Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ben je er zeker van dat de kruin van de boom op 6-7 meter hoog ook nog in de schaduw staat?
Eenstijlige meidoorn gaat daar volgens mij ook perfect groeien hoor.

In ieder geval hier enkele dingen waar ik aan denk
  • Sporkehout (Rhamnus frangula) kan 6-8 meter hoog worden. Groeit zelfs als onderbegroeiing in bossen, kan dus goed schaduw verdragen, en is vanuit ecologisch standpunt één van de meest waardevolle struiken (heel de lente en zomer bloemen (drachtplant voor > 20 soorten bijen), waardplant voor meerdere vlinders en dan ook een nog lange periode van bessen voor de vogels. Gaat wel meer een struik blijven dan een boom
  • Tweestijlige meidoorn (Crataegus laevigata) is ook een boom die het echt goed doet in de schaduw (groeit ook weer als onderbegroeiing in bossen). Is ook een goede drachtplant voor insecten, waardplant voor meerdere vlinders en motten en heeft bessen die heel wat vogels appreciëren
  • Kan ook nog: wilde kardinaalsmuts (Euonymus europaeus) , maar die is wat arbeidsintensiever om als boom te doen groeien (grondscheuten), doet het ook goed in de schaduw. Bessen voor de vogelkens
Nog twee alternatieven die iets hoger worden (10-15 m): Inheemse vogelkers (Prunus padus) en Wilde lijsterbes (Sorbus aucupara) . Goede drachtplanten, allebei waardplanten voor enkele (nacht)vlinders en bessen voor de vogels.

Vogelkers en eenstijlige meidoorn hebben heerlijk geurende bloemen, altijd een bonus volgens mij. En Kardinaalsmuts een prachtige herfstverkleuring.
Ok dikke merci voor de uitgebreide info. Ik ga het toch eens bekijken hoe de zon komt, want die meidoorn heeft m'n aandacht nu :D

De andere opties ga ik zeker ook eens bekijken.

Ok dikke merci voor de uitgebreide info. Ik ga het toch eens bekijken hoe de zon komt, want die meidoorn heeft m'n aandacht nu :D

De andere opties ga ik zeker ook eens bekijken.
Tweestijlige meidoorn gaat daar altijd lukken hoor. Maar ik zou zelf ook voor de éénstijlige kiezen. :cool:

Tweestijlige meidoorn gaat daar altijd lukken hoor. Maar ik zou zelf ook voor de éénstijlige kiezen. :cool:
Krentenboompje is anders ook wel schoon, mijn ouders hebben dat al jaar en dag op een gelijkaardige plaats staan. Weet alleen niet of dat een goede keuze is qua aantrekking van insecten/vlinders/...

Krentenboompje is anders ook wel schoon, mijn ouders hebben dat al jaar en dag op een gelijkaardige plaats staan. Weet alleen niet of dat een goede keuze is qua aantrekking van insecten/vlinders/...
Ik was specifiek bij de echt inheemse soorten gebleven, maar zie nu dat dat de originele vraag was. Amelanchier lamarckii is een mooi boompje (heb het hier ook staan) en de bessen zijn zeer gegeerd bij vogels, maar verder zou ik daar niet te veel van verwachten.

Als je een boom zoekt die het ook écht goed doet bij insecten, is er ook nog de Sleedoorn (Prunus spinosa). Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met meidoorn, vormt wel grondscheuten. Drachtplant voor meer dan 70 solitaire bijen, waarvan er 25 op de rode lijst staan. Bovendien ook waardplant van de sleedoornpage. Is wel meer struik dan boom, maar ik denk dat dat wel lukt om hem als boom op te snoeien. Ook zeer mooie bloesem. Koop je wel de inheemse variant, de Italiaanse Prunus spinosa die op sommige plekken verkocht wordt bloeit een pak vroeger, en is veel minder nuttig voor de insecten.
Je kan de bessen ook zelf gebruiken om likeur van te maken.

