Vakbonden

Dit verhaal is zeker en vast echt waar, maar jij kan het niet verdragen dat ik de waarheid spreek over de vakbond.
De politie die doen nogal veel lol
Buurmeisje gaat naar de politie omdat haar fiets in Leuven station (onder de camera gepikt is) antwoord politie: mevrouw u denkt toch niet dat wij voor elke gepikt fiets de camera beelden gaan opvragen.

Ik heb die camera aan mensen laten zien, maar die durven daar niks van zeggen.
Vakbonden doen ook niets.
Is geen geheim.
Ik was dus op de spoedgevallen te Leuven gasthuisberg en ik zit daar te wachten op mijn opa en daar waren politieagenten en die was over mij aan het praten, denkt u dat ik doof ben lol
Ik verzeker u dat dit allemaal waar is, maar jij kan het niet verdragen dat de vakbonden rotte appels zijn.
En wat heeft dit verhaal nu met de vakbond te maken?

Ik heb alle uitleg gedaan en foto's doorgemailed naar ACV
Jean-François Sabic

Guichet syndical Bruxelles/ syndicaal loket
Niks heeft hij gedaan.
De camera stond op het mindervalide toilet en toch doet niemand iets, maar het zal mij een zorg wezen.Ik werk daar niet meer.

Iedereen weet dat de vakbond een klucht is, ze moeten die mensen hier niet ophemelen.
Ik heb ervaring met Abvv en Acv en beidde niks waard.

Iedereen weet dat de vakbond een klucht is, ze moeten die mensen hier niet ophemelen.
Ik heb ervaring met Abvv en Acv en beidde niks waard.
En nochtans worden er heel veel mensen wel geholpen door de "vakbond". Het kan natuurlijk wel zijn dat je slechte ervaringen hebt met bepaalden mensen maar die mensen zijn niet DE vakbond maar zijn mensen

Meer @JPV zijn winkel.
Maar dan heeft ze een contract bepaalde duur?
Dan mag je toch maar x aantal keer verlengen?
Gezien het WSS over onderwijs gaat (buisbegeleiding/opvang/middag/keuken), kan de werkgever aantonen dat die 'opeenvolgende' contracten terecht niet-openvolgend zijn (Er zit een anderhalve maand tussen). Daardoor kan dat.

@TRUMP: je vrouw zal wel moeten oppassen, want afhankelijk van haar dossier kan ze als langdurig werkloze geregistreerd staan en daardoor volgend jaar mogelijks geen recht meer hebben op werkloosheid. In dat geval: 2 jaar later zal ze er dan weer recht op hebben voor 2 jaar etc.

Geen goede ervaringen met vakbonden.

Bij het ABVV/ACOD kreeg ik amper informatie omdat er geen lokale afgevaardigde was op mijn dienst. De informatie stroomde nooit goed door, zo kreeg ik nooit nieuwsbrieven of verslagen van overlegmomenten. Wist ik niet hoe ik meer betrokken kon geraken of hoe ik moest staken of mee kon gaan betogen. Het leek er vooral op dat de contact personen binnen onze organisatie er vooral voor hun eigen dienst zaten of hun eigen postje. Was toen jaren jonger en wilder, maar ze hebben me geen goede indruk nagelaten.

Dan maar eens gaan informeren bij het ACV. Ze hadden ook geen lokale afgevaardigde op onze dienst, maar de ACV afgevaardigde binnen onze organisatie waren wel wat opener naar personeelsleden van andere diensten. Echter bleek hun kennis toch maar beperkt te zijn en vooral naar statutair personeel gericht. Dat was ook zo in het ACV kantoor, waar ze aangaven dat ik maar zo snel mogelijk moest kijken om statutair te worden.

Heb het dan maar voor bekeken gehouden.
Maar misschien moet ik het weer eens een kans geven. Lijkt in deze tijden misschien wel weer relevant...

@JPV
Wat vind je van de rijkdom van sommige vakbonden die onder meerdere vennootschappen en verenigingen bv. eigenaar zijn van domeinen, hotels, vakantieparken, gebouwen e.d. in zowel België, Frankrijk en andere landen, en deze commercieel uitbaten met al dan niet kortingen voor vakbondsleden, en de hoge winsten onder elkaar verdelen naar hun eigen managementvennootschappen om zo te ontsnappen aan hogere belastingstarieven?

Misschien weet ik teveel, maar het mes snijd aan twee kanten. Vakbonden roepen en tieren, maar graaien ook graag mee en de directieleden in hun eigen belang ook, onder het mom van collectief belang.

Sommige van die locaties zijn wel tof, mooi ingericht en onderhouden, maar het commerciële is in de afgelopen 10 jaar ferm toegenomen, met monsterwinsten die onbelast blijven door fiscale constructies.

@JPV
Wat vind je van de rijkdom van sommige vakbonden die onder meerdere vennootschappen en verenigingen bv. eigenaar zijn van domeinen, hotels, vakantieparken, gebouwen e.d. in zowel België, Frankrijk en andere landen, en deze commercieel uitbaten met al dan niet kortingen voor vakbondsleden, en de hoge winsten onder elkaar verdelen naar hun eigen managementvennootschappen om zo te ontsnappen aan hogere belastingstarieven?

