UEFA Conference League 2022-2023

Tot zover dus het verhaaltje dat onze PO's onze competitie sterker gemaakt hebben door meer topmatchen te spelen!

Ik snap dit soort onzin uitspraken echt niet. Ik ben zelf geen fan van de PO's, maar zulke overdrijvingen zijn toch nutteloos.

1) Onze Europese coefficient is effectief gestegen sinds de invoering van de PO's.
2) Omonia speelt in een competitie met PO's.
3) Rangers speelt in een competitie met PO's.
4) YB Bern speelt in een competitie waar men 4-6x tegen mekaar spelen op een seizoen, en ze beginnen ginds een transitie om volgend seizoen ook met PO's te starten.

Het is dus duidelijk dat de PO's echt het probleem niet zijn he.

Het probleem is al jarenlang dat men de voorrondes niet serieus neemt, en dat is problematisch omdat men zo vaak uitgeschakeld wordt in de voorrondes dat men als club geen coefficient kan opbouwen. En daardoor zijn ze nooit seeded, waardoor ze dus stelselmatig de sterke ploegen loten. Moest men wel seeded zijn, dan treft men ploegen als Lillestrom, Viborg en Vaduz. Niet Bern, Basasomething of West Ham.

Ironisch genoeg heeft Gent het meest teleurgesteld terwijl ze wel seeded waren. Nog opmerkelijker is dat alle 6 hoogste seeded teams in de EL playoff allemaal verloren hebben. Austria Vienna tegen Fenerbahce, Dnipro tegen AEK Larnaca, Heart tegen Zurich, Sivasspor tegen Malmo FF, Silkeborg tegen HJK.

Het probleem is al jarenlang dat men de voorrondes niet serieus neemt, en dat is problematisch omdat men zo vaak uitgeschakeld wordt in de voorrondes dat men als club geen coefficient kan opbouwen. En daardoor zijn ze nooit seeded, waardoor ze dus stelselmatig de sterke ploegen loten. Moest men wel seeded zijn, dan treft men ploegen als Lillestrom, Viborg en Vaduz. Niet Bern, Basasomething of West Ham.
Heb maar stukjes van de matchen gisteren gezien, maar ik vond nu toch niet dat onderschatting of nonchalance aan de basis lagen van die nederlagen gisteren?

Probleem is dat we gewoon niet beter zijn dan de topploegen uit de landen die in de ranking rondom ons staan, daar waar we vroeger wel bij de subtop waren. En dan volg ik Blub wel ergens in de redenering dat die PO's ons dus niet sterker gemaakt hebben. (of anders hebben ze in andere landen meer progressie gemaakt dan wij?)

Een competitie met minder ploegen en dus minder wedstrijden zou volgens mij wel voor een verbetering kunnen zorgen. Zo een wedstrijden tegen een Seraing, Eupen, Westerlo, Oostende -> dat gaat je niet helpen om het jaar nadien beter te spelen in de voorrondes hé.

Maar wat minder matchen zou onze clubs wel toelaten om zich veel meer te focussen om die Europese matchen lijkt me.

Heb maar stukjes van de matchen gisteren gezien, maar ik vond nu toch niet dat onderschatting of nonchalance aan de basis lagen van die nederlagen gisteren?

Probleem is dat we gewoon niet beter zijn dan de topploegen uit de landen die in de ranking rondom ons staan, daar waar we vroeger wel bij de subtop waren. En dan volg ik Blub wel ergens in de redenering dat die PO's ons dus niet sterker gemaakt hebben. (of anders hebben ze in andere landen meer progressie gemaakt dan wij?)

Een competitie met minder ploegen en dus minder wedstrijden zou volgens mij wel voor een verbetering kunnen zorgen. Zo een wedstrijden tegen een Seraing, Eupen, Westerlo, Oostende -> dat gaat je niet helpen om het jaar nadien beter te spelen in de voorrondes hé.

Maar wat minder matchen zou onze clubs wel toelaten om zich veel meer te focussen om die Europese matchen lijkt me.

Dit jaar begint er meer begrip te komen, maar vorige seizoen was dat een stuk minder het geval. Ook dit jaar heb je dat toch nog, met bv de feedback van Slayer_Kev dat als ze in de CoL terechtkomen ze er maar met een B-ploeg moeten komen spelen... Wat compleet belachelijk is. Want zo zit je elk jaar in dezelfde shit met die voorrondes.
Enkel de eerste twee in Belgie hebben gegarandeerd poules in CL en eventueel EL als CL voorronde verloren wordt.

