Tour de France 2026

Het prijzengeld wordt meestal toch verdeeld over de ganse ploeg (of de ganse staff eigenlijk), niet?
Die staff zal bij een topploeg als UAE ook wel goed verdienen (want anders is de concurrentie ermee weg), maar ik vermoed dat dat prijzengeld toch nog een mooie/leuke extra is voor die mensen.

Lijkt me op zich wel logisch dat het prijzengeld verdeeld wordt volgens de plaats in het klassement, zou anders maar raar zijn en wat indruisen tegen de geest van sport.

Vraag is vooral of er geen ander deel van de koek (zoals TV-gelden) richting de ploegen (en dus ook de kleinere ploegjes) moet vloeien. Dat is al langer een punt van discussie.

Je kan daar een discussie rond starten, maar ik snap ze eigenlijk niet zo best. Bij Sporza doen ze dat ook altijd, ja prijzengeld bij andere sporten is veel hoger en yadda yadda, das toch werkelijk appelen met peren vergelijken?

Tennis op professioneel niveau om maar iets te noemen, die hebben geen loon zoals wielrenners hebben, die mannen en vrouwen kunnen enkel prijzengeld bij elkaar slaan, naast eventuele sponsordeals. Die hebben niet de luxe om 6 maand op een berg te gaan zitten en te trainen, moeten hun eigen trainers betalen en hotels, etc.

Voor alle duidelijkheid ik zeg niet dat top wielrenners teveel verdienen, of dat prijzengeld niet te laag is voor koersen met de commerciële exposure van de Tour, maar ik zou het eventueel logischer vinden moest het prijzengeld uitsluitend verdeeld worden onder ploegen/renners/staff die onder bepaalde loonschalen zitten.

Ik zeg nu maar iets, stel je hebt klassement van een groene trui of bollen or what not, waarom prijzengeld van bv. 1ste plaats niet doorschuiven naar ploegen/renners die onder bepaalde loonschaal zitten. Wat maakt nu bv. 1/20-30-40ste van 300,000 aan prijzengeld uit dat gedeeld wordt met een ganse ploeg/staff voor een tourwinnaar of topper, als die al euromillions verdienen op een seizoen?
Om in perspectief te plaatsen ratio prijzengeld vs inkomsten. Wereldbeker 2026 6,5 % vs 1,5% Tour de France. Tour de France is gewoon een schande qua organisatie, dit zelf ik vergelijking met FIFA.

En dan hebben we het nog niet over de aerodynamica, die bergop niet zo een rol speelt natuurlijk.
Fout, fout, fout :sarcastic: ... aerodynamica blijft bergop (voor profs) een gigantisch belangrijke factor. Bij alles tot 6% is frontal drag (aero) nog steeds de primaire weerstandsfactor. Voor de toppers is het pas vanaf ~7,5-8% dat de balans begint over te hellen richting zwaartekracht en w/kg een belangrijkere factor wordt dan frontal drag. Dat is het tipping point, waar beide krachten een gelijkwaardige weerstand bieden, niet het moment dat frontal drag een nihil factor wordt dus.

For reference: een meerderheid van de meest bekende Tour cols heeft door de band genomen avg gradients van 7-7,5%. Aerodynamica is bergop bijna overal van significant belang.

Om in perspectief te plaatsen ratio prijzengeld vs inkomsten. Wereldbeker 2026 6,5 % vs 1,5% Tour de France. Tour de France is gewoon een schande qua organisatie, dit zelf ik vergelijking met FIFA.
Vergelijkingen met voetbal (of Amerikaanse franchise sporten) gaan al-tijd raar uitdraaien. Voor elke sport.

Het minimum loon van een WT renner is €40k/jaar of iets dergelijks, wat vaak ook nog valt onder fiscale gunstregimes of de renners wonen in Monaco of Andorra oid. En €40k is het minimum... de meerderheid heeft meer én je hebt gewoon een contract voor x aantal seizoenen. Dat zijn elk jaar 450 renners (18 WT ploegen van 25 renners) die hun gegarandeerd 'basisinkomen' hebben + nog wel een aantal renners uit pro conti teams die goed hun boterham zullen verdienen. Reken dus maar op 500 man die zonder grote zorgen van de sport kunnen leven, in heel wat gevallen zelfs mannen die zuiver een ondersteunde rol hebben en zelf nooit een prijs rijden tenzij misschien in 1 of andere obscure koers 2 lvl's onder de WT.

