Point being: je haalt een pensioenpijler onderuit. Dat is hetzelfde als zeggen "wettelijk pensioen, dat schaffen we af".
Rendement op vastgoed is zo'n 4%, dat is vergelijkbaar met de beurs, dus "op zoek naar rendement" kan heel snel kantelen als je dat rendement van vastgoed met een procent laat zakken.
En nee, niet alle huizenmarkten zijn aan het instorten. Dat komt omdat die belasting daar altijd (of al veel langer) actief is. Waardoor je met een kleinere groep zit die vastgoed heeft als belegging.
- Een pensioenpijler? Als vastgoed dan al (onofficieel) ergens beschouwd zou worden als "een pensioenpijler", dan is dat enkel in het kader van uw eigen woonhuis. Met andere woorden: het feit dat je geen huur moet betalen van uw pensioentje. Ik moet de eerste nog tegenkomen die over een pensioenpijler spreekt in het kader van opbrengsteigendommen.
De verklaring "maar het is voor mijn pensioen later!" terwijl men met puppy-oogjes kijkt, is misschien een vaak gebruikt emo-drogargument om iets te rechtvaardigen, maar daarom is het nog geen geldig argument natuurlijk.
- Het mag kantelen hé. Het moét misschien zelfs kantelen. Zoals hierboven beschreven: mensen denken precies altijd dat wanneer het om vastgoed gaat, de overheid een soort rendementsgarantie moet geven. Kijk bijvoorbeeld ook naar al die speculanten die al 20 à 30 jaar bouwgrond bezitten zonder te bouwen. Vaak met eenzelfde soort emo-drogargument "Maar het is voor mijn kinderen later!". Toen de boskaart op tafel kwam, stonden ze daar ook als een bende communisten te pleiten voor 100% volledige compensatie indien hun speculatie niet het maximale rendement zou opleveren.

Nu, als onze regering zo idioot is om daar telkens in mee te gaan, hoeft het misschien niet te verbazen dat de bevolking effectief begint te denken dat de bestaansreden van onze overheid eruit bestaat om speculatieve vastgoedbeleggingen van een vast rendement te garanderen.
- Wel, die "kleinere groep die vastgoed als belegging heeft" is exact waar we naar moeten streven. En dus zou die belasting er best komen.
Bij investeringen op de beurs wil men speculatie langs alle kanten afstraffen, tot en met een speculatietaks.
Bij investeringen in vastgoed wil men er alles aan doen om speculatie te belonen, tot en met 100% rendementsgaranties op speculatieve bouwgronden.
Misschien moet ik als beursbelegger ook maar eens met puppy-oogjes in de media komen, om mij naar de overheid te richten dat mijn speculatieve beleggingen er zijn "voor mijn pensioentje later" of "voor mijn kinderen later". Zou dat ook zo'n effect hebben?
Laatst bewerkt:
.
?

.