En dan? Ik ken ook mensen die kleding krijgen van hun werk. Ik moet mijn eigen kleren betalen. Ik ken ook mensen die een pen van het werk mogen gebruiken om thuis mee te schrijven. Ik moet mijn eigen pen kopen. Ik ken ook mensen die op het werk kunnen sporten. Ik moet zelf een fitness abonnement kopen.
Die jaloezie tegenover firmawagens is echt ongelooflijk. Mensen doen alsof dat gratis is. Gratis bestaat niet. Zowel de werkgever als werknemer betalen daar belastingen op. Op die auto's wordt ook wegentaks betaald jaarlijks, BIV eenmalig bij inschrijving, jaarlijks verzekerd, jaarlijks onderhoud, jaarlijks banden, telkens volgetankt met dezelfde accijnzen,.. Dat het geld van een andere rekening vertrekt maakt toch niet uit? Feit is dat ervoor betaald wordt.
Vergeet ook niet dat die auto's relatief snel vernieuwd worden, om de 4-5-6 jaar wat ervoor zorgt dat er een grote 2dehands markt is waarvan particulieren weer profiteren. Bovendien zijn de firmawagens ook VERUIT de groenste auto's die rond rijden. Met het oog op het klimaatpact van 2050 is dat wel mooi. Zelfs als ze gesubsidieerd worden zoals velen beweren moet je je ook eens afvragen wat het ons gaat kosten als we ons wagenpark niet zouden vergroenen en nu misschien financieel aanmoedigen?
Ik heb zelf een nieuwbouw laten zetten met geothermische warmtepomp, veel zonnepanelen, triple glas enz . Alles aan 21% en 0 euro subsidie. Ik ken mensen die gerenoveerd hebben en 1000en euro subsidie getrokken hebben. Ik ben daar niet jaloers op. Het is hun gegund.