Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Daar zou je een verkeerde boodschap met sturen. "Aah dus zo'n uitspraken kunnen gemaakt worden, er wordt toch enkel op de vingers getikt en voor de rest gebeurt er niets"
Hem ontslaan met gevolgen van dien is ook niet de oplossing. Ze zouden hem beter een tijdelijke schorsing geven van sport commentator en hem tijdelijk een alternatieve job geven binnen de VRT.
ik heb exact dat gezegd in mijn eerdere posts. Schorsing is oké, ontslag is te ver. Ik zeg niet dat er niets van gezegd moet worden, het is grof en plat. Ze mogen zeker zeggen dat dat moet stoppen en dat ze veel zo een zaken horen. Maar ontslag eisen...ja ze mogen ook wel eens denken wat voor een gevolgen dat heeft voor iemand.

Je moet niet zwijgen en slikken. Gewoon zeggen, is niet goed of niet OK en gewoon verder gaan. Eventueel kan je samen er eens over spreken. We moeten in deze maatschappij eens een beetje leren kalmeren en rekening houden met gradaties in fouten/misdrijven. We moeten ook eens beetje meer inzetten op zaken zoals vergeving, verzoening en begrijpen van iemands intenties. Trouwens wie zonder zonde is werpe de eerste steen... .
De laatste reacties van Ann Wauters al beluisterd en gelezen? Denk wel dat zij, met haar (levens)ervaring, spreekt voor de rest van de Cats dat ze even alles laten bezinken vooraleer een gesprek wordt aangegaan. Dat niet zozeer de verwijzing naar hun geaardheid maar de commentaren op basis van fysieke kenmerken het pijnlijkst en ronduit respectloos waren.

Komaan jongens en meisjes - sorry, is dat seksistisch? - forumgebruikers, nog slechts (ongeveer) 2* posts na deze nutteloze bijdrage van mezelf en we hebben meer aandacht besteed aan een minuutje aan platvloerse opmerkingen van een sportjournalist dan aan de ramp van de overstromingen in Wallonië: waar ons politiek gestel alweer gefaald heeft, hulpdiensten niet gecoördineerd werden of omwille van communautaire redenen zelfs weggestuurd werden, mensen hun hebben en houden verloren hebben terwijl onze politieke "leiders" gewoon op vakantie gingen, en de factuur? Tja, zorgen voor later...

Als we echt ons best doen kunnen we zelfs de thread inhalen over die frauderende OpenVLD'ster met krulletjes - of mag je ook daar niets meer over het uiterlijk zeggen? - die de belastingbetaler (met hulp van andere incompetente politici) voor enkele miljoenen euro's bestolen heeft, en die nog altijd ongestraft maandelijks €5000 (give or take) opstrijkt als Vlaams volksvertegenwoordigster.

Overigens mea culpa dat ik zelf ook reeds een bijdrage heb geleverd aan de belachelijke hoge aandacht voor deze futiliteit.
Een laatste keertje: die uitspraken vallen niet goed te praten, maar de aandacht ervoor en de hetze tegen een sportcommentator zijn buiten alle proportie.

Ik raad iedereen aan om het boek "De Doodgravers van België" eens te lezen, specifiek voor de reden waarom we in dit land niet al een jaar eerder dezelfde regeringscoalitie hebben gekregen als we nu hebben. Me dunkt dat dit toch een veel grotere impact heeft (gehad) op ons land.
Maar daarover wordt op de (staatsmedia/regimepers) VRT geen woord gerept natuurlijk.

EDIT: *mijn inschatting van het aantal posts was accuraat op het moment van schrijven, ik vermoed dat één of andere snode moderator weeral posts in deze thread verplaatst/gewist heeft, ongetwijfeld goedbedoeld, maar de geest van mijn post blijft wel overeind denk ik dan.

