Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

• De ouderen

Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

Stemmen: 6 4,3%

• Totaal aantal stemmers
    141
En waarom haal jij een griepvaccin ? Omdat ze het aanraden ? Heb ik ook nog nooit gedaan. Denk dat de laatste keer griep was toen ik een jaar of 12 was.
Waarom haal ik een vaccin ? Omdat men mij dit aanraadt.

En waarom raadt men mij specifiek het griepvaccin aan? Omdat ik chemo heb ondergaan en geimmunocompromiseerd ben. Daarom dus. Ik ga hier niet zitten zagen over het feit dat ik wakker / meer kritisch ben en het daarom niet neem. Want dat is nonsens.

Het mag hier wel eens stoppen met verwijderen van mijn posts omdat ik zogezegd claims niet kan onderbouwen.
Die werden verplaatst naar de juiste thread.

Volgend artikel vertelt het omgekeerd, dat mensen soms sterkere bijwerkingen hebben na vaccinatie als ze al een keer besmet zijn geweest. Do the math zou ik zeggen, is het dan zo gek dat omgekeerd (zwaarde symptomen bij besmetting na booster) plots dikke kul is ?

Euhm:
Op zich vormen bijwerkingen geen probleem: ze zijn vervelend, maar na een tweetal dagen ben je ervan af. Zulke klachten verdwijnen in het niets wanneer je ze vergelijkt met de mogelijke symptomen van covid-19. Je kan ook gerust een pijnstiller nemen om de bijwerkingen te verlichten.

En waarom haal jij een griepvaccin ? Omdat ze het aanraden ? Heb ik ook nog nooit gedaan. Denk dat de laatste keer griep was toen ik een jaar of 12 was.

Gewoonte van de jaren dat ik in het onderwijs werkte en elke winter wel prijs had met een lichte verkoudheid, en ik vond dat 'vervelend'.
Vooral omdat ik geen goede herinneringen heb aan astma in m'n jeugd (nu geen last meer van, maar toch) het moest maar eens erger worden.
Plus het is een kleine moeite om ook zéér gemakkelijk o.a. mijn ouders te beschermen van wie één risicopatiënt (hart) is.

Maar geen nood, voor antivax'ers/anti-CST'ers zal zelfs die kleine moeite om een griepvaccin te laten zetten zéker niet verplicht worden.

Nu goed, influenza is wegens dierenreservoirs toch niet uit te roeien, maar de trieste bedenking die ik me dan maak is het dat het hetzelfde soort idioten zijn die verhinderen dat ziektes als de mazelen waarbij dat wél zou kunnen nog niet volledig uitgeroeid zijn. Met polio zijn we er gelukkig wél bijna, daar resten nog slechts enkele religieuze fundamentalisten (Pakistan/Afghanistan, raad maar welke religie), al vrees ik ervoor dat die het nog gaan verpesten voor de rest van de mensheid... Gelukkig is het polio-vaccin uitgevonden in een tijd dat anti-wetenschap complottheoristen hier nog niet zoveel inbreng hadden, dus voorlopig zijn kinderen in het merendeel van de wereld wél nog veilig.

Triest eigenlijk dat de pokken tot dusver de enige ziekte is die we succesvol hebben kunnen uitroeien.

Gebrekkige argumentatie
Wat geen bewijs is voor uw stelling.

Als je toch met wiskunde wilt vergelijken, dit is de "wiskunde" die jij toepast:
Als A + B = C, dan is volgens u B + X = Y. Terwijl A & C geen verband houden met X & Y.

Want ([edit]zoals @Loser hierboven ook opmerkte) had je het hiervoor over iets anders.
Dan mag je opnieuw naar school:

(A: vaccinatie; B: Covid-infectie, C: Zwaardere symptomen)

A + B = C

is idem als

B + A = C

Dat is de enige logica die hier toegepast is. Perfect kloppend in de wiskunde, maar omdat het dan niet in het straatje van de pro-vaxxers ligt dan gaat het niet op voor de wetenschap, omdat er nog geen artikel over is ? komaan hé.

A + B = C

is idem als

B + A = C
Bewijs nu toch gewoon eens uw claims in plaats van dingen te liggen roepen, en daarna bijwerkingen met symptomen te verwarren en dan nog wat random posts te maken. Het draagt alleen maar bij dat er een kritische stem zich ook laat horen, maar op de manier zoals jij het hier doet zal er ook nooit iemand u serieus nemen, hoe hard je ook probeert..

