Vakantie - eigenaar chanteert ons?

"Nice place and beautiful region" 8.5/10.

Snelste en makkelijkste 500 eur ooit op uw rekening.
Als hij dan nog zou betalen natuurlijk..want als hij het al zo durft spelen dat hij ons niet terugbetaalt op iets waar we wel recht op hebben.

Intussen evolutie:
Eigenaar gestuurd dat we we niet ingaan op zijn aanbod van goeie review in ruil voor geld.
Dat we het als chantage ervaren en dit een bizar principe vinden binnen een klantenrelatie.
Dat we akkoord gaan met zijn aanbod en hij het voor 12/08 op onze rekening mag storten. Indien niet, komen er "verdere stappen" (aka review op Booking, Google, Tripadvisor en contact naar ECC wegens chantage en idem bij Booking) met alle bewijzen erbij. Ik heb ook een beeld van zijn eenmalige foto met zijn voorstel voor compensatie.
En we bij een correcte afhandeling van het issue van onze kant eigenlijk al niet van plan waren iets negatief te schrijven.

Nu net kregen we als antwoord "chatgpt is een wondermiddel. Leuke tool. Ik bel u morgen". Beetje een rare reactie in een dispuut. Hij voelt zich in het nauw gedreven.
We zijn niet van plan op te nemen. We hebben alles gezegd en hij kent de deadline. Hij heeft nu 4 dagen.

Laatst bewerkt:
Dit is het meest bizarre verhaal wat ik ooit gehoord heb, review voor geld. Klinkt bijna als wat die influencers doen. Dit hotel zal sowieso niet lang blijven bestaan als het zo slecht was al in jouw beschrijving.

Persoonlijk schrijf ik enkel een review als iets goed was, als iets slecht was ga ik mij daar niet mee bezig houden. Er zullen dan wel genoeg anderen zijn die dat doen.

Pfff principes, ik had toch gewoon review geschreven en cash genomen.

515€ voor 5 nachten lijkt mij nu wel verdacht goedkoop ook. (Niet dat het daarom minder kwalitatief mag zijn)
Maar van mijn laatste roadtrips door Italië was ik meestal 200€ per nacht kwijt voor hotel met zwembad en ontbijt. En dat was nog ver pré-corona.

Op Tripadvisor/Google hebben ze wel goeie reviews. Op Booking zijn wij één van de eersten.
Ik had hier initieel over gelezen.

Maar dat betekent dat je hier wel bewust een risico genomen hebt voor uw gezinsvakantie hé.
Een accommodatie zonder reviews op booking.com betekent idd dat je kop of munt speelt met de kwaliteit, en dan kan je op de blaren moeten zitten als het muntstuk verkeerd valt...

Reviews op google/tripadvisor kunnen veel gemakkelijker fake zijn.
Bij booking.com moet je effectief geboekt en betaald hebben om een review te kunnen schrijven, daarom raadpleeg ik ze doorgaans enkel daar.

Ben zelf ook best een goede klant denk ik. Dat vermelden ze toch elke keer aan de lijn als ik bel. Ik boek al +10j bij hen voor alle tripjes en reizen die we doen. Maar voor het overboekte hotel konden ze ons niet helpen en konden ze enkel een tegemoetkoming geven van de helft van 1 overnachting (hun standaardprocedure waar ze niet van willen wijken). Maar we waren wel 2 overnachtingen kwijt en de hotels die nog plaats hadden waren 6x zo duur. Daar sta je dan na een lange dag rijden om 10u 's avonds. We zijn trouwens zonder schaamte 45 min in wacht gezet en dan heb ik uit miserie opgelegd. Nog een uur later kreeg ik een mail dat ze zelf geen alternatief konden vinden, dus dat we zelf op zoek moesten gaan. Ben blij dat we geen kinderen hebben, want sta zo maar eens 's nachts met je kinderen op straat in een vreemd land zonder slaapplek...

Het hotel was al een half jaar geboekt en als ik de recensies las, was het hotel al enkele maanden gasten in het zak aan het zetten. Dan ben je als boekingsplatform wel verantwoordelijk imo als je het hotel nog niet verwijderd hebt. Heb m'n geld van het overboekte hotel nog niet terug trouwens, heb ondertussen zonder overdrijven al +5u voor aan de lijn gehangen met booking over meerdere weken heen. Heb dan nu maar een chargeback gedaan via m'n credit card want was het beu.

Die ervaring heeft me ook doen beslissen om mee te doen met die massaclaim. Als die gewonnen wordt zal ik een aardig bedrag terugkrijgen voor al die boekingen over de jaren heen.
Is die chargeback bij u gelukt? Bij ons werd die geweigerd.

