Als voor de overheid elektriciteit uit gas groen is, dan is verwarmen op gas toch ook groen… Het huis is voorzien op een warmtepomp, het budget is er, enkel een incentive ontbreekt. Helemaal nu de distributietarieven op elektriciteit volgend jaar nog eens de hoogte in gaan en die op gas omlaag gaan. Ik zou zot zijn om mijn CV-ketel uit 2020 te vervangen en dat zal nog jaren zo zijn.
Vanuit de Elia hoek hoor ik overigens geruchten dat elektriciteitslevering in de winter van 25/26 geen garantie is, mss ga ik nog blij zijn met mijn gasketel + APC. Kan ik in elk geval de CV in de gang houden…
Als de werknemer van Elia zelf een mastodont van een generator met een tank van 300l mazout zet als backup, zal die dat heus wel deftig bekeken hebben.
@iamhollywood , die 100% KI korting zou je zonder warmtepomp ook gehaald moeten hebben. En anders sowieso 50%, anders heb je slecht gebouwd. Je moet dus rekenen met 50% van uw opbrengst, zijnde 7k. Je hebt dan wss nog steeds een goede keuze gemaakt, daar niet van. Maar veel meer dan kostenneutraal rekening houdend met het feit dat je een digitale teller hebt zit er toch niet in. Bovendien zal je je zonnepaneleninstallatie ook overgedimensioneerd hebben en moet je die meerkost er nog eens aftrekken.
Mijn E-peil en EPC zouden zelfs negatief geweest zijn met 1 of 2 zonnepaneeltjes meer en ik heb maar 5000 Wp liggen. Geen warmtepomp, geen screens, enkel veel isolatie, triple glas en een ventilatiesysteem D. Dat mijn huis door de ligging een lage oververhittingsfactor heeft speelt uiteraard ook wel mee.
Zowat iedereen die uw huis zou overwegen kijkt niet naar gas of een warmtepomp, maar naar de afwerking, technieken en isolatie die er zijn. Goed geïsoleerd en lage temperatuurverwarming is altijd goed, die 10-15k dat een warmtepomp kost kan er dan ook nog wel bij. Zoals aangehaald is verwarmen op gas in een nieuwbouw ook gewoon goedkoop.