Ik was specifiek bij de echt inheemse soorten gebleven, maar zie nu dat dat de originele vraag was. Amelanchier lamarckii is een mooi boompje (heb het hier ook staan) en de bessen zijn zeer gegeerd bij vogels, maar verder zou ik daar niet te veel van verwachten.

Als je een boom zoekt die het ook écht goed doet bij insecten, is er ook nog de Sleedoorn (Prunus spinosa). Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met meidoorn, vormt wel grondscheuten. Drachtplant voor meer dan 70 solitaire bijen, waarvan er 25 op de rode lijst staan. Bovendien ook waardplant van de sleedoornpage. Is wel meer struik dan boom, maar ik denk dat dat wel lukt om hem als boom op te snoeien. Ook zeer mooie bloesem. Koop je wel de inheemse variant, de Italiaanse Prunus spinosa die op sommige plekken verkocht wordt bloeit een pak vroeger, en is veel minder nuttig voor de insecten.
Je kan de bessen ook zelf gebruiken om likeur van te maken.
Wel ja, inheems heeft eigenlijk wel prioriteit. Heb me een tijdje terug voorgenomen om enkel nog inheemse soorten te zetten, de exoten zijn voor in de woonkamer, dus zal me daar ook maar aan houden. Ik denk dat het meidoorn zal worden, hoogstammig. Nu eens even kijken waar ik dat best kan gaan halen, wil toch al een iets grotere hebben. Ook qua aanplanting, indien met kluit zal het wel meevallen zeker om die eind deze maand ofzo te zetten?

Wel ja, inheems heeft eigenlijk wel prioriteit. Heb me een tijdje terug voorgenomen om enkel nog inheemse soorten te zetten, de exoten zijn voor in de woonkamer, dus zal me daar ook maar aan houden. Ik denk dat het meidoorn zal worden, hoogstammig. Nu eens even kijken waar ik dat best kan gaan halen, wil toch al een iets grotere hebben. Ook qua aanplanting, indien met kluit zal het wel meevallen zeker om die eind deze maand ofzo te zetten?
Waar woon je?
Bij De Bock in Oudenaarde hebben ze vrij grote exemplaren (met kluit) voor heel redelijke prijzen).
Die 18/20 aan 105 EUR is echt al een flinke boom (die ga je waarschijnlijk met 2-3 moeten planten).
Maar ook die 14/16 aan 60 EUR is al een flinke plant die je waarschijnlijk nog net op je eentje kan planten
Die zijn ook al in hoogstam gesnoeid ;-)

Waar woon je?
Bij De Bock in Oudenaarde hebben ze vrij grote exemplaren (met kluit) voor heel redelijke prijzen).
Die 18/20 aan 105 EUR is echt al een flinke boom (die ga je waarschijnlijk met 2-3 moeten planten).
Maar ook die 14/16 aan 60 EUR is al een flinke plant die je waarschijnlijk nog net op je eentje kan planten
Die zijn ook al in hoogstam gesnoeid ;-)
Limburg.. Oudenaarde niet bepaald bij de deur dus.. Hier in de buurt ligt wel het Genker Plantencentrum, heb ik wel goede ervaringen mee. Kga hun eens bellen om te horen of ze dat kunnen leveren.

En anders hier over de grens in Maastricht ligt nog een grote. 14/16 en al gesnoeid is wel perfect denk ik. Zeker aan die prijs. Nogmaals bedankt!

Ik wil een mooie boom zetten in mijn tuin, waarrond wat struikjes/bloemen zouden komen.
Enkel geen flauw idee van welke boom ik zou nemen.

Iemand kennis van mooie inheemse bomen die niet 50j duren om te groeien?
Heb trouwens al een kerselaar in de tuin + mijn doel is om een 'wilde'/diervriendelijke tuin te maken.
Haagbeuk is een snelle groeier. Reken 15 jaar voor 6 tot 7 meter. Kan ook goed tegen (slag) schaduw.