@Eagle` haalt hierboven Tennis al aan... dat is een significant grotere sport op wereldschaal dan het wielrennen. Eigenlijk kan alleen de top 100 daar echt comfortabel van hun sport leven, top 100-200 moet in veel gevallen al puzzelen om het hoofd boven water te houden, alles uit de top 200 verliest gewoon geld aan: coaching, training, reiskosten, verblijfskosten... en als je een serieuze blessure oploopt ben je helemaal gechareld. Een renner wordt gewoon doorbetaald (tot op zekere hoogte).

Nee, renners zelf hebben echt wel niet te klagen over verloning/prijzengeld. De ploegen zelf die elke paar jaar op hun knieën moeten bedelen om weer een paar jaar verder te kunnen terwijl ASO zijn koffers vult, dat is een ander paar mouwen.

Komaan, hoeveel winst had ASO nu weer? 140 miljoen euro? Ik denk dat er dan wel wat betere bedeling naar de actoren kan gaan.

Tegen de 50miljoen eerder
Nettowinst lag in 2024 nochtans wel op 131mil.

Vergelijkingen met voetbal (of Amerikaanse franchise sporten) gaan al-tijd raar uitdraaien. Voor elke sport.

Het minimum loon van een WT renner is €40k/jaar of iets dergelijks, wat vaak ook nog valt onder fiscale gunstregimes of de renners wonen in Monaco of Andorra oid. En €40k is het minimum... de meerderheid heeft meer én je hebt gewoon een contract voor x aantal seizoenen. Dat zijn elk jaar 450 renners (18 WT ploegen van 25 renners) die hun gegarandeerd 'basisinkomen' hebben + nog wel een aantal renners uit pro conti teams die goed hun boterham zullen verdienen. Reken dus maar op 500 man die zonder grote zorgen van de sport kunnen leven, in heel wat gevallen zelfs mannen die zuiver een ondersteunde rol hebben en zelf nooit een prijs rijden tenzij misschien in 1 of andere obscure koers 2 lvl's onder de WT.

@Eagle` haalt hierboven Tennis al aan... dat is een significant grotere sport op wereldschaal dan het wielrennen. Eigenlijk kan alleen de top 100 daar echt comfortabel van hun sport leven, top 100-200 moet in veel gevallen al puzzelen om het hoofd boven water te houden, alles uit de top 200 verliest gewoon geld aan: coaching, training, reiskosten, verblijfskosten... en als je een serieuze blessure oploopt ben je helemaal gechareld. Een renner wordt gewoon doorbetaald (tot op zekere hoogte).

Nee, renners zelf hebben echt wel niet te klagen over verloning/prijzengeld. De ploegen zelf die elke paar jaar op hun knieën moeten bedelen om weer een paar jaar verder te kunnen terwijl ASO zijn koffers vult, dat is een ander paar mouwen.
Niet klagen misschien maar uit podcast met Bert De Backer kwam naar voren dat je de verloning kon vergelijken met verloning sportleerkracht. Een hoogvlieger is dat nu ook niet met in de wetenschap dat er toch een serieus verlies is van inkomsten door een falend verdienmodel en/of geen fatsoenlijke uitbetaling door organisaties.

Niet klagen misschien maar uit podcast met Bert De Backer kwam naar voren dat je de verloning kon vergelijken met verloning sportleerkracht. Een hoogvlieger is dat nu ook niet met in de wetenschap dat er toch een serieus verlies is van inkomsten door een falend verdienmodel en/of geen fatsoenlijke uitbetaling door organisaties.
Ik vind dat best een scheve vergelijking. Je verdient wat een sportleerkracht verdient (aan de fiscaal gunstiger regime weliswaar) als je zelf heel cru gezegd niks bewezen hebt bij de jeugd, hakken over de sloot aan een contract geraakt hebt en je nergens kan onderscheiden... en dan ga je er tegenwoordig ook gewoon onherroepelijk terug uit na een jaar of 2.

Gemini verteld mij dat het gemiddelde bruto jaarloon van een WT renner rond de €500k ligt. De Pogacars, Evenepoels en andere Van Aert's trekken dat cijfer natuurlijk serieus scheef met hun miljoenen maar dan nog. De mediaan zou rond de €216k liggen, dat zijn 250 renners die meer dan €216k hebben en waarschijnlijk dus nog een héél grote groep die ergens tussen de €100-200k zweeft.

Als dat leerkracht lonen zijn moet ik vanavond toch eens loonbrief vragen aan mijn vrouw want ik moet bijna gaan denken dat haar maandelijkse bijdrage aan de gemeenschappelijke rekening mogelijk toch niet echt in verhouding is :tongue:

Terug
Bovenaan