Laatst bewerkt:
Komaan jongens en meisjes - sorry, is dat seksistisch? - forumgebruikers, nog slechts (ongeveer) 2 posts na deze nutteloze bijdrage van mezelf en we hebben meer aandacht besteed aan een minuutje aan platvloerse opmerkingen van een sportjournalist dan aan de ramp van de overstromingen in Wallonië: waar ons politiek gestel alweer gefaald heeft, hulpdiensten niet gecoördineerd werden of omwille van communautaire redenen zelfs weggestuurd werden, mensen hun hebben en houden verloren hebben terwijl onze politieke "leiders" gewoon op vakantie gingen, en de factuur? Tja, zorgen voor later...

Als we echt ons best doen kunnen we zelfs de thread inhalen over die frauderende OpenVLD'ster met krulletjes - of mag je ook daar niets meer over het uiterlijk zeggen? - die de belastingbetaler (met hulp van andere incompetente politici) voor enkele miljoenen euro's bestolen heeft, en die nog altijd ongestraft maandelijks €5000 (give or take) opstrijkt als Vlaams volksvertegenwoordigster.

Overigens mea culpa dat ik zelf ook reeds een bijdrage heb geleverd aan de belachelijke hoge aandacht voor deze futiliteit.
Een laatste keertje: die uitspraken vallen niet goed te praten, maar de aandacht ervoor en de hetze tegen een sportcommentator zijn buiten alle proportie.

Ik raad iedereen aan om het boek "De Doodgravers van België" eens te lezen, specifiek voor de reden waarom we in dit land niet al een jaar eerder dezelfde regeringscoalitie hebben gekregen als we nu hebben. Me dunkt dat dit toch een veel grotere impact heeft (gehad) op ons land.
Maar daarover wordt op de (staatsmedia/regimepers) VRT geen woord gerept natuurlijk.
Ik las "de doordravers van Belgie", zou misschien nog een toepasselijk boek zijn over pol en actua.

ik heb exact dat gezegd in mijn eerdere posts. Schorsing is oké, ontslag is te ver. Ik zeg niet dat er niets van gezegd moet worden, het is grof en plat. Ze mogen zeker zeggen dat dat moet stoppen en dat ze veel zo een zaken horen. Maar ontslag eisen...ja ze mogen ook wel eens denken wat voor een gevolgen dat heeft voor iemand.
Akkoord, maar ongeacht de uitkomst moet het probleem zeker goed aangekaart en besproken worden zodat zulke uitspraken niet genormaliseerd worden

Komaan jongens en meisjes - sorry, is dat seksistisch? - forumgebruikers, nog slechts (ongeveer) 2 posts na deze nutteloze bijdrage van mezelf en we hebben meer aandacht besteed aan een minuutje aan platvloerse opmerkingen van een sportjournalist dan aan de ramp van de overstromingen in Wallonië: waar ons politiek gestel alweer gefaald heeft, hulpdiensten niet gecoördineerd werden of omwille van communautaire redenen zelfs weggestuurd werden, mensen hun hebben en houden verloren hebben terwijl onze politieke "leiders" gewoon op vakantie gingen, en de factuur? Tja, zorgen voor later...

100% correct , we zouden meer aandacht moeten voor wat er foutloopt met ons klimaat en de hulpverlening in Pepinster. En dan de echte gevallen van discriminatie.

Ik vind dat altijd zo'n scheve vergelijkingen. Het is niet omdat dit topic al veel replies heeft dat de leden van dit forum de uitspraken van Demarez belangrijker vinden dan een van de grootste natuurrampen in dit land. Over die overstromingen is al veel gezegd, maar ik denk dat vrijwel iedereen het er over eens is dat daar fouten zijn gebeurd (dus minder stof om over in discussie te gaan aangezien men het grotendeels eens is) en omdat daar op dit moment weinig nieuwe dingen over worden gezegd (althans in de mainstream media) is dat gewoon geen hot topic.

