Top opticien gezocht in Oost- of West-Vlaanderen

Slyke

Well-known member
Al een tijdje op zoek naar een professionele opticien, bij voorkeur regio Gent (maar mag ook ergens anders zijn), die vooral goed is in het medische aspect van correcte oogmetingen.
Bijvoorbeeld bij het bestellen van glazen moet een goede opticien het focuspunt van het glas bepalen (ahv de stand van de ogen), maar velen lijken daar zelfs nog nooit van gehoord te hebben…

Ik heb al verschillende opticiens “gezien” en de kwaliteit is heel uiteenlopend.
Sommigen zijn precies modezaken, maar kennen “ogenschijnlijk” niks van oogmetingen, …
Anderen lijken dan wel de nodige apparatuur in huis te hebben, maar behandelen hun klanten als nummertjes…
Bij voorkeur een opticien die op afspraak werkt en de nodige tijd kan voorzien…

Indien ook kennis van contactlenzen zou mooi meegenomen zijn…

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen of suggesties! 😎

Ik kan optiek Cassiers in Gent aanraden. Weet waar hij mee bezig is en kan perfect de oogmetingen uitvoeren.

Je zoekt eigenlijk een optometrist. Ik heb nog stage gelopen bij Optiek Collette (bij St Pieters Station) en kan die wel aanraden, hebben hun eigen materiaal en alle kennis en zeer vriendelijk en professioneel.

Klinkt eerder alsof je een oogarts zoekt , vind ik.
Ja, dit toch?
ik ben toevallig van regio Gent en had een nieuwe bril nodig onlangs, mijn vorig montuur was 8 jaar oud en reserve bril kapot. Ben al sinds kind af aan bij oogarts Mia De Valck gegaan in Lievegem. Is een kordaat iemand maar al tientallen jaren ervaring als oogarts en doet goed haar werk.
Daarna gewoon gaan shoppen in de Hans Anders achter nieuw montuur met het voorschrift vd oogarts. De mensen die daar zitten zijn vooral goed in verkopen maar van professionele meting en/of advies zullen die toch weinig kaas gegeten hebben. Dat laat ik toch liever aan een oogarts over.

Ja, dit toch?
ik ben toevallig van regio Gent en had een nieuwe bril nodig onlangs, mijn vorig montuur was 8 jaar oud en reserve bril kapot. Ben al sinds kind af aan bij oogarts Mia De Valck gegaan in Lievegem. Is een kordaat iemand maar al tientallen jaren ervaring als oogarts en doet goed haar werk.
Daarna gewoon gaan shoppen in de Hans Anders achter nieuw montuur met het voorschrift vd oogarts. De mensen die daar zitten zijn vooral goed in verkopen maar van professionele meting en/of advies zullen die toch weinig kaas gegeten hebben. Dat laat ik toch liever aan een oogarts over.
Ja voor oogmetingen zeker bij oogarts, maar ik vind Pearle en Hans Anders evengoed als een zelfstandige opticien qua kwaliteit van monturen, en vooral stuk goedkoper.

Ja, dit toch?
Nee, nee, echt wel opticien of zoals @Tanuki_ hierboven schreef een optometrist.

Oogarts doet de opmetingen (sterkte, enz…), maar het “aanmeten” van de juiste bril of lens, is een vak apart.

Paar jaar geleden was ik bij een zaak terechtgekomen die het (naar mijn gevoel) wel professioneel deed, maar die eigenaar is een eikel (deed arrogant tegen iedereen blijkbaar).
Maar ik was wel verbaasd dat hij inderdaad de focus van het glas ging bepalen ahv gezicht, gekozen montuur, etc…
Bij mijn vorige opticiens nooit zoiets gedaan!

Ook voor contactlenzen heb ik in een andere zaak eens een hele opmeting gehad qua krommingen, resistentie op de gebruikte materialen, … maar in die zaak was het één en al chaos, waardoor ze uiteindelijk toch een verkeerde materie van lens besteld hadden…

Dus het is echt wel zoeken naar een zaak die de “best of all worlds” wat samenbrengt: correcte opmetingen (niet gewoon een brilletje kiezen), degelijke vakkennis en klantgerichtheid… (en ja, als ze dan ook nog eens wat kunnen adviseren voor het esthetische, dan mag dat ook… maar dat vind ik persoonlijk minder belangrijk).

