Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Je wilt er van af bedoel je? Snelste manier is uitgraven natuurlijk maar maaien kan ook met natuurlijk het risico dat de knollen toch nog voor enkele seizoenen energie vinden...
Klopt, het zijn mooie bloemen, maar niet random in onze gazon. 😅

Als ze nog voor enkele seizoenen energie gaan vinden, veronderstel ik dat ze ook nog verder zullen uitbreiden ondertussen?

Iemand hier tips voor de opbouw van een border (diepte en hoogteopbouw, zorgen dat er doorheen het jaar bloeiende planten instaan, aantrekkelijk maken voor insecten, etc?)
We gaan hier in de tuin er wat aanleggen, grootste is een goeie 10m lang en 2m diep, maar ik wil er graag een duidelijk plan voor hebben in plaats van wildweg planten en bloemen te zetten. Het plantencentrum zullen we ook wel bezoeken, maar do's en don'ts volgens jullie mogen altijd al meegegeven worden :D

Iemand hier tips voor de opbouw van een border (diepte en hoogteopbouw, zorgen dat er doorheen het jaar bloeiende planten instaan, aantrekkelijk maken voor insecten, etc?)
We gaan hier in de tuin er wat aanleggen, grootste is een goeie 10m lang en 2m diep, maar ik wil er graag een duidelijk plan voor hebben in plaats van wildweg planten en bloemen te zetten. Het plantencentrum zullen we ook wel bezoeken, maar do's en don'ts volgens jullie mogen altijd al meegegeven worden :D
Je kan dat makkelijk eens schetsen zoals dit plan:
images

Je ziet dan vrij snel of je kleurencombinaties werken (je kan kiezen voor een kleurtoon zoals hier maar ook voor multicolor).
Denk ook aan het winterbeeld als de planten niet in bloei staan (bladvorm, herfstverkleuring, decoratieve zaden...).

Makkelijkste is om enkele struiken/bomen te zetten en daar rond met vaste planten te werken...
Let op met woekerende soorten, die kunnen snel heel je border innemen.

Voor de rest denk ik dat @ugar je hier wel een lijstje met insectenvriendelijke planten kan geven :smile:

Deel van de tuin was vroeger een moestuin en ligt er nu enorm verwilderd bij..
Graag had ik hier een gazon aangelegd. Iemand een idee hoe hier aan te beginnen? 😅
Welke stappen moeten ondernomen worden? Of laat ik dit best over aan een tuinman?
Doodspuiten met iets dat niet lang nawerkt, alles goed omploegen, zoveel mogelijk plat proberen te krijgen, zaaien en wachten.

Of een goeie 30cm laten afschrapen door een graver, frezen, compost verdelen, nog is frezen en dan egaliseren en zaaien.

Of alles 2 steken diep omspitten maar dan zijt ge ff bezig :unsure:

ugar heeft eigenlijk een blog. En daar vind je wel een beetje informatie over zijn tuin, insectenvriendelijke bloemen en bomen, mooie combinaties in de border, een ongezouten mening over tuinieren én ook heel wat info over fruit.
De Fruitberg
Je kan op mijn virtueel erf wel wat ideeën vinden, vermoed ik

https://vasteplant.be/ -> Daar kan je de catalogus selecteren op de bloeimaanden en welke kleur. Alleen voorjaarsbloeiers staan er niet echt op denk ik, maar op Google kan je daar wel wat info over vinden. En https://www.rhs.org.uk is ook een uitgebreide zoekmachine.

Tips? Planten worden meestal in een verschoven verband geplant, van laag naar hoog - je kan tussen de lagere ook hogere luchtige planten zetten - en tussenafstand is rond de 40 á 50cm. De rest is smaak: dezelfde soort in groepjes of alles door elkaar.

En als er achter de border geen muur/schutting staat kan je achter de hoogste planten ook lagere planten zetten (onkruid vermijden).

Zoals waarschijnlijk vele andere, zijn wij ook in onze tuin bezig.
Ik ben op zoek naar een bodembedekker in plaats van gras.
Wij gaan op dat stuk ook stapstenen plaatsen, maar de kids zullen er waarschijnlijk ook wel overlopen.
Kan je best een mix van verschillende planten kiezen? Of overleeft er dan maar één van op den duur?

Iemand die advies kan geven?

Zoals waarschijnlijk vele andere, zijn wij ook in onze tuin bezig.
Ik ben op zoek naar een bodembedekker in plaats van gras.
Wij gaan op dat stuk ook stapstenen plaatsen, maar de kids zullen er waarschijnlijk ook wel overlopen.
Kan je best een mix van verschillende planten kiezen? Of overleeft er dan maar één van op den duur?

Iemand die advies kan geven?

Alternatieven voor gras als bodembedekker zoals Loopkamille (Chamaemelum nobile ‘Treneague’, Tijm (Thymus), Cotula squalida of Stekelnootje (Acaena novae-zelandiae) zijn wel beloopbaar, maar niet intensief.
Afhankelijk van welke site je bekijkt, is de ene meer of minder beloopbaar.

ugar heeft eigenlijk een blog. En daar vind je wel een beetje informatie over zijn tuin, insectenvriendelijke bloemen en bomen, mooie combinaties in de border, een ongezouten mening over tuinieren én ook heel wat info over fruit.
De Fruitberg
Je kan op mijn virtueel erf wel wat ideeën vinden, vermoed ik

Ben er eens vlug doorgegaan, indrukwekkende tuin heb jij zeg. Is helemaal waar ik met de mijne naartoe wil.
Een vijver krijg ik helaas wel niet uitgelegd aan vrouwlief :(

Hoe groot is je perceel?

We hebben een vijvertje met een waterval en filter. Er zitten geen planten of vissen in. Is er nog iets wat ik kan doen tegen algen (groen water) buiten een UV lamp? Of kan dat genoeg zijn?

(Ik denk dat er geen vijver-topic is)

We hebben een vijvertje met een waterval en filter. Er zitten geen planten of vissen in. Is er nog iets wat ik kan doen tegen algen (groen water) buiten een UV lamp? Of kan dat genoeg zijn?

(Ik denk dat er geen vijver-topic is)
Geen planten = algen
In mijn vijver geen vissen, geen pomp, geen filter. Alleen planten.
En de grootste tijd van 't jaar helder water

Je hebt planten nodig in die vijver

@ugar Zou ik een struik zwarte bes (Cassis) ook in een grote bloempot kunnen zetten ipv volle grond ?
diameter +-60cm en 65hoog
Mijn vriendin haar oma zette die een halfjaar op suiker en jenever in de kelder en nu wilt ze ook zo'n struik :)

@ugar Zou ik een struik zwarte bes (Cassis) ook in een grote bloempot kunnen zetten ipv volle grond ?
diameter +-60cm en 65hoog
Mijn vriendin haar oma zette die een halfjaar op suiker en jenever in de kelder en nu wilt ze ook zo'n struik :)
Ja, ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Snoei de struik dan wel een beetje in (je gaat dit jaar waarschijnlijk geen vruchten hebben dan).
Je kan ook gewoon enkele stekken nemen en nu in een pot zetten, dat wortelt zeer goed.

Welke klimplant om draadafsluiting zo snel mogelijk te laten dichtgroeien?

Liefst geen klimop, aangezien de buren daar niet zo voor zijn..

Terug
Bovenaan