Het is ook zo dat dit een 'gemakkelijk' topic is om over te lullen. Het is eigenlijk een soort Woke 2.0 geworden, en laat dat nu net een van de favoriete onderwerpen zijn van dit forum. Je moet er geen diepgaande kennis voor hebben: je hebt je mening en dat is dat. Als je iets zinnigs wilt zeggen over de overstromingen/de fouten die daar zijn gebeurd moet je al een beetje achtergrondkennis hebben (over hoe bijvoorbeeld rampen normaal gezien worden vermeden, ...) bijvoorbeeld.

Wat niet wegneemt dat heel deze topic wel weer aan het devalueren is naar the usual 'wij vs de rest' naast elkaar gelul en gelijk proberen krijgen over nutteloze zaken (die hele randdiscussie over dat vetpercentage en frieten eten: what?). Dat er belangrijker zaken zijn om over na te denken en te praten klopt ook, maar het is natuurlijk niet zo da dit forum invloed heeft op het beleid of weet ik veel.

Ja, zwijgen en slikken. Een versie van "sois belle et tais-toi", zoiets? Dat is de oplossing voor dit soort dingen, dan zou iedereen gelukkiger zijn.

Dat zegt hij toch helemaal niet? Dat is uw conclusie uit een post dat dit helemaal niet zegt. De cats mochten best hun statement maken en mochten best hun selectieve verontwaardiging opbrengen voor deze uitspraak. Maar we kunnen der toch niet om heen dat het iets of wat onhandig is aangepakt met allereerst geen excuses te aanvaarden. Ze hadden toch iets in de trend kunnen zetten van : " we nemen akte van Demarez zijn verontschuldigingen, momenteel houden we dit in beraad" Het debat weigeren met Demarez, via een zoom-gesprek, ze hadden toch echt wel hem kunnen confronteren. Dat had dé kans geweest om het uit te klaren met de feiten maar ook daar gaat men dan niet op in. Nee op een laffe manier dan wel achterpoortjes gaan zoeken om een ontslag te gaan vragen wat volledig buiten proportie en waar eigenlijk iedereen al lang deze hele hetze genoeg van heeft maar waar er weer een paar bv's de agenda moeten winnen om zieltjes te gaan winnen.

100% correct , we zouden meer aandacht moeten voor wat er foutloopt met ons klimaat en de hulpverlening in Pepinster. En dan de echte gevallen van discriminatie.
Ik ben vorige week uit het Rode Kruis gestapt, was hier 2 jaar vrijwilliger en ben er goed van verschoten. De response die vrijwilligers krijgen van het Rode Kruis bij het aanmelden voor te gaan helpen is ook echt om te walgen.

Ik ben vorige week uit het Rode Kruis gestapt, was hier 2 jaar vrijwilliger en ben er goed van verschoten. De response die vrijwilligers krijgen van het Rode Kruis bij het aanmelden voor te gaan helpen is ook echt om te walgen.
Wel ik ben nog minder geneigd om een gift te doen aan het Rode Kruis door wat ik allemaal hoor.

Ik vind dat altijd zo'n scheve vergelijkingen. Het is niet omdat dit topic al veel replies heeft dat de leden van dit forum de uitspraken van Demarez belangrijker vinden dan een van de grootste natuurrampen in dit land. Over die overstromingen is al veel gezegd, maar ik denk dat vrijwel iedereen het er over eens is dat daar fouten zijn gebeurd (dus minder stof om over in discussie te gaan aangezien men het grotendeels eens is) en omdat daar op dit moment weinig nieuwe dingen over worden gezegd (althans in de mainstream media) is dat gewoon geen hot topic.

Het is ook zo dat dit een 'gemakkelijk' topic is om over te lullen. Het is eigenlijk een soort Woke 2.0 geworden, en laat dat nu net een van de favoriete onderwerpen zijn van dit forum. Je moet er geen diepgaande kennis voor hebben: je hebt je mening en dat is dat. Als je iets zinnigs wilt zeggen over de overstromingen/de fouten die daar zijn gebeurd moet je al een beetje achtergrondkennis hebben (over hoe bijvoorbeeld rampen normaal gezien worden vermeden, ...) bijvoorbeeld.

