UEFA Champions League 2023-2024

Niet zoveel als een keeper of middenvelder bij Brugge.
Met zijn 2,6M zou de meest verdienende speler bij Antwerp nog niet in de top 3 van Brugge of Anderlecht zitten.

Blijkbaar is er voor sommigen geen verschil tussen een investering en kopen.
Ja, Antwerp kan niet alles zelf betalen en krijgt geld van een "suikeroom". Precies of Brugge is altijd zelf bedruipend geweest? Die hebben toch ook grote bedragen kunnen vangen voor hun spelers omdat ze successen boekten die hen op de kaart hebben gezet? Je moet dus eerst investeren om te laten renderen. Pacho en Avila zijn al zo'n verhalen, en als Antwerp zich blijft profileren, zal dat alleen maar meer geld in't laatje brengen en bijgevolg ook zorgen dat ze niet meer op't geld van Gheysen moeten rekenen.
Als je een ploeg koopt, wil je dan ook direct resultaat. Je schuift veel geld voor spelers en hoopt zo de titel te kopen. Winst maken op de verkoop van een speler nadien is bijzaak. Dat deed PSG met Neymar, Messi en zien we nu in SA met al die grote namen die er ineens gaan spelen. Met zo'n aankopen bouw je dus geen team.

Het punt was dat de eigenaar van Antwerp er eerst veel geld heeft ingepompt. Als je het dan met Brugge wil vergelijken hebben die dat nooit gedaan en zijn die zelfstandig naar boven geklommen, volledig zelfbedruipend. Verhaeghe heeft er enkel geld uitgehaald,niet ingestoken.

Niet zoveel als een keeper of middenvelder bij Brugge.
Met zijn 2,6M zou de meest verdienende speler bij Antwerp nog niet in de top 3 van Brugge of Anderlecht zitten.
Alderweireld is de best betaalde speler in België met 5 miljoen bruto in zijn 1ste jaar en vanaf dan +4 miljoen.

Tuurlijk mag dat investeren maar voor de sterkte van de competitie moet ook gekeken worden naar de limieten van die investeringen. Van 2de klasse op 5 jaar tijd naar de slechtste leerling van België om basis van verlies en een (grotendeels voorwaardelijke) boete voor het overtreden van de FFP-regels moet niet toegejuicht worden.
Feit, de regels zijn er om na te leven. Maar als je bv per afzonderlijke aankoop beziet, zijn dat dat geen al te hoge bedragen in vergelijking met de rest van de JPL. Er is gewoon een groot aantal gekocht, iets wat vermoedelijk zal afnemen in de toekomst met een "vaste" kern en eigen jeugd. Dus hopelijk zal er in Februari een andere slechtste leerling zijn.
Het punt was dat de eigenaar van Antwerp er eerst veel geld heeft ingepompt. Als je het dan met Brugge wil vergelijken hebben die dat nooit gedaan en zijn die zelfstandig naar boven geklommen, volledig zelfbedruipend. Verhaeghe heeft er enkel geld uitgehaald,niet ingestoken.

Brugge geeft zichzelf een kapitaalsinjectie?

Wat een non-discussie zeg. Niemand zegt dat Antwerp niet MAG doen wat ze nu doen, en uiteraard zijn er een hoop logische redenen voor en doen ze het ook nog eens gewoon goed/verstandig. En quasi iedereen vindt het toch knap dat je in de groepsfase zit en hoopt dat je Belgie goed vertegenwoordigd.