Dit jaar begint er meer begrip te komen, maar vorige seizoen was dat een stuk minder het geval. Ook dit jaar heb je dat toch nog, met bv de feedback van Slayer_Kev dat als ze in de CoL terechtkomen ze er maar met een B-ploeg moeten komen spelen... Wat compleet belachelijk is. Want zo zit je elk jaar in dezelfde shit met die voorrondes.
Enkel de eerste twee in Belgie hebben gegarandeerd poules in CL en eventueel EL als CL voorronde verloren wordt.
Wat volgens mij (die B-ploeg) toch weer te maken heeft met PO's, er zijn zo weinig plaatsjes met zoveel verschillende concurrenten dat al onze topploegen als topprioriteit hebben om bij de eerste 4 te zijn, en pas daarna Europees denken.

Doe de playoffs weg en dat stuk "stress" valt toch al weg.

Union vorig seizoen al vergeten?
Al vergeten wat voor voetbal hij bij Genk wilde brengen, en dat dat net zijn ondergang betekende?

Ik begrijp echt totaal niet waarom mensen de perceptie willen creëren alsof Mazzu de trainer is die koste wat het kost negatief voetbal wil brengen. Misschien is de ploeg gewoon te matig?

Vorig seizoen haalde Union nagenoeg dezelfde XG, aantal goals en aantal shots als Anderlecht. Hoezo negatief voetbal?

Manmanman

We spelen met dezelfde spelers als vorig jaar helemaal anders. Die jongens uit Neerpede zijn opgegroeid met voetbal dat haaks staat op wat Mazzu nu doet. De -21 speelden zondag meer 'Anderlechtvoetbal' (voor wat ik daar dan van maak) dan wat ik van de A-ploeg gezien heb, en je kan niet zeggen dat die in makkelijkere omstandigheden speelden (relatief gezien). Waar hebben we welke spelers niet voor?

Ik heb Union gezien, vaker dan ik gewenst had. xG is 1 element (een belangrijk uiteraard). Union counterde perfect ja. Maar het liet de bal ook zowat meestal aan de tegenstander en hanteerde vaak lange ballen. Het is niet mijn soort voetbal of het voetbal dat duurzaam op Anderlecht werd geapprecieerd in het verleden (en nogmaals, het publiek lijkt steeds minder kritisch).

En Genk, tja. Ik lees overal dat hij dat niet meer gaat doen, zich zo aanpassen. Maar je geeft dus zelf toe dat zich aanpassen zijn ondergang betekent en dat dus niet is wat hij wilt doen?

Wat Mazzu nu als verdienste heeft is dat hij de ploeg laat vechten, iedereen lijkt mee te hebben en een soort enthousiasme en defensieve discipline erin geduwd heeft. Anderzijds, trappen die Zwitsers 2 penalties zoals Gent ze tegen ons in de bekerfinale trapten in plaats van dit soort afzwaaiers, dan zag de wereld er ook wel helemaal anders uit nu. Zijn konijnenpoot lijkt hij wel meegenomen te hebben ;).

Laatst bewerkt:
Ik snap dit soort onzin uitspraken echt niet. Ik ben zelf geen fan van de PO's, maar zulke overdrijvingen zijn toch nutteloos.

1) Onze Europese coefficient is effectief gestegen sinds de invoering van de PO's.
2) Omonia speelt in een competitie met PO's.
3) Rangers speelt in een competitie met PO's.
4) YB Bern speelt in een competitie waar men 4-6x tegen mekaar spelen op een seizoen, en ze beginnen ginds een transitie om volgend seizoen ook met PO's te starten.

Ironisch genoeg heeft Gent het meest teleurgesteld terwijl ze wel seeded waren. Nog opmerkelijker is dat alle 6 hoogste seeded teams in de EL playoff allemaal verloren hebben. Austria Vienna tegen Fenerbahce, Dnipro tegen AEK Larnaca, Heart tegen Zurich, Sivasspor tegen Malmo FF, Silkeborg tegen HJK.
Dank u General Zantas

ik herinner me van Union toch ook wel de vuile truuken zoals spelen beletten als tegenstander vrije trap kreeg etc, en ook in het begin van het seizoen echt wel vanuit de omschakeling spelen (of op de counter om het in schoon Engels te zeggen)

Tegen ons ook vaak. Elke match liepen wij domweg tegen dezelfde steen: in de eerste minuten op de counter koud gepakt en de hele match in de achtervolging.

Enfin 1 match was er pas later in de match dat geweken afstandsschot van Nielsen toen we ook effectief aan 't drukken waren en op zoek gingen naar de 0-1. Dat mag, dat zijn legitieme wapens, maar dat is niet wat ik graag zie.

Wat volgens mij (die B-ploeg) toch weer te maken heeft met PO's, er zijn zo weinig plaatsjes met zoveel verschillende concurrenten dat al onze topploegen als topprioriteit hebben om bij de eerste 4 te zijn, en pas daarna Europees denken.

Doe de playoffs weg en dat stuk "stress" valt toch al weg.

Maar ik haalde reeds aan dat in die andere competities men ook met PO's speelt, dus die ploegen hebben toch dezelfde stress. Enkel een Rangers misschien minder omdat die samen met Celtic kop en nek en schouders en bovenlijf en onderlijf en heupen en knieen boven de rest uitsteken. Maar die willen vast kampioen spelen ipv 2e eindigen achter de gehate rivaal, dus elk punt is daar van belang.

