Veiligheid oudere wagens/oldtimers

Ja ik snap waarom maar voor die 1 of 2 keer per jaar dat hij is op de parking van men kantoor zou staan, is dit natuurlijk onzin.
Is ook niet de enige auto. Vaak zie je dat als enige wagen wel gebeuren en dan meestal een witte 190 Mercedes ofzo
Dat is inderdaad de stereotype gedachtengang van degene die de kantjes eraf lopen met hun oldtimer.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad de stereotype gedachtengang van degene die de kantjes eraf lopen met hun oldtimer.
De kantjes eraf lopen?

Dus als ik 1 keer in het jaar omdat het 30 graden is met men oldtimer naar men kantoor zou rijden, loop ik de kantjes eraf? This is a joke right? Heb 3 normaal geregistreerde wagens naast de oldtimer op de oprit. Welke kantjes aflopen.

Kantjes eraf lopen is als enige auto een oldtimer op O-plaat zetten. Niet een auto die nooit buiten komt is eenmalig mee naar kantoor rijden omdat het is mooi weer is.

Heb een beetje de indruk dat je een verzuurd bazeke bent :wink:

De kantjes eraf lopen?

Dus als ik 1 keer in het jaar omdat het 30 graden is met men oldtimer naar men kantoor zou rijden, loop ik de kantjes eraf? This is a joke right? Heb 3 normaal geregistreerde wagens naast de oldtimer op de oprit. Welke kantjes aflopen.

Kantjes eraf lopen is als enige auto een oldtimer op O-plaat zetten. Niet een auto die nooit buiten komt is eenmalig mee naar kantoor rijden omdat het is mooi weer is.

Heb een beetje de indruk dat je een verzuurd bazeke bent :wink:
Een O-plaat dient niet om naar het werk te rijden. Dat is wettelijk verboden and you know it.

Wat maakt dat nu uit dat je die 1x op 15x per jaar gebruikt voor iets wat niet mag of dat je meerdere auto's hebt?
Als ge u niet aan de regels houdt dan loopt ge toch de kantjes ervan af?

Maar we moeten ook niet flauw doen, immens veel mensen met een oldtimer doen dit. (Wat het dan ook weer niet goed praat)

Laatst bewerkt:
Een O-plaat dient niet om naar het werk te rijden. Dat is wettelijk verboden and you know it.

Wat maakt dat nu uit dat je die 1x op 15x per jaar gebruikt voor iets wat niet mag of dat je meerdere auto's hebt?
Als ge u niet aan de regels houdt dan loopt ge toch de kantjes ervan af?

Maar we moeten ook niet flauw doen, immens veel mensen met een oldtimer doen dit. (Wat het dan ook weer niet goed praat)
Klinkt tegen redelijk als een 'verzuurd bazeke'

De wetgeving heeft als achterliggende reden dat zotte Mo zijn Mercedes E190 niet voor dagdagelijks gebruik gaat gebruiken en dus ook als enige wagen. Nijntje die hier zeer occasioneel is mee naar kantoor gaat rijden - ergo niet dagdagelijks ook al doordat hij meerdere wagens in bezit heeft - is niet waar die wetgeving is voor gemaakt. Er is iets zoals de geest van de wet en de letter van de wet. Maar we zijn natuurlijk Beyond Gaming, hier zitten wel een paar regelneukertjes.

Laatst bewerkt:
Ik vreesde meteen na het nieuws over het ongeval van Tom Dwaes (zat achter het stuur kruipen - echt?) al dat dit topic naar boven zou komen, en de roddelpers heeft hierin andermaal niet teleurgesteld.

Akkoord met de punten die hierboven al werden gemaakt door o.a. @anders. . Een enquete van de FIVA een paar jaar terug gaf aan dat oldtimer-eigenaars slechts gemiddeld 1160 km/j met hun oldtimers rijden. Dat, samen met het feit dat mensen er op zich al voorzichtiger mee omgaan (ook omdat ze zich bewust zijn van de limitaties!) en dat die auto's voornamelijk buitenkomen als het mooi weer is, en dan nog vooral op zondag, zorgt hoogstwaarschijnlijk voor dat ongelukken met een oldtimer effectief minder waarschijnlijk zijn (ik heb geen harde getallen gevonden so far). Een typische enthousiasteling zorgt er dan zelf vaak ook nog voor dat zijn 'ros' in goede conditie is, voor velen is dat een deel van de hobby (mezelf incluis). Als er dan iets voorvalt, is de kans op ernstige verwondingen van degene die in de oldtimer zitten weldegelijk hoger in veel gevallen door het in sommige gevallen afwezig zijn van collapsible stuurstangen, airbags etc (tenzij je in een tank van een pre-war Rolls rijdt die een gigantische massa staal bezit). Hoort erbij maar moest het rijden met een oldtimer zo onveilig zijn, was er al veel eerder rumoer rond geweest, voordat een zatte bekende vlaming de zaken even omwoelde.

Hopelijk gaat dit geen impact hebben op de regelgeving, de regels zijn al streng genoeg (o.a. rond bvb aanpassingen 'in de geest van de tijd' of om het voertuig veiliger te maken, om maar iets te zeggen)...
(disclaimer: ja ik ben biased - ik rijd al 24 jaar met oldtimers en heb in al die tijd zelf niks tegengekomen, en ook niks weten gebeuren in de clubs waar ik lid van was/ben...)

Terug
Bovenaan