Transitie van gas naar elektriciteit

mac-bc

Banned
(mod: afgesplitste topic)

Laat ons eerlijk zijn. Er mag zeker ook naar de eindconsument gekeken worden, dus daarin steun ik Kas De Kalebas, maar in hoofdzaak is toch onze falende overheid die gas relatief gezien veel te aantrekkelijk maakt (en houdt) tegenover elektriciteit. Die taksen hadden allang de hoogte in gemoeten, zeker aangezien we Rusland daarmee zijn oorlog financieren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Keuzes maken is 1 ding, maar als je een woning ter waarde van anderhalf miljoen kunt zetten, dan is financiële zelfs geen argument meer. Dan is een warmtepomp voor je budget zo'n kleine prutsinvestering dat het gewoon nonsensicaal is om dat in 2020 niet te doen. Enfin, in mijn ogen maakt je dat een asociale kl****.

Dat dat voor de modale Vlaming in 2020 niet zo is is vanzelfsprekend. Een lening van meer dan 400 000 euro zit er voor de meesten gewoon niet in, dan moet je effectief harde keuzes maken.

En ja, als je het echt persoonlijk wil maken, ik heb dat allemaal wel gedaan in mijn woning, inclusief CLT houtbouw, houtwolisolatie, warmtepomp.... ook uit 2020, en met een véél lager budget. De compromissen die daarvoor gemaakt zijn zijn zelf hard werken , en vooral gewoon kleiner wonen.

Als voor de overheid elektriciteit uit gas groen is, dan is verwarmen op gas toch ook groen… Het huis is voorzien op een warmtepomp, het budget is er, enkel een incentive ontbreekt. Helemaal nu de distributietarieven op elektriciteit volgend jaar nog eens de hoogte in gaan en die op gas omlaag gaan. Ik zou zot zijn om mijn CV-ketel uit 2020 te vervangen en dat zal nog jaren zo zijn.

Vanuit de Elia hoek hoor ik overigens geruchten dat elektriciteitslevering in de winter van 25/26 geen garantie is, mss ga ik nog blij zijn met mijn gasketel + APC. Kan ik in elk geval de CV in de gang houden…
Als de werknemer van Elia zelf een mastodont van een generator met een tank van 300l mazout zet als backup, zal die dat heus wel deftig bekeken hebben.

@iamhollywood , die 100% KI korting zou je zonder warmtepomp ook gehaald moeten hebben. En anders sowieso 50%, anders heb je slecht gebouwd. Je moet dus rekenen met 50% van uw opbrengst, zijnde 7k. Je hebt dan wss nog steeds een goede keuze gemaakt, daar niet van. Maar veel meer dan kostenneutraal rekening houdend met het feit dat je een digitale teller hebt zit er toch niet in. Bovendien zal je je zonnepaneleninstallatie ook overgedimensioneerd hebben en moet je die meerkost er nog eens aftrekken.
Mijn E-peil en EPC zouden zelfs negatief geweest zijn met 1 of 2 zonnepaneeltjes meer en ik heb maar 5000 Wp liggen. Geen warmtepomp, geen screens, enkel veel isolatie, triple glas en een ventilatiesysteem D. Dat mijn huis door de ligging een lage oververhittingsfactor heeft speelt uiteraard ook wel mee.
Zowat iedereen die uw huis zou overwegen kijkt niet naar gas of een warmtepomp, maar naar de afwerking, technieken en isolatie die er zijn. Goed geïsoleerd en lage temperatuurverwarming is altijd goed, die 10-15k dat een warmtepomp kost kan er dan ook nog wel bij. Zoals aangehaald is verwarmen op gas in een nieuwbouw ook gewoon goedkoop.

Laatst bewerkt:
Daarnaast slijt een warmtepomp ook, en gaat die ook binnen een periode van +/- 15 jaar moeten vervangen worden (over de levensduur van de huidige warmtepompen is nog niet veel bekend lijkt me, aangezien er de laatste vijf jaar een aardig aanbod werd uitgebouwd van alle fabrikanten). Tegen de dan geldende prijs. Voorlopig zijn die dingen niet echt goedkoper geworden. Een 15kW gasketeltje+boiler heb je sub-5k. Een gelijkwaardige warmtepomp? Daar mag je toch het dubbele voor rekenen vrees ik...

Daarnaast slijt een warmtepomp ook, en gaat die ook binnen een periode van +/- 15 jaar moeten vervangen worden (over de levensduur van de huidige warmtepompen is nog niet veel bekend lijkt me, aangezien er de laatste vijf jaar een aardig aanbod werd uitgebouwd van alle fabrikanten). Tegen de dan geldende prijs. Voorlopig zijn die dingen niet echt goedkoper geworden. Een 15kW gasketeltje+boiler heb je sub-5k. Een gelijkwaardige warmtepomp? Daar mag je toch het dubbele voor rekenen vrees ik...