Limburg.. Oudenaarde niet bepaald bij de deur dus.. Hier in de buurt ligt wel het Genker Plantencentrum, heb ik wel goede ervaringen mee. Kga hun eens bellen om te horen of ze dat kunnen leveren.

En anders hier over de grens in Maastricht ligt nog een grote. 14/16 en al gesnoeid is wel perfect denk ik. Zeker aan die prijs. Nogmaals bedankt!
Zoiets koop je bij een boomkweker, niet in een tuincentrum ;-)

Ik moet ugar bijtreden over die meidoorn. Vlak naast mijn tuin staat een eentje die door te "verwaarlozen" een heel boom is geworden. Een boom vol bloemen in de lente en dan een hoop bessen, heel decoratief.

Als ik mijn tuin zou kunnen uitbreiden zou ik meidoorn of sleedoorn als haag zetten indien plaats genoeg. Ecologisch en denk niet dat iemand daar doorgeraakt.

Pas op, Gencker Plantencentrum is nu wel iets meer dan gewoon een tuincentrum maar voor bvb bomen best ff bellen/vragen voor hulp.
Anders is er in diepenbeek ook nog Miermans, die doet vooral tuin aanleg maar heeft ook een tuincentrum, verkoopt schijnbaar vooral uit eigen kweek.

Pas op, Gencker Plantencentrum is nu wel iets meer dan gewoon een tuincentrum maar voor bvb bomen best ff bellen/vragen voor hulp.
Anders is er in diepenbeek ook nog Miermans, die doet vooral tuin aanleg maar heeft ook een tuincentrum, verkoopt schijnbaar vooral uit eigen kweek.
Die ligt in men dorp, geen fan van :p

Gencker Plantencentrum ken ik. Het is een tuincentrum dat net zoals al die andere tuincentra planten aankoopt, veel bomen in containers verkoopt en het typische groothandel-assortiment van vaste planten die opgekweekt zijn op een niet zo heel duurzame manier.

Ik koop mijn bomen en vaste planten bewust bij mensen die ze zelf kweken, en die dat op een correcte manier doen. Het verschil in kwaliteit van plantgoed is echt dag en nacht. En de prijs is meestal gewoon dezelfde.

Merk niet veel verschil van planten tussen die van Genk komen en die van Vangoisdenhoven (al komen de grotere van daar). Haag gekocht via iemand die in de meststoffen zit rechtstreeks bij een van zijn klanten (kweker). Die groeien wel goed moet ik zeggen en had voor de basisprijs van normaal 60cm al meteen 1m20 grote

Kan iemand mij tips geven over wat te doen met de tuin onmiddellijk rondom mijn nieuwbouw?

Laat ons zeggen de zijkanten en achteraan de eerste 3 meter is echt een woestijn van oneffen modder brak van stukjes isolatie, PUR, en andere rommel.

Eisen aan de aannemer dat hem zijne rommel opruimt!
En daarna de schop nemen en alles nog eens afgaan, denk dat wij nog 500kg puin hebben weggedaan :p

BG vrienden,

Wij zijn van plan onze achtertuin aan te passen nudat we beslist hebben om een pergola te plaatsen.
Via onderstaande link kan je mijn voorontwerp zien. Even bij vermelden dat de totale breedte achteraan 23m is.
We hebben dus een brede, ondiepe tuin.
Ik had al gelezen dat we dan in de breedte indelingen moeten maken en niet in de lengte.
Advies over indeling of gebruik van bepaalde materialen en elementen is meer dan welkom!
Foto: https://photos.app.goo.gl/NFKzyojaNWkvt6X1A

thanks hé ;)

Ik weet niet of het al besproken is, maar zijn hier mensen met een bananenplant? En wat doen jullie in de winter hiermee?

Terug
Bovenaan