Maar voor wiskunde zijn wetten als de communicativiteit van de optelling bepalend, die niet gelden voor immunologie of welke kromme denkwijze die je hier toepast.
Ik krijg daar scheven tanden van zoiets te moeten (blijven) lezen.

A + B = C

is idem als

B + A = C
Kom man. Je komt hier niet, zoals er hier al een paar zijn gepasseerd, beweren dat vaccins/boosters helemaal niks doen (dat is ook fout, trouwens) maar jij komt hier eigenlijk zeggen dat een booster negatief is in plaats van neutraal of positief. Da's nog een stapje verder en dat mag je dan wel bewijzen.

Dat heb je dan gebaseerd op je eigen grote onderzoek (je vriendengroep) en je weet voor die claim geen enkel bewijs af te leveren behalve 'ik denk...' en een fact check die handelt over bijwerkingen van een vaccin (iets wat al lang geweten was, dat er bijwerkingen zijn na een vaccin, en dat die mogelijk iets zwaarder zijn na een recente infectie) en dus totaal niet relevant is. Dat je dan nog begint te goochelen met wat 'sommetjes' verandert niks aan het feit dat je weer pure bullshit aan het verspreiden bent.

Ik vind dat je eigenlijk nog blij mag zijn dat je zever blijft staan (gelukkig met een disclaimer die ze hier tegenwoordig boven flagrant foutieve rotzooi zetten) want dit is toch echt wel nog een stapje verder dan wat er hier maar al te vaak (foutief) wordt beweerd, namelijk dat vaccins nutteloos zijn. Kap er toch gewoon mee, je maakt jezelf echt belachelijk.

[Edit] En dan wat je er nog achter gooit: 'perfect kloppend in de wiskunde, maar omdat het dan niet in het straatje van de pro-vaxxers ligt dan gaat het niet op voor de wetenschap' maakt het nog lachwekkender. Ten eerste klopt het dus al niet wiskundig, en ten tweede zit je hier wiskunde te vergelijken met vaccinologie en de medische wereld, dat raakt kant noch wal. Je vergelijkt gewoon appelen met pompoenen.

Het gaat hier trouwens helemaal niet over 'in het straatje passen' of dat jij met je verlichte brein de mond gesnoerd wordt: je verkoopt gewoon onzin. Het feit dat je niet eens met zo een 'onderzoek' dat je beweringen 'staaft' kan afkomen dat op zo een of andere antivax fake news website staat zegt toch ook al genoeg over de belachelijkheid van je claims.

Hoe je zelfs maar kan denken dat jouw 'theorie' gebaseerd op een sample size van 1 vriendenkring serieus moet genomen worden is echt iets dat ik met alle wil van de wereld niet kan begrijpen. Je zit fout. Je verkoopt onzin. Dat zijn de feiten. Dat je dan keihard wordt tegengesproken en een beetje belachelijk wordt gemaakt (volgens jou) is niet omdat we hier allemaal in een complot zitten of omdat jij de enige bent die door de mist van misinformatie ziet; dat is omdat jij ongefilterde rotzooi verkoopt. Niet voor de eerste keer trouwens.

Dat jij je dan als een slachtoffer voelt is jouw zaak, maar zulke rotzooi moet wat mij betreft echt niet (meer) met fluwelen handschoentjes aangepakt worden. Jouw huis-, tuin- en keukenonderzoekjes en beweringen staan gewoon NIET op hetzelfde niveau als echte wetenschap en onderzoeken, dat is er ettelijke niveau's onder. DAT zijn de feiten. En jouw onzin past inderdaad niet in het straatje, nee. Niet omdat je 'tegen de hivemind ingaat' of weet ik veel wat, maar gewoon omdat je dikke, verzonnen zever verkoopt. En die willen serieuze mensen dus niet in hun straatje. Kom je met zo'n straffe claims (in dit geval dus dat boosters zelfs schadelijk zijn in plaats van 'gewoon' nutteloos zoals er hier nog zeggen) dan moet je maar met bewijzen komen.

En ja: alles wat nu vaststaat als 'feit' in de wetenschap was ooit onbewezen dus men moet niet zomaar ALLES voor waar aannemen, maar meestal beginnen die doorbraken wel met onderzoeken die op meer gebaseerd zijn dan op een vriendengroepje. Moest wat jij zegt kloppen hadden we daar al wel lang iets van gehoord gezien de hoeveelheid cases die je kan analyseren. Tenzij men dat natuurlijk zogezegd verzwijgt maar dan zijn we helemaal van het padje.

