Ok dikke merci voor de uitgebreide info. Ik ga het toch eens bekijken hoe de zon komt, want die meidoorn heeft m'n aandacht nuBen je er zeker van dat de kruin van de boom op 6-7 meter hoog ook nog in de schaduw staat?
Eenstijlige meidoorn gaat daar volgens mij ook perfect groeien hoor.
In ieder geval hier enkele dingen waar ik aan denk
Nog twee alternatieven die iets hoger worden (10-15 m): Inheemse vogelkers (Prunus padus) en Wilde lijsterbes (Sorbus aucupara) . Goede drachtplanten, allebei waardplanten voor enkele (nacht)vlinders en bessen voor de vogels.
- Sporkehout (Rhamnus frangula) kan 6-8 meter hoog worden. Groeit zelfs als onderbegroeiing in bossen, kan dus goed schaduw verdragen, en is vanuit ecologisch standpunt één van de meest waardevolle struiken (heel de lente en zomer bloemen (drachtplant voor > 20 soorten bijen), waardplant voor meerdere vlinders en dan ook een nog lange periode van bessen voor de vogels. Gaat wel meer een struik blijven dan een boom
- Tweestijlige meidoorn (Crataegus laevigata) is ook een boom die het echt goed doet in de schaduw (groeit ook weer als onderbegroeiing in bossen). Is ook een goede drachtplant voor insecten, waardplant voor meerdere vlinders en motten en heeft bessen die heel wat vogels appreciëren
- Kan ook nog: wilde kardinaalsmuts (Euonymus europaeus) , maar die is wat arbeidsintensiever om als boom te doen groeien (grondscheuten), doet het ook goed in de schaduw. Bessen voor de vogelkens
Vogelkers en eenstijlige meidoorn hebben heerlijk geurende bloemen, altijd een bonus volgens mij. En Kardinaalsmuts een prachtige herfstverkleuring.
De andere opties ga ik zeker ook eens bekijken.