Wat niet wegneemt dat heel deze topic wel weer aan het devalueren is naar the usual 'wij vs de rest' naast elkaar gelul en gelijk proberen krijgen over nutteloze zaken (die hele randdiscussie over dat vetpercentage en frieten eten: what?). Dat er belangrijker zaken zijn om over na te denken en te praten klopt ook, maar het is natuurlijk niet zo da dit forum invloed heeft op het beleid of weet ik veel.

Het aantal replies is inderdaad geen perfecte maatstaf, ik ben het er volledig mee eens dat een controversieel thema met meerdere opties voor zijsprongen zoals "mogen topsporters nog frietjes eten?" (serieus? Met de calorieën die die verbranden kan dat er wel af denk ik dan) meer aandacht oplevert dan thema's waar iedereen het over eens kan zijn.

Dat is echter vooral een goed excuus voor een (gaming)forum zoals het deze. Dit is geen excuus voor onze pers, misschien in extremis nog voor de heel commerciële pers, maar al helemaal niet voor de staatsmedia zoals de VRT.

Eigenlijk vind ik het schandaliger dat de VRT faalt in de eigenlijke taak waarvoor wij de VRT subsidiëren: een deftige, onafhankelijke vierde macht (pers) vormen met controle op onze (schijnbaar talloze) regeringen, en daarenboven is het blijkbaar ook nog eens een slangenkuil, die intern onvoldoende functioneert om zaken als een "giga macho" cultuur aan te pakken, maar waarbij collega's elkaar wel messen in de rug steken wanneer dan het "topje van die ijsberg" zichtbaar wordt voor de buitenwereld (cfr. o.a. maar niet beperkt tot de opmerkingen van Linde Merckpoel).

Mocht dit een medaillestrijd zijn dan denk ik dat de pro-elitaire doofpotpolitiek van de VRT en meerdere andere actua-onderwerpen waaronder de overstromingen in Wallonië véél eerder een podiumplaats verdienen dan de toogpraat van een sportcommentator.
Zelfs al blijf je binnen het sportwereldje: ook daar is het evenzeer triest dat er straks meer aandacht gegaan is naar misplaatste commentaar over een ploeg die géén medaille gewonnen hebben, dan naar atleten die er wél gehaald hebben.
Nu ja, een stouterik zou kunnen zeggen dat de commentaar natuurlijk ook voor een stukje ging over de Belgische gouden hockeyploeg. Voelden die zich misschien ook niet beledigd? Misschien zijn dat allemaal wel brave jongens die nooit ofte nimmer hun vrienden of vrouw zouden bedriegen, ook niet met knappe heteroseksuele basketbalspeelsters?

Laatst bewerkt:
De laatste reacties van Ann Wauters al beluisterd en gelezen? Denk wel dat zij, met haar (levens)ervaring, spreekt voor de rest van de Cats dat ze even alles laten bezinken vooraleer een gesprek wordt aangegaan. Dat niet zozeer de verwijzing naar hun geaardheid maar de commentaren op basis van fysieke kenmerken het pijnlijkst en ronduit respectloos waren.

Wat dat betreft:
In een interview na de match tegen China noemde Belgian Cat Julie Vanloo de grote en fysiek sterke Chinese vrouwen 'oversized'.
Nu, ik weet niet, maar dit lijkt me toch ook geen fraaie benaming voor vrouwen die groter en sterker zijn dan wat 'de norm' is. Wat als de Chinese vrouwen, dit misschien ook veel opmerkingen over hun lengte te verduren hebben gehad, dit zouden horen? Wat zou Billie Massey er van vinden dat haar ploeggenote vrouwen met een dergelijk postuur als dusdanig omschrijft? Wat als ze het beledigend vindt? Zou Julie Vanloo uit de ploeg gezet moeten worden in dat geval?