Misschien weet ik teveel, maar het mes snijd aan twee kanten. Vakbonden roepen en tieren, maar graaien ook graag mee en de directieleden in hun eigen belang ook, onder het mom van collectief belang.

Sommige van die locaties zijn wel tof, mooi ingericht en onderhouden, maar het commerciële is in de afgelopen 10 jaar ferm toegenomen, met monsterwinsten die onbelast blijven door fiscale constructies.
Zou niet slecht zijn moest hij ook een mening geven over:
- Wat is het voordeel dat vakbonden werkloosheidsvergoedingen uitbetaald ipv de staat
- Zou het niet beter zijn om alle mutualiteiten te fuseren tot één mutualiteit?

@JPV
ik kan enkel voor eigen winkel spreken en ik weet véél van de werking van mijn vakbond (incl. het sociaal toerisme), maar heb ook buiten mijn eigen vakbond géén weet van managementvennootschappen die bestaan en die gelieerd zijn met hoge winst die zo verdeeld zou worden. Binnen mijn eigen vakbond heb ik enkel weet van VZW's/CVBA's die bestaan. 100% zeker ben ik niet, maar managementvennootschappen van directieleden die winsten opslorpen van de vakbond? hmm... ik denk dat je enkele zaken met elkaar verwart.
Kinxton zei:
Ik zie de speciale fiscale constructies niet, behalve dat het een vzw betreft (in ons geval?)

(je mag hier gerust op verder gaan, maar ik splits dit dan wel af in een andere topic)

Zou niet slecht zijn moest hij ook een mening geven over:
1.- Wat is het voordeel dat vakbonden werkloosheidsvergoedingen uitbetaald ipv de staat
2.- Zou het niet beter zijn om alle mutualiteiten te fuseren tot één mutualiteit?
1. Vakbond is beter in staat om na te gaan of ontslag en ontslagvergoedingen correct zijn en ontslag niet betwist kan worden. Dit is direct gelieerd aan die wlh-uitkeringen. Ik zie de overheid nooit zo'n taak op zich nemen.
2. Ja, voor it werken een aantal grote ondertussen al samen.

ik kan enkel voor eigen winkel spreken en ik weet véél van de werking van mijn vakbond (incl. het sociaal toerisme), maar heb ook buiten mijn eigen vakbond géén weet van managementvennootschappen die bestaan en die gelieerd zijn met hoge winst die zo verdeeld zou worden. Binnen mijn eigen vakbond heb ik enkel weet van VZW's/CVBA's die bestaan.
Voormalig ABVV topman De Leeuw wist anders vlot om te gaan met managementvennootschappen, erfenisrechten en fiscale optimalisaties. Conner Rousseau heeft trouwens ook gewoon een eigen managementvennootschap sinds 2023 (BE1002878941, wel nog geen jaarrekening gepubliceerd).

Voormalig ABVV topman De Leeuw wist anders vlot om te gaan met managementvennootschappen, erfenisrechten en fiscale optimalisaties.
had niks met inkomsten vanuit de vakbond te maken, was een familiale patrimoniumvennootschap
Straddle zei:
Conner Rousseau heeft trouwens ook gewoon een eigen managementvennootschap sinds 2023 (BE1002878941, wel nog geen jaarrekening gepubliceerd).
ik zou eens kijken naar dat ondernemingsnummer vooraleer je zegt dat dat een vennootschap is.

1. Vakbond is beter in staat om na te gaan of ontslag en ontslagvergoedingen correct zijn en ontslag niet betwist kan worden. Dit is direct gelieerd aan die wlh-uitkeringen. Ik zie de overheid nooit zo'n taak op zich nemen.
2. Ja, voor it werken een aantal grote ondertussen al samen.
Eerste punt geloof je toch zelf niet? Vakbond doet dit enkel omwille van de intresten en omdat zr anders niet meer relevant zijn.
Mutualiteiten moeten volgens mij verder gaan in het fusieverhaal. Gezien ze werken met overheidsgeld heeft het geen nut dat ze onderling concurreren en structuren uitbouwen

Eerste punt geloof je toch zelf niet? Vakbond doet dit enkel omwille van de intresten en omdat zr anders niet meer relevant zijn.
ik zie niet in waarom we dit zouden doen omwille van de intresten. WLH-uitkeringen betalen is voor ons structureel verlieslatend, dus van die intresten komt het niet.

Natuurlijk is dat een handige manier om mensen lid te maken, maar we hebben ook veel leden die nooit werkloos zijn/zijn geweest.

ik zie niet in waarom we dit zouden doen omwille van de intresten. WLH-uitkeringen betalen is voor ons structureel verlieslatend, dus van die intresten komt het niet.

Natuurlijk is dat een handige manier om mensen lid te maken, maar we hebben ook veel leden die nooit werkloos zijn/zijn geweest.
En wat zou de impact zijn moest je de uitbetaling van het weerverlet en vakantie weglaten bij de vakbond en rechtstreeks laten regelen via bv. het sociaal secretariaat?

Terug
Bovenaan