3 matchen, 3 keer verloren deze avond waarvan 2 in de voorrondes van een europese 3de rangs competitie...de tegenstanders luiden Omonia, YB Bern en Basakhdinges...Belgische competitie stelt werkelijk geen reet meer voor
Basaksehir heeft een Europees coëfficiënt van 25 en Young Boys zelfs 37. Ter vergelijking Antwerp 14,5 en Anderlecht 11,5. Dit waren geen wedstrijden tegen de 4e uit Moldavië en de bekerwinnaar van Andorra maar tegen degelijke ploegen die op regelmatige basis een Europese campagne spelen. Basaksehir staat 2e in de Turkse competitie en heeft sinds maart niet meer verloren trouwens. Jammer voor Antwerp dat ze niet doorgaan maar om dit nu als een blamage te catalogeren, dat vind ik niet correct. Wat Anderlecht gedaan heeft is echt wel mooi, proficiat!
Nu hopen dat de 4 ploegen die poules spelen nog heel wat punten kunnen sprokkelen (en in't weekend moe zijn 😀)

Tot zover dus het verhaaltje dat onze PO's onze competitie sterker gemaakt hebben door meer topmatchen te spelen!

In theorie zou dat ook gewoon moeten hé. Want meer topmatchen is meer tv gelden. Alleen worden veel clubs gewoon niet goed geleid waardoor dat geld gewoon niet goed besteed wordt.

Basaksehir heeft een Europees coëfficiënt van 25 en Young Boys zelfs 37. Ter vergelijking Antwerp 14,5 en Anderlecht 11,5. Dit waren geen wedstrijden tegen de 4e uit Moldavië en de bekerwinnaar van Andorra maar tegen degelijke ploegen die op regelmatige basis een Europese campagne spelen. Basaksehir staat 2e in de Turkse competitie en heeft sinds maart niet meer verloren trouwens. Jammer voor Antwerp dat ze niet doorgaan maar om dit nu als een blamage te catalogeren, dat vind ik niet correct. Wat Anderlecht gedaan heeft is echt wel mooi, proficiat!
Nu hopen dat de 4 ploegen die poules spelen nog heel wat punten kunnen sprokkelen (en in't weekend moe zijn 😀)
Open vraag: Lijdt onze coëfficiënt onder een relatief hogere binnenlandse concurrentie?

Als je de matig tot slechte ploegencoëfficiënt bekijkt van heel wat van de Belgische ploegen, dan zie je dat zowel Genk, Standard, Antwerp en Anderlecht 2 keer een nulscore opgetekend hebben in de voorbije 5 jaar: geen Europees voetbal (Antwerp komt natuurlijk pas op, en Standard is helemaal naar af).
Als je in de 3 overblijvende jaren dan nog eens in de voorrondes eruit vliegt. Dan blijven natuurlijk maar 2 jaren over om iets van punten te gaan sprokkelen en een status als reekshoofd te krijgen in de voorrondes.

Reekshoofd zijn betekent algemeen genomen toch een hogere kans om door te stoten. Anderlecht en Antwerp hadden nog veel sterkere tegenstanders dan Bern of Basak kunnen loten. Gelukkig dat toch eentje doorgaat, of beide ploegen zakken nog verder op de ranglijst zonder kans te maken op een betere loting volgende keer.

In andere landen zoals Oostenrijk, Zwitserland, Servië, Oekraïne, Schotland, Griekenland etc. lijkt het alsof de usual suspects elk jaar Europees halen, daardoor nauwelijks of geen nuljaren optekenen, en makkelijker reekshoofd zijn. En zo makkelijker hun landencoëfficiënt kunnen ondersteunen.

Argument tegen deze redenering is dat de afgelopen jaren de zogezegde Belgische topploegen het ook gewoon te vaak hebben laten afweten in de poules...

Argument tegen deze redenering is dat de afgelopen jaren de zogezegde Belgische topploegen het ook gewoon te vaak hebben laten afweten in de poules...
Met dat verschil dat die ploegen uit die landen die elk jar Europees spelen en punten pakken, gewoon in de EL/CFL (nu) uitkomen en die van ons in de CL, waar het sowieso moeilijker is punten te halen ook.
We willen elk jaar rechtstreeks CL halen, maar voor u coëfficiënt zou het veel beter zijn moest het gewoon EL zijn en ge als topploeg daar gewoon altijd de kwart (of achtste) finale haalt e.

Gent heeft nu toch geen excuses om die poule niet los te winnen hoop ik? Voor Anderlecht 2e plaats ook haalbaar, hopelijk halen beiden genoeg punten op!

Met West Ham toch een zware tegenstander uit pot 1 geloot. Overwinteren moet mogelijk zijn al is ook Steau Boekarest niet te onderschatten.

Terug
Bovenaan