Intussen hier een update. We hadden de eigenaar na zijn chantage 4 dagen de tijd gegeven voor de terugbetaling (en we zouden dan geen review zetten). Geen terugbetaling ontvangen. We hebben dan een negatieve review op Booking en Tripadvisor geplaatst, inclusief foto's. Op Booking ging zijn score plots van 9,5 naar 6,8. Was de man echt niet happy mee. Begon die mij plots berichten te sturen datk mij moest schamen. Uiteraard volledig genegeerd en het ganse gesprek, incl de chantage, naar Booking en het ECC gestuurd. Momenteel in onderzoek.

Meanwhile was ik 2 weken geleden tussen de video's op Facebook aan het scrollen. Kom ik een video/teaser van een reportage tegen van een belgische italiaan die woningen in Italie opkoopt en verkoopt. Zijn handlanger kwam ook in beeld...en het bleek onze hotelreceptionist te zijn. Ik bekeek de comments...20 vd 50 comments waren zaken als: afzetter, moet mensen nog keiveel geld, hoerenloper, fraudeur,...

Random 2 mensen gecontacteerd die negatief waren over hem. Gevraagd waarom ze dit hadden gepost.
Blijkbaar zou onze Italiaan nogal wat slachtoffers hebben gemaakt: werknemers niet uitbetalen, klanten int zak zetten (en zelfde modus operandi met terugbetaling bij een goeie review), woningen verkopen die onbewoonbaar zijn, niet de juiste vergunningen hebben,...
Het hotel waar we verbleven, blijkt ook deels gebouwd te zijn geweest met foute vergunningen/geen vergunning. 1 slechtoffer moet nog 2,5 miljoen euro van hem krijgen.
En blijkbaar gaan de slachtoffers zo ver, dat ze diene gast opzoeken en wagens van hem in brand steken.

Intussen heb ik zn volledige naam. Hij is actief in Belgie, Frankrijk en Italië waarbij hij daar mensen int zak zet.
We twijfelen nu om klacht in te dienen bij de politie voor die chantage. Twijfelen alleen of onze case "erg genoeg" is. Het is puur principieel en om aan karaktersetting te doen, mocht het ooit in andere cases tot een rechtzaak komen.

We zien trouwens dat hij met zijn naam gewoon een review plaatst op zn eigen accomodatie op Booking. En heel toevallig geven 4 Italiaanse accounts na onze review plots allemaal 10/10

Je ziet, je zou snel een goede review posten en snel cashen maar dat zou niet gebeurd zijn natuurlijk.

Is zo vaak, als het te mooi blijkt om waar te zijn, niet doen.

Is die chargeback bij u gelukt? Bij ons werd die geweigerd.
Nog niet, kan tot 10 weken duren dus ben nog aan het afwachten.

Heb negatieve reviews geplaatst bij Booking en Maps en er zijn er nog velen gevolgd na mij met gelijkaardige verhalen. Ik hoop dus dat de reviews er voor zorgen dat niemand nog in de val loopt, want Booking laat het hotel gewoon op hun platform staan.

Een viersterrenhotel in italie in hoogseizoen voor 100 euro per nacht? Ik vermoed dan partner + kind(eren). Dat lijkt me wel heel goedkoop en risicovol.

Doet me denken aan een van de eerste keren met mijn partner op verlof. Was goedkoop op booking maar inderdaad, schimmel, slecht eten, muffe geur. We zijn dan ook een paar dagen vroeger vertrokken. Wel geen moeite gedaan om geld terug te vorderen. Sindsdien doe ik iets meer effort om mijn accomodaties op voorhand te checken. Maar ik vermoed jij vanaf nu ook.

Waanzin hoeveel mensen hier zonder scrupules gewoon mee zouden zijn gegaan in zijn verhaal om een valse review te schrijven in de hoop geld terug te krijgen.
Dit dus hé... plaats je even in de schoenen van anderen. Je hebt zelf net een echt kutervaring achter de rug, op reis wat het eerlijk gezegd dubbel erg maakt. En vervolgens zou je er eigenlijk rechtstreeks mee voor gaan zorgen dat je anderen diezelfde ervaring aandoet?
Dat alles met 0 garantie dat die dude ook effectief terugbetaald, zoals ook blijkt.

Waanzin hoeveel mensen hier zonder scrupules gewoon mee zouden zijn gegaan in zijn verhaal om een valse review te schrijven in de hoop geld terug te krijgen.
Voor sommige is dat mss een vakantie waar ze meerdere jaren voor gespaard hebben dan is het niet onmogelijk te begrijpen dat ze dit doen. Niet iedereen heeft BG loon.

Ik zou niet te veel op Booking.com rekenen. Wij hebben daar ook bij 2 verschillende hotels miserie mee gehad vorige maand en ze hielpen ons totaal niet. Als het aan hen lag sliepen we zelfs gewoon op straat toen ons hotel overboekt was. Dan boek je via hen zodat je veiliger bent in het geval er iets zou misgaan (in het verleden hebben ze ons wel uit de shit geholpen), maar dat gaat dus niet meer op. Volgende keer boek ik niet meer via hen alleszins.
Om nog even terug te komen op bovenstaande:

Laat Booking dus vooral links liggen.

Terug
Bovenaan