Alleen is dat een totaal andere voorstelling dan waar het om gaat.
Ik zal beginnen met nog eens te zeggen dat ik het niet goed vind hoe het IOC het aanpakt. En dat ik vind dat vrouwensporten ernstig in het gevaar kunnen komen door politieke standpunten in te nemen in plaats van wetenschappelijke.
Maar dat is niet hetzelfde als 'transgenderhetze in de sport', als het gaat over 3 sporters of zo. Dat is niet hetzelfde als 'ik voel me 40kg'. Dat gaat over mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren, en die je gewoon door dat feit moet uitsluiten van een persoonlijke prestatie en misschien hun grootste talent. Of nog erger: mensen die zich helemaal niet in het foute lichaam geboren voelen, maar na 20j leven en trainen ineens in één of andere test moeten lezen dat ze eigenlijk tot een ander geslacht behoren en daardoor niet meer mogen meedoen. Het voorbeeld dat Trump aanhaalt, is geen transgender.
Ja, er zijn categorieën in sport en die houden het fair, maar die categorieën moeten ook correct ingesteld worden. Maar wat zijn die categorieën nu, en ben je zeker dat die overeenkomen met wat jij fair noemt? Dat is heel gemakkelijk gezegd, maar die categorieën zijn op dit moment correct toegepast in het boksen, waardoor Khelif gewoon terecht in die klasse zit. Dus dat is fair volgens de aloude categorieën. Maar blijkbaar niet fair genoeg voor Trump?
Ik ben totaal geen fan van Trump. Maar Trump is nu eenmaal niet zo snugger en scoort graag voor zijn kiesvee. Hij moet het op flessen trekken om zijn punt duidelijk te maken. Maar eens je daardoor kunt kijken, zijn sommige van zijn maatregelen logisch, zoals deze. En ja, ik ken het dossier van de bokster niet. Is het een man, is het een vrouw, is het wat tussenin, ik weet het niet. Ik weet wel dat er mannen zijn die vrouw worden en de sport kapot maken (zie het zwemmen). Ik heb het omgekeerde nog niet gezien. Dus het statement dat "de voordelen verdwijnen" lijken me te kort door de bocht, anders zouden de nadelen ook verdwijnen.
Ik heb heel mijn jeugd atletiek gedaan. Vanaf 7-8-9y trainen jongens en meisjes apart omdat er nu eenmaal fysieke verschillen zijn. De jeugdafstanden zijn ook anders voor jongens en meisjes. Jongens vb 80m, meisjes 60m omdat ze er even lang over doen. Lagere hordens voor meisjes etc. Als die verschillen er al zijn op die jonge leeftijd, ga je mij niet vertellen dat dat plots allemaal verdwijnt na 1-2y hormoontherapie. Een man krimpt niet en zijn botten worden niet kleiner met hormoontherapie.
En ivm de bokster. Life sucks. Semanya heeft ook jaren mogen meelopen en daarna niet meer wegens te hoog testosteron gehalte. Vrouwensport is al tricky genoeg. Om het met een boutade te zeggen 'wie het meest op een vent lijkt, die wint'. Als je de genetica wat mee hebt, kun je mannelijke voordelen hebben als vrouw. Het lijkt me a) valabel om een grens te zetten op wat we natuurlijk aanvaarden - TBD per sport wat die juist is en b) heel duidelijk de grens te trekken bij niet-natuurlijke manipulatie (gen therapie, doping, transgender). Het kan maar de sport fair maken en supporters lokken. Niemand will kijken naar Lia Thomas die 50m voor ligt op alle andere vrouwen in een zwembad.
OS zijn in LA in 2028. Ik versta dat ze (USA) geen hetze willen ivm met transgenders in de OS. Niemand wil daar gezever over. Sport moet over sport gaan, niet over wie wel of niet in welke categorie mag meedoen.
Ik denk dat je best een rationeel en logische standaard kunt zetten. In "het Westen" is er noch interesse noch centen om de Spelen te organiseren. Het zijn allemaal landen wat verder weg die kandidaat zijn voor 2036 en verder. Als je er een show met vrouwensport die kapot gemaakt is van maakt, zal het nog veel minder aangenaam zijn post 2032... Confirmed bids 2036: Indonesia, India, Turkey, Chili. Potential bids: Egypt, South Africa, Korea, Qatar, Saudi Arabia, Hungary, Italy (weinig kans lijkt me, ze hebben al winterspelen), Denemarken, Canada