Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Waarom de narcissen verwijderd? Omwille dat je het niet mooi vind? Of andere redenen?

Ik vind het persoonlijk altijd wel mooi in deze tijd van het jaar. Zij er eens wat meer moeten bijsteken bij ons
Ik vind het mooie bloemen, maar zo op random plaatsen in onze gazon vind ik het niet echt mooi en ook niet praktisch om het gras af te rijden. We hebben de hele bollen in bloempotten herplant om binnen te zetten, de rest op de composthoop.

Gisteren compost in mijn tuin gesmeten. Is de eerste keer dat we gras gaan zaaien (nieuwbouw). Ga het nu nog infrezen.

Is het eigenlijk al de moment om dan ook al gras te zaaien of kan ik beter nog even wachten?

Ik zou bomen echt niet online kopen, zeker niet wanneer ze zo groot zijn. Boomkweker in je buurt is een veel beter alternatief.

Een leuke boom voor je tuin, ik ga hier enkele mooie dingen opgeven die niet te groot worden: (5-8 m)
Amelanchier lamarckii : mooie bloesem in 't voorjaar, mooie herfstverkleuring. Bessen voor de vogels. Koop hem meerstammig aan.
Crataegus monogyna (eenstijlige meidoorn): kan ook als boom aangeplant en gekocht worden. Heerlijk geurende bloesem. Zeer sterk en mooie boom
Parrotia persica: winterbloeiende boom met prachtige herfstverkleuring
Styphnolobium japonicum "Regent": een boom die laat in 't najaar bloeit met grote witte bloemschermen, redelijk snelle groeier, zeer mooie boomvorm en stam. Koop wel de selecte 'Regent', want de soort bloeit pas na 20 jaar en wordt gi-gan-tisch groot (zoals: heel je tuin volgroeien)
Magnolia kobus : mooie bloemen in 't voorjaar, de rest van 't jaar wel niet zo uitzonderlijk.
Magnolia grandiflora : wintergroene (en winterhard tot -25 °C) boom die heel de zomer door bloeit. Heeft ook wel wat jaren nodig om zich echt mooi te zetten maar dan heb je ook wel iets aparts. Wordt groter dan 8 m, maar dat duurt heeeeeel lang, en hij is perfect te snoeien.
Styrax japonica : boom met mooie witte klokvormige bloemetjes, ook een heel mooie vorm

Is dat nu ook al een probleem, bloemblaadjes? Die waaien toch gewoon weg...

gebroeders Van Dijck (plantenkweker.be) planten van topkwaliteit en scherp geprijsd. In Ramsel
Amai man, merci voor de info. Ramsel is hier niet zo ver af, heb net eens gekeken op hun website en qua prijs is dat ook nog eens véél scherper dan de echte online shops. Ik ga dus zeker vanaf nu daar bestellen.

Als ik 2 sierperen (Pyrus Calleryana 'Chanticleer') wil zetten, is 4 meter tussenafstand dan genoeg?

Ik zou bomen echt niet online kopen, zeker niet wanneer ze zo groot zijn. Boomkweker in je buurt is een veel beter alternatief.

Een leuke boom voor je tuin, ik ga hier enkele mooie dingen opgeven die niet te groot worden: (5-8 m)
Amelanchier lamarckii : mooie bloesem in 't voorjaar, mooie herfstverkleuring. Bessen voor de vogels. Koop hem meerstammig aan.
Crataegus monogyna (eenstijlige meidoorn): kan ook als boom aangeplant en gekocht worden. Heerlijk geurende bloesem. Zeer sterk en mooie boom
Parrotia persica: winterbloeiende boom met prachtige herfstverkleuring
Styphnolobium japonicum "Regent": een boom die laat in 't najaar bloeit met grote witte bloemschermen, redelijk snelle groeier, zeer mooie boomvorm en stam. Koop wel de selecte 'Regent', want de soort bloeit pas na 20 jaar en wordt gi-gan-tisch groot (zoals: heel je tuin volgroeien)
Magnolia kobus : mooie bloemen in 't voorjaar, de rest van 't jaar wel niet zo uitzonderlijk.
Magnolia grandiflora : wintergroene (en winterhard tot -25 °C) boom die heel de zomer door bloeit. Heeft ook wel wat jaren nodig om zich echt mooi te zetten maar dan heb je ook wel iets aparts. Wordt groter dan 8 m, maar dat duurt heeeeeel lang, en hij is perfect te snoeien.
Styrax japonica : boom met mooie witte klokvormige bloemetjes, ook een heel mooie vorm

Is dat nu ook al een probleem, bloemblaadjes? Die waaien toch gewoon weg...
Voor mij niet :) ik vind dat net het mooiste moment.
Voor sommige mensen is dat misschien wel een issue, daarom dat ik het even vermelde...

Hier komt deze herfst een Parrotia die een dakplantaan moet vervangen die mee weg gaat met het terras dat er onder ligt.

