Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Interessante reactie van Bart Schols. Lijkt mij daar geen gezellige boel bij de VRT.
Zoals ik aanhaalde in mijn eerste post in deze discussie, hij is wel de gebeten hond maar er zaten er anderen bij die ook niet zeiden "seg Eddy dat kan niet he" integendeel.
Sommigen vallen hier uit de lucht dat als je een paar mannen bij elkaar zet er achter een tijd, en die zitten daar drie weken onder elkaar zonder vrouw en gezin, er vettige praat verkocht wordt en ja dat is pijnlijk als de livestream dan net iets te lang openstaat maar ontslag, Unia, gerechtelijke stappen, alstublieft zeg overdrijven is ook een kunst hoor.

Ik weet niet hoe het er algemeen genomen aan toe gaat, maar in mijn laatste 2 contracten, vorige en toekomstige werkgever, staan zeer duidelijke paragrafen waardoor ze mij zouden kunnen ontslagen als ik zo’n zaken publiek zou formuleren. Ik heb een functie waarbij ik voor een groot deel een “gezicht” ben van de firma naar klanten toe. Ik weet niet vanbuiten hoe het is geformuleerd, maar het is zeker niet voor interpretatie vatbaar, wat ik overigens volledig normaal vind.

Als ik zo’n uitspraken zou doen en zij beslissen mij te ontslagen geloof ik nooit dat ik enige kans heb om dit aan te vechten.

Ik ga ervan uit dat dergelijke clausules in de meeste contracten wel worden opgenomen om zich in te dekken.
Ja dat kan, maar ik kan Eddy zijn contract niet inkijken hé. JPV zal vermoedelijk wel gelijk hebben, maar ook hij kan niet het contract inkijken dus om dan meteen met 'complete bullshit' uitspraken af te komen (zonder enige uitleg, die jij hier wel doet), vind ik dan wel sterk, straf en moedig. :)

Ja dat kan, maar ik kan Eddy zijn contract niet inkijken hé. JPV zal vermoedelijk wel gelijk hebben, maar ook hij kan niet het contract inkijken dus om dan meteen met 'complete bullshit' uitspraken af te komen (zonder enige uitleg, die jij hier wel doet), vind ik dan wel sterk, straf en moedig. :)

Ik zeg voor alle duidelijkheid absoluut niet dat ik met zekerheid weer dat dit voldoende grond zou zijn om hem te ontslagen. Ik ben maar een vertegenwoordiger en heb geen enkele juridische kennis. Ik ga er gewoon van uit dat als ik zo’n clausules heb, dat ik er niet van zou verschieten dat de VRT die ook heeft en zeker voor personen die een publieke functie hebben. Ik kan mij wel inbeelden dat dergelijke zaken de dag van vandaag meer dan voldoende zijn om een ontslag te verantwoorden.

Daarmee wil ik dan weer absoluut niet zeggen dat ze hem moeten ontslagen, ik vind dat ik dit geval geen oplossing. Voor mij is het een grove fout, maar verdient hij wel de kans om dit recht te zetten.

Bij mijn vorige werkgever was er een collega die zich zeer racistisch had geuit op Facebook. Via een klant was dat dan tot bij het management geraakt. Zij zijn dan in gesprek gegaan met de persoon in kwestie die zijn fout eigenlijk niet had ingezien. Na een goed gesprek en zijn excuses zijn ze dan gewoon verder gegaan. Bij mijn weten is het nadien niet meer voorgevallen.

Ik ben tot pagina 12 geraakt 🥺 En die ene was de laatste pagina dat ik heb gelezen tot ik alle pagina's heb overgeslagen tot 24

Dus 1 post per 3 pagina's? Waarbij je voor de meesten dan nog van slechte wil moet zijn om ze te interpreteren zodat ze in je kraam passen?

Opnieuw: bedankt om mij gelijk te geven. Beetje onorthodox, maar I'll take it.

Alsook: waar gaat dit nog over?

Dus 1 post per 3 pagina's? Waarbij je voor de meesten dan nog van slechte wil moet zijn om ze te interpreteren zodat ze in je kraam passen?

Opnieuw: bedankt om mij gelijk te geven. Beetje onorthodox, maar I'll take it.

