Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Het gaat er over, dat er altijd zo'n "mopjes" zullen gemaakt worden en dat er een deel mee zal kunnen lachen en een ander deel op hun tenen zal getrapt zijn maar dit wil toch niet zeggen dat al deze personen die dit doen [zoals ik bv] homofoob zijn of hun werk moeten kwijt spelen.
Laat hun gerust mopjes maken over ons, geen probleem mee.

Als ge dit leest krijgt ge al geen zin meer om met iets te lachen

Belgian Cats vragen ontslag van Eddy Demarez en Unia onderzoekt juridische stappen. Kan het echt zover komen? Welke sancties zijn mogelijk? En komt er een rechtszaak?

Voor Unia zal de context van "al dan niet poepen op de OS"-grap (want zo begon deze farce) natuurlijk onbestaand zijn, en zij zullen dit uiteraard als pure homofobie bestempelen. Hun bestaansreden moet verdedigd worden, dat is vrij logisch.

Unia

Onze euro is dit jaar weer nuttig besteed! Zucht...

Wat is er niet politiek correct aan de waarheid niet te verdraaien en niet te doen alsof het over homonegativiteit of zelfs haat zou gaan.

Want daar gaat het niet over. Het gaat over mensen die in de eerste plaats de context niet doorhebben en enkel maar overtuigd zijn van hun eigen imaginaire afgunst.

Dat is toch wat ik bedoel: het verhaaltje dat de media domineert is dat deze journalist verschrikkelijke dingen heeft gezegd, dat die minstens door het stof moet en eigenlijk best nog ontslagen. Dat dit nog maar het “Topje van de giga macho ijsberg” is, etc. UNIA springt er ook al meteen op ...

Terwijl ik gewoon wat denigrerende toogpraat lees, die ik overigens ook onprofessioneel vind en waarvoor een sanctie vanwege de VRT niet misplaatst zou vinden. Maar homofobie zie ik er al niet in.

Maar dat dit nieuws belangrijker is dan tientallen mensen die blind dreigen te worden wegens een tekort aan een geneesmiddel of bosbranden in Griekenland... tja, de spektakelwaarde van een woke brandstapel zeker? Dit terwijl de meeste normale mensen misschien eens zouden fronsen, zeggen dat je dat soort praat houdt voor aan de toog, maar er verder niet al te lang bij zouden stilstaan.

Je mag zelfs lachen met wat vakantiekilo's van voetballers die in de reinste verste nog niet in de buurt van overgewicht komen:

Maar geen nood, Neymar is een heteroseksuele man. Weliswaar niet blank, maar hij is wél héél rijk, dat compenseert. Lachen maar!

Hebben we al een grapje gemaakt over hoe klein Dries Mertens of Messi wel niet zijn? Lollig toch hé, kleine mannen, haha...

Eerlijk gezegd, met die hun talent en rijkdom zullen ze er ook niet wakker van liggen, ze verdienen waarschijnlijk in één minuut wat de eerste de beste die met hun lengte lacht verdient in een maand of jaar.

Nee dat heb ik nog nergens beweerd
Ik heb het alleen zo neergepend omdat dat zo door Eddy als grap aangehaald werd.

Mss eerst het fragment nog eens goed beluisteren zou ik zeggen (of hier lezen op P2)

Tenzij je voor de koning werkt en u aan de protocollen moet houden lijkt me dat zeer twijfelachtig

Dus buiten die platte verwoording.
Zijn er 3 elementen die 'problematisch' zijn:
  • Speculeert men of er seks heeft plaatsgevonden tussen het mannen en vrouwen team. Waarschijnlijk niet want de meeste zijn gay.
  • Gebruikt het woord 'manneke' om een lesbische te omschrijven.
  • En noemt iemand van het team een 'Kolos' omdat die persoon enorm groot is.
Ok....
Ik denk dat we met excuses en de publieke druk waar die journalist nu onder zit we wel genoeg 'gerechtigheid' hebben.

Er is nog een verschil tussen het niet aanstootgevend vinden en vinden dat hij daarom moet zijn ontslag krijgen of moet voor de rechtbank komen. Ge kunt relativeren. Het woke volk heeft maar één visie en dat is hun eigen visie en al wie het niet volledig eens is daarmee, verdient het om in een beerput gestoken te worden.

Mag je lachen met Maradonna en Ronaldo omdat die overgewicht hebben ?

