Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mijne gazon is ook mooi groen, maar wel van mos en onkruid. Aan de noordkant staat er letterlijk nog amper gras :) Wat is het meest logische stappenplan om naar een iets te gaan dat wat meer op een grasveld trekt?

De grootste stukken onkruid ben ik nu manueel eruit aan het trekken. Mijn idee is om hierna te verticuteren in 2 richtingen, dan te bemesten en terug gras te zaaien. Ik denk ook dat het daar dit weekend wel een goede moment voor is? Zie ik hier iets over het hoofd?

OK. Enkele dingen die het daar wel gaan doen
- Hydrangea villosa 'Anthony Bullivant'. Een Hydrangea die 3.5 m breed wordt en 2.5 m hoog, met mooi blad ook. Er zijn nog andere leuke H. villosa en H. aspera die vrij groot worden en dat zonlicht zonder issue gaan pakken
- Osmanthus burkwoodii, schijnhulst
- Hydrangea paniculata in variëteiten
- Hedera helix 'Arborescens', de struikklimop, deze groeit als boomvorm, kan in echt diepe schaduw. Wordt na jaren een forse struik (3 m hoog en breed). Ecologisch zeer waardevol (bijen en vogels)
- Viburnum rhytidophyllim en burkwoodii (geurende struikjes van 1.5-3 m hoog)
- Acer palmatum: Japanse esdoorn, verkrijgbaar in meerdere bladvormen. Zeer mooie bomen/struiken die 5-6 hoog worden en prachtige herfstkleuren hebben. Tip: indien je ergens grote exemplaren ziet staan, informeer dan niet naar de prijs. Anders ga je gefrustreerd zijn. :cool: .
- Frangula alnus (Sporkehout) is een inheemse struik die in onderbegroeiing in het bos groeit. Ecologisch zeer nuttige struik (vogels en bijen).

Zeer informatieve post dit, top.

Ik heb hier een drietal Osmanthus staan, wanneer die bloeien ruiken ze heerlijk!
Aan weerszijden van het terras staan hier 2 grote meerstammige japanse esdoorns, die zijn echt magnifiek.

In de voortuin zou ik wel een aantal hedera arborescens willen zetten.

Mijne gazon is ook mooi groen, maar wel van mos en onkruid. Aan de noordkant staat er letterlijk nog amper gras :) Wat is het meest logische stappenplan om naar een iets te gaan dat wat meer op een grasveld trekt?

De grootste stukken onkruid ben ik nu manueel eruit aan het trekken. Mijn idee is om hierna te verticuteren in 2 richtingen, dan te bemesten en terug gras te zaaien. Ik denk ook dat het daar dit weekend wel een goede moment voor is? Zie ik hier iets over het hoofd?
Ik zou beginnen met kalk strooien en hier niet te lang mee te wachten. Dan na enkele weken bemesten (organische meststoffen) en verticuteren zou ik pas doen als er geen vorst meer is (eind maart). Eens je geverticuteerd hebt en het meeste mos is weg, kan je gras gaan bijzaaien.

Althans, dat is hoe ik het begrepen heb na wat research doen. 😁
Een leuke tip: volg Tuinmanieren op Youtube. Zij maken een filmpje per week wat je in die week in je tuin kan/mag doen:
https://www.youtube.com/channel/UCWOiSCrb-zjN0pMitnY7VNQ

Vorige week heb ik kalk gestrooid. nu dus +-4 weken wachten voor meststoffen
Maar rij je het best al een keer af voor je besmet of eerst bemesten dan maaien ? :)

Vorige week heb ik kalk gestrooid. nu dus +-4 weken wachten voor meststoffen
Maar rij je het best al een keer af voor je besmet of eerst bemesten dan maaien ? :)

Bij mij is het schema dus zo:
Twee weken geleden: kalk
Week geleden: bemesten (mag naar het schijnt zelfs samen met kalken gebeuren voor de luie tuinier)
Volgende week: gras afrijden
Einde maart: verticuteren en bijzaaien.

Geen idee of het zo 100 procent correct is, maar dat heb ik toch begrepen uit de info die ik vergaard heb online.

Laatst bewerkt:
Volgens mij mag je samen bemesten als het organische mest is dus geen korreltjes. Anders zie ik 4 tot 6 weken.

Het is toch allemaal geen exacte wetenschap blijkbaar 😁

Volgens mij mag je samen bemesten als het organische mest is dus geen korreltjes. Anders zie ik 4 tot 6 weken.

Het is toch allemaal geen exacte wetenschap blijkbaar 😁
Organische mest is toch ook in korrelvorm?

Snoei ik herfstanemonen best gewoon zodat alles wat dor is weg is?

Organische mest is toch ook in korrelvorm?

Snoei ik herfstanemonen best gewoon zodat alles wat dor is weg is?
Oei verkeerd verwoord. Dan is het kunstmest wat nie goed is samen?

Blijkbaar ook eerst afrijden en dan bemesten anders kunnen de korrels aan de grassprieten blijven hangen

Oei verkeerd verwoord. Dan is het kunstmest wat nie goed is samen?
Klopt, organische mest mag tezamen met kalk gebeuren (in mijn geval bestond de organische mest (koeienmest) inderdaad uit korrels).
Kunstmest mag niet tezamen, maar is ook niet zo goed als organische mest.

Je mag het ook allemaal in 1 keer doen ipv paar weken wachten. Gras afrijden , verticuteren, zaaien, bemesten en dan lichtjes in harken.

