Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb hier honderden meter haag gezet, in zware leemgrond, allemaal met greppel
Ik doe geen half werk / prutswerk.
Ik ben over alle stukken haag in beuk en haagbeuk geen enkele plant verloren.
Toch niet met de spade? Ik zou hiervoor toch rap een kraantje huren voor een dag :)

Idd dat is goed voor uw eigen kapot te maken maar dat is het dan ook.
Die plant gaat dat ook niet voelen of dat met de spade of machinaal gegraven is hoor

Idd dat is goed voor uw eigen kapot te maken maar dat is het dan ook.
Die plant gaat dat ook niet voelen of dat met de spade of machinaal gegraven is hoor
Wanneer je een goede schop (juiste maat) hebt is dat geen probleem.
Een elektrische grondboor is pas echt een aanslag op uw rug (zeker wanneer je in zware leem werkt).

En net zoals die graafmachine een aanslag op de bodemstructuur en dus het bodemleven...

Zo’n greppel is maar max 40cm diep dus dat valt nog mee uiteindelijk.

@klinkers: met hogedrukreiniger beschadigd ge de toplaag dus het beste is gewoon met de borstel schrobben.

Wanneer je een goede schop (juiste maat) hebt is dat geen probleem.
Een elektrische grondboor is pas echt een aanslag op uw rug (zeker wanneer je in zware leem werkt).

En net zoals die graafmachine een aanslag op de bodemstructuur en dus het bodemleven...
Waarom zou dat een aanslag op uw bodemstructuur zijn? Je gaat even diep als gegraven en je kapt die grond er (+ eventueel wat betere) terug in

Ik snap niet wat je bedoelt, je maakt een gat van exact dezelfde omvang. Alleen gaat dat veel sneller. Voor 10m haag heb ik hier een halve dag mogen spitten
Kraan = verdichting van de bodem

En gebruik zo'n gemotoriseerde grondboor met motor eens een dag, als je een slechte rug hebt is die gegarandeerd helemaal naar de filistijnen.
En die geeft een onvoldoende ruim plantgat trouwens, dus je gaat meer uitval in je haag hebben.

Zoals ik in post #182 al zei heb ik de offerte gekregen voor de aanplanten van onze voortuin
Omdat ik het toch een stevig prijskaartje vond zelf eens rondgekeken

Nu heeft hij blijkbaar alles voorzien in pot, terwijl dit toch wel x-maal duurder is dan blote wortels.
Is er hier een bepaalde reden voor ? Ik heb wel gelezen dat dat maar bepaalde tijd kan gepland worden (maar die tijd zit nog goed volgens mij) en een kans op uitval.
Kan er nog een andere reden zijn waarom dit zo voorzien is of is dit gebruikelijk ? Het is niet om zelf aan te leggen, alles zou aangeplant worden door een tuinaannemer

Zoals ik in post #182 al zei heb ik de offerte gekregen voor de aanplanten van onze voortuin
Omdat ik het toch een stevig prijskaartje vond zelf eens rondgekeken

Nu heeft hij blijkbaar alles voorzien in pot, terwijl dit toch wel x-maal duurder is dan blote wortels.
Is er hier een bepaalde reden voor ? Ik heb wel gelezen dat dat maar bepaalde tijd kan gepland worden (maar die tijd zit nog goed volgens mij) en een kans op uitval.
Kan er nog een andere reden zijn waarom dit zo voorzien is of is dit gebruikelijk ? Het is niet om zelf aan te leggen, alles zou aangeplant worden door een tuinaannemer
Voor grote bomen een kluit, voor haagplanten en kleinere bomen blote wortel.
Alleen de sierstruiken komen meestal uit pot, die vind je anders niet, of kleiner plantgoed (bvb jonge taxusplantjes of zo'n kleine portugese laurier). Wintergroene planten worden niet zo vaak met blote wortel aangeboden (dus container voor de kleinste planten, en kluit voor de grote struiken).
Pot laat wel toe heel het jaar door aan te planten.