Maar ga niet zeggen dat het geen bijeengekochte ploeg is als er maar 1 ploeg is die meer uitgeeft dan jullie en dat die ploeg in de laatste 10 jaar wel 5x kampioen werd, 4x 2e werd en 6x groepsfase CL deed om hun uitgaven te coveren, en dat jullie letterlijk maar 2 spelers hebben die amper 3 seizoenen geleden ook al bij jullie speelden. (Club 3, Genk 8, Anderlecht 5, Gent 6/7, Union 4), en dat jullie pas sinds 6 maanden echte inkomsten beginnen te vergaren met de verkoop van een paar spelers en nu CL-deelname. Voordien was het echt veel geld inpompen zonder er iets voor terug te krijgen en veel oudere spelers die weinig gekost hebben qua aankoop, of huurspelers, maar wel een vrij groot salaris kregen (Le Marchand, Lukaku, Verstraete, Refaelov, Nainggolan, Alderweireld en ik vergeet er nog wel een paar).

Ik snap echt niet waarom men hier het schijnen van de zon probeert te ontkennen en telkens Club erbij grijpt om te zeggen dat zij het ook doen. Nogmaals, Club is in de laatste 10 jaar maar 1x uit de top-2 gevallen en dat was net afgelopen seizoen, en heeft daarnaast 6x CL groepsfase gespeeld (en dan negeren we de rest van de EL-campagnes), en heeft 20k abo's en 25k vaste supporters en 10 jaar lang veel meer sponsor inkomsten en TV-gelden. Zij hebben dus ook wel meer inkomsten en budget in het algemeen om die uitgaves te rechtvaardigen.

Er werden hier wel al vergelijkingen gemaakt als 'het PSG aan de Schelde', wat dan ook wel een brug te ver is, maar General haalt een terecht punt, aan maar is ook logisch als je ziet met welk materiaal ze zijn begonnen en de jeugdwerking die nog niet op punt stond.

Komt ook doordat de club zoveel jaren walgelijk slecht geleid is geweest. Met de nieuwe eigenaar is er geld uitgegeven, maar er is ook een structuur opgezet. Die nu al vruchten begint af te werpen bij de jeugd. Met geen bij mekaar gekochte ploeg bedoel ik dat we weinig gevestigde waardes van andere Belgische ploegen voor absurde bedragen gekocht hebben, om zo een ploeg bij mekaar te raken. Maar uiteraard, zonder geld was dit niet gelukt.

Vond je AEK nu zo slecht?
AEK voetbalde goed tot aan de 16 en dan was het gedaan. Ik denk dat Antwerp geluk heeft dat die spits van AEK er in de heenmatch na 35 minuten afmoest. Je merkte toen al direct een gigantisch verschil vond ik.

Nu, dat zijn zaken die erbij horen en je moet het dan nog altijd afdwingen, dus van harte gegund. Maar ik vond AEK ook gewoon constant Antwerp wegdrukken.

Feit, de regels zijn er om na te leven. Maar als je bv per afzonderlijke aankoop beziet, zijn dat dat geen al te hoge bedragen in vergelijking met de rest van de JPL. Er is gewoon een groot aantal gekocht, iets wat vermoedelijk zal afnemen in de toekomst met een "vaste" kern en eigen jeugd. Dus hopelijk zal er in Februari een andere slechtste leerling zijn.

Brugge geeft zichzelf een kapitaalsinjectie?

Jij gaat af op een oud artikel waar 'beloftes' werden gedaan, die hij uiteindelijk nooit heeft moeten doen. Hij heeft de club overgekocht voor ongeveer 1 miljoen euro en geen miljoenen in spelers geinvesteerd.

Tuurlijk staat Antwerp nu waar ze staan door hun voorzitter. Maar feit is dat er naast die dure spelers er ook gericht naar de toekomst is geïnvesteerd met jonge spelers en een serieus upgrade van de jeugdacademie. In tegenstelling tot andere ploegen met een rijke messias (wereldwijd zelfs) waar er gewoon zonder visie geld ingepompt wordt vind ik dit project toch net iets mooier.
Al vind ik het persoonlijk ook jammer dat het net Gheysens is die het doet. Ik vind die vent een kwal ma bon, ere wie ere toekomt: hij heeft zich laten omringen door mensen met verstand van zaken en is iets heel mooi aan het opbouwen daar.

