Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

BG vrienden,

Wij zijn van plan onze achtertuin aan te passen nudat we beslist hebben om een pergola te plaatsen.
Via onderstaande link kan je mijn voorontwerp zien. Even bij vermelden dat de totale breedte achteraan 23m is.
We hebben dus een brede, ondiepe tuin.
Ik had al gelezen dat we dan in de breedte indelingen moeten maken en niet in de lengte.
Advies over indeling of gebruik van bepaalde materialen en elementen is meer dan welkom!
Foto: https://photos.app.goo.gl/NFKzyojaNWkvt6X1A

thanks hé ;)

Waar komt de pergola? Staat niet op plan? ( of komt die gewoon op het terras? )
Veel kiezel voor zo'n tuin, maar dat is misschien bewust.. Ik zou alles opengooien. Ga je niet het gevoel krijgen van opgelosten / in hokjes te zitten?

Waar komt de pergola? Staat niet op plan? ( of komt die gewoon op het terras? )
Veel kiezel voor zo'n tuin, maar dat is misschien bewust.. Ik zou alles opengooien. Ga je niet het gevoel krijgen van opgelosten / in hokjes te zitten?
Terras "binnen" op het plan is de pergola.
Ik vind gazon héél mooi als dat goed staat, maar ieder jaar steek ik enorm veel moeite in mijne gazon, en na elk seizoen ligt dat er terug brak bij.
Alles opengooien, wat bedoel je daar dan mee? Nu is alles open bij ons (alleen maar gras), maar echt mooi is onze tuin nu niet te noemen. Net omdat hij zo breed en ondiep is, heb ik die onderbrekingen erin gezet.

Terras "binnen" op het plan is de pergola.
Ik vind gazon héél mooi als dat goed staat, maar ieder jaar steek ik enorm veel moeite in mijne gazon, en na elk seizoen ligt dat er terug brak bij.
Alles opengooien, wat bedoel je daar dan mee? Nu is alles open bij ons (alleen maar gras), maar echt mooi is onze tuin nu niet te noemen. Net omdat hij zo breed en ondiep is, heb ik die onderbrekingen erin gezet.

Na elk jaar? Speciale grond dan ofzo? Wel ja 'waterval' & hoge bloembak zijn al 2 'hokjes'
Opengooien = alles gras idd met een boom of twee / bloemen ertusen / langs de kant.
Zou de pergola wel meer in de rechterhoek zetten persoonlijk.

BG vrienden,

Wij zijn van plan onze achtertuin aan te passen nudat we beslist hebben om een pergola te plaatsen.
Via onderstaande link kan je mijn voorontwerp zien. Even bij vermelden dat de totale breedte achteraan 23m is.
We hebben dus een brede, ondiepe tuin.
Ik had al gelezen dat we dan in de breedte indelingen moeten maken en niet in de lengte.
Advies over indeling of gebruik van bepaalde materialen en elementen is meer dan welkom!
Foto: https://photos.app.goo.gl/NFKzyojaNWkvt6X1A

thanks hé ;)
Ik zou nooit kiezel gebruiken. Dat is gewoon heel moeilijk te onderhouden op lange termijn (accumuleert stof-> ongewenste kruidgroei die heel moeilijk te wieden valt), en het gaat je tuin in de zomer heel oncomfortabel maken (veel te warm)
Ik zou zoveel mogelijk van die stukken kiezel vervangen door een onderhoudsvriendelijke bodembedekker.

Hier het voorbije weekend alles uitgegraven voor borduurstenen te plaatsen als de winterprik door is, dan corniferen zetten en een stuk Portugese laurier.

Laat ons hopen dat met de vriestemperaturen alles gaat overleven. Een hoop bloembollen die al uitkwamen maar ook wat kleinfruit dat ik deze herfst heb geplant, -10 °C is toch niet niets. Al goed dat er sneeuw ligt.

Intussen mijn ontwerp "ge-upgrade":

Komt volgens mij in de buurt van wat we willen. Nu natuurlijk nog materialen zelf zoeken..

Edit:
Ik zit met redelijk veel plantenbakken. Ik zou deze willen maken met van die stapelblokken.
Iemand interessante adressen daarvoor? Ik zie op Gadero.be veel staan. Maar ik weet niet of dat interessante prijzen zijn. Ik heb heel wat m² nodig..

Laatst bewerkt:
Nog een opmerking, ziet er veel beter uit maar je mist misschien nog wel een element dat wat in de hoogte gaat op die pergola na. Dat hoeft geen eik of lindeboom te zijn, een boompje of struike dat boven je hoofd uitkomt is al goed.
Tenzij je die pergola laat begroeien met beplanting, maar anders mis je wat schaduw in de tuin (of als die die twee 'dingen' bovenaan rechts bomen of struiken zijn...)

Iemand een idee hoeveel een tuinaanlegger kost ?
Ik kan wel afwachten natuurlijk een offerte maar veel tijd om te beslissen voor dit voorjaar is er nietmeer want ze zitten vrij vol gepland dus ga dan vrij snel een beslissing moeten nemen als ik de offerte heb

Vroeg me af of het loont om zelf 2 dagen verlof te pakken en alle planten zelf te gaan halen of gewoon die gast te laten komen met de planten en dat hij er één dag werk aan heeft

Borduurstenen en stroomkabel leg ik dan zelf. Hij zou enkel de planten moeten voorzien en ze planten

Vandaag nog wat verder doorgedacht en dit begint echt wel in de buurt te komen van wat we willen.
Nu komen de details:
verlichting, elektriciteit, wateraanvoer, waterafvoer, welke planten,...

https://photos.app.goo.gl/Zxf6dkDgJyLmywX1A
Een van de klassieke ontwerptrucjes van tuinarchitecten zijn zichtlijnen: https://www.tuinenbalkon.nl/zichtlijnen-in-tuin-voor-beter-tuinontwerp
Bedenk waar je op kijkt als je onder de pergola zit of in de keuken staat bijvoorbeeld.