Hier vandaag de volledige grasmat eraf gehaald en effen gelegd, vandeweek nog wat turf inwerken met de rotoreg en dan nieuw gras inzaaien. Blij dat het eindelijk wat vlak gaat zijn ipv een half heuvellandschap :p

Je ziet dat goed aan bladluizen. Wanneer ik andere (klassieke) tuinen zie, zie ik op klein fruit veel te veel 'zachte scheuten' en veel schade door bladluizen. Bij mij storen bladluizen de groei amper, mijn planten groeien niet zo geforceerd.
Ik kan dit alleen maar bevestigen, vorig jaar iets te royaal gestrooid rond m’n lupines, ze zagen er initieel fenomenaal uit en een week later kregen ze bladluizen, ongeziene hoeveelheden, ik heb ze gewoon met de grond gelijk gezet ter bescherming van de andere gewassen.

Vandaag de Vlinderstruik gesnookerd, stevig werkje was uitgelopen tot dikke 2meter, één tak was ruim 5cm dik. Zoals alle jaren, alles tot op 40cm geknipt.

Dikke miserie wel met een nieuwe border die ik vorig jaar nog aangelegd heb, blijkbaar niet doeltreffend genoeg het gras afgevoerd en dat stee nu over de kop op, ik had natuurlijk in najaar die border al vol Aliums gezet dus ik kan er niet meer met de grove borstel over.

Ik kan dit alleen maar bevestigen, vorig jaar iets te royaal gestrooid rond m’n lupines, ze zagen er initieel fenomenaal uit en een week later kregen ze bladluizen, ongeziene hoeveelheden, ik heb ze gewoon met de grond gelijk gezet ter bescherming van de andere gewassen.

Vandaag de Vlinderstruik gesnookerd, stevig werkje was uitgelopen tot dikke 2meter, één tak was ruim 5cm dik. Zoals alle jaren, alles tot op 40cm geknipt.

Dikke miserie wel met een nieuwe border die ik vorig jaar nog aangelegd heb, blijkbaar niet doeltreffend genoeg het gras afgevoerd en dat stee nu over de kop op, ik had natuurlijk in najaar die border al vol Aliums gezet dus ik kan er niet meer met de grove borstel over.
Dat gras ken ik, ook initieel gewoon de toplaag verwijderd en daar staat nu terug gras. Tussen wat fruitstruiken, waaronder een serieuze kruisbes, dus dat zal blijven staan. De borders daarna heb ik echt met de spade een serieus stuk uitgestoken, dan nog wat verder tot 30 cm diep of meer, en daar dan het uitgegraven gras ondersteboven terug in en de rest van de grond erop. Ik vermoed dat het nu tenminste niet meer zal terugkomen :unsure:

Laatst bewerkt:
Het is normaal dat je in borders in de lente heel wat gras ziet opschieten hoor. Gras is dan ook één van de vervelendste onkruiden dat er zijn.
Ik zit hier nu te sukkelen met een geblokkeerde rug... Kan niets doen in de tuin

Om die afgestoken toplaag gras zo deftig mogelijk te laten composteren, wat doe ik daar het best mee? Ligt nu op een berg vanachter, ik vermoed dat alles dat niet aan de bovenkant ligt wel langzaam zal vergaan? Wil het graag op termijn terug onderwerken in de moestuin als het kan

Ik heb hier honderden meter haag gezet, in zware leemgrond, allemaal met greppel
Ik doe geen half werk / prutswerk.
Ik ben over alle stukken haag in beuk en haagbeuk geen enkele plant verloren.

Natuurlijk met een spade. Ik ga mijn bodem niet verkloten met een kraan.

Het is normaal dat je in borders in de lente heel wat gras ziet opschieten hoor. Gras is dan ook één van de vervelendste onkruiden dat er zijn.
Ik zit hier nu te sukkelen met een geblokkeerde rug... Kan niets doen in de tuin
Tja, wie zaait, zal oogsten, zeker? :unsure:
Die bodem kan herstellen van eens met een kraan over te rijden. Tot nu toe hebben ze nog niets gevonden om een kapotte rug te herstellen.

Tja, wie zaait, zal oogsten, zeker? :unsure:
Die bodem kan herstellen van eens met een kraan over te rijden. Tot nu toe hebben ze nog niets gevonden om een kapotte rug te herstellen.
No shit sherlock Holmes. Maar er is wel geen correlatie. Ik heb trouwens geen kapotte rug, maar een ontsteking op de aanhechting van de latissimus dorsi op één van de ribben. Dus gewoon een spierontsteking.
Heeft te maken met mijn zitpositie en 't feit dat ik teveel zit op dit ogenblik.

Om die afgestoken toplaag gras zo deftig mogelijk te laten composteren, wat doe ik daar het best mee? Ligt nu op een berg vanachter, ik vermoed dat alles dat niet aan de bovenkant ligt wel langzaam zal vergaan? Wil het graag op termijn terug onderwerken in de moestuin als het kan

Ondersteboven stapelen en dan afdekken met een doek/plastic.

Ik heb hier op ons terras een stuk muur (tussen 2 deuren) van ongeveer 2 meter op 1,5 meter. Ik zou daar graag iets mee doen (verticaal tuintje?).
Iemand tips wat ik daar zou kunnen doen? In de zomer staat dat constant vol in de zon.

Gisteren trouwens de walnotenboom en 2 sierperen gezet!

@ugar met het risico als antwoord te krijgen dat ik die bomen gewoon gerust moet laten. Suggesties voor wat te doen met al de weggesnoeide waterloten van de appelbomen?

mijn idee was die te verhakselen en als bodemlaag te gebruiken voor de nieuwe groentenbakken.

Terug
Bovenaan