Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

We hebben in de tuin drie grote vierkanten buxushagen staan, die toch hoger dan een meter staan. Omdat die allemaal zijn aangevreten door de buxusmot gaan we ze wegdoen, ook omdat we niet echt buxusmensen zijn (huis is van de jaren '60 en de tuin was jarenlang verwaarloosd). Het verbaast me dat je ze er relatief gemakkelijk kan uittrekken. Soms wel eens met een steekspade wat wortels loswrikken, maar het gaat snel vooruit. Dat is wat anders dan de wortels van andere struiken die we hebben verwijderd uit de tuin. Dat waren halve graafwerken. :p
Buxus valt op dat vlak goed mee inderdaad.

Wat is er gaande met onze Magnolia Grandiflora (gallisoniere) boom? Wij hebben die 2 jaar terug geplant, en na een zware winter begonnen die bladeren een soort van "rot" te krijgen met zwarte spikkels. We hebben al die bladeren ervan getrimd, maar sindsdien blijft hij er nieuwe bijkrijgen. Hij heeft wel een hele hoop nieuwe bladeren nu gekregen in de lente, dus hij is nog niet dood vermoed ik.

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat onze tuingrond hier redelijk zware kleigrond is (we wonen aan de kust). En magnolia's prefereren natuurlijk tamelijk zure grond. Ik heb wel alvorens te planten een heel groot gat uitgegraven (3x de kluit) en dan de grond vervangen met een mix van de originele kleigrond en zure heidepotgrond. Daarnaast hebben ze ook al een paar keer meststof gegeven voor zuurminnende planten. Maar toch komt het niet in orde met hem. De bladeren die vergeeld zijn en die rot hebben kan je er ook gewoon zo van plukken.

d705d026-ae7f-4af4-b280-1ee6c53caf56.jpg

6496c5de-9a19-4806-bfe9-a4726afd7b2f.jpg

Is het nog de moeite om planten te zetten? Vooral bodembedekkers.
We hebben ons voortuin met een helling in en deze is nu net proper maar heb wat schrik dat alles dood gaat wanneer het binnen 2 weken weer 30 graden is...

Is het nog de moeite om planten te zetten? Vooral bodembedekkers.
We hebben ons voortuin met een helling in en deze is nu net proper maar heb wat schrik dat alles dood gaat wanneer het binnen 2 weken weer 30 graden is...
Ik denk dat het wel moet lukken, maar als het snel na planten dan warm en droog wordt ga je ze wel geregeld moeten gieten.

Wat is er gaande met onze Magnolia Grandiflora (gallisoniere) boom? Wij hebben die 2 jaar terug geplant, en na een zware winter begonnen die bladeren een soort van "rot" te krijgen met zwarte spikkels. We hebben al die bladeren ervan getrimd, maar sindsdien blijft hij er nieuwe bijkrijgen. Hij heeft wel een hele hoop nieuwe bladeren nu gekregen in de lente, dus hij is nog niet dood vermoed ik.

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat onze tuingrond hier redelijk zware kleigrond is (we wonen aan de kust). En magnolia's prefereren natuurlijk tamelijk zure grond. Ik heb wel alvorens te planten een heel groot gat uitgegraven (3x de kluit) en dan de grond vervangen met een mix van de originele kleigrond en zure heidepotgrond. Daarnaast hebben ze ook al een paar keer meststof gegeven voor zuurminnende planten. Maar toch komt het niet in orde met hem. De bladeren die vergeeld zijn en die rot hebben kan je er ook gewoon zo van plukken.

d705d026-ae7f-4af4-b280-1ee6c53caf56.jpg

6496c5de-9a19-4806-bfe9-a4726afd7b2f.jpg
Dat zijn bladeren van vorig jaar die nog moeten afvallen. Een wintergroene plant gaat zijn bladeren ook 'verversen'.

Perfect normaal voor een M . grandiflora. Ik heb het bij mijn exemplaren nooit anders geweten. Normaal wel iets vroeger op het jaar.

Perfect normaal voor een M . grandiflora. Ik heb het bij mijn exemplaren nooit anders geweten. Normaal wel iets vroeger op het jaar.
Hoe kan dat nu normaal zijn :biglaugh: Sorry dat ik het moet vragen maar heb je daar bewijzen voor?
Ben aan het denken om een anti-fungicide te bestellen en daar eens op te sprayen om te zien of het weggaat.

Ik denk dat dit de goed plaats is om het te vragen.
Ik heb namelijk 1,5 jaar geleden een compostbak cadeau gedaan aan de schoonmoeder. In het begin hield ik het wekelijks in de gaten bij het bezoek en was het een mooie, niet stinkende compost. Echter nu zie ik het laatste jaar dat de compost steeds nat is en er veel vliegen op zitten. Duidelijk geen goede compost dus. Is dit nog te redden? Het probleem is wel dat de schoonmama er bijna enkel groen afval/maaisel in gooit 😅. Mss wordt het volgende cadeau een hakselaar, dan heeft ze altijd een voorraad bruin afval.

Ik heb al ontdekt dat er beter enkele stenen onder de hoop moeten worden geplaatst, voor een betere afwatering.
Zou ik bvb heel de bak kunnen leeghalen. Stenen kunnen plaatsen, de lege bak er op zetten, goede ondergrond maken met enkele takken en dan de 'compost' mengen met bruin afval om die terug in de compostbak te doen? Of is het hopeloos en kan ik beter de gemaakte 'compost' begraven of naar het containerpark brengen?

Hoeft niet hopeloos te zijn. Huidig materiaal mengen met bruin materiaal (stro, hakselhout,…). Best via lasagne methode (laagje nat laagje droog…). Daarna compostvat afdekken zodat er geen regenwaterbak in kan. Op composthoop geen gehkookte etenswaren gooien…
Enkele weken later alles eruit en opnieuw erin doen dan zou alles goed moeten verwerken…

Eerder over plantverzorging, snoeien enzo. Als ik compost wil, ga ik wel naar de intercommunale
Tuimanieren maar die spamt de laatste tijd wel veel met z'n webshop maar wel zeer informatief.

Op het RHS kanaal passeert ook wel eens iets leuks.

En op TV heb je natuurlijk het onbetwistbare Gardener's World.

En op TV heb je natuurlijk het onbetwistbare Gardener's World.
Maar Monthy Don zit er toch ook geregeld naast. En bovendien leren ze mensen slechte manieren aan. Zoals kiezel in de grond storten om grond aan te passen. Dat is een manier van tuinieren die echt wel tot het verleden hoort. Ik zeg niet dat het programma niet goed of nuttig is, maar het zou echt beter kunnen.

Zoals kiezel in de grond storten om grond aan te passen. Dat is een manier van tuinieren die echt wel tot het verleden hoort.
Guilty as charged maar wat is er dan een betere oplossing? Waarschijnlijk ga je zeggen andere planten zetten? :p

Terug
Bovenaan