pandemic: Fall of Rome variant. Sowieso fan van het Romeinse thema, ik vind het idee van legertjes die de barbaren bekampen ook net iets leuker, dan de klassieke ziekten. Eervolle vermeldingen voor Pandemic: Reign of Cthulhu, de oude goden in dat spel maken het spel een stukje onvoorspelbaarder (en moeilijker) en Pandemic Legacy Season 1 (de rest nooit gespeeld).
  2. Raiders of the North Sea: een eenvoudige maar altijd leuke worker placement game, die ik zelfs met casual spelers vlot kan spelen.
    Ik zou hier ook Paladins of the West Kingdom kunnen zetten, maar ik vind het thema minder leuk (vikings >>> middeleeuwen) en hoewel Raiders of the North Sea wat mij betreft gerust wat complexer mocht, is Paladins of the West Kingdom dan weer echt een boardgamer's game, zal ik met casuals nooit op tafel krijgen. Dat laatste is echter een (terugkerend) criterium in mijn persoonlijke lijst.
  3. Wingspan: start van een thema in de spellen die ik leuk vind: alles wat natuur en evolutie te maken heeft, heeft bij mij een streepje voor.
    Daarnaast is Wingspan opnieuw een toffe, thematische engine-builder die ook met gewone mensen vlot te spelen valt.
    Intussen ook alle uitbreidingen in huis.
  4. Oceans: vervanger van Evolution (Climate/Flight) voor mij, de mechanismen steken beter in elkaar, en wat er verloren gaat aan tijd doordat je in tegenstelling tot bij Evolution niet langer simultaan je acties uitvoert, wordt gewonnen door meer duidelijkheid en leukere combo's dankzij The Deep deck.
  5. Jamaïca: misschien wel het makkelijkste spel in deze lijst, maar daarom niet minder leuk. Gezellig, speelt zelfs nog leuk met 6 spelers, en in tegenstelling tot vele anderen vind ik ook Jamaïca: The Crew expansion de moeite. Geluk is in dit spel wel een sterk bepalende factor, maar niet elk spel moet strategisch zijn. De gevechten tussen spelers zijn ook leuk zonder dat de inzet immens hoog moet zijn.
  6. Clank! A Deck Building Adventure: hoewel het een zeer leuk spel op zich is, dankt het zijn plaats in mijn top 10 op dit moment vooral aan de Adventuring Party expansion. Die maakt dat ik dit spel nog een hele tijd ga willen blijven spelen om alle nieuwe combinaties uit te proberen. De andere uitbreidingen heb ik niet en die boeien me ook niet (gewoon nieuwe kaarten).
  7. Dinosaur Island: tja, het kleine jongetje in mij wiens eerste film in die cinéma die ik me nog kan herinneren Jurassic Park is, moest dit spel hebben. Het thema is 90's kitch, but I love it. Ik zou wel nooit de retail versie zonder verschillende dinovormen gekocht hebben.
    Het spel zelf is ook solide, hoewel de speelduur me misschien iets te lang is (ja je hebt ook korte doelen, maar dan is je park dan weer minder uitgebouwd).
  8. Sagrada: kwestie van ook een abstract spel in mijn top 10 te steken. Don't judge a book by it's cover? Wel dat geldt wat mij betreft niet voor bordspellen, sorry wat mij betreft is het uiterlijk en thema een integraal deel van een bordspel. Terraforming Mars mag dan nog wel een keitof spel zijn, het is ook afschuwelijk lelijk. Sagrada is een prachtig spel zowel in als uit de doos, de klassieke dobbelstenen worden op een eenvoudige manier gebruikt en toch bevat het spel de nodige uitdaging en complexiteit.
  9. Onitama: mijn 2 speler spel voor deze top 10. Als ik puur naar een gamer's game had moeten kijken had ik mogelijk ook voor Memoir' 44 of 7 Wonders Duel kunnen kiezen, maar dat zijn zoals ik zei: games voor gamers. Onitama kan je zonder problemen spelen met bijvoorbeeld mijn vader, of eender wie die een minimale notie van schaken heeft, en toch hebben beide spelers een goede kans op winst, doordat het i.t.t. schaken geen wedstrijdje strategieën/openingszetten memoriseren is. Vooruitdenken is een must, maar tegelijkertijd ben je gebonden aan een zeker element van "geluk" dat je tegenspeler jou de juiste zet gunt, waar je niet op kan plannen. De vele kaarten en de uitbreidingen maakt dat je ook kan blijven variëren.
    • Vanzelfsprekende eervolle mention: Schaken, maar schaken is eigenlijk een niveau/categorie op zich.
  10. Dixit: goh, ik had hier graag een eenvoudige party-game gezet. Wegens twijfel gekozen voor de "moderne klassieker". Maar hier speelt de groep natuurlijk ook een grote rol, in sommige groepen is iets als Dixit of Mysterium hilarisch, in andere groepen... andere eervolle vermeldingen qua party-games: King of Tokyo als het wat agressiever mag, Coup als het wat complexer mag, Perudo of Skull als je het op "klassiek" bluffen wilt houden maar toch geen poker wilt spelen.
Andere eervolle vermeldingen waarvoor geen plaats meer was in mijn top tien en die nog niet vermeld zijn:
  • Abstract: Photosynthesis
  • Area Control/Strategy: Small World (momenteel de WoW variant) en Mission Red Planet (2 edition)
  • Family-games: Ticket To Ride (hoewel ik tegenwoordig de voorkeur geef aan de kortere versies zoals Londen en New York), Kingdomino en Century Golem Edition. Century Golem Edition is voor mij een voorbeeld van hoe een beter thema een goed spel kan redden. Het Midden-Oosterse thema van het origineel sprak me totaal niet aan.
  • Co-op: Burgle Bros: Oceans Eleven The Boardgame, maar dan met 4 spelers :-P.
    ik heb een voorliefde voor co-ops maar heb er zelf slechts een beperkt aantal omdat anderen in mijn spelersgroep de "beste" à la Dead of Winter of BSG al hebben. Burgle Bros verdient echter zeker ook een vermelding, alleen al voor de meest compacte doos in m'n verzameling.
  • Worker placement: Ex Libris, blijft toch bizar om vast te stellen hoe sommige volwassen mensen het alfabet niet fatsoenlijk kennen (ondanks de speelhulp op het spelersbordje) &
  • En misschien ook één van de games waardoor ik in de hobby ben gerold: Concordia: een bordspel dat én economisch én toch strategisch en leuk is? Wel, colour me intrigued.