Amai man, merci voor de info. Ramsel is hier niet zo ver af, heb net eens gekeken op hun website en qua prijs is dat ook nog eens véél scherper dan de echte online shops. Ik ga dus zeker vanaf nu daar bestellen.
Die prijzen zijn erg scherp en de kwaliteit van het plantgoed is echt heel goed. Planten werden een aantal jaar geleden al zonder kunstmest opgegroeid. Planten zijn dan wat meer gedrongen, met een veel beter wortelstelsel.

Als ik 2 sierperen (Pyrus Calleryana 'Chanticleer') wil zetten, is 4 meter tussenafstand dan genoeg?
Dat lijkt me genoeg, maar vraag het daar gewoon na. Maak wel op voorhand een afspraak.

Goed idee om dit weekend coniferen te planten (met een -2 in de nacht) ? Uiteraard met de nodige mest en dergelijke erbij.

Ik wou dit weekend ook starten met bijplanten, maar wacht toch nog maar een weekje omwille van de vriestemperaturen. Net zoals met het snoeien van mijn siergrassen.

Ik voel mij zo een noob als het op tuinen aankomt, maar waar kan je een degelijke houten poort (180x100) kopen in oost Vlaanderen?

In het weekend ook al een uitgemeten waar het tuinhuis zou komen, zou dat graag zelf maken geïnspireerd op dit:https://www.pelckmans.net/nl/239145...2APgAqeIOqqtnWqdJX0D0MdBKw3i-cK0aAiLKEALw_wcB
In Dendermonde zit een grote houthandel Houtland, verschiet niet van de prijzen, degelijk hout kost wat meer maar gaat ook wat langer mee.

met de nodige mest en dergelijke erbij.
Dus geen mest en dergelijke?

Ik gebruik al 10 jaar lang geen mest, alleen compost. Mest is niet nodig, het zorgt alleen maar voor planten die te sterk groeien, onvoldoende wortelstelsel maken en veel meer onderhavig zijn aan parasieten (onder meer bladluizen).

Wel bij gras, hagen en rozen? Of dat ook niet?
Mijn rozen krijgen jaarlijks (zelfgemaakte) compost, verder niets.
Mijn hagen krijgen niets.
Mijn gras (ik heb geen gazon) ook niet

Meststoffen geven = teveel vrije aminozuren in je plant = eenvoudiger voor schimmels en parasieten om zich te voeden* .
Geen meststoffen (wel compost) zorgt voor een evenwichtigere groei.

Je ziet dat goed aan bladluizen. Wanneer ik andere (klassieke) tuinen zie, zie ik op klein fruit veel te veel 'zachte scheuten' en veel schade door bladluizen. Bij mij storen bladluizen de groei amper, mijn planten groeien niet zo geforceerd.

*En neen, dat is geen broodje-aap verhaal van alternatievelingen. Daar zijn zelfs al wetenschappelijke artikels over verschenen.

Mijn rozen krijgen jaarlijks (zelfgemaakte) compost, verder niets.
Mijn hagen krijgen niets.
Mijn gras (ik heb geen gazon) ook niet

Meststoffen geven = teveel vrije aminozuren in je plant = eenvoudiger voor schimmels en parasieten om zich te voeden* .
Geen meststoffen (wel compost) zorgt voor een evenwichtigere groei.

Je ziet dat goed aan bladluizen. Wanneer ik andere (klassieke) tuinen zie, zie ik op klein fruit veel te veel 'zachte scheuten' en veel schade door bladluizen. Bij mij storen bladluizen de groei amper, mijn planten groeien niet zo geforceerd.

*En neen, dat is geen broodje-aap verhaal van alternatievelingen. Daar zijn zelfs al wetenschappelijke artikels over verschenen.

Duidelijk, daar had ik nog mijn twijfels over.

Heb een opleiding hovenier achter de rug en de leerkracht aangaande plantenkennis deelt de zelfde mening maar over die drie zei hij dat het opzich nog wel kon. Omdat deze “geoogst” worden.

Maar als het niet nodig is dan is het niet nodig.

Maar als het niet nodig is dan is het niet nodig.
In traditionele landbouw wordt er veel bemest. Maar dat zijn gewassen die voortdurend behandeld worden en op 't einde van 't jaar geoogst/gerooid).
Omdat de opbrengsten groter zijn, maar dat is een teeltwijze die je echt niet wilt repliceren in je tuin.

Bij gazons is dat natuurlijk omdat er puristen zijn die absoluut een biljartlaken willen waar niets anders in staat dan gras.
Om dat te bereiken moet je inderdaad veel bemestten, bewateren en maaien...
Je krijgt dan een mooi dicht tapijtje met een wortelgestel dat misschien 5cm diep zit.
Naar natuurwaarde is zo'n type gazon niets waard en bij het minste droogte ziet alles ros tenzij je gaat bewateren.

Hier heb ik bij de aanleg een hoop compost ondergespit en gras gezaaid, op die manier krijg je een gezonde bodem en die zorgt voor gezonde planten. In de droge zomermaanden blijft mijn gras mooi groen zonder een druppel extra water. In mijn gazon staat ook meer dan enkel gras, het mengsel dat ik gezaaid heb bevat ook microklaver die geen last heeft van het maaien. Achteraan in de schaduw staat het vol met mos, maar dat heeft ook zijn charme.

Terug
Bovenaan