Mijn PO zijn geothermsche warmtepomp is nu toch al 25 jaar oud. De techniek opzich is ook geen nieuwe techniek maar bestaat al zeer lang. Denk wel dat ze wat langer meegaan dan 15 jaar.

Laat ons eerlijk zijn. Er mag zeker ook naar de eindconsument gekeken worden, dus daarin steun ik Kas De Kalebas, maar in hoofdzaak is toch onze falende overheid die gas relatief gezien veel te aantrekkelijk maakt (en houdt) tegenover elektriciteit. Die taksen hadden allang de hoogte in gemoeten, zeker aangezien we Rusland daarmee zijn oorlog financieren.

We gaan hier nogal off-topic maar België kocht de laatste jaren toch maar zeer weinig tot geen gas in uit Rusland? Het waren vooral de Duitsers en Turken die grote volumes afnamen, de Turken doen dat trouwens sinds het uitbreken van de oorlog met Oekraïne nog altijd.

Maar de prijsverhouding gas t.o.v. elektriciteit ligt inderdaad lager in België dan in de meeste Europese buurlanden, wat absoluut niet helpt bij de transitie van gas naar elektriciteit. En alle verhogingen van nettarieven, capaciteitstarief, etc. maken het alleen maar erger.

We gaan hier nogal off-topic maar België kocht de laatste jaren toch maar zeer weinig tot geen gas in uit Rusland? Het waren vooral de Duitsers en Turken die grote volumes afnamen, de Turken doen dat trouwens sinds het uitbreken van de oorlog met Oekraïne nog altijd.

Maar de prijsverhouding gas t.o.v. elektriciteit ligt inderdaad lager in België dan in de meeste Europese buurlanden, wat absoluut niet helpt bij de transitie van gas naar elektriciteit. En alle verhogingen van nettarieven, capaciteitstarief, etc. maken het alleen maar erger.

Maar is dat niet omdat er niet genoeg infrastructuur is om nog veel meer elektrisch te gaan op dit moment ?

Het zou idioot zijn om uit ideologische overwegingen mensen op een perfect werkend gasdistributie netwerk te proberen ontmoedigen en naar een elektrisch systeem duwen dat er nog niet klaar voor is. En zo een haast is er nu ook niet.

Maar oke ander topic denkik :p.

Als voor de overheid elektriciteit uit gas groen is, dan is verwarmen op gas toch ook groen… Het huis is voorzien op een warmtepomp, het budget is er, enkel een incentive ontbreekt. Helemaal nu de distributietarieven op elektriciteit volgend jaar nog eens de hoogte in gaan en die op gas omlaag gaan. Ik zou zot zijn om mijn CV-ketel uit 2020 te vervangen en dat zal nog jaren zo zijn.

Vanuit de Elia hoek hoor ik overigens geruchten dat elektriciteitslevering in de winter van 25/26 geen garantie is, mss ga ik nog blij zijn met mijn gasketel + APC. Kan ik in elk geval de CV in de gang houden…
Als de werknemer van Elia zelf een mastodont van een generator met een tank van 300l mazout zet als backup, zal die dat heus wel deftig bekeken hebben.

@iamhollywood , die 100% KI korting zou je zonder warmtepomp ook gehaald moeten hebben. En anders sowieso 50%, anders heb je slecht gebouwd. Je moet dus rekenen met 50% van uw opbrengst, zijnde 7k. Je hebt dan wss nog steeds een goede keuze gemaakt, daar niet van. Maar veel meer dan kostenneutraal rekening houdend met het feit dat je een digitale teller hebt zit er toch niet in. Bovendien zal je je zonnepaneleninstallatie ook overgedimensioneerd hebben en moet je die meerkost er nog eens aftrekken.
Mijn E-peil en EPC zouden zelfs negatief geweest zijn met 1 of 2 zonnepaneeltjes meer en ik heb maar 5000 Wp liggen. Geen warmtepomp, geen screens, enkel veel isolatie, triple glas en een ventilatiesysteem D. Dat mijn huis door de ligging een lage oververhittingsfactor heeft speelt uiteraard ook wel mee.
Zowat iedereen die uw huis zou overwegen kijkt niet naar gas of een warmtepomp, maar naar de afwerking, technieken en isolatie die er zijn. Goed geïsoleerd en lage temperatuurverwarming is altijd goed, die 10-15k dat een warmtepomp kost kan er dan ook nog wel bij. Zoals aangehaald is verwarmen op gas in een nieuwbouw ook gewoon goedkoop.
100% vrijstelling van onroerende voorheffing sowieso niet. We zijn pas na de investering in de warmtepomp naar de 100% gezakt.
50% zou kunnen, niet zeker. Weet dat we initieel (toen we nog voor gas dachten te gaan) zitten spelen hebben met aantal zonnepanelen om bepaalde grens te halen, maar ken de details niet meer, het was in ieder geval geen 100%.
Mogelijk lagen de grenzen bij uw vergunning nog anders.