Het over en weer geroep is een beetje cafépraat tussen supporters natuurlijk maar ik ben wel benieuwd hoe de reacties zouden zijn mocht Union, die uiteindelijk enkel en alleen bestaan dankzij hun buitenlandse eigenaar en hun directe band met Brighton, nu de groepsfase vd CL had gehaald. Puur financieel gezien is dat daar ook niet kosjer he, maar die zijn sympathieker dus er wordt imo meer met de mantel der liefde toegedekt dan bij het arrogante Antwerp.

Soit, ik heb makkelijk praten want ik ben geen supporter van een eerste klasser dus ik kan gewoon gemeend blij zijn dat alle Belgische clubs het de laatste tijd zo goed aan het doen zijn in Europa. Dat kan alleen maar goed zijn voor de coëfficiënt en dus voor alle clubs uit de JPL en het Belgisch voetbal int algemeen.

De laatste keer dat Club Brugge uit de top-6 viel was in 1982. Antwerp daarentegen stond nog geen tien jaar geleden op de rand van het faillissement in de kelder van tweede klasse. Wat Verhaeghe bij Club Brugge heeft gedaan, is zeer knap maar hij kon wel vertrekken van een basis die bij ons volledig afwezig was door decennialang wanbeleid.

Hoe ik ernaar kijk, is dat er enorm veel geïnvesteerd is maar dat het wel gebeurt met langetermijnvisie en expertise. Zolang de club geen kaartenhuis blijft dat valt en staat bij een individu, is het voor mij ok. En dat betekent dus evolueren naar een volledig zelfbedruipend model waarbij je talenten koopt en later weer doorverkoopt. Daar zijn we sinds de komst van Overmars toch aardig mee bezig denk ik. Echt veel is er deze transferperiode ook niet gespendeerd.

De laatste keer dat Club Brugge uit de top-6 viel was in 1982. Antwerp daarentegen stond nog geen tien jaar geleden op de rand van het faillissement in de kelder van tweede klasse. Wat Verhaeghe bij Club Brugge heeft gedaan, is zeer knap maar hij kon wel vertrekken van een basis die bij ons volledig afwezig was door decennialang wanbeleid.

Hoe ik ernaar kijk, is dat er enorm veel geïnvesteerd is maar dat het wel gebeurt met langetermijnvisie en expertise. Zolang de club geen kaartenhuis blijft dat valt en staat bij een individu, is het voor mij ok. En dat betekent dus evolueren naar een volledig zelfbedruipend model waarbij je talenten koopt en later weer doorverkoopt. Daar zijn we sinds de komst van Overmars toch aardig mee bezig denk ik. Echt veel is er deze transferperiode ook niet gespendeerd.
Ik wilde hetzelfde posten als in die laatste alinea: die lange termijn visie en het opbouwen van expertise, dat is wat er naast geld met Gheysens echt is bijgekomen en waar veel ploegen (en vooral Anderlecht fans) jaloers op mogen zijn. Paul Gheysens schuwt ook de opportunistische buitenkansen niet die hij in de zakenwereld (waar ik persoonlijk met hem en vooral zijn zoon gewerkt heb) ook zo goed weet te benutten. Hier is dat uiteraard Overmars aannemen na zijn ontslag bij Ajax wanneer niemand anders (quasi) het zou doen. Bij Antwerp zit er gewoon heel veel talent in de bestuurskamer. Op lange termijn is dat doorslaggevend. Zo veel ploegen hebben na een gouden generatie een bestuur gehad dat het geld van toptransfers niet wist te benutten. Dit Antwerp heeft dat probleem niet. Overigens dit geldt ook voor Union.

Ik hoop van harte dat er veel ploegen zo goed bestuurd kunnen worden als die twee, dan kan het Belgische voetbal inderdaad een grote stap vooruit zetten.

Als we natuurlijk ook eens wat betere stadions kunnen bouwen, maar dat ligt eerder aan de politiek/NIMBY

Wat een non-discussie zeg. Niemand zegt dat Antwerp niet MAG doen wat ze nu doen, en uiteraard zijn er een hoop logische redenen voor en doen ze het ook nog eens gewoon goed/verstandig. En quasi iedereen vindt het toch knap dat je in de groepsfase zit en hoopt dat je Belgie goed vertegenwoordigd.

Maar ga niet zeggen dat het geen bijeengekochte ploeg is als er maar 1 ploeg is die meer uitgeeft dan jullie en dat die ploeg in de laatste 10 jaar wel 5x kampioen werd, 4x 2e werd en 6x groepsfase CL deed om hun uitgaven te coveren, en dat jullie letterlijk maar 2 spelers hebben die amper 3 seizoenen geleden ook al bij jullie speelden. (Club 3, Genk 8, Anderlecht 5, Gent 6/7, Union 4), en dat jullie pas sinds 6 maanden echte inkomsten beginnen te vergaren met de verkoop van een paar spelers en nu CL-deelname. Voordien was het echt veel geld inpompen zonder er iets voor terug te krijgen en veel oudere spelers die weinig gekost hebben qua aankoop, of huurspelers, maar wel een vrij groot salaris kregen (Le Marchand, Lukaku, Verstraete, Refaelov, Nainggolan, Alderweireld en ik vergeet er nog wel een paar).

Ik snap echt niet waarom men hier het schijnen van de zon probeert te ontkennen en telkens Club erbij grijpt om te zeggen dat zij het ook doen. Nogmaals, Club is in de laatste 10 jaar maar 1x uit de top-2 gevallen en dat was net afgelopen seizoen, en heeft daarnaast 6x CL groepsfase gespeeld (en dan negeren we de rest van de EL-campagnes), en heeft 20k abo's en 25k vaste supporters en 10 jaar lang veel meer sponsor inkomsten en TV-gelden. Zij hebben dus ook wel meer inkomsten en budget in het algemeen om die uitgaves te rechtvaardigen.

Wie zegt er dan dat het geen bijeengekochte ploeg is? Tuurlijk is dat een bijeengekochte ploeg. 6 jaar geleden zat Antwerp nog in 2e klasse. Zou nogal onlogisch zijn moest het geen bijeengekochte ploeg zijn eh.

Draai of keer het, de helft van de posts die ik hier lees komen op juist hetzelfde neer: veel geblaat over dat Antwerp in feite het Mattheuseffect doorbreekt. Voor Brugge is het heel makkelijk om groot te blijven, zij hadden al goede spelers, waardoor het heel easy is om hoog te eindigen, en dat cirkeltje blijft doordraaien. Kleine clubs lopen leeg (zowel qua geld als spelers), waardoor het steeds moeilijker wordt om nog iets te winnen. Dat zie je in andere competities ook en vaak nog veel harder. Antwerp heeft een snokrijke voorzitter, is er in geslaagd de juiste spelers aan te trekken/kopen (met af en toe kemels zoals overjaarse party boy Nainggolan) en begint nu de vruchten te plukken van o.a. een goede jeugdwerking. Alleen maar chapeau.

Anyway, cheerioh. Ik ga kijken naar de loting en veel genieten van de komende matchen. 🔴⚪

Voor Brugge is het heel makkelijk om groot te blijven, zij hadden al goede spelers, waardoor het heel easy is om hoog te eindigen, en dat cirkeltje blijft doordraaien.

Moest het zo simpel zijn spelen ze elk jaar kampioen. Je snapt nog altijd niet wat het punt is dat we maken maar bon geniet van de Champions League loting. Hopelijk kunnen jullie eens naar Real Madrid.

In groep E liggen momenteel wel kansen.
Betwijfel ik toch hoor. Die ploegen zijn allemaal toch wel beter dan Antwerp. Zou ik ook gewoon een lelijke groep vinden, want niet echt een super grote naam. Denk dat je beter op een poule kan mikken met een 'zwakkere' ploeg uit pot 3 om voor EL te gaan.

Terug
Bovenaan