Man, ge doet mij na maanden gewoon terug inloggen bij het zien van zoveel onzin.Vdab is waardeloos en aanzie ik als het laagste der laagste dat je kan doen qua opleiding. Vooral na een ontslag en carrièreswitch zoiets op je cv zetten is voor mij een red flag. Ook al is het wellicht wel het goedkoopst en enige optie voor sommigen... Maar als student zou ik toch voor een graduaat gaan.
Wat ik opmerkte bij sollicitanten is dat vdab opleidingen eerder gevolgd werden omdat men weinig keuze heeft, verplicht is, niet vindingrijk en lui is. Om zichzelf dan versneld terug op de arbeidsmarkt te dumpen zonder echt dieper in te gaan in de job. Er zullen natuurlijk altijd wel uitzonderingen zijn...
Misschien komt dit door m'n slechte ervaringen met mensen die vdab certificaten hebben op hun vdab cv, ik weet het niet maar ik was niet onder de indruk van sollicitatiegesprekken met die mensen.
Waarom? Omdat er zoveel meer te leren is dan de kleine basis die ze je daar meegeven buiten die opleiding die 9 kansen op 10 al ingehaald is door nieuwe technieken en methodes.
Ik zou liever een gedreven schoolverlater, nerd/geek/whatever aannemen die al enkele jaren een homelab netwerk heeft en allerhande topologien heeft uitgeprobeerd, correcte terminologie gebruikt en dit kan aantonen, dan iemand met een vdab vodje die gewoon z'n cursus voorleest.
Zelfstudie, zelfs zonder diploma en certificaten zal je qua kennis verder brengen.
VDAB op je cv zetten is een red flag. Jij bent verantwoordelijk voor recruitment? VDAB levert wel degelijk goede juniors af, vooral via de interne opleidingen toch. Als die persoon geen 2 jaar wil doen over een carriere switch, dan zie ik niet in wat het probleem is.
Neen die opleiding is niet verplicht. Dat is zo'n riedeltje dat blijft herhaald worden. VDAB verplicht geen mensen in een opleiding. Die "uitzonderingen" waar jij over spreekt zijn wel in grote getalen aanwezig.
Elke opleiding is "9 kansen op 10" al achterhaald tegenover het huidig bedrijfsleven. Er is gewoon zoveel in zo'n grote snelheid aan de gang. Ik heb purview 6 maand niet bekeken vanwege andere klantengagementen en bij het terugkomen moest ik toch ook terug beginnen lezen om bij te blijven. Geen enkele opleiding kan u voorbereiden op alles wat er aan de gang is. Daarom dat een goeie basis networking, windows en linux en active directory van belang zijn. Dat zijn zaken die u inzichten geven en een goeie basis om mee verder te werken.
Gedreven mensen/schoolverlaters: sure die zijn er, maar zelfs velen onder hen hebben een opleiding nodig enkel en alleen al omdat ge gewoon overstelpt wordt met 900000000 youtube influencers die "you have to learn this" elke week uitbraken. Voor veel mensen is dit overweldigend en dan is het volgen van een lessenpakket met concrete doelen een goeie kapstok (en of dat VDAB is of een graduaat laat ik nog in het midden).
Lijkt mij dat jij heel veel potentieel goede kandidaten op voorhand al afschrijft.
Triest.

Ginds hebben ze toch keiveel weekendprogramma's ?
. Ik kreeg kriebels bij het lezen van zijn post en mag echt hopen dat hij niet betrokken is bij recruitering. Hoeveel talent dat bedrijf moet mislopen
…