In een nieuwbouw is het verbruik van de warmtepomp in combinatie met zonnepanelen eveneens miniem. Wij moeten amper stoken, woning behoudt zeer goed haar warmte.

Hallo kroket zeg, dat is idd gewoon prachtig op elk gebied.

Iemand enig idee wie de eigenaar is?

Checken welke bedrijven ingeschreven staan op dat adres.
Jaarrekening bekijken.
Et voila, je kent de eigenaar.

Werkt goed bij dure huizen omdat daar meestal zelfstandigen/bedrijfsleiders wonen. Een random rijhuis ga je meestal niet kunnen achterhalen.

Found & baker heeft de laatste tijd wel meer prachtige huizen te koop gezet. Maar de prijskaartjes zijn er natuurlijk ook naar.

Als er een black-out is van het elektriciteitsnet dan heb je ook geen gas.
En ja, het zit niet echt snor met de bevoorradingszekerheid, noch van elektriciteit noch van gas. Veel chance gehad dat het warme winters zijn geweest.

Als er een black-out is van het elektriciteitsnet dan heb je ook geen gas.
En ja, het zit niet echt snor met de bevoorradingszekerheid, noch van elektriciteit noch van gas. Veel chance gehad dat het warme winters zijn geweest.

Hmm, ik ging er vanuit dat een black-out een rollende black-out zou zijn. En infrastructuur zoals het gasnet wel live zou gehouden worden. Maar zou kunnen dat het idd niet zo is.
Maar zelfs met -10 graden celcius kan ik wel een aantal dagen zonder verwarming overbruggen. Eer het 15 graden wordt zijn we wss een week verder.

Dus mss tegen dan gewoon op 23 graden verwarmen om extra buffer te hebben.

Hmm, ik ging er vanuit dat een black-out een rollende black-out zou zijn. En infrastructuur zoals het gasnet wel live zou gehouden worden. Maar zou kunnen dat het idd niet zo is.
Het gasnet wel, maar daarom niet uw gasketel ;)
Die steekt ook gewoon in het stopcontact bij u thuis, net zoals de warmtepomp.
Dus als uw huis geen elektriciteit meer heeft, dan gaat uw gasketel ook niet werken.

Het gasnet wel, maar daarom niet uw gasketel ;)
Die steekt ook gewoon in het stopcontact bij u thuis, net zoals de warmtepomp.
Dus als uw huis geen elektriciteit meer heeft, dan gaat uw gasketel ook niet werken.

Daarvoor die APC, de output is gewoon 230V. Een ketel + 2 pompen (of zelfs 1, enkel beneden verwarmen is genoeg) kan daar wel lang op doordraaien.

Daarvoor die APC, de output is gewoon 230V. Een ketel + 2 pompen (of zelfs 1, enkel beneden verwarmen is genoeg) kan daar wel lang op doordraaien.
Ik vermoed dat je met "die APC" een UPS bedoelt. Dan hangt het er allemaal vanaf welke UPS en welke ketel. Niet onderschatten hoeveel circulatiepompen verbruiken. En hoe hard je niet kan afgaan op enkel kVA/Watt van een UPS :p
Ik zal een voorbeeld nemen van de specs van een kleine UPS:
1kVA - 600W - 0.5min at full load - 5min at half load. En dit is dan nog met perfecte en nieuwe batterijen.

Dan hangt het af van je standby-verbruik van je ketel (en thermostaat als die ook op netstroom zit) + verbruik circulatiepomp. En hoe dit allemaal ingesteld staat. Is het al een moderne hoogrendementspomp (goed mogelijk sinds het één is uit 2020, maar dat is geen zekerheid)? Is het instelbare qua toerental? Hoe lang draait ze na als warmtevraag gedaan is?

Stel nog dat het één enkele moderne hoogrendementspomp met A-label is (dus met een verbruik van ~20W) en we al het andere en standby verbruik negeren. Dan kan die op de bovenstaande 1kVA UPS (volgeladen en met gloednieuwe batterijen) max anderhalf uur rondpompen...

zo'n ups van APC is idd eerder bedoeld om gracefull shutdown van servers bij spanningsval mogelijk te maken.

Als het dient voor autonomie van je huis bij grid-uitval kijk je eerder in de grootteorde van thuisbatterijen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan