Vdab opleiding Systeem en netwerkbeheer

• Onderwerp starter Onderwerp starter mems
  • Startdatum Startdatum
Vdab is waardeloos en aanzie ik als het laagste der laagste dat je kan doen qua opleiding. Vooral na een ontslag en carrièreswitch zoiets op je cv zetten is voor mij een red flag. Ook al is het wellicht wel het goedkoopst en enige optie voor sommigen... Maar als student zou ik toch voor een graduaat gaan.

Wat ik opmerkte bij sollicitanten is dat vdab opleidingen eerder gevolgd werden omdat men weinig keuze heeft, verplicht is, niet vindingrijk en lui is. Om zichzelf dan versneld terug op de arbeidsmarkt te dumpen zonder echt dieper in te gaan in de job. Er zullen natuurlijk altijd wel uitzonderingen zijn...

Misschien komt dit door m'n slechte ervaringen met mensen die vdab certificaten hebben op hun vdab cv, ik weet het niet maar ik was niet onder de indruk van sollicitatiegesprekken met die mensen.

Waarom? Omdat er zoveel meer te leren is dan de kleine basis die ze je daar meegeven buiten die opleiding die 9 kansen op 10 al ingehaald is door nieuwe technieken en methodes.

Ik zou liever een gedreven schoolverlater, nerd/geek/whatever aannemen die al enkele jaren een homelab netwerk heeft en allerhande topologien heeft uitgeprobeerd, correcte terminologie gebruikt en dit kan aantonen, dan iemand met een vdab vodje die gewoon z'n cursus voorleest.

Zelfstudie, zelfs zonder diploma en certificaten zal je qua kennis verder brengen.
Man, ge doet mij na maanden gewoon terug inloggen bij het zien van zoveel onzin.

VDAB op je cv zetten is een red flag. Jij bent verantwoordelijk voor recruitment? VDAB levert wel degelijk goede juniors af, vooral via de interne opleidingen toch. Als die persoon geen 2 jaar wil doen over een carriere switch, dan zie ik niet in wat het probleem is.

Neen die opleiding is niet verplicht. Dat is zo'n riedeltje dat blijft herhaald worden. VDAB verplicht geen mensen in een opleiding. Die "uitzonderingen" waar jij over spreekt zijn wel in grote getalen aanwezig.

Elke opleiding is "9 kansen op 10" al achterhaald tegenover het huidig bedrijfsleven. Er is gewoon zoveel in zo'n grote snelheid aan de gang. Ik heb purview 6 maand niet bekeken vanwege andere klantengagementen en bij het terugkomen moest ik toch ook terug beginnen lezen om bij te blijven. Geen enkele opleiding kan u voorbereiden op alles wat er aan de gang is. Daarom dat een goeie basis networking, windows en linux en active directory van belang zijn. Dat zijn zaken die u inzichten geven en een goeie basis om mee verder te werken.

Gedreven mensen/schoolverlaters: sure die zijn er, maar zelfs velen onder hen hebben een opleiding nodig enkel en alleen al omdat ge gewoon overstelpt wordt met 900000000 youtube influencers die "you have to learn this" elke week uitbraken. Voor veel mensen is dit overweldigend en dan is het volgen van een lessenpakket met concrete doelen een goeie kapstok (en of dat VDAB is of een graduaat laat ik nog in het midden).

Lijkt mij dat jij heel veel potentieel goede kandidaten op voorhand al afschrijft.

Triest.

Interessante benadering ga ik zeker proberen. Waarschijnlijk ga ik graduaat doen omdat dit uitdagender is en qua kennis ook veel beter.

Ik begrijp u redenering maar ipv dat ze mij laten starten als helpdesk Medewerker en in mij investeren, kunnen ze toch direct network engineer aanbieden en in da investeren, is toch logischer? Eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om 4-5 jaar als helpdesk medewerker te werken, zeker niet uitdagend. Ik ben zeer gemotiveerd om network engineer te worden dusja..
Als ge ne goeie zijt, dan is uw helpdesk periode 6 maand a een jaar. Goeie werkkrachten worden snel opgemerkt en gepromoveerd. Maar meteen als netwerkengineer of sysadmin beginnen: nope. Ge moogt toch ook niet alleen rijden als ge juist uwen theorie hebt gedaan van uw rijbewijs?

Als ge ne goeie zijt, dan is uw helpdesk periode 6 maand a een jaar. Goeie werkkrachten worden snel opgemerkt en gepromoveerd. Maar meteen als netwerkengineer of sysadmin beginnen: nope.
Dat is toch ook een veralgemening? Alsof bij een ietwat grotere firma elke junior ITer eerst zijn broek moet slijten op de helpdesk. Ervan uitgaande dat de junior reeds geschoold is kan hij perfect in eender welk team ingepast worden en (uiteraard onder het oog van een senior) geleidelijk meer taken opnemen.
Ge moogt toch ook niet alleen rijden als ge juist uwen theorie hebt gedaan van uw rijbewijs?
Naar uw analogie zou iemand die zijn theorie gedaan heeft dan eerst een jaar op een fietske moeten rijden en dan wordt hij alleen in een auto gedropt.

Ik heb hogeschool gedaan en voor jobs als system/network engineer nog niet verder geraakt dan het eerste gesprek (de HR ronde), momenteel doe ik een vrij brede firstline job en mag ik sinds kort al wat assisteren met het netwerkteam (inbouwen van nieuwe switchen, de uplink aansluiten e.d.).
Mijn hoop is volledig te kunnen doorgroeien naar het netwerkteam..

Bij netwerkgerelateerde tickets vraag ik altijd om mij te betrekken om zaken te kunnen bijleren, da's een tip die ik wil meegeven.

Vorig jaar de impact gezien van een core switch (een switch die de verschillende netwerkdelen met elkaar verbindt) die in een soort van "broadcast storm" status zat , die zowat de helft van het netwerkverkeer lam legde, dit in van 1 van de grootste ziekenhuizen van België... op zo'n momenten ben je blij dat je kan rekenen op een burgerlijk ingenieur als netwerkbeheerder met bakken ervaring, die vrij snel het probleem kon analyseren en oplossen. En begreep ik waarom men zo graag ervaring ziet bij sollicitanten voor network engineer.

Gewoon mikken op support jobs, daar ga je sowieso qua uitdaging wel even zoet mee zijn, komende uit een andere branche. Je weet niet hoe IT minded je bent, tot je aan de lopende band zeer uiteenlopende issues voorgeschoteld krijgt :)

Dat is toch ook een veralgemening? Alsof bij een ietwat grotere firma elke junior ITer eerst zijn broek moet slijten op de helpdesk. Ervan uitgaande dat de junior reeds geschoold is kan hij perfect in eender welk team ingepast worden en (uiteraard onder het oog van een senior) geleidelijk meer taken opnemen.

Naar uw analogie zou iemand die zijn theorie gedaan heeft dan eerst een jaar op een fietske moeten rijden en dan wordt hij alleen in een auto gedropt.
Sure. Maar zie waar ik mee moest werken aan het begin van deze thread; ik moest Kinxton beantwoorden, ook geen cadeau dat. Nu, ik heb zowel bachs in IT gezien die meteen ergens als junior konden worden ingezet als mensen die op de helpdesk begonnen. Hangt er maar vanaf wat ge in die 3 jaar gedaan hebt na de uren en waar ge uw stage hebt gedaan zeker. Wij pakken ook geregeld stagairs binnen op mijn huidige job. Allemaal gasten die die helpdesk positie zouden kunnen skippen. Maar de stagairs die bij ons beginnen zijn dan ook niet de eerste de besten, ik heb er bij Proximus genoeg gezien die "ok" waren. Allemaal helpdeskers in wording (voor hun start toch).

En wat betreft mijn analogie: nen junior wordt nooit ergens alleen gezet, maar vaak willen ze toch vooral zien dat ge een eerste ervaring hebt in probleemoplossend denken. Ge hebt altijd de nec plus ultra uitzonderingen van zowel student-werkgever combinatie: de uitblinker die ergens meteen een goeie kans krijgt, maar als ik elke uitleg met een * voettekst moet benaderen ben ik hier binnen een halve dag nog aan het schrijven.

Omdat je dat via Afstandsonderwijs kan doen, waarbij je hoop en al een half dozijn keren naar de campus moet voor bepaalde examens. De meeste examens kunnen via afstand afgelegd worden.

Ik ben in September begonnen met Bachelor Toegepaste Informatica daar via afstandsonderwijs, terwijl ik in Polen woon, en dat gaat allemaal vrij vlot. Heb maar 1 examen dat ik in Belgie moet afleggen, de rest kon allemaal via de computer thuis.
Allee zantas, is uw pools nog altijd zo slecht ? ;) Ginds hebben ze toch keiveel weekendprogramma's ?

Ik heb hogeschool gedaan en voor jobs als system/network engineer nog niet verder geraakt dan het eerste gesprek (de HR ronde), momenteel doe ik een vrij brede firstline job en mag ik sinds kort al wat assisteren met het netwerkteam (inbouwen van nieuwe switchen, de uplink aansluiten e.d.).
Mijn hoop is volledig te kunnen doorgroeien naar het netwerkteam..

Bij netwerkgerelateerde tickets vraag ik altijd om mij te betrekken om zaken te kunnen bijleren, da's een tip die ik wil meegeven.