Nog snel een disclaimer: nee, ik heb niks tegen twijfelaars, (booster) weigeraars, mensen die kritisch zijn over het beleid, enzovoorts. Ik heb gewoon een vurige pesthekel aan die ongelofelijk irritante stroom aan complete misinformatie rondom COVID in het algemeen en vaccinaties in het bijzonder. En wat jij hier geregeld komt spuien valt wel degelijk onder misinformatie, ook al zal er af en toe wel eens een kern van waarheid in zitten. Ik ben trouwens ook behoorlijk opgelucht dat men eindelijk disclaimers zet boven aantoonbare onzinposts.

Laatst bewerkt:
Euhm

Men kan zo pokken weer verspreiden of inzetten als biologisch wapen. De Russen zouden dat bv kunnen doen. Bijna niemand is trouwens gevaccineerd tegen pokken...

I know, ik weet dat er nog "labostalen" zijn, maar ergens heb ik nog een laatste restje "hoop" in de mensheid dat zelfs de V.S. en Rusland niet zo laag zouden zinken, zelfs al is het vanuit het eigenbelang dat ze dan ook niet zouden kunnen tegenhouden dat die ziekte zich ook terug binnen hun grenzen verspreidt.

A + B = C

is idem als

B + A = C

Dat is de enige logica die hier toegepast is. Perfect kloppend in de wiskunde, maar omdat het dan niet in het straatje van de pro-vaxxers ligt dan gaat het niet op voor de wetenschap, omdat er nog geen artikel over is ? komaan hé.
Maar zwaarder ziekteverloop en bijwerkingen van vaccin zijn niet hetzelfde... Je kan dit niet gewoon onder de noemer symptomen smijten...
Dus nee, uw logica klopt niet, want je C is verschillend. Jouw infectie eigenlijk ook, sinds een doorbraak besmetting niet hetzelfde is als een gewone besmetting.

En ik had B voor booster genomen :p

A + B = C

is idem als

B + A = C

Toont eigenlijk aan hoe beperkt jouw kennis van wiskunde en logica is.

Commutativiteit geldt niet voor elke operatie. Het is niet omdat iemand hier even een plus-teken gebruikt voor een opeenvolging van gebeurtenissen, dat je daarom ook de logica van een optelling in de Wiskunde mag toepassen op de immunologie.
Een zeer eenvoudig voorbeeld, waar niet toevallig het woord van vaccinatie vandaan komt: als je eerst de koepokken oploopt en daarna de échte pokken zijn je overlevingskansen héél anders dan als je eerst de pokken had opgelopen.

Belachelijke/onnuttige/ongewenste post
I know, ik weet dat er nog "labostalen" zijn, maar ergens heb ik nog een laatste restje "hoop" in de mensheid dat zelfs de V.S. en Rusland niet zo laag zouden zinken, zelfs al is het vanuit het eigenbelang dat ze dan ook niet zouden kunnen tegenhouden dat die ziekte zich ook terug binnen hun grenzen verspreidt.
Kan je die vaccins eigenlijk nog krijgen? Ik zou dat eigenlijk wel willen...

Euhm

Men kan zo pokken weer verspreiden of inzetten als biologisch wapen. De Russen zouden dat bv kunnen doen. Bijna niemand is trouwens gevaccineerd tegen pokken...

Virussen houden zich niet aan landsgrenzen. Daarom dat natiestaten niet zo zot zijn voor virussen in te zetten als wapen :p. Ik denk dat dat juist bewezen is de afgelopen twee jaar met COVID.

Ik heb het gevoel dat jij veel last hebt van paranoia :p.

Kan je die vaccins eigenlijk nog krijgen? Ik zou dat eigenlijk wel willen...

Ook geen expert ter zake hoor helaas, dus ik heb spontaan geen idee, maar bij deze:

Dus blijkbaar: zinloos want geen levenslange bescherming tenzij elke 5 jaar herhaling ofzo, en het vaccin dankt zijn werking aan groepsimmuniteit ('slechts' 95% bescherming voor een individu). Dus ja, wanneer de Russen of Amerikanen de pokken terug op de wereld zouden vrijlaten (laten we hopen van niet natuurlijk), zullen de anti-CST'ers weer kunnen roepen voor hun 'fReEdOm!' en tegen de QR-dictatuur.
Of hopelijk zouden onze ruggengraatloze politici dan wel snel een vaccin durven verplichten, pokken is immers een pak dodelijker dan corona.

Ik vind deze post overigens niet onnuttig/ongewenst. Want wanneer onze politici zeggen dat slechts één vaccin hier nog verplicht is, nl. polio. Miskennen ze een deel van de geschiedenis waarin pokken-vaccinatie in Europa wél verplicht is geweest, tot de ziekte hier uitgeroeid werd.
Ironisch genoeg was België toen, samen met Oostenrijk, wél één van de uitzonderingen...