Voor de duidelijkheid: het is niet aan mij om te beslissen wie zich hierdoor beledigd zou (moeten) voelen.
Maar wat ik wil zeggen is: als de Belgian Cats het ontslag van Demarez eisen voor zijn uitspraken dan mogen ze dat gerust van mij, het is hun goede recht. Maar we maken allemaal fouten en roddelen allemaal wel eens achter iemands rug. En opnames zijn met de moderne technologie snel gemaakt.
Ik hoop dat diegenen die nu het ontslag van Demarez eisen hier rekening mee houden, en kunnen aanvaarden dat wanneer zij zelf of iemand uit hun omgeving dezelfde fout maakt aan hen dezelfde sanctie kan opgelegd worden.

Iets anders; ik heb voor zo ver ik weet nog geen reactie van Imke Courtois gezien. Als het echt zo fout zit bij de Sporza-reactie zou zij het toch moeten weten, lijkt me...

Wat dat betreft:
In een interview na de match tegen China noemde Belgian Cat Julie Vanloo de grote en fysiek sterke Chinese vrouwen 'oversized'.
Nu, ik weet niet, maar dit lijkt me toch ook geen fraaie benaming voor vrouwen die groter en sterker zijn dan wat 'de norm' is. Wat als de Chinese vrouwen, dit misschien ook veel opmerkingen over hun lengte te verduren hebben gehad, dit zouden horen? Wat zou Billie Massey er van vinden dat haar ploeggenote vrouwen met een dergelijk postuur als dusdanig omschrijft? Wat als ze het beledigend vindt? Zou Julie Vanloo uit de ploeg gezet moeten worden in dat geval?
Dat is een compleet andere context die jij nu aanhaalt. Julie benoemt dit vanuit de sport basketbal. Als je in die wereld zit, dan weet je perfect wat ze hiermee bedoelt en hoe je dat moet interpreteren. Als je niet in die wereld zit, dan is dat inderdaad moeilijk(er) in te schatten welk soort gewicht je aan die woorden moet hangen.

Wat Demarez zei daarentegen was platvloers (vooral door zijn ondertoon toen hij het zei) en daar moet over gediscussieerd worden. De bond vraagt enkel en alleen ontslag om een signaal te vragen vanuit de VRT specifiek en de maatschappij bij uitbreiding, om te laten blijken dat dit voor hen niet oké is. De bond vraagt niet om ontslag en het daarbij te laten. Het is voor hen een oproep tot dialoog. Dat zal de komende weken wel duidelijk worden.

Wat dat betreft:
Zeg eens wat er verkeerd is met gewoon stellen dat die Chinese vrouwen groot zijn (bomen van vrouwen - oversized) op een basketbalveld door een basketbalspeelster? Terwijl Massey beoordeeld werd op haar postuur (dus niet enkel lengte maar ook figuur) door een 50-jarige gefrustreerde sportjournalist na de aankomst van haar team op de luchthaven. Appelen en peren volgens mij.

Dat is een compleet andere context die jij nu aanhaalt. Julie benoemt dit vanuit de sport basketbal. Als je in die wereld zit, dan weet je perfect wat ze hiermee bedoelt en hoe je dat moet interpreteren. Als je niet in die wereld zit, dan is dat inderdaad moeilijk(er) in te schatten welk soort gewicht je aan die woorden moet hangen.

Wat Demarez zei daarentegen was platvloers (vooral door zijn ondertoon toen hij het zei) en daar moet over gediscussieerd worden. De bond vraagt enkel en alleen ontslag om een signaal te vragen vanuit de VRT specifiek en de maatschappij bij uitbreiding, om te laten blijken dat dit voor hen niet oké is. De bond vraagt niet om ontslag en het daarbij te laten. Het is voor hen een oproep tot dialoog. Dat zal de komende weken wel duidelijk worden.
Hun eigen coach en vader van 2 van de spelers, zegt ook nog dat het basketbal van de chinese basketvrouwen naar mannenbasketbal neigt, is dat ook een andere context dan zeggen dat iemand een "mannetje" is? Als iemand zegt over een mannenbasketploeg dat ze zoals vrouwen spelen, hoe moet je dat dan interpreteren?