Ja, dit toch?
Ja, zoals je zelf schrijft, die zaken lijken mij eerder gewoon “verkopers” in dienst te hebben.
Misschien goed voor een leesbrilletje of zonnebril, maar ik zou daar nooit iets van maatwerk of lenzen kopen…

Moet niet elke brillenzaak een optometrist in huis hebben?
Of is een opticien in België sowieso ook een optometrist?

Lammerant in Deinze, daar zijn ze toch ook bezig met u glazen en niet gwn op sterkte maken zoals de oogarts voorschrijft.

Wat ze allemaal doen weet ik niet, maar ze zette toch aantekeningen op de glazen moet me omhoog en rechts en links kijken enz…

Optiek Vercruysse in Eke Nazareth. Sympathieke mens. Ik ging met mijn voorschrift van de oogarts bij hem. Heeft mij zo een testbril opgezet met die glazen, wat testjes gedaan en vervolgens zei hem: ik ga toch nog een aanpassing maken daarop waarmee ge nog iets beter gaat zijn. Wat hem juist gedaan heeft weet ik niet meer. Hij heeft er dan nog wat bijgestoken en inderdaad hij had gelijk. Ik zag wel beter dan met wat ik zag met wat de oogarts zelf voorgeschreven had.

Optiek Christiaens in Avelgem, de zaakvoerder is een optometrist. Niet de goedkoopste, maar ze vinden wel gegarandeerd een aantal brillen die esthetisch bij uw kop passen.

Optiek Matthijs in Gent is een aanrader. Erg bekwaam en fantastische service.

Yep inderdaad, iedereen die daar rond loopt weet van wanten. Aanpassingen en kleine reparaties zijn meestal gewoon gratis.

Heel mijn schoonfamilie is daar al jaaaren tevreden klant.

Na mijn voorschrift voor mijn huidige bril ben ik nog even opgemeten door hen om wat praktisch te finetunen.

Update: lijkt erop dat het eindelijk opgelost is, dankzij dingetjes die je over de brilpoten kunt schuiven (hoe noem je die?) zodat hij stabieler staat, en ze zijn ook weer goed gezet. Maar ik moest hier wel zélf over beginnen wilden ze NB zelfs nog maar aangeven dat die te daar te krijgen zijn (en gratis, uiteraard). 🤦‍♀️
Nu ja, ze zijn mij toch kwijt.

TL;DR: in Hans Anders gewone en nieuwe zonnebril gekocht beiden op sterkte, zonnebril zit goed, maar met gewone niks dan miserie, 6 keer teruggegaan om te laten aanpassen, bleef niet goed, uiteindelijk toch nieuwe montuur gekozen, vanmorgen gaan afhalen, die zit wel beter maar ook weer nog niet goed genoeg + ook nog extra last met onbekwaam en betweterig winkelpersoneel. Iemand een tip om hem (liefst gratis) ergens anders te laten aanpassen waar ze wél bekwaam genoeg zijn? (Regio kust.)

Toevallig dat dit topic gisteren is geopend, want sinds ik een tijdje geleden nieuwe brillen heb gekocht is het nog niks anders dan miserie geweest, en het is nog altijd niet gedaan.

Het gaat hier over Hans Anders.
Ik ga daar al jaren en heb daar nog nooit klachten over gehad, tot de laatste keer. Ze zijn mij dan ook kwijt als klant.

Ik koos een nieuwe bril en kreeg er een tweede gratis bij. Dat werden dan een gewone bril en zonnebril, beiden op sterkte, beiden kunststofmonturen.
Zonnebril zat al snel goed na wat aanpassingen + pleisters aan de neusvleugels.

Oh ja, over die pleisters was het blijkbaar nodig om eerst moeilijk te doen.
("We doen dit pas bij 30 °C", "Het is zonde om direct een nieuwe bril te beplakken", "Dat helpt toch niet lang",...)
Eerste keer dat dit gebeurde, al hangt het blijkbaar van de verkoper af. Ik heb een paar keer moeten argumenteren eer ze het uiteindelijk wilden doen. Dit is trouwens bij 2 verschillende verkopers gebeurd.