Euhm:
Op zich vormen bijwerkingen geen probleem: ze zijn vervelend, maar na een tweetal dagen ben je ervan af. Zulke klachten verdwijnen in het niets wanneer je ze vergelijkt met de mogelijke symptomen van covid-19. Je kan ook gerust een pijnstiller nemen om de bijwerkingen te verlichten.

Dit dus.
Ik vraag me eigenlijk af of mensen die de ernst van bijwerkingen uitvergroten, dan ook nog nooit eens te diep in het glas hebben gekeken? Want een stevige kater bestaat eigenlijk ook gewoon uit bijwerkingen van de alcohol die ge gedronken hebt de avond voordien.
En itt bij vaccins, weten we van alcohol wél dat er ook op lange termijn blijvende en onomkeerbare neveneffecten kunnen zijn.

Dit dus.
Ik vraag me eigenlijk af of mensen die de ernst van bijwerkingen uitvergroten, dan ook nog nooit eens te diep in het glas hebben gekeken? Want een stevige kater bestaat eigenlijk ook gewoon uit bijwerkingen van de alcohol die ge gedronken hebt de avond voordien.
En itt bij vaccins, weten we van alcohol wél dat er ook op lange termijn blijvende en onomkeerbare neveneffecten kunnen

Nou dan generalizeer je imo toch ook wat teveel. Ik heb uitvoerig over mijn bijwerkingen bericht en ik zie deze niet als mild of na 2 dagen ben je er vanaf, bij mij begonnen ze na dag 10 met een acuut onwel worden uit het niets temidden van een praatje met de buurman. Heeft niet veel gescheeld of er kwam een ritje met de ambulance en spoedopname aan te pas. Ik ben niet flauw, heb doorgebeten, maar van dat onwel worden nog een aantal dagen fysiek + een hele lange tijd psychisch last gehad. Ik dacht op dat moment echt dat ik een beroerte/hartaanval kreeg (in het midden van een zin plots niet meer weten wat je aan het zeggen was, in mijn bovenpan ging het licht uit, druk op borst, zeer duizelig, licht in hoofd) , met dan waarschijnlijk de nodige hyperventilatie als paniekreactie er bovenop. Voorheen nooit last daarvan gehad.

Ik ben hiervoor naar de dokter uiteindelijk geweest, omdat het nog 2 keer was voorgevallen hierna, wel iets milder. Grondige checkup gehad en bloed analyse laten doen. Daar is niks uitgekomen. Dokter heeft toen gezegd dat het een reactie op de vaccinatie was en dat ik niet alleen was met deze of vergelijkbare symptomen.

Dus het is niet omdat jij of iemand anders milde bijwerkingen kreeg dat dit voor iedereen zo was.

En zijn ze 100% toe te wijten aan de vaccinatie ? Wie gaat het zeggen of hoe is het te bewijzen, voor mij een raadsel. Maar ik ben er huiverig van geworden.

Daarnaast ook maanden lang diaree gehad + algemeen gevoel van malaise. Dit is nu pas weer allemaal in orde. Related ? geen idee ... Maar als jij me een pijnstiller kan geven en garanderen dat ik hierdoor niet opnieuw door dezelfde "vervelende" bijwerkingen moet, daar geef ik je graag een paar 100€ voor en neem met plezier mijn booster want mijn vrijheid is me meer waard.

Heb de eerste 2 vaccins ook puur gehaald om zonder problemen te kunnen reizen, en zou dit maar al te graag met de booster ook doen, maar nee, ik moet mijn fysisch (voor zover er al een link gelegd kan worden) en vooral mentaal welzijn op het spel zetten om weer mee te mogen doen aan de maatschappij ? Dikke bull*

Laatst bewerkt:
Nou dan generalizeer je imo toch ook wat teveel. Ik heb uitvoerig over mijn bijwerkingen bericht en ik zie deze niet als mild of na 2 dagen ben je er vanaf, bij mij begonnen ze na dag 10 met een acuut onwel worden uit het niets temidden van een praatje met de buurman. Heeft niet veel gescheeld of er kwam een ritje met de ambulance en spoedopname aan te pas. Ik ben niet flauw, heb doorgebeten, maar van dat onwel worden nog een aantal dagen fysiek + een hele lange tijd psychisch last gehad. Ik dacht op dat moment echt dat ik een beroerte/hartaanval kreeg (in het midden van een zin plots niet meer weten wat je aan het zeggen was, in mijn bovenpan ging het licht uit, druk op borst, zeer duizelig, licht in hoofd) , met dan waarschijnlijk de nodige hyperventilatie als paniekreactie er bovenop. Voorheen nooit last daarvan gehad.