Spellen die ik zelf niet heb, maar graag bij anderen speel (en dus ook niet aanschaf want zij hebben het toch):
  1. Battlestar Galactica: iedereen is een Cylon, vertrouw niemand! Behalve ik, ik ben betrouwbaar.
  2. Dead of Winter: er zijn volgens mij meerdere verraders! Behalve ik, ik ben betrouwbaar.
  3. Eldritch Horror: pas na enige tijd ontdekt dat je dit spel ook kan winnen! Nadien bij elke keer dat we toch wonnen het gevoel gehad dat er iets niet klopte, moet je niet dit spel tot 3 uur 's nachts spelen om vervolgens toch nog last-minute te verliezen? Misschien is dat nog de grootste mindfuck aan dat spel, dat je er zelf krankzinnig van wordt.
  4. Twilight Imperium: Fourth Edition Wat kan ik er van zeggen? Niets dan lof! Benieuwd om in de toekomst ook de uitbreiding eens te spelen. Na het-virus-dat-beter-een-Mexicaans-bier-gebleven-was.
  5. Scythe: bizar hoe die mix van Euro-style en Amerithrash gaming gewoonweg werkt!
  6. Axis & Allies: eigenlijk niet zo'n leuk spel op zich, zitten een aantal regels in die me serieus storen en/of die gecorrigeerd zouden moeten worden. Ik hoop dat er nog eens een Kickstarter komt van Spheres of Influence (door corona er niet gekomen vorig jaar) dan schaf ik die aan als vervanger. Het thema en het groepje waarmee gespeeld wordt overrulen wat mij betreft echter de hiaten in A&A vandaar toch de mention.
  7. Everdell: misschien wel de moderne worker placement bij uitstek.

Laatst bewerkt:
Mooie lijst, maar ben het oneens met je opmerking bij Clank! Die extra mappen, daar kijk ik juist altijd enorm naar uit om die eens te proberen. Ze voegen genoeg kleine nieuwe dingen toe om het interessant te maken, zoals die roterende kamers in die ape lords map, of de onderwater segmenten in Sunken Treasures. Maar ik heb de basismap dan ook al meer dan 10 keer gespeeld (beide kanten samengeteld).

Mooie lijst, maar ben het oneens met je opmerking bij Clank! Die extra mappen, daar kijk ik juist altijd enorm naar uit om die eens te proberen. Ze voegen genoeg kleine nieuwe dingen toe om het interessant te maken, zoals die roterende kamers in die ape lords map, of de onderwater segmenten in Sunken Treasures. Maar ik heb de basismap dan ook al meer dan 10 keer gespeeld (beide kanten samengeteld).
Welke is je favoriete uitbreiding/map? Zelf enkel nog basis maps gespeeld, maar Gold & Silk ligt klaar voor de volgende keer!

Clank! A Deck Building Adventure: hoewel het een zeer leuk spel op zich is, dankt het zijn plaats in mijn top 10 op dit moment vooral aan de Adventuring Party expansion. Die maakt dat ik dit spel nog een hele tijd ga willen blijven spelen om alle nieuwe combinaties uit te proberen. De andere uitbreidingen heb ik niet en die boeien me ook niet (gewoon nieuwe kaarten).
Laatst nog getwijfeld over aankoop van Adventuring Party. Nieuwe kaarten lijken me wel tof (geven wat meer incentive om de beurt van je tegenstander op te volgen met die react kaarten). Twijfel wat door die variable (starting) powers van de verschillende karakters. Verhoogt replayability maar pushen die je tegelijk niet te zeer in een bepaalde strategie?