Alsook: waar gaat dit nog over?
Uw gelijk halen blijkbaar 🤷‍♂️

Vandaag in Het Nieuwsblad worden alle registers verder open getrokken. Een artikel waarin verschillende vrouwelijke (ex-)sportsters getuigen over de kritieken die zij te verwerken kregen over hun uiterlijk.

Laatst bewerkt:
Vandaag in Het Nieuwsblad worden alle registers verder open getrokken. Een artikel waarin verschillende vrouwelijke (ex-)sportsters getuigen over de kritieken die zij te verwerken kregen over hun uiterlijk.
Beetje kort door de bocht van de vrouwen want over mannen worden zo een zaken ook gezegd
Voorbeeld: Tom Boonen had een te dik gat

En in dezelfde krant vandaag: Bye bye Tokio: dit waren de mooiste looks van atleten
:laugh:

en die belgische beach-vrouwen waren echt wel de dikkertjes van het pak :unsure:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal één van de twee als voorbeeld nemen.
Ik begrijp de rechter zeker. Het op reis zijn is irrelevant (wie ziek is kan perfect op reis gaan), dus het enige wat overblijft is niet melden dat hij ziek is aan de werkgever.

Toets dit dan eens aan:
Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige fout die elke verdere professionele samenwerking tussen beide partijen onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.

1 keer vergeten ziek te melden is geen zo'n fout, zeker omdat hij zich bij zijn opdrachtgever wel ziek heeft gemeld en de werkgever blijkbaar 1 maand lang geen contact heeft met de werknemer en dat zelf niet abnormaal vindt.

Dat het ontslag blijft bestaan, is logisch, zelfs al ontsla je in België iemand expliciet omdat het een roodkleurige transsexuele mulatte zwangere vakbondsvertegenwoordiger met slechts 1 been is is, zal het ontslag standhouden. Geen enkele rechter kan een ontslag in België ongedaan maken (toch niet in de privé).

ik heb nog bij de VRT bij Sporza gewerkt (dus ken het redactionele statuut met de rechten en plichten) + weet dat dit zonder twijfel ingaat tegen de missieverklaring van de VRT die het personeel ook (minstens indirect) moet tekenen.

de complete bullshit zonder verdere uitleg kwam omdat ik dan op het wc zat :p.

Beetje kort door de bocht van de vrouwen want over mannen worden zo een zaken ook gezegd
en dat artikel gaat toch net over het feit dat het ook in dit geval niet tolereerbaar is?
SomeDude zei:
Ik zie het probleem niet... het is niet omdat je mooie looks etaleert dat je iets negatiefs zegt over de 11000 andere atleten?

En in dezelfde krant vandaag: Bye bye Tokio: dit waren de mooiste looks van atleten
:laugh:

en die belgische beach-vrouwen waren echt wel de dikkertjes van het pak :unsure:
Heb je ook nog iets anders dan whataboutismes? Want je komt hier met de ene na de ander na de andere. Maar geen enkele daarvan zeggen iets over deze zaak. Ik zie dan ook totaal het nut niet om de discussie over al je andere voorbeelden te voeren, of die nu wel of niet een probleem zijn, daar over gaan te beginnen. Want die zeggen niks over deze uitspraken.

Ik begrijp niet goed dat die denken dat dit een exclusief iets voor vrouwen is?

Allé, 2 jaar geleden, hele artikels over hoe Hazard te dik toegekomen was bij Real Madrid, dit jaar heb ik die zien passeren over Neymar.

Op lager niveau, ik ben zelf ook te zwaar (wel 1m91 dus op zich valt het niet extreem op) maar in onze kleedkamer van de zaalvoetbal kreeg ik daar ook soms opmerkingen over. Big deal. Dik vel enzo.

Iedereen, man of vrouw, krijgen dergelijke opmerkingen, en al zeker topsporters. In een ideale wereld waren ze er niet, maar de vergelijkingen met racisme en nazisme in deze thread waren wel heel erg ver van de pot gerukt.

Allé, 2 jaar geleden, hele artikels over hoe Hazard te dik toegekomen was bij Real Madrid, dit jaar heb ik die zien passeren over Neymar.

Op lager niveau, ik ben zelf ook te zwaar (wel 1m91 dus op zich valt het niet extreem op) maar in onze kleedkamer van de zaalvoetbal kreeg ik daar ook soms opmerkingen over. Big deal. Dik vel enzo.