Vandaag nog wat verder doorgedacht en dit begint echt wel in de buurt te komen van wat we willen.
Nu komen de details:
verlichting, elektriciteit, wateraanvoer, waterafvoer, welke planten,...

https://photos.app.goo.gl/Zxf6dkDgJyLmywX1A
Uw onderste stuk waar uw buitendouche staat, moeten die terrastegels voor dat hele stuk tot tegen de perceelgrens komen?
Ik zou precies voor minstens de breedte van de berging dat stuk opengooien om planten te plaatsen zodat je meer groen om je heen hebt als je onder de pergola zit. Voor die buitendouche is 1 m² tegels voldoende lijkt mij. De rest van uw terras daar wordt wss nauwelijks gebruikt en gaat je enkel tijd aan onderhoud kosten.

Ik ben wat op zoek naar een plant om tussen de bessentruiken te zetten, zodat het gras niet altijd terugkomt. Heb al enkele Maartse Viooltjes geplant, zouden toch de bodem wat moeten bedekken. Ik lees ook veel over de bodemverbeterende en insectenbevorderende eigenschappen van Smeerwortel. Zou dat interessant zijn, of die zo aggresief dat mijn bessenstruiken het niet gaan overleven en alles smeerwortel wordt? Ik ga @ugar alvast lokken.

Het gaat om een bed dat oost/zuidoost gericht is, en als de bessenstruiken groeien zullen die wel voor wat schaduw zorgen.

Ik ben wat op zoek naar een plant om tussen de bessentruiken te zetten, zodat het gras niet altijd terugkomt. Heb al enkele Maartse Viooltjes geplant, zouden toch de bodem wat moeten bedekken. Ik lees ook veel over de bodemverbeterende en insectenbevorderende eigenschappen van Smeerwortel. Zou dat interessant zijn, of die zo aggresief dat mijn bessenstruiken het niet gaan overleven en alles smeerwortel wordt? Ik ga @ugar alvast lokken.

Het gaat om een bed dat oost/zuidoost gericht is, en als de bessenstruiken groeien zullen die wel voor wat schaduw zorgen.
Smeerwortel is echt wel agressief. Maar de bessen struiken gaan dat wel overleven. Evt Gernaium sanguineum

Uw onderste stuk waar uw buitendouche staat, moeten die terrastegels voor dat hele stuk tot tegen de perceelgrens komen?
Ik zou precies voor minstens de breedte van de berging dat stuk opengooien om planten te plaatsen zodat je meer groen om je heen hebt als je onder de pergola zit. Voor die buitendouche is 1 m² tegels voldoende lijkt mij. De rest van uw terras daar wordt wss nauwelijks gebruikt en gaat je enkel tijd aan onderhoud kosten.

dankje voor de reactie.
Die kant van onze pergola wordt volledig dichtgezet. Dit omdat we dan een muur hebben binnen om vanalles tegen te zetten en op te hangen.
Ik had daar in eerste instantie terras tot aan de perceelsgrens omdat het anders redelijk smal is, en dat is "de main entrance" naar de achtertuin.
Ook zouden onze kinderen dit gedeelte van het terras kunnen gebruiken om wat tegen de muur te stampen met de bal en te basketten.
Het is inderdaad wel zo dat ik daar nog iets aan ga doen. Plantenbak doortrekken tot aan de douche is zeker en vast een optie.
Nog een opmerking, ziet er veel beter uit maar je mist misschien nog wel een element dat wat in de hoogte gaat op die pergola na. Dat hoeft geen eik of lindeboom te zijn, een boompje of struike dat boven je hoofd uitkomt is al goed.
Tenzij je die pergola laat begroeien met beplanting, maar anders mis je wat schaduw in de tuin (of als die die twee 'dingen' bovenaan rechts bomen of struiken zijn...)
ook dankje voor de reactie :)
Achter die zitbank komt een soort haag te staan. Daarachter (links achteraan, vanuit het huis gezien) staan inderdaad 2 "bomen".
Helemaal in die hoek wil ik ook een helling maken voor de kids met glijbaan.

Terras zou ik eventueel zo'n betonterras met geslepen groeven in willen. Benieuwd naar de prijzen.
Plantenbakken wil ik zelf maken met stapelblokken. Iemand een goed adres? Op gadero.be vind ik veel, maar vraag me af of er niks betere koop is, vooral omdat ik zo'n grote hoeveelheid ga bestellen.

afhankelijk van over hoeveel planten het gaat zou ik dat zelf doen (desnoods laten leveren)
Net de offerte binnen gekregen
Het zou gaan over 288 "planten" en 1 boompje (Japanse notelaar), waarvan 91 laurierkers (30-40hoog), aantal bodembedekkers.

Vind het toch n stevige

kleine impressie van onze indeling: de plantenkeuze enzo moet nog allemaal bepaald worden.
Maar tis maar dat we de juiste voorzieningen kunnen treffen.
Midden maart komt de overkapping en snel daarna de betonnen terrasvloer. Daarna het metsen van de plantenbakken. En dan sparen voor watertafel en planten.

achtertuin

In onze kleine voortuin (6m breed, 3m lang) aan de noordkant (enkel s'avonds een stukske dat zonlicht krijgt), zou ik graag een aantal mooie vaste planten zetten ipv gras dat er nu ligt.

Iemand tips? Liefst planten waar bloemen aan komen. Hortensia's de moeite? Zou lavendel lukken in (half-)schaduw?

Terug
Bovenaan