Welke is je favoriete uitbreiding/map? Zelf enkel nog basis maps gespeeld, maar Gold & Silk ligt klaar voor de volgende keer!
Gold & Silk is de enige die ik nog niet gespeeld heb. Verder is het moeilijk te zeggen, ik speel ze allemaal graag, maar Temple of the Ape Lords heeft misschien een lichte voorkeur! De nieuwe mechanismen zijn daar net iets interessanter.

Goh, mij spraken ze gewoon onvoldoende aan om een aanschaf te rechtvaardigen. Sunken Treasures misschien nog het meest. Maar naast de draak nog een mummy gaan toevoegen... ondanks dat ik wel fan ben van Egypte als thema, zegt me dan toch weer minder.

Welke map vind jij dan de leukste? Dezelfde vraag als Mephisto eigenlijk.

Laatst nog getwijfeld over aankoop van Adventuring Party. Nieuwe kaarten lijken me wel tof (geven wat meer incentive om de beurt van je tegenstander op te volgen met die react kaarten). Twijfel wat door die variable (starting) powers van de verschillende karakters. Verhoogt replayability maar pushen die je tegelijk niet te zeer in een bepaalde strategie?

Het pusht je inderdaad naar een bepaalde strategie, want als je niet naar de strategie van je personage speelt, zal je waarschijnlijk verliezen ten opzichte van iemand die dat wel doet.
Ik heb ook de indruk dat niet alle characters in alle situaties even balanced zijn, daar moet je mee kunnen leven. Monkeybot Prime lijkt OP te zijn, maar alleen als je ook gevaarlijk durft spelen en dan kan je ook snel verliezen door te sterven als je wat pech hebt...

Los van de extra personages, vind ik het ook tof dat je Clank nu eindelijk met meer dan 4 spelers kan spelen, al heb ik het nog niet kunnen doen want corona. Benieuwd of de React-kaarten voldoende compenseren voor het tragere spelverloop. Daar vrees ik wel een beetje voor.

Ik vind ook dat er niets mis is met naar een bepaalde strategie gepushed te worden, zolang je bepaalde "onzalige" combinaties maar vermijdt.
Laatste keer dat ik Twilight Imperium speelde, was mijn "buur" een softe speler bij wie de kracht van het ras net school in zijn aanvallende kracht.
Tja, als je dan defensief speelt, word je gecrushed. Dan ging ik me nog schuldig voelen dat ik in zo'n lang spel al zo snel iemand van de kaart geveegd had...

Zie bericht boven die van jou ;)
Verder kijk ik enooooorm uit naar Clank Legacy, daar heb ik hoge verwachtingen van. Die ligt hier al sinds juni ofzo, maar ja :(

Goh, mij spraken ze gewoon onvoldoende aan om een aanschaf te rechtvaardigen. Sunken Treasures misschien nog het meest. Maar naast de draak nog een mummy gaan toevoegen... ondanks dat ik wel fan ben van Egypte als thema, zegt me dan toch weer minder.

Welke map vind jij dan de leukste? Dezelfde vraag als Mephisto eigenlijk.

Het pusht je inderdaad naar een bepaalde strategie, want als je niet naar de strategie van je personage speelt, zal je waarschijnlijk verliezen ten opzichte van iemand die dat wel doet.
Ik heb ook de indruk dat niet alle characters in alle situaties even balanced zijn, daar moet je mee kunnen leven. Monkeybot Prime lijkt OP te zijn, maar alleen als je ook gevaarlijk durft spelen en dan kan je ook snel verliezen door te sterven als je wat pech hebt...

Los van de extra personages, vind ik het ook tof dat je Clank nu eindelijk met meer dan 4 spelers kan spelen, al heb ik het nog niet kunnen doen want corona. Benieuwd of de React-kaarten voldoende compenseren voor het tragere spelverloop. Daar vrees ik wel een beetje voor.

Ik vind ook dat er niets mis is met naar een bepaalde strategie gepushed te worden, zolang je bepaalde "onzalige" combinaties maar vermijdt.
Laatste keer dat ik Twilight Imperium speelde, was mijn "buur" een softe speler bij wie de kracht van het ras net school in zijn aanvallende kracht.
Tja, als je dan defensief speelt, word je gecrushed. Dan ging ik me nog schuldig voelen dat ik in zo'n lang spel al zo snel iemand van de kaart geveegd had...
Clank met 6 lijkt me redelijk veel downtime. En die pyramide map is wel nice, maar voor de rest lijkt die mummy uitbreiding me ook de minst interessante.

Gold & Silk is de enige die ik nog niet gespeeld heb. Verder is het moeilijk te zeggen, ik speel ze allemaal graag, maar Temple of the Ape Lords heeft misschien een lichte voorkeur! De nieuwe mechanismen zijn daar net iets interessanter.
Ja tbh, Gold & Silk heb ik ooit gekocht als deel van een grotere bestelling omdat die toen goedkoop stond. Blij met 2 nieuwe maps maar lijken op zich niet veel te vernieuwen/veranderen...

Terug
Bovenaan