Vorig jaar de impact gezien van een core switch (een switch die de verschillende netwerkdelen met elkaar verbindt) die in een soort van "broadcast storm" status zat , die zowat de helft van het netwerkverkeer lam legde, dit in van 1 van de grootste ziekenhuizen van België... op zo'n momenten ben je blij dat je kan rekenen op een burgerlijk ingenieur als netwerkbeheerder met bakken ervaring, die vrij snel het probleem kon analyseren en oplossen. En begreep ik waarom men zo graag ervaring ziet bij sollicitanten voor network engineer.

Gewoon mikken op support jobs, daar ga je sowieso qua uitdaging wel even zoet mee zijn, komende uit een andere branche. Je weet niet hoe IT minded je bent, tot je aan de lopende band zeer uiteenlopende issues voorgeschoteld krijgt :)
Dat is een klassieker :) Iedereen moet eens zijn broek gescheurd hebben aan een broadcast stormpje hier en daar...

Mijn favoriet, en zelf meegemaakt anno 2016 (niet mijn post op reddit):

1 of andere sadist in cisco heeft beslist "lege switches zijn nu standaard vtp mode server" ergens in 2016.

Dat was een slechte namiddag... Verhaal bijna 100% identiek aan deze post

SithCloud to the rescue :support:. Ik kreeg kriebels bij het lezen van zijn post en mag echt hopen dat hij niet betrokken is bij recruitering. Hoeveel talent dat bedrijf moet mislopen :o

Ik heb deze opleiding gedaan, en ze heeft mijn leven veranderd. Ik ben nog steeds enkele mensen zeer dankbaar en zal hen nooit vergeten.
Ik had al 2 job aanbiedingen amper 2 maand ver in de opleiding, het 2e aanbod had ik aanvaard. Ondertussen bezig met mijn 9e jaar bij dat bedrijf.

Ik lees hier wel enkele dingen die ik kan bevestigen:
Het zijn redelijk harde tijden in de consultancy wereld… voornamelijk voor junior profielen. We hebben mensen met lege agenda’s, dat voorspelt weinig goeds…
Ons bedrijf wil nu ook meer inzetten op senior expertise. Maar laat u dat niet afschrikken… ik ben begonnen met als ENIGE voorkennis de eerste 2 cisco CCNA modules vanuit de VDAB opleiding. Wat ik enkel kan zeggen is dat het grotendeels allemaal van uzelf afhangt. Hoe meer gij kunt, hoe rapper ge vooruit zult gaan…
Hangt voor een groot deel ook van het bedrijf af uiteraard, maar ik zag hier al de naam SpotIT passeren…

Ik ben ook via zo’n traineeship begonnen op mijn huidig werk, maar wij doen dat al enkele jaren niet meer.
Wat ik wel kan zeggen is dat hier mensen bijzaten van alle opleidingniveaus… 2 man zonder diploma (waarvan ik er 1 was), graduaten, bachelors, en industrieel ingenieurs.

SpotIT, no offense voor mensen die er werken, maar die nemen wel alles aan voor zo’n traineeship, enkele jaren geleden althans. Ik kom soms eens een consultant tegen van hen en kennisniveau stel ik mij wel vragen bij, maar goed dat kan enkel goed zijn voor uzelf. Binnengeraken, leren en knallen… zo geraak je er.

Ik heb 6 maand interne training gehad, 3 maand theorie en 3 maand meelopen met een senior op een project (ziekenhuis migratie access layer).
Enkele maanden afwisselende weken op helpdesk gehad, na een klein jaar knallen riep een project manager dat hij iemand zocht voor een core migratie bij een klant uit te voeren van een vendor die ik amper kende, gewoon overtuigend mijn hand opgestoken en de kans genomen en gezegd dat ik dat wel kon. Project managers weten u rap te vinden omduur :)

Er waren toen ook wel 3 projecten voor elke consultant…. Nu is het helaas niet meer zo, wat het ook moeilijker maakt om te groeien. Laat u dat zeker niet afschrikken, labo’s en zelfstudie blijven key voor een succesvolle carriere in IT… en elk deftig consultancy bedrijf (ja, zelfs SpotIT) zal dat graag horen dat je gemotiveerd bent.

Ik ben eind 2016 begonnen als IT Trainee, daarna zo’n 2,5 jaar junior consultant, 2 jaar medior, ondertussen ruim 4,5 jaar senior met oog op promotie naar architect hopelijk eind dit jaar.

ik heb deze opleiding gedaan via VDAB bij multimedi en er waren velen die het heel moeilijk hadden om een job vast te krijgen.