Portugese laurierkers 30/40 cm hoog even opgezocht bij een goede boomkweker, daar is 100 stuks 30/40 cm in 3 liter pot 504 EUR.

Ugar, je hebt daar een tijdje geleden iets gezegd over de tuin af dekken met karton om alles 'dood' te krijgen zodat het klaar ligt om te zaaien.
Is alle karton daar voor geschikt of neem je best wat dikker of dunner, zo groot mogelijk of beter kleinere stukken over elkaar? Of gewoon 't goedkoopste? ;)

Op 't werk kan ik aan veel verschillende formaten geraken, bijna allemaal zonder print. Gewoon eens om te weten wat ik het beste haal

Ugar, je hebt daar een tijdje geleden iets gezegd over de tuin af dekken met karton om alles 'dood' te krijgen zodat het klaar ligt om te zaaien.
Is alle karton daar voor geschikt of neem je best wat dikker of dunner, zo groot mogelijk of beter kleinere stukken over elkaar? Of gewoon 't goedkoopste? ;)

Op 't werk kan ik aan veel verschillende formaten geraken, bijna allemaal zonder print. Gewoon eens om te weten wat ik het beste haal
Ofwel één dikke laag, ofwel meerdere dunne lagen. En vergeet niet daarover compost of plantenafval te gooien, om het bodemleven te stimuleren

Voor grote bomen een kluit, voor haagplanten en kleinere bomen blote wortel.
Alleen de sierstruiken komen meestal uit pot, die vind je anders niet, of kleiner plantgoed (bvb jonge taxusplantjes of zo'n kleine portugese laurier). Wintergroene planten worden niet zo vaak met blote wortel aangeboden (dus container voor de kleinste planten, en kluit voor de grote struiken).
Pot laat wel toe heel het jaar door aan te planten.

Portugese laurierkers 30/40 cm hoog even opgezocht bij een goede boomkweker, daar is 100 stuks 30/40 cm in 3 liter pot 504 EUR.
Thnx!

Het was inderdaad voor bijna 30meter laurierkers. Is gewoon een haagplant volgens mij dus kan ook met blote wortel, niet? Is ook voorzien in pot. Prijs zit toch bijna een 100€ duurder terwijl dit toch ook goedkoper kan volgens mij 🙂
Ook nog rode kornoelje? Voorzien, "midwinter fire"

De bodembedekkers begrijp ik is uiteraard in pot

Thnx!

Het was inderdaad voor bijna 30meter laurierkers. Is gewoon een haagplant volgens mij dus kan ook met blote wortel, niet? Is ook voorzien in pot. Prijs zit toch bijna een 100€ duurder terwijl dit toch ook goedkoper kan volgens mij 🙂
Ook nog rode kornoelje? Voorzien, "midwinter fire"

De bodembedekkers begrijp ik is uiteraard in pot
Neen, kleine wintergroene haagplanten zitten meestal in pot. Blote wortel is daar niet helemaal ideaal voor, en een kluit voor zo'n klein plantje de moeite niet
Cornus midwinter fire in container C3 : 40-60 cm - 5 EUR

Zijn er hier moestuiniers?

Ik ga dit weekend het risico nemen en overwinterde bloemkoolplantjes uitplanten, eerste slaplantjes uitplanten, uien poten en wortels zaaien. De eerste paprikas, pepers en aubergines vliegen al van binnen naar buiten de serre in (in potjes). Fingers crossed dat we de lente halen zonder vries...

Zijn er hier moestuiniers?

Ik ga dit weekend het risico nemen en overwinterde bloemkoolplantjes uitplanten, eerste slaplantjes uitplanten, uien poten en wortels zaaien. De eerste paprikas, pepers en aubergines vliegen al van binnen naar buiten de serre in (in potjes). Fingers crossed dat we de lente halen zonder vries...
Als je een beetje meer naar beneden had gekeken, had je gezien dat er een moestuintopic is

Terug
Bovenaan