Hij zou 2 jaar niet mogen crossen, zijn laatste cross was 13/02/22+ 2jaar is dus half februari 2024.Als hij in het komende halfjaar (voor de zomer dus) in beroep zijn straf verminderd ziet tot 1 jaar dan kan hij volgend seizoen wel nog gewoon terug crossen, dit seizoen is (kort door de bocht) toch quasi voorbij.
Maar als hij ook volgend seizoen nog volledig moet missen dan is dat gewoon fin de carriere volgens mij. Aerts kwam de voorbije 2 seizoenen eigenlijk al tekort om met Iserbyt te strijden, vorig jaar moest hij zelfs vaak knokken voor een top 5 plaats als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Reken daar dan nog bij dat Vanthourenhout dit jaar volgens mij nog een serieuze stap gezet heeft, Sweeck plots terug boven water gekomen is (al was zijn piek redelijk kort) en zelfs van der Haar terug een niveau haalt dat hij jaren niet gehaald heeft. Dan vraag ik mij maar af of zo'n Aerts die sowieso een mentale knak heeft gehad daar nog terug zijn draai tussen gaat vinden. Hoe vaak komen renners sterker terug uit dopingschorsingen? En net dat gaat nodig zijn om nog iets van die carriere te maken... zonde eigenlijk, voor de enige 'echte veldrijder' die af en toe toch de grote 2 eens écht het vuur aan de schenen kon leggen.
Schande ook dat het 10 maand duurt voor er een uitspraak is in zo'n zaak EN als het klopt wat ik hier lees dat de UCI akkoord gaat dat het over een onbewuste inname gaat is het ook een schande dat hier een schorsing van 2 jaar voor geld. Een Ricco die destijds met 100% zekerheid de boel belazerde en zelfs weinig moeite deed dat te ontkrachten werd ook maar 2 jaar geschorst. Hoe is dit dan een gebalanceerde beslissing?
En hoezo is er ook sprake van 16 februari 2024??? De positieve test is van 19 januari 2022...
PS: ik spreek mij niet uit over de grond van de zaak. Ook ik vind de timing van die positieve test uiterst 'toevallig', net in aanloop naar die unieke kans om het WK te winnen. Maar
De lengte van straffen uit het verleden kan je niet vergelijken, toen waren de mogelijke straffen gewoon korter. Merckx was na zijn positieve test in de Giro 1 maand geschorst en die straf is zelfs ingekort omdat hij een smetteloze reputatie had en zo de tour zou kunnen rijden in 69.

.