Tuurlijk.
Maar als Demarez nu had gezegd dat Dries en Kat niet veel zullen poepen omdat Dries klein is en een klein piemelke heeft bijgevolg, dan had de VRT hetzelfde gereageerd. Dan kan je die ook niet zomaar verder laten werken en bijv Hazard laten interviewen zonder boe of bah.
Enige is dat dan niet de veel te voorbarige conclusies worden getrokken dat hij kleine mannen haat en er een probleem is binnen de VRT cultuur.
En ik denk ook niet dat Mertens om ontslag zou roepen. Hoewel kleinere mannen ook constant met "vooroordelen" kampen en studies uitwijzen dat ze gediscrimineerd worden op oa de arbeidsmarkt.

Denk dat het zou meevallen, gok op 80% die het niet aanstootgevend vinden en 20% wel.
Er zit hier weinig woke volk op.

Dat bedoelde ik dan ook. Maar het narratief van de mainstream media is natuurlijk niet dat van de gewone bevolking en daarenboven uiterst hypocriet. Een eigen collega mee aan de schandpaal nagelen (tenminste op een tweetal na, die hem nog enigszins verdedigden) maar ondertussen veel populairdere of machtigere figuren wél afdekken en geen woord reppen over hun schandalen, maar ze wel PR-puff-pieces cadeau doen.

Dus buiten die platte verwoording.
Zijn er 3 elementen die 'problematisch' zijn:
  • Speculeert men of er seks heeft plaatsgevonden tussen het mannen en vrouwen team. Waarschijnlijk niet want de meeste zijn gay.
  • Gebruikt het woord 'manneke' om een lesbische te omschrijven.
  • En noemt iemand van het team een 'Kolos' omdat die persoon enorm groot is.
Ok....
Ik denk dat we met excuses en de publieke druk waar die journalist nu onder zit we wel genoeg 'gerechtigheid' hebben.
1) dat zijn nu eenmaal randzaken bij OS die gebeuren (zie hierboven)
2) er zijn ook hetero vrouwen die mannelijker zijn. Heeft niets met puur lesbisch te maken laat staan dat dat een ander woord is ervoor. Trouwens die ooit al eens zien spelen?
3) dat gebeurt ook bij mannen

Scheet en fles

1) dat zijn nu eenmaal randzaken bij OS die gebeuren (zie hierboven)
2) er zijn ook hetero vrouwen die mannelijker zijn. Heeft niets met puur lesbisch te maken laat staan dat dat een ander woord is ervoor. Trouwens die ooit al eens zien spelen?
3) dat gebeurt ook bij mannen

Scheet en fles

Men mag het wel wat naar beneden relativeren ja. ZO erg is het nu ook weer niet.

Al die mensen, zoals Ann Wauters, die nu zeggen dat ze "dat nooit zouden doen, zelfs niet op café of privé" hebben die dan nooit een mop of toespeling gemaakt die seks gerelateerd is, want dat is dan toch bij voorbaat gebaseerd op stereotypen? Of een al lachende opmerking over iemand zijn uiterlijk?
Elke mop is intrinsiek toch lachen met iets dat anders is dan wat jij beschouwt als "normaal" ? Ik ben echt benieuwd met wat die mensen dan lachen als het al niet mag gaan over het uiterlijk, geaardheid, stereotypen,... (jullie mogen altijd voorbeeldjes geven van die fantastische humor)
Ik lees dan members die zeggen "verschil tussen highbrow en lowbrow humor" klinkt toch ook denigrerend ten aanzien van iemands gevoel voor humor, het is niet jouw soort humor maar dan dit meteen klasseren als lowbrow.. ik zou dit persoonlijk erger vinden dan dat ze me een kolos noemen.

lowbrow
/ˈləʊbraʊ/

OFTEN DEROGATORY
adjective
adjective: lowbrow; adjective: low-brow
  1. not highly intellectual or cultured.
Someone highbrow is highly cultured and sophisticated. You can call such a person a highbrow. Certain types of art are considered sophisticated, cultured, and respectable: like opera and classical music. ... The opposite of highbrow is lowbrow, which refers to vulgar and less sophisticated culture and people.

Tuurlijk.
Maar als Demarez nu had gezegd dat Dries en Kat niet veel zullen poepen omdat Dries klein is en een klein piemelke heeft bijgevolg, dan had de VRT hetzelfde gereageerd. Dan kan je die ook niet zomaar verder laten werken en bijv Hazard laten interviewen zonder boe of bah.
Enige is dat dan niet de veel te voorbarige conclusies worden getrokken dat hij kleine mannen haat en er een probleem is binnen de VRT cultuur.
En ik denk ook niet dat Mertens om ontslag zou roepen. Hoewel kleinere mannen ook constant met "vooroordelen" kampen en studies uitwijzen dat ze gediscrimineerd worden op oa de arbeidsmarkt.
Waarom kan hij dan geen interview meer afnemen ?
Het is toch aan de persoon zelf die zich geschoffeerd voelt om dit toe te laten of niet

Als ze hem buitenwerpen dan zie ik sommigen van Demarez een held maken zoals Jürgen Conings. Ik zie de complottheorieën al komen, iemand heeft hem geflikt.