Ik ben hiervoor naar de dokter uiteindelijk geweest, omdat het nog 2 keer was voorgevallen hierna, wel iets milder. Grondige checkup gehad en bloed analyse laten doen. Daar is niks uitgekomen. Dokter heeft toen gezegd dat het een reactie op de vaccinatie was en dat ik niet alleen was met deze of vergelijkbare symptomen.

Dus het is niet omdat jij of iemand anders milde symptomen kreeg dat dit voor iedereen zo was.

En zijn ze 100% toe te wijten aan de vaccinatie ? Wie gaat het zeggen of hoe is het te bewijzen, voor mij een raadsel. Maar ik ben er huiverig van geworden.

Daarnaast ook maanden lang diaree gehad + algemeen gevoel van malaise. Dit is nu pas weer allemaal in orde. Related ? geen idee ... Maar als jij me een pijnstiller kan geven en garanderen dat ik hierdoor niet opnieuw door dezelfde "vervelende" bijwerkingen moet, daar geef ik je graag een paar 100€ voor en neem met plezier mijn booster want mijn vrijheid is me meer waard.

Heb de eerste 2 vaccins ook puur gehaald om zonder problemen te kunnen reizen, en zou dit maar al te graag met de booster ook doen, maar nee, ik moet mijn fysisch (voor zover er al een link gelegd kan worden) en vooral mentaal welzijn op het spel zetten om weer mee te mogen doen aan de maatschappij ? Dikke bull*

Zeg vriend, die plaat ivm jouw bijwerkingen, angst om te boosteren en alles wat met vaccineren te maken heeft blijft hangen. We hebben het nu allemaal al paar keer voorbij zien komen en met dat gezeik eromheen ga je niets bereiken.
Het verder laten onderzoeken wil je ook al niet. Hoe dan?
Ga je dit tot eind der tijden blijven herhalen?
Ofwel neem je die 3de prik ofwel niet maar hoe dan, je zal ooit een beslissing moeten nemen en dan leef/handel je naar die beslissing en de gevolgen ervan. Echt hé 🙄

Dus het is niet omdat jij of iemand anders milde bijwerkingen kreeg dat dit voor iedereen zo was.

Kan het helemaal begrijpen dat ge niet voor uw booster gaat gaan. Echter heb ik wel wat moeite met hoe ge nu tegen algemene vaccinatie aankijkt. Ge kunt er ook rationeel naar kijken en zeggen "ik heb gewoon grote pech gehad en daardoor pas ik voor de booster, maar sta nog altijd achter vaccinaties in het algemeen". Nu komt het over, zeker met de aanvullende informatie ivm reizen, dat ge er sowieso nooit achter stond en door de pech er helemaal tegen zijt geworden. Iets wat ge ook vaak op social media ziet.

Zeg vriend, die plaat ivm jouw bijwerkingen, angst om te boosteren en alles wat met vaccineren te maken heeft blijft hangen. We hebben het nu allemaal al paar keer voorbij zien komen en met dat gezeik eromheen ga je niets bereiken.
Het verder laten onderzoeken wil je ook al niet. Hoe dan?
Ga je dit tot eind der tijden blijven herhalen?
Ofwel neem je die 3de prik ofwel niet maar hoe dan, je zal ooit een beslissing moeten nemen en dan leef/handel je naar die beslissing en de gevolgen ervan. Echt hé 🙄
Nou vriendin, dat antwoord was wel op een quote die voor mij persoonlijk bedoeld was. Wist niet dat dit hier verboden was, sorry.

Kan het helemaal begrijpen dat ge niet voor uw booster gaat gaan. Echter heb ik wel wat moeite met hoe ge nu tegen algemene vaccinatie aankijkt. Ge kunt er ook rationeel naar kijken en zeggen "ik heb gewoon grote pech gehad en daardoor pas ik voor de booster, maar sta nog altijd achter vaccinaties in het algemeen". Nu komt het over, zeker met de aanvullende informatie ivm reizen, dat ge er sowieso nooit achter stond en door de pech er helemaal tegen zijt geworden. Iets wat ge ook vaak op social media ziet.
Ik heb niks tegen vaccinatie op zich, wel tegen de covid-pas (losstaand van mijn situatie) en het opdringen van vaccinatie aan kinderen en de booster-shot voor volwassenen.

Terug
Bovenaan