Het probleem was wel dat velen in deze opleiding 50+ waren. En die waren goed mee met alles maar kregen echt geen kans op de jobmarkt. Het was echt ontmoedigend om hun berichten te lezen want zij wouden echt terug werken.

Zelfs de jongeren onder ons hadden problemen om aan werk te geraken. Iemand die systeem/netwerkbeheer op hogeschool heeft gestudeerd is aantrekkelijker dan iemand die dat via de VDAB heeft gedaan. Maar er zijn er die aan werk zijn geraakt maar dat was dan wel regio brussel/antwerpen en ik ben van limburg en ik zag dat toen niet zitten.

Ik zou aanraden om de opleiding te doen via de VDAB maar dan aan de hogeschool hier was dat aan de PXL hogeschool. Dan heb je een diploma en kan je, je werkloosheidsuitkering behouden voor al de jaren dat je de opleiding doet.

Ik heb mijn CCNA 1 en 2 behaald via hun en deze zijn erkend door de Cisco instelling maar ik heb er nooit iets mee gedaan.

Laatst bewerkt:
ik heb deze opleiding gedaan via VDAB bij multimedi en er waren velen die het heel moeilijk hadden om een job vast te krijgen.

Het probleem was wel dat velen in deze opleiding 50+ waren. En die waren goed mee met alles maar kregen echt geen kans op de jobmarkt. Het was echt ontmoedigend om hun berichten te lezen want zij wouden echt terug werken.

Zelfs de jongeren onder ons hadden problemen om aan werk te geraken. Iemand die systeem/netwerkbeheer op hogeschool heeft gestudeerd is aantrekkelijker dan iemand die dat via de VDAB heeft gedaan. Maar er zijn er die aan werk zijn geraakt maar dat was dan wel regio brussel/antwerpen en ik ben van limburg en ik zag dat toen niet zitten.

Ik zou aanraden om de opleiding te doen via de VDAB maar dan aan de hogeschool hier was dat aan de PXL hogeschool. Dan heb je een diploma en kan je, je werkloosheidsuitkering behouden voor al de jaren dat je de opleiding doet.

Ik heb mijn CCNA 1 en 2 behaald via hun en deze zijn erkend door de Cisco instelling maar ik heb er nooit iets mee gedaan.

Welk jaar was dat?
Wij hadden 1 50+’er die al 10 jaar thuis zat ofzo door rugproblemen.
Hij heeft bij zijn stageplek vanuit de opleiding (ook multimedi) uiteindelijk mogen blijven.

Wij hadden wel een vrij goeie groep… meeste jonge gasten, 1 50+ en zo ene in de 40 ergens.

Er zaten er 2 die er niks van bakten, die zijn dan ook niet aan een IT job geraakt.

Voor de rest, de eerste sollicitatie die ik deed zeiden ze letterlijk tegen mij dat hun beste IT’ers mensen zijn met een VDAB opleiding. Omdat dat vaak carriereswitchers zijn die een passie ontdekt hebben en veel gemotiveerder zijn.
Ik heb zelf met mijn werk op een jobbeurs gestaan voor pas afgestudeerden, de motivatie van die gasten was om te blijten. Enkel kijken naar startloon en voordelen terwijl ze nog geen zak kunnen.

In ieder geval, van de 10 man ken ik er een paar nog.
Er zijn er 2 begonnen bij proximus spearIT maar wel al weg ondertussen. Ene daarvan is uiteindelijk project manager geworden, de andere is nu ergens infra en cybersec coordinator.
Er is ene die in een ziekenhuis werkt en verantwoordelijk is voor de virtuele omgeving.

Kortom, ik zou zeggen dat het voor een heel groot deel van jezelf afhangt allemaal. Technisch inzicht en analytisch denkvermogen is extreem belangrijk om (snel) hogerop te klimmen.

Trouwens die certs stellen echt niks voor ze. Dat zijn academische certificaten waar je de vragen en antwoorden van online vindt.
De “officiële” examens worden afgenomen in een test center (proctored) en kosten tussen 2-300 euro voor een poging, en vervallen weer na 3 jaar.

Dat vervallen van certificaten is hatelijk, telkens opnieuw betalen... Er zijn natuurlijk altijd nieuwigheden maar blijft toch wel beperkt.

Dat vervallen van certificaten is hatelijk, telkens opnieuw betalen... Er zijn natuurlijk altijd nieuwigheden maar blijft toch wel beperkt.

Is idd hatelijk maar ik vind dat er wel telkens veel veranderd, althans bij de vendor waar ik mee werk (HPE Aruba).

Certs zijn ook nodig voor partnerstatus, de lagere levels associates niet zo zeer maar er zijn een bepaald aantal professional niveaus nodig + minstens 1 expert level.

Terug
Bovenaan