Maar dan de gewone bril... (Ik ga alvast een deel uitleg besparen. Het gaat er vooral om dat ik hem verschillende keren moest laten aanpassen.)
Nu, elke keer had ik mijn vorige bril en nieuwe zonnebril mee, en verzocht ik de verkoper om de standen van de brilpoten te vergelijken met die van de brilpoten van mijn nieuwe bril, omdat die wél goed staan.
Elke keer werd hier echter niet op ingegaan of werd dit afgescheept, of moest ik aandringen. "Omdat het een andere montuur is", o.i.d.
Ah ja, dus mijn oren staan ineens ook anders als ik van bril verander of wat?!

Bon, na nog een stuk of 4 keer teruggaan om hem te laten aanpassen moest ik dan toch concluderen dat het blijkbaar een verkeerd montuur was voor mij wegens te breed en te zwaar. Heel jammer, maar niks aan te doen.

Ik kon gratis een nieuwe montuur kiezen binnen de 2 weken, wat ik dan ook gedaan heb.
Het werd uiteraard een smallere en kleinere montuur die een pak beter leek te zitten.
(Opmerking: wat ze uiteraard niet op voorhand zeggen is dat je in dat geval véél minder keuze hebt, omdat de vorm van de glazen dezelfde moet zijn als je nieuwe montuur!)

Natuurlijk had ik gedacht dat het probleem eindelijk van de baan zou zijn.

... Helaas.

Deze morgen de bril gaan afhalen, die uiteraard nog moest worden aangepast. De plakkers kreeg ik wél meteen dit keer. Ik dacht dat hij goed zou staan en ging naar huis, maar helaas, bij dieper buigen (om bv. mijn veters te knopen) zakte hij alweer te veel van mijn neus.
Thuisgekomen vergeleek mijn vriend de brilpoten van beide brillen aan mijn oren (hij is geen opticien en zelfs hij doet dat gewoon!) en wat bleek?
Brilpoten zijn totáál niet goed afgesteld en bovendien zorgen ze ook nog voor irritatie, dus de miserie is nog niet gedaan.
:wallbash:

Ik zit hier nu gewoon te typen met mijn zonnebril op en forum op lightmodus om tenminste toch al te kunnen wennen aan de correctie.

Als ze nu gewoon direct hadden gedaan wat ik had gevraagd was het misschien eindelijk opgelost en stond die bril eindelijk goed. (Zucht.)

Intussen is de moed mij dan ook echt in de schoenen gezakt om voor de 1000ste keer terug te gaan naar HA met hun betweterige en onwetende manier van werken.

Ondanks hun "goedkoop"-reputatie heb ik (dankzij mijn slechte ogen) bovendien nog altijd meer dan €400 mogen neerleggen voor één bril, en dan nog voor één met huismerkmontuur.

Ben ik de enige met klachten over Hans Anders?

Zou ik mijn bril nog gratis kunnen laten aanpassen bij een andere opticien?
Ik woon in West-Vlaanderen, regio kust.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig dat dit topic gisteren is geopend, want sinds ik een tijdje geleden nieuwe brillen heb gekocht is het nog niks anders dan miserie geweest, en het is nog altijd niet gedaan.

Het gaat hier over Hans Anders.
Ik ga daar al jaren en heb daar nog nooit klachten over gehad, tot de laatste keer. Ze zijn mij dan ook kwijt als klant. Ondanks hun "goedkoop"-reputatie heb ik dankzij mijn slechte ogen bovendien nog altijd meer dan €400 mogen neerleggen voor één bril, en dan nog met één van hun eigen monturen.

Ik koos een nieuwe bril en kreeg er een tweede gratis bij. Dat werden dan een gewone bril en zonnebril. Beiden kunststofmonturen.
Zonnebril zat al snel goed na wat aanpassingen + pleisters aan de neusvleugels.

Oh ja, over die pleisters was het blijkbaar nodig om eerst moeilijk te doen.
("We doen dit pas bij 30 °C", "Het is zonde om direct een nieuwe bril te beplakken", "Dat helpt toch niet lang",...)
Eerste keer dat dit gebeurde, al hangt het blijkbaar van de verkoper af. Ik heb een paar keer moeten argumenteren eer ze het uiteindelijk wilden doen. Dit is trouwens bij 2 verschillende verkopers gebeurd.