Waarom kan hij dan geen interview meer afnemen ?
Het is toch aan de persoon zelf die zich geschoffeerd voelt om dit toe te laten of niet

Allee dat is toch evident dat daar op zijn minst tijd over moet gaan?
Als interviewer moet je mensen toch op hun gemak stellen om antwoord op uw vragen te krijgen.

Ik zou, nu zeker nog, ook toch even in m'n achterhoofd hebben of die mens na 't interview niet met mij of mijne naam zou lachen.
Dat is toch ook gewoon menselijk?

Als ze hem buitenwerpen dan zie ik sommigen van Demarez een held maken zoals Jürgen Conings. Ik zie de complottheorieën al komen, iemand heeft hem geflikt.
Ja ik zie het ook al gebeuren dat mensen die niet mee gaan in de hetze gaan beschuldigd worden van extreemrechtse sympathiën, ik denk dat het niet lang gaat duren.

Dit soort topics maakt toch pijnlijk duidelijk hoe veel leden in totaal verschillende werelden lijken te leven. Bij sommigen is dit soort praat blijkbaar de dagelijkse praktijk op de werkvloer, terwijl bij anderen je het geen twee keer zou mogen zeggen of je ligt buiten.

Dit soort topics maakt toch pijnlijk duidelijk hoe veel leden in totaal verschillende werelden lijken te leven. Bij sommigen is dit soort praat blijkbaar de dagelijkse praktijk op de werkvloer, terwijl bij anderen je het geen twee keer zou mogen zeggen of je ligt buiten.
Moet iedereen dan dezelfde manier van leven hebben?

Er is nog een verschil tussen het niet aanstootgevend vinden en vinden dat hij daarom moet zijn ontslag krijgen of moet voor de rechtbank komen. Ge kunt relativeren. Het woke volk heeft maar één visie en dat is hun eigen visie en al wie het niet volledig eens is daarmee, verdient het om in een beerput gestoken te worden.

Het "woke"-volk. Wie zijn dat eigenlijk? Zijn er bepaalde leden die je viseert in dit topic? Want ik zie ze niet? Zijn de Cats 'woke' omdat ze pissed zijn dat een vooraanstaande sportjournalist van de openbare omroep hun door het slijk haalt?

Dat continue 'woke' roepen is echt zo vervelend. Bij de meeste posters die ik dit zie doen is dat ook puur een manier om mensen wiens visie ze niet delen te ridiculiseren, zwart te maken en monddood te maken. Ik heb ook het gevoel dat die 'woke' toestanden vaak enkel bestaan in de hoofden van zij die het hardst 'woke' roepen. Hoe vaak ik mensen hier zie posten over 'de woke mensen vinden x en y', terwijl er letterlijk niemand op dit forum iets geschreven heeft dat zelfs maar in de buurt komt van x en y ...

Je mag zelfs al niet meer kwaad zijn als een vooraanstaand journalist je voor heel Vlaanderen belachelijk maakt, of je riskeert ook nog eens een uitgemaakt te worden voor 'woke volk'.

Laatst bewerkt:
Een commentator die slechte grappen en flauwe woordspelingen maakt krijgt een serieuze sanctie (terecht!) en wordt op social media aan de schandpaal genageld al was het een moordenaar. Daarnaast hangt hem mogelijk een ontslag, verdere juridische stappen en een onderzoek van Unia boven het hoofd. Moest dit bewust tijdens de uitzending gedaan zijn, om personen publiekelijk te beledigen en vernederen, dan hadden dergelijke sancties zeker gepast geweest. Maar nu was het een gesprek tussen 2 personen dat nooit de bedoeling had om openbaar te worden, maar die verdomde micro.. . Als Cats had je deze man beter op een ludieke manier te kakken gezet en nadien een goed gesprek met hem gehad. Met liefde, begrip en een goed gesprek los je veel op, lees ik vaak vanuit de Woke-hoek. Voeg dan de daad bij het woord.

Ondertussen schofferen, beledigen en zetten bepaalde onschendbare parlementariërs bewust en openlijk aan tot haat en racisme...en worden ze daar nog voor betaald ook!

De waanzin ver voorbij...

Terug
Bovenaan