UEFA Champions League 2023-2024

Dus wanneer een tegenstander van Barcelona héél opzichtig het spel gaat beïnvloeden door opzettelijk in de weg te gaan lopen in een buitenspelpositie, heb je na meerdere herhalingen niks gezien. Maar de fase van gisteren vind je wel meteen overduidelijk buitenspel?
Klopt. Omdat ik wedstrijden van Real doorgaans actief volg en die van Barcelona niet. Mijn TV stond toen nog op dezelfde zender als de wedstrijd van Real eerder die dag en ik was daar, toegegeven, te snel in mijn oordeel. Ik had toen de fase nog niet herbekeken en ik beloof absoluut dat ik dat de volgende keer wel zal doen als ik nog eens oordeel over een fase van Barcelona.

Los daarvan heb ik gisteren de fase niet tijdens de live gezien, want ik heb helaas enkel de tweede helft kunnen kijken, maar ik had tijdens de rust de fase wel al meerdere keren herbekeken vooraleer ik mijn zegje hierover deed.

Om op je laatste post te reageren, voor mij was het niet zozeer een duw, maar gewoon even zijn handen uitsteken om gewoon niet vol in zijn rug te knallen. In mijn ogen gewoon een onschuldig contact zonder enige intentie of hinder. Op corners zie je altijd veel meer sleur- en trekwerk, en dat blijft wel altijd onbestraft. De verdediger van Real loopt de keeper bijna net op dezelfde manier aan een fractie van een seconde eerder. Mocht hij de keeper keihard onderuit geschoffeld hebben, was het iets anders geweest, maar nu merkte de keeper niet eens dat hij zogezegd geduwd werd. Wanneer die van Leipzig naar voor loopt, heeft hij ook geen oog voor de keeper.
Het probleem is dat je dit niet kan vergelijken met corners. Het gaat hier om hinderlijk buitenspel en niet om een fout. Als die aanvaller onside stond is er wat mij betreft geen probleem want een zuivere overtreding is het uiteraard niet.

Je kan trouwens niet zeker stellen dat Lunin niets gemerkt heeft, want hij probeert zich logischerwijs eerst te focussen op de nog lopende fase. Nadat de bal binnen gaat begint hij nochtans direct te appelleren voor offside. Is dat uit gewoonte tegen beter weten in? Is dat omdat hij weldegelijk iets gevoeld heeft? Dat kan je niet weten en dus ook niet met zekerheid zeggen. En dat de speler geen oog heeft voor de keeper vind ik onzin. Hij loopt er vlak achter in dezelfde richting. Het was mogelijks heel onschuldig, maar als je in buitenspelpositie staat moet je weten dat je op dat moment geen bewegingen moet maken noch naar de spelers noch naar de bal toe.

EDIT: Ik lees hier nu zelf een reactie van Lunin waarin hij zegt dat hij het weldegelijk gevoeld heeft, maar dat hij dus in eerste instantie bleef staan om snel te kunnen reageren op fase.

'De speler viel mij lastig', haalde Lunin het moment terug bij Movistar. 'Ik bokste de bal weg en deed een paar stappen naar voren. Ik bleef staan om snel te kunnen reageren en toen floot de scheids.'

Mijn punt is gewoon dat het wel degelijk allemaal voor interpretatie vatbaar is. Dit is absoluut geen geval waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat het 100% zus of zo is. Je kan ervoor fluiten, je kan er niet voor fluiten. Ik ben van mening dat hiervoor fluiten belachelijk is, mensen die iets stricter zijn in hun interpretatie denken het omgekeerde. Wat bij mij werkt als een rode lap op een stier, is dat ze bij Real Madrid ondanks alles nog steeds klagen over scheidsrechters. Met alle respect, maar ik ben er honderd procent zeker van dat als Real Madrid op exact dezelfde manier scoort tegen Barcelona in de 96ste minuut, en de goal wordt afgekeurd om dezelfde reden, jij de eerste was geweest om hier te zeggen hoe schandalig die beslissing is.
Sowieso ja, uit pure frustratie op de moment zelf in de heat of the moment. Dat zal ik niet tegenspreken, maar achteraf zal ik dan wel gewoon (met de nodige tegenzin) mijn ongelijk toegeven. Je zal mij vast en zeker subjectief vinden in bepaalde gevallen, uiteraard, maar als ik mezelf vergelijk met andere Real-supporters uit mijn omgeving dan vind ik mezelf nog de meest objectieve. Ik heb al meermaals bepaalde dingen moeten corrigeren en uitleggen aan hen waar zij zelfs achteraf niet akkoord mee waren.

Laatst bewerkt:
  • preventing an opponent from playing or being able to play the ball by clearly obstructing the opponent’s line of vision or
  • challenging an opponent for the ball or
  • clearly attempting to play a ball which is close when this action impacts on an opponent or
  • making an obvious action which clearly impacts on the ability of an opponent to play the ball

Toni Kroos zelf zei dat de goal had moeten tellen. En er zijn ook genoeg refs die exact hetzelfde stellen en de goal dus wel hadden goedgekeurd. Hoe kan je dan stellen dat het 100% duidelijk is en dat er geen discussie mogelijk is? Of is Toni Kroos stiekem ook anti-Real? Voor mij had de "duw" geen enkele invloed op de actie. Dat is het stuk dat voor interpretatie vatbaar is, en daar valt heel simpel gezegd over te discussiëren. Dit is ergens dezelfde discussie wanneer een goal wordt afgekeurd als de keeper met de pink van de tegenstander gestreeld wordt en zogezegd gehinderd wordt. Die speler van Leipzig is gefocust op de bal, probeert eigenlijk de verdediger van Real te omzeilen, maar botst daarbij bijzonder lichtjes op de keeper, die niet eens merkt dat hij geduwd werd. Hij springt ook zelf net wat vooruit op dat moment. Dus ja, ik vind het onnozel om deze goal af te keuren.
En hoeveel spelers zijn er die zeggen dat het een "zuivere" penalty was? Terwijl dat dan volgens de regels niet zo is?
De scheidsrechter die je aanhaalt is Lahoz? Het enige schandalige is dat die man nog een platform krijgt om te spreken.

@StevenFM heeft hierboven al de regels over buitenspel gepost.
In situaties waar:
• een speler terugkomt uit of zich in buitenspelpositie bevindt en in de weg staat
van een tegenspeler en ingrijpt in de beweging van de tegenspeler naar de bal
is dit een strafbaar buitenspel indien hij ingrijpt in de mogelijkheid van een
tegenspeler om de bal te spelen of te betwisten. Indien de speler in de weg van
een tegenspeler beweegt en hem in zijn beweging hindert
(bv. de tegenspeler
afblokt), moet de overtreding bestraft worden met spelregel 12

Je kan ze zelfs afkeuren voor een overtreding: (Spelregel 12)

Een tegenspeler in zijn loop belemmeren betekent dat een speler zich beweegt in
het traject van de tegenspeler om hem te hinderen, te stoppen, te vertragen of om
hem te verplichten van richting te veranderen en dit terwijl de bal niet binnen
speelbereik is van betrokken spelers.

En hoeveel spelers zijn er die zeggen dat het een "zuivere" penalty was? Terwijl dat dan volgens de regels niet zo is?
De scheidsrechter die je aanhaalt is Lahoz? Het enige schandalige is dat die man nog een platform krijgt om te spreken.

@StevenFM heeft hierboven al de regels over buitenspel gepost.
In situaties waar:
• een speler terugkomt uit of zich in buitenspelpositie bevindt en in de weg staat
van een tegenspeler en ingrijpt in de beweging van de tegenspeler naar de bal
is dit een strafbaar buitenspel indien hij ingrijpt in de mogelijkheid van een
tegenspeler om de bal te spelen of te betwisten. Indien de speler in de weg van
een tegenspeler beweegt en hem in zijn beweging hindert
(bv. de tegenspeler
afblokt), moet de overtreding bestraft worden met spelregel 12

Je kan ze zelfs afkeuren voor een overtreding: (Spelregel 12)

Een tegenspeler in zijn loop belemmeren betekent dat een speler zich beweegt in
het traject van de tegenspeler om hem te hinderen, te stoppen, te vertragen of om
hem te verplichten van richting te veranderen en dit terwijl de bal niet binnen
speelbereik is van betrokken spelers.
Penalty, welke penalty?

Voor je met dergelijke insinuaties afkomt, doe je misschien beter even je research. Ik heb al genoeg mijn mening gespuwd over Lahoz en consoorten, en ik weet er ongetwijfeld véél meer over dan jij. Dus nee, ik heb het niet over Lahoz.

De regels die je hier opsomt zijn nog altijd niet zwart-wit hoor. Opnieuw, de keeper van Real werd in mijn ogen absoluut niet gehinderd in zijn beweging. Hij werd niet gehinderd, niet gestopt, niet vertraagd, niet verplicht van richting te veranderen, nada. Als die goal wordt goedgekeurd, gaat er volgens mij zelfs niemand in zijn verslag vermelden dat er misschien een buitenspel aan vooraf ging. Dit is gewoon een zeer rigide interpretering van de regels waar Real Madrid weer heel blij mag zijn dat ze het in hun voordeel krijgen, net zoals een paar andere gevallen gisteren, zoals een paar overduidelijke gele kaarten die ze bespaard werden.

Ik zeg hier ook gewoon mijn mening, namelijk dat het belachelijk is dat die goal wordt afgekeurd. In mijn ogen onterecht. Maar ik zeg er ook bij dat je er inderdaad voor kán fluiten, en dat dit een discutabele fase is. Wat mij irriteert, is dat er hier weer een paar anonieme forumgangers zonder enige autoriteit gaan beweren dat er geen discussie mogelijk is en dat ze 100% gelijk hebben door wat regels te quoten die nog altijd geen uitsluitsel bieden. Dit is héél duidelijk een discutabele fase, met uiteenlopende meningen. Dus om te gaan pretenderen dat jouw interpretatie van de regels de enige juiste is, is vrij lachwekkend. Wat geeft Silence en Pinkman meer autoriteit om over deze fase te oordelen dan Gert Verheyen en Toni Kroos? "Ah, maar zij snappen de regels niet". Dat is alsof je even Hawking gaat tegenspreken over de theorie rond zwarte gaten, en als hij niet akkoord gaat, beweren dat hij het allemaal niet zo goed snapt. Ik zie de regels hier zwart op wit staan, en ik ga er nog altijd niet mee akkoord, dus daar ligt het niet aan. Soit, ik zeg alleen maar dat Real Madrid weer heel blij mag zijn met deze beslissing.

Laatst bewerkt:
Voor je met dergelijke insinuaties afkomt, doe je misschien beter even je research. Ik heb al genoeg mijn mening gespuwd over Lahoz en consoorten, en ik weet er ongetwijfeld véél meer over dan jij. Dus nee, ik heb het niet over Lahoz.

De regels die je hier opsomt zijn nog altijd niet zwart-wit hoor. Opnieuw, de keeper van Real werd in mijn ogen absoluut niet gehinderd in zijn beweging. Hij werd niet gehinderd, niet gestopt, niet vertraagd, niet verplicht van richting te veranderen, nada. Als die goal wordt goedgekeurd, gaat er volgens mij zelfs niemand in zijn verslag vermelden dat er misschien een buitenspel aan vooraf ging. Dit is gewoon een zeer rigide interpretering van de regels waar Real Madrid weer heel blij mag zijn dat ze het in hun voordeel krijgen, net zoals een paar andere gevallen gisteren, zoals een paar overduidelijke gele kaarten die ze bespaard werden.

Ik zeg hier ook gewoon mijn mening, namelijk dat het belachelijk is dat die goal wordt afgekeurd. In mijn ogen onterecht. Maar ik zeg er ook bij dat je er inderdaad voor kán fluiten, en dat dit een discutabele fase is. Wat mij irriteert, is dat er hier weer een paar anonieme forumgangers zonder enige autoriteit gaan beweren dat er geen discussie mogelijk is en dat ze 100% gelijk hebben door wat regels te quoten die nog altijd geen uitsluitsel bieden. Dit is héél duidelijk een discutabele fase, met uiteenlopende meningen. Dus om te gaan pretenderen dat jouw interpretatie van de regels de enige juiste is, is vrij lachwekkend. Wat geeft Silence en Pinkman meer autoriteit om over deze fase te oordelen dan Gert Verheyen en Toni Kroos? "Ah, maar zij snappen de regels niet". Dat is alsof je even Hawking gaat tegenspreken over de theorie rond zwarte gaten, en als hij niet akkoord gaat, beweren dat hij het allemaal niet zo goed snapt. Ik zie de regels hier zwart op wit staan, en ik ga er nog altijd niet mee akkoord, dus daar ligt het niet aan. Soit, ik zeg alleen maar dat Real Madrid weer heel blij mag zijn met deze beslissing.
Het ging over jou discussie met @Pinkman "Kroos zegt dat het een geldig doelpunt was" dus ik vraag aan jou Hoeveel spelers zijn er wel niet die het na een match een "zuivere" penalty vinden, maar toch ongelijk hebben volgens de regels?
Er zijn nog enorm veel spelers die de regels zelf niet kennen.
en excuseer.. Ik heb enkel een opmerking van Lahoz gelezen hé

Bij een doelpunt gaat men trouwens ALTIJD kijken of er al dan niet iets gebeurd is (buitenspel/overtreding/...)

Ik of Pinkman heeft niet meer autoriteit als iemand anders. Feit is wel dat wij onze mening staven met zinnen uit het voetbalreglement (soms fout maar oké) en dat mannen als Gert zeggen "ik vind" en Wesley "Bij ons op training zie ik ergere dingen"
Wat jij zegt is dat er gradaties in het regelement moeten staan van hoe hard je mag duwen, hoe hard je iemand mag hinderen, dat is belachelijk.
Die regel is vrij zwart wit hoor, hinderen = hinderen, jij kan vinden dat hij hem niet hinderd, maar er is een duw in de rug dus dan zijn we uitgepraat natuurlijk :)

Ik heb mijn mening gestaafd met exact hetzelfde voetbalreglement dat jij hier geciteerd hebt. Dus het reglement is voor interpretatie vatbaar. Dus je kan niet beweren dat je 100% gelijk hebt. Heel simpel. Wat jij hier doet is zeggen dat iedereen die het niet op jouw manier interpreteert, verkeerd is. Inclusief scheidsrechters, voetballers, experten,... Jij bent de enige met de juiste interpretatie :unsure: Ik vind het straf dat je niet hoort hoe onnozel dat klinkt. "Ik vind dat hij hem hinderde" is blijkbaar een onbetwistbaar feit, en "ik vind dat hij hem niet hinderde" is een onjuiste interpretatie. OK.

En waar zeg ik dat er in het reglement gedefinieerd moet worden hoe hard er geduwd mag worden? In iedere post leg je woorden in mijn mond, dingen die ik absoluut niet beweerd heb. Er gebeuren in het voetbal in iedere match wel dingen die voor interpretatie vatbaar zijn, die je niet zwart-wit uit de regels kunt afleiden, wat ook logisch is. Als het allemaal zo simpel was, zou er nooit discussie kunnen bestaan over eender welke fase. De penalty voor Westerlo tegen Union bijvoorbeeld, is een mooi voorbeeld van hoe je iets op verschillende manieren kunt interpreteren, wat er ook in het reglement staat. In mijn ogen kan je er perfect voor fluiten, en je kan ook gewoon laten doorspelen. Dat is interpretatie en hoe graag je ook zou willen dat je met je tekstjes je gelijk kan halen, dat is niet mogelijk.

Ik vind inderdaad dat dat contact in de rug de keeper helemaal niet hinderde. In de verste verten niet zelfs. Dus mijn interpretatie van hinderen is niet hetzelfde als die van jou, en daar ben ik niet alleen in. En de regels interpreteren is de taak van de scheidsrechter. Deze ref interpreteerde dat het buitenspel was, waar Real heel dankbaar voor mag zijn.

Laatst bewerkt:
Lazio 1-0 voor tegen Bayern.
Zou heerlijk zijn mochten die bayern eruit knallen.

Heb ten eerste wat sympathie voor Lazio maar vooral Harry Kane zien afdruipen zou het afmaken.

Nu het rood was naar mijn mening wat overdreven wel

Lazio 1-0 voor tegen Bayern.
Zou heerlijk zijn mochten die bayern eruit knallen.

Heb ten eerste wat sympathie voor Lazio maar vooral Harry Kane zien afdruipen zou het afmaken.

Nu het rood was naar mijn mening wat overdreven wel
Wat heeft iedereen tegen Harry Kane?

Wat heeft iedereen tegen Harry Kane?
Ik denk dat niemand echt iets heeft tegen de Kane, integendeel. Maar de lege prijzenkast van Tottenham is al jaaaarenlang de joke van de premier league. Als je dan als Kane zijnde naar de recordkampioen gaat van Duitsland en misschien alsnog geen enkele prijs zal halen is frappant.

Ik zou het Kane net gunnen om eens een trofee te winnen, want het is een heel goeie spits en modelspeler (doet geen gekke dingen op of buiten het veld).

Gisteren wat naar PSG gekeken. Dat lijkt me geen ploeg die de CL kan winnen dit jaar, veel te slordig allemaal. Er zit weinig lijn in, en ze rekenen vooral op klasseflitsen van Mbappe.

Ik zou het Kane net gunnen om eens een trofee te winnen, want het is een heel goeie spits en modelspeler (doet geen gekke dingen op of buiten het veld).

Gisteren wat naar PSG gekeken. Dat lijkt me geen ploeg die de CL kan winnen dit jaar, veel te slordig allemaal. Er zit weinig lijn in, en ze rekenen vooral op klasseflitsen van Mbappe.

Wanneer Mbappe daar eindelijk vertrekt, gaan die serieus tegen de muur botsen.

Terug
Bovenaan