Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

25% op importauto's. 34% op alles uit china, 20% op alles uit de EU.

Daar gaat de VS economie...

Alsof ik naar de boekbespreking van iemand die pas de nacht ervoor snel het boek gelezen heeft aan het kijken ben.

Joe Sixpack is gewoon gejost en begrijpt het waarschijnlijk niet eens.. Ik ben nu wel benieuwd naar in hoeverre andere landen/blokken gaan plooien of dat we volledig nieuwe handelsstromen gaan zien ontstaan waarbij de VS aan relevantie inboet en (onbedoeld) voor meer toenadering gaat zorgen tussen pakweg China en de EU.
Die producten moeten toch ergens naartoe gaan

Het is wel waar wat hij zegt, onze btw doet de VS kwaad. Regering, zullen we stoppen met 21% btw? :lol:

Cambodja 49% tarifs lol :rofl:

Misschien ooit mispakt aan ne ladyboy daar en ist nu payback time :unsure:

Nee alle zever terzijde, dit gaat toch echt wel pijn doen op lange termijn.. zowel voor hun als voor ons. Maar toch iets meer voor hun

Elk bedrijf investeert blijkbaar exact 500 miljard 🤷‍♂️
Veel van die bedrijven hebben "speciaal" voor Trump lopende plannen of natuurlijke groei (creatief) opgeteld om tot megabedragen te komen die in Trumps oren als zoete muziek klinken. Ze weten dat hij niet verder kijkt dan de headline en op een grafiek klopt het, dan is hij blij.

Dat van Apple bvb:

Overzichtje:

hbRkk4c.png

Wil wel de berekening zien hoe ze er bij komen dat EU 39% tax heft op VS imports.
Hij zegt het zelf he, een berekening gebaseerd op monetaire en andere barrières. Maar aangezien hij BTW als tarief/tax ten koste van de verkoper ziet en het erg oneerlijk vindt dat onze regelgeving niet is aangepast aan hun producten kan ik mij wel inbeelden hoe ze aan die bedragen komen...

Ook grappig hoe hij het Japan en Z-Korea kwalijk neemt dat ze vnl zelf geproduceerde auto's kopen.... dat is toch net waar hij zelf naar toe wilt. Iets met pot en ketel....

... Maar aangezien hij BTW als tarief/tax ten koste van de verkoper ziet en het erg oneerlijk vindt dat onze regelgeving niet is aangepast aan hun producten kan ik mij wel inbeelden hoe ze aan die bedragen komen...
de Amerikaanse consument betaalt toch ook State & Local Sales tax? Ok, wel lager dan onze 21% BTW, maar op sommige plaatsen toch ook 12-13% (State+local).

Ik heb Trump nog nooit live aan het woord gezien. Dit is echt schrijnend. Zou hij ook maar een beetje doorhebben dat dit -zelfs meer dan een goedkope bus zelfbruiner ooit gedaan heeft- in zijn gezicht kan ontploffen? Verwacht die nu echt dat alle productie van zaken die niet in de VS gemaakt worden plotsklaps naar de VS zullen verhuizen en dat ze daar plots ook alle grondstoffen voor zullen hebben?

Iets alledaags als koffie wordt dus gewoon 20% duurder gemaakt hiermee.

Voorlopig nog onduidelijkheid over Canada en Mexico. Mogelijks dat ze zelfs niet onderhevig zijn aan dat minimum van 10%. En er onderuitmuizen wegens : USMCA (en de afspraken / tarieven die er daar heronderhandeld worden)

Bloedrode beurs in het vooruitzicht en een Trumpcession in de maak.

Als ik zo een beetje naar die chart keek. Dan zou ik denken dat de landen die op dit moment 10% tarief krijgen, dat die zeggen van awel wij verhogen dat tarief nu naar 20%. Aangezien de rode draad in Trump zijn retoriek toch was om +/- de helft te nemen van de tarieven die het andere land oplegt. Op 1 of 2 procent na.

Terug
Bovenaan