Maar dan de gewone bril... (Ik ga alvast een deel uitleg besparen. Het gaat er vooral om dat ik hem verschillende keren moest laten aanpassen.)
Nu, elke keer had ik mijn vorige bril en nieuwe zonnebril mee, en verzocht ik de verkoper om de stand van deze brilpoten te vergelijken met de brilpoten van mijn nieuwe bril, omdat die wél goed staan.
Elke keer werd hier echter niet op ingegaan of werd dit afgescheept, of moest ik aandringen. "Omdat het een andere montuur is", o.i.d. Ah ja, dus mijn oren staan ineens ook anders als ik van bril verander of wat?!

Bon, na nog een stuk of 4 keer teruggaan om hem te laten aanpassen moest ik dan toch concluderen dat het blijkbaar een verkeerd montuur was voor mij wegens te breed en te zwaar. Heel jammer, maar niks aan te doen.
Ik kon gratis een nieuwe montuur kiezen binnen de 2 weken, wat ik dan ook gedaan heb. Het werd uiteraard een smallere en kleinere montuur. Ik voelde dan ook direct dat die veel beter zat, maar hij zou zoals altijd nog moeten worden aangepast natuurlijk.
(Opmerking: wat ze uiteraard niet voorhand zeggen is dat je in dat geval veel minder keuze hebt, omdat de vorm van de glazen hetzelfde moet zijn als je nieuwe montuur!)

Natuurlijk had ik gedacht dat het probleem eindelijk van de baan zou zijn.

Helaas.

Deze morgen de bril gaan afhalen, die uiteraard weer moest worden aangepast. De plakkers kreeg ik wél meteen dit keer. Ik dacht dat hij goed zou staan, maar helaas, bij dieper buigen (om bv. mijn veters te knopen) zakte hij alweer te veel van mijn neus.
Thuisgekomen vergeleek mijn vriend de brilpoten van beide brillen aan mijn oren (hij is geen opticien en zelfs hij doet dat gewoon!) en wat bleek?
Brilpoten zijn totaal niet goed afgesteld en bovendien zorgen ze voor irritatie, dus de miserie is nog niet gedaan.
Ik zit hier nu gewoon te typen met mijn zonnebril op en forum op lightmodus om genoeg te kunnen zien. (Het is een bril met nieuwe correctie, dus het is verstandiger deze nu te blijven dragen i.p.v. mijn vorige bril.)

Als ze nu gewoon hadden gedaan wat ik had gevraagd (brilpoten van goede brillen vergelijken met de nieuwe) was het misschien eindelijk opgelost.

Intussen is de moed mij dan echt in de schoenen gezakt om voor de 1000ste keer terug te gaan naar HA met hun betweterige en onwetende manier van werken.

Ben ik de enige met klachten over Hans Anders?

Zou ik mijn bril nog gratis kunnen laten aanpassen bij een andere opticien?
Ik woon in West-Vlaanderen, regio kust.
Ga eens naar een deftige opticien. Als ge er een uitstap van wilt maken, ga eens naar Jo Warniers in Sint-Truiden (3850). Koop ik al m'n brillen.

Ga eens naar een deftige opticien. Als ge er een uitstap van wilt maken, ga eens naar Jo Warniers in Sint-Truiden (3850). Koop ik al m'n brillen.
Mja, dat is wel héél erg ver. :unsure: 😅
Toch bedankt voor de tip. ;)

Optiek Matthijs in Gent is een aanrader. Erg bekwaam en fantastische service.

Dit. Ik heb redelijk vroeg in één oog een cataract operatie moeten laten doen. Ik zit nu voor m'n lenzen en bril in een exotische situatie. Die mensen hebben daar echt massa's tijd voor vrijgemaakt om mij te helpen. Super tevreden van die gasten!

Ik dacht dat er een topic voor lenzen/brillen in het algemeen was, maar blijkbaar niet...

Maar goed nieuws voor de "grensgevallen" zoals ik, ik krijg mijn volgende bril (ene oog een dioptrie van -7.5) deels terugbetaald! 🥳🥳🥳🥳

Terug
Bovenaan