Iedereen, man of vrouw, krijgen dergelijke opmerkingen, en al zeker topsporters. In een ideale wereld waren ze er niet, maar de vergelijkingen met racisme en nazisme in deze thread waren wel heel erg ver van de pot gerukt.
En heb je ook meer gelezen dan alleen die paar quotes onder de foto's?
"Je bent gespierd, dus je moet wel voor de vrouwen zijn"? Dat is toch hetzelfde als wat Demarez nu op tv doet. Ja, dat is niet exclusief voor vrouwen. Maakt dat uit? Demarez zei het nu over vrouwen. En niet om te zeggen: die staat wat zwaar, die is duidelijk niet in vorm. Dat zou nog relevant zijn. Maar om opmerkingen te maken over hun geaardheid. Onveranderbare persoonskenmerken.

Ja, iedereen krijgt die opmerkingen. Nee, niet iedereen krijgt ze van een sportcommentator tijdens een liveuitzending te horen. Dat iedereen die krijgt, maakt dit niet beter?

Dit is er toch weer los over hé.
Komaan nu is het een man die het over een vrouw zegt, maar het gebeurt evenveel vice-versa.

Waarom toch altijd dat opdelen in hokjes en nu er een man versus vrouw van maken? Waarom moet dat altijd?
Iedereen die er wat anders uitziet dan de standaard hoort dat al eens over zichzelf (incl ik als man).

Dit is geen man versus vrouw verhaal, stop toch met dat ervan te maken. Ik ben helemaal mee dat wat Demarez deed ongepast was maar van dit soort éénrichtings-narrative gaan mijn haren toch omhoog staan, zeker omdat het altijd breed uitgesmeerd wordt als het in de "witte patriarchie"-denkwereld kadert.

Dit is er toch weer los over hé.
Komaan nu is het een man die het over een vrouw zegt, maar het gebeurt evenveel vice-versa.

Waarom toch altijd dat opdelen in hokjes en nu er een man versus vrouw van maken? Waarom moet dat altijd?
Iedereen die er wat anders uitziet dan de standaard hoort dat al eens over zichzelf (incl ik als man).

Dit is geen man versus vrouw verhaal, stop toch met dat ervan te maken. Ik ben helemaal mee dat wat Demarez deed ongepast was maar van dit soort éénrichtings-narrative gaan mijn haren toch omhoog staan, zeker omdat het altijd breed uitgesmeerd wordt als het in de "witte patriarchie"-denkwereld kadert.
Dat artikel maakt er toch niet meer een man-vrouwverhaal van dan wat er al was? De seksistische, denigrerende uitspraken van Demarez waren wel een man-vrouwverhaal. Wat jij ervan probeert te maken, staat niet in dat artikel?

mja de vrt is bij deze toch een beetje hypocriet , ze heeft immers een programma in haar porfolio met een terugkerende sketch waar met deze off camera vuilbekkerijsituatie wordt gelachen onder het mom van satire. maar dat is dan humor.

En "bij ons in de kleedkamer" vind je hetzelfde als "bij de nationale omroep"?
Je zou het oké vinden moesten ze op de nationale omroep zeggen "amai, stungunner, die zit duidelijk nog in de kast ze"?

En heb je ook meer gelezen dan alleen die paar quotes onder de foto's?
"Je bent gespierd, dus je moet wel voor de vrouwen zijn"? Dat is toch hetzelfde als wat Demarez nu op tv doet. Ja, dat is niet exclusief voor vrouwen. Maakt dat uit? Demarez zei het nu over vrouwen. En niet om te zeggen: die staat wat zwaar, die is duidelijk niet in vorm. Dat zou nog relevant zijn. Maar om opmerkingen te maken over hun geaardheid. Onveranderbare persoonskenmerken.

Ja, iedereen krijgt die opmerkingen. Nee, niet iedereen krijgt ze van een sportcommentator tijdens een liveuitzending te horen. Dat iedereen die krijgt, maakt dit niet beter?
Het artikel start nochtans met het statement dat het vnl over het uiterlijk van de vrouwen gaat. Maar soit.

Ik zeg overigens niet dat het ene het andere goedpraat, ik zeg dat dit heel erg eenzijdig artikel de bal compleet misslaat.

Terug
Bovenaan