Hun eigen coach en vader van 2 van de spelers, zegt ook nog dat het basketbal van de chinese basketvrouwen naar mannenbasketbal neigt, is dat ook een andere context dan zeggen dat iemand een "mannetje" is? Als iemand zegt over een mannenbasketploeg dat ze zoals vrouwen spelen, hoe moet je dat dan interpreteren?

Ja dat is een andere context. Dat gaat namelijk over het feit dat het Chinese basket sneller en agressiever is dan het typische vrouwenbasket. Dat heeft niks met hun geaardheid te maken?

Als iemand zegt dat een mannenbasketploeg als vrouwen spelen, dan wil dat zeggen dat ze minder dunken en minder agressief spelen. Als iemand zegt dat een mannenbasketploeg strandjeanetten zijn, ja dan is dat beledigend.

Hun eigen coach en vader van 2 van de spelers, zegt ook nog dat het basketbal van de chinese basketvrouwen naar mannenbasketbal neigt, is dat ook een andere context dan zeggen dat iemand een "mannetje" is?
Ik kan hetzelfde replyen: compleet andere context. Opnieuw: als je in die wereld zit, dan weet je perfect wat Mestdagh hiermee bedoelt. Mestdagh heeft het hier over het type spel van China. Hij zegt letterlijk: "Hun basketbal neigt ook iets meer naar mannenbasket". Eddy heeft het over hoe Majo eruit ziet. Lijkt me vrij duidelijk dat dit twee verschillende contexten zijn.

Als iemand zegt over een mannenbasketploeg dat ze zoals vrouwen spelen, hoe moet je dat dan interpreteren?

Over het vetgedrukte: dit wordt niet gezegd. Het dichtste wat daar op lijkt, is: ze spelen traag en/of statisch. Dit kon misschien nog gezegd zijn 30 jaar terug, maar de laatste decennia absoluut niet (meer).
Vrouwenbasket en mannenbasket zijn dan ook 2 compleet verschillende sporten, ook al zijn de spelregels hetzelfde.

Wat mij vooral opvalt hier en in de media is dat er zich zo veel mensen laten vangen aan de aandacht die gecreëerd wordt door de media zelf. De media die er dan ook andere zaken bijhalen die in sé niks met dit conflict tussen Demarez en de Cats (= de bond) te maken hebben. Ik bekijk dit zoals ik het zou bekijken op school: een conflict tussen twee partijen waarvan de ene lelijke dingen gezegd heeft over de andere. Oplossing: samenzitten met een onafhankelijke partij (leerlingenzorg/directie) om dit uit te klaren door in dialoog te gaan. Dat één van de partijen, de Cats, nu nog niet in dialoog willen gaan, dat is hun goed recht. Dit heeft toch enkel zin als beide partijen openstaan om hun aandeel hierin te benoemen = herstelgericht werken. Dit is hier in dit geval niet anders. Wat al de rest er bij komt doen, dat zou de gemiddelde mens koud moeten laten. Maar ook hier merk ik dat iedereen meer en meer met een oordeel klaarstaat en aan de zijlijn staat te roeptoeteren.

De enigste reden waarom ik hier nu reageer is omdat ik zelf al 20 jaar in die wereld zit, zowel als speler en als coach. Ik lees veel op BG, maar ik heb niet de behoefte om over zaken een mening te geven waarvan ik zelf onvoldoende afweet. Zo sta ik dagelijks voor de spiegel. Ik merk meer en meer dat er hier zijn die geen spiegel hebben thuis.
Ik anticipeer nu al door te erkennen dat dit inderdaad een discussieforum is, maar ik verkies vooral te discussiëren over zaken waarvan ik de impact begrijp en me kan inleven. Dit is hier bij een aantal duidelijk niet het geval.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan