Ventilatie D : nieuwbouw ervaringen

CMich

New member
Voor onze nieuwbouw hebben wij voor onze ventilatie D, offertes gekregen voor 2 verschillende toestellen.
Ikzelf ben een leek in ventilatiesystemen en wou via deze weg wou even nagaan wat jullie ervaring is met deze toestellen.

De toestellen:

1) Sanutalair 4

2) Renson endura delta 450 T2/B2

Ik ga deze thread even hijacken.

We wonen inmiddels iets meer dan twee jaar in onze nieuwbouw en ik heb vanaf het begin vragen gehad bij de installatie van onze ventilatie (type D). Enkele zaken die me opvielen:
  • De ventielen zitten vrij los in het plafond.
  • Bij sommige ventielen komt er veel lucht binnen, terwijl er bij andere nauwelijks iets gebeurt (zelfs als ze volledig openstaan).
  • In de winter merken we dat er vrij koude lucht binnenkomt, terwijl dit door de warmtewisselaar eigenlijk niet zou mogen.
Aangezien er op het ventilatiesysteem een sticker zit die aangeeft dat het tijd is voor onderhoud, lijkt het me een goed moment om niet alleen een onderhoud te laten uitvoeren, maar ook na te gaan of alles correct is geïnstalleerd en afgesteld.

Kan iemand een betrouwbaar bedrijf aanraden dat zowel onderhoud als een grondige controle van de installatie uitvoert?
We wonen regio Leuven.
Alvast bedankt voor de tips.

Aangezien er op het ventilatiesysteem een sticker zit die aangeeft dat het tijd is voor onderhoud, lijkt het me een goed moment om niet alleen een onderhoud te laten uitvoeren, maar ook na te gaan of alles correct is geïnstalleerd en afgesteld.
Vervang je wel regelmatig de filters? Bij ons is dat elke ~6 maanden

Vervang je wel regelmatig de filters? Bij ons is dat elke ~6 maanden
Ow ja. Ik las dat je die om de 3 (?) maanden moest stofzuigen en inderdaad om de 6 maanden vervangen. Maar onze filters zijn altijd zo zwart (allee, die van de inkomende lucht toch) dat ik die altijd meteen vervang.
Dat wordt dus zeker opgevolgd.
Maar wel goed dat je het even aanhaalt.
Dat is meteen ook iets waarvoor ik het advies wil bij het onderhoud. Zijn ze echt te zwart of ben ik wat te snel in mijn beslissing?

We wonen inmiddels iets meer dan twee jaar in onze nieuwbouw en ik heb vanaf het begin vragen gehad bij de installatie van onze ventilatie (type D). Enkele zaken die me opvielen:
  • Bij sommige ventielen komt er veel lucht binnen, terwijl er bij andere nauwelijks iets gebeurt (zelfs als ze volledig openstaan).
  • In de winter merken we dat er vrij koude lucht binnenkomt, terwijl dit door de warmtewisselaar eigenlijk niet zou mogen.

Kan iemand een betrouwbaar bedrijf aanraden dat zowel onderhoud als een grondige controle van de installatie uitvoert?
We wonen regio Leuven.

Normaal pak je hetzelfde bedrijf dan diegene die hebben komen installeren, maar ik denk dat je daar dan geen vertrouwen meer in hebt. Helaas ben ik niet van die kanten, dus kan geen bedrijven aanraden. :)

Maar antwoord op u bevindingen.

-Onze ventielen kun je er ook gewoon uitrekken, het is niet zo dat die geborgd zijn. Maar ze zitten er ook bijna 2 jaar in en nog geen enkele is "verzakt".

-Afhankelijk van de ruimte moet er minimaal x m³/u lucht worden gegeven. Normaal heeft uw installateur al deze ventielen afgesteld, zodat het hieraan voldoet. Achteraf komt er nog een onafhankelijk firma deze nameten voor uw ventilatieprestatieverslag. Als de debieten niet gehaald worden, krijg je hier normaal een opmerking op. Ik dacht zelfs een boete, als je dit niet oplost.
Dus bij het opmaken van EPB verslag zal de debieten correct zijn moeten geweest. Op het verslag kun je ook mooi zien hoeveel debiet elk ventiel werkelijk geeft.
De leidingen zijn niet allemaal even lang, de weerstand verschilt dus. De leiding van de wc kan 3meter lang zijn, terwijl die van de leefruimte 12m lang is. Als je dan beide volledig openzet kan het dus goed zijn dat de wc veel debiet heeft en leefruimte niet veel. Daarmee dat ze de debieten meten bij de ventielen om zo het systeem in balans te krijgen. Nadien blijf je van de ventielen af. Als je ze eruit haalt, plaats je het correcte ventiel terug op die plaats.

-Koude lucht vanuit ventilatie hebben wij zelf nog nooit ervaart.
Als ik kijk naar mijn meting zie ik het volgend:
retourlucht->20,4°C
Afvoerlucht-> 8,5°C
Buitenlucht->4°C
Toevoerlucht->18°C
Hebben ook een enthalpiewarmtewisselaar, deze voegt momenteel een 2,13g/kg water toe aan inkomende lucht.

Onze leefruimte is nu momenteel 22°C. We blazen er wel lucht in van 18°C, maar daar merken wij niets van.

Laatst bewerkt:
Hey Bimmer,

bedankt voor je gedetailleerde uitleg! (zoals steeds)
En ja, ik vermoed dat mijn vriendin al wel eens aan de ventielen gedraaid heeft ("er komt koude lucht uit, dus moet dichter" of "het fluit een beetje, dus ik zet het verder open"), dus die geen niet meer staan zoals ze moeten staan.
Vandaar ook dat ik iets meer dan een onderhoud wens om dat even opnieuw correct af te stellen.

Er is inderdaad een bedrijf die ventielen nadien komen afstellen en nakijken. Mijn vriendin was toen thuis, maar ze hebben heel weinig informatie gegeven. Ook de installateur heeft ontzettend weinig informatie gegeven. Niets over onderhoud, over de afstandsbediening (de verschillende standen), (het vervangen van) de filters, of wat dan ook. Het stofzuigen van de filters heb ik bv hier op BG gelezen.

Ik heb geen idee van de temperaturen die binnen- of buitengaan, maar ik herinner me toch wel enkele keren dat het in de kamer van mijn dochter heel koude lucht was die binnenkwam. Die kamer is, ondanks op verdieping, relatief dicht bij de ventilatie (kelder), en daar komt best wel veel lucht uit.
Veel uitleg hebben we over de vloerverwarming ook niet gekregen. De verantwoordelijke wist amper hoe die touchscreen van Vaillant werkte. Gelukkig heb ik hier op BG veel informatie gekregen en zelf de instellingen goed gezet. Maar in de kamer van mijn dochter stond alles vrij dicht waardoor die dus koud werd door de ventilatie en amper tot niet verwarmd werd door de VVW. Echt koud is het uiteindelijk nooit geweest, ik heb tijdig ingegrepen (VVW aangepast). Over de (installatie van) de VVW stel ik me nog altijd vragen, maar bon, dat is niet voor dit topic.

Het bedrijf dat de controle bij ons deed werd inmiddels "opgenomen" in een ander bedrijf. En zijn trouwens ook niet uit de buurt. Dus lijkt me sowieso niet interessant naar toekomstig onderhoud toe.
Maar dus daarom dat ik een onafhankelijk bedrijf wens voor het onderhoud. En dus bij een eerste sessie alles eens goed nakijken en controleren zodat alles weer juist staat.
Ik kan uiteraard zoeken naar bedrijven in de regio en willekeurig één kiezen, maar een suggestie van iemand geeft me toch vaak iets meer zekerheid :)

Ik ga ook een kleine hijack doen!

Nieuwbouwappartement, 5 jaar oud ondertussen, ventilatiesysteem D (Zehnder ComfoD 350 Luxe). Alles is nagekeken en goed afgesteld (al meerdere keren). Filters worden op tijd vervangen (ook al zijn ze zelden vuil precies).

Maar het probleem is dus dat de relatieve luchtvochtigheid in huis veel te hoog blijft, zowel in de zomer als in de winter (maar vooral in de winter).
De leefruimte en keuken zitten tussen 60 en 70 %, de slaapkamers tussen 65 - 75 %.
Zeker als het buiten koud en vochtig is, krijg je het hele huis bijna niet onder de 70.
In sommige hoekjes van het appartement is er dan ook elke winter schimmelvorming.

Ik heb na jaren twijfelen eindelijk een luchtontvochtiger gekocht en die staat eigenlijk constant aan in onze slaapkamer. De vochtigheid gaat dan tot 50 %, ik zet het toestel uit, en binnen het uur is het daar alweer 65 %. Als we daarin gaan slapen dan is het ’s morgens soms 78 % of zoiets.

Als ik wat opzoek over luchtvochtigheidsproblemen met systeem D lees ik net het omgekeerde: dat die te laag zou zijn. Ik merk dat ook bij bijvoorbeeld mijn ouders, waar ze moeite moeten doen om boven de 50 % te komen. Ik vind amper info over te hoge luchtvochtigheid, waardoor ik dus vermoed dat er ergens iets niet juist is.

Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn mijn bezorgdheden terecht? Zijn er instellingen die ik kan veranderen?

Nieuwbouwappartement, 5 jaar oud ondertussen, ventilatiesysteem D (Zehnder ComfoD 350 Luxe). Alles is nagekeken en goed afgesteld (al meerdere keren). Filters worden op tijd vervangen (ook al zijn ze zelden vuil precies).

Maar het probleem is dus dat de relatieve luchtvochtigheid in huis veel te hoog blijft, zowel in de zomer als in de winter (maar vooral in de winter).
De leefruimte en keuken zitten tussen 60 en 70 %, de slaapkamers tussen 65 - 75 %.
Zeker als het buiten koud en vochtig is, krijg je het hele huis bijna niet onder de 70.
In sommige hoekjes van het appartement is er dan ook elke winter schimmelvorming.

Ik heb na jaren twijfelen eindelijk een luchtontvochtiger gekocht en die staat eigenlijk constant aan in onze slaapkamer. De vochtigheid gaat dan tot 50 %, ik zet het toestel uit, en binnen het uur is het daar alweer 65 %. Als we daarin gaan slapen dan is het ’s morgens soms 78 % of zoiets.

Als ik wat opzoek over luchtvochtigheidsproblemen met systeem D lees ik net het omgekeerde: dat die te laag zou zijn. Ik merk dat ook bij bijvoorbeeld mijn ouders, waar ze moeite moeten doen om boven de 50 % te komen. Ik vind amper info over te hoge luchtvochtigheid, waardoor ik dus vermoed dat er ergens iets niet juist is.

Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn mijn bezorgdheden terecht? Zijn er instellingen die ik kan veranderen?
Heeft uw systeem een afvoer of pompje voor het condens ?

Da's bij mij idd ook het geval, veel te laag. Heb ook een Zehnder Comfo (Air). Misschien een dom iets, zeker omdat je zegt dat het al nagekeken is, maar zijn de buizen zeker op de correcte manier aangesloten? Het zou niet de eerste zijn in een appt-blok waarbij de de module retourlucht van andere appt'en aanzuigt als zogezegd verse lucht. Ken mensen met sod appt die constant kook/rook-geur waarnamen, en dan vaststelden dat de buizen verkeerd aangekoppeld waren... Ook omdat je zegt dat de filters nooit echt vuil lijken.

We wonen regio Leuven.
Ik veronderstel dat je met ventielen de aan-/afzuigmonden in u huis bedoelt? Het is normaal dat het debiet van deze ventielen verschillend is. De vereiste debieten zijn namelijk niet voor elke ruimte hetzelfde. Ook de oppervlakte van de ruimte speelt een aanzienlijke rol. Een slaapkamer van 10m² heeft een lager debiet nodig dan één van 14m²...

Dat je koude lucht voelt binnenkomen is wel vreemd, toch als dat constant is. Wij hebben daar maar op 1 plaats in 1 situatie last van: aan mijn bureau in de living als er iemand juist gedouched heeft en de ventilatie op volle toeren (stand 3) draait... in alle andere situatie draait de ventilatie op een laag toerental en hoor/voel je zelfs niet dat ze aanstaat (tot je u noise cancelling afzet, dan zijn de eerste 10 seconden bijna oorverdovend :unsure: :tongue: )
Dus ofwel zijn de in-/uitblaaslocatie extreem slecht gekozen of u systeem is niet goed afgeregeld of een combi van.

Ik veronderstel dat je met ventielen de aan-/afzuigmonden in u huis bedoelt? Het is normaal dat het debiet van deze ventielen verschillend is. De vereiste debieten zijn namelijk niet voor elke ruimte hetzelfde. Ook de oppervlakte van de ruimte speelt een aanzienlijke rol. Een slaapkamer van 10m² heeft een lager debiet nodig dan één van 14m²...

Dat je koude lucht voelt binnenkomen is wel vreemd, toch als dat constant is. Wij hebben daar maar op 1 plaats in 1 situatie last van: aan mijn bureau in de living als er iemand juist gedouched heeft en de ventilatie op volle toeren (stand 3) draait... in alle andere situatie draait de ventilatie op een laag toerental en hoor/voel je zelfs niet dat ze aanstaat (tot je u noise cancelling afzet, dan zijn de eerste 10 seconden bijna oorverdovend :unsure: :tongue: )
Dus ofwel zijn de in-/uitblaaslocatie extreem slecht gekozen of u systeem is niet goed afgeregeld of een combi van.
Ik bedoel met ventielen inderdaad de "pottekes" in het plafond.

Ja, een grotere ruimte vraagt, toch naargelang de invulling van de ruimte, meer toevoer. Maar in de kamer van mijn dochtertje blaast het hard binnen terwijl er in onze slaapkamer (met halfopen dressing en halfopen badkamer, een veel grotere ruimte dus) amper iets binnenkomt.
Zoals ik eerder zei, kamer van dochtertje is dichter bij de installatie dan onze kamer, dat kan er wat mee te maken hebben. Maar lijkt me gewoon ook niet juist afgeregeld.

Voor die koude lucht ga ik ook informeren bij dat bedrijf dat onderhoud zal komen doen. Ik moet dus nog iemand vinden/contacteren.

De in-uitblaaslocaties zouden via een studie/berekening gekozen zijn, dus zouden in feite juist moeten zijn.
Al is het ook niet echt ideaal te noemen.

Ik vermoed dus voornamelijk slecht afgestelde ventielen.
Hopelijk weet ik binnenkort meer.

Bedankt voor de reacties trouwens!

Ja, een grotere ruimte vraagt, toch naargelang de invulling van de ruimte, meer toevoer. Maar in de kamer van mijn dochtertje blaast het hard binnen terwijl er in onze slaapkamer (met halfopen dressing en halfopen badkamer, een veel grotere ruimte dus) amper iets binnenkomt.
Zoals ik eerder zei, kamer van dochtertje is dichter bij de installatie dan onze kamer, dat kan er wat mee te maken hebben. Maar lijkt me gewoon ook niet juist afgeregeld.

Voor die koude lucht ga ik ook informeren bij dat bedrijf dat onderhoud zal komen doen. Ik moet dus nog iemand vinden/contacteren.

De in-uitblaaslocaties zouden via een studie/berekening gekozen zijn, dus zouden in feite juist moeten zijn.

Je hebt zelf al aangegeven dat je vriendin (of jezelf) al eens aan de ventielen gedraaid heeft, dus de kans dat de debieten per kamer nog zijn zoals berekend lijkt me klein. Je kan dat ook niet meer zelf inregelen zonder zo'n debietsmeter die je over de ventilatiemonden kan plaatsen. Dan wordt het eerder "op het gevoel" ipv zoals het in uw ventilatiestudie voorgesteld was.
De initiële debieten zullen wel juist geweest zijn want die worden gecontroleerd door uw EPB-verslaggever, gedocumenteerd en ingegeven in dat systeem van de overheid.

De in- en uitblaaslocaties... die worden door de ventilatiefirma vooral ook geplaatst in de kamer zodat ze alles met zo min mogelijk buis en kanaallengte kunnen plaatsen. Idealiter bevindt een ventilatiemond zich bv in de verste hoek van een slaapkamer maar vaak zal zo'n firma voorstellen die een metertje van de deur te plaatsen. Dat heeft niets meer te maken met ideale locatie maar met installatiekost.

Dat je op één plaats koude lucht hebt is inderdaad raar. Er is één aanzuig van buiten door uw unit, en die warmt de lucht op met uitgaande via een warmtewisselaar. Maar vanaf dat punt is de temperatuur voor alle aanvoerpunten wel hetzelfde.
Als je ventilatie-unit een dashboard (webpagina) of bedienpaneel heeft kan je eens kijken wat de temperatuursmetingen van de lucht voor en na de warmtewisselaar aangeven. (en hoeveel de bypassklep al dan niet geopend staat).

(ter info, ik kreeg ook 0 info over de werking van die unit, maar de meeste units zijn qua bediening geen rocket science en de handleiding is snel opgezocht).
Onderhoud van zo'n unit komt vaak ook gewoon neer op kijken dat er geen foutmeldingen actief staan, of er geen stof zit in de unit als je de behuizing opent en de filters vervangen.

Laatst bewerkt:

Dat lijkt mij gewoon niet afgeregeld. Afhankelijk van de lengte van de buizen veranderd het debiet inderdaad wel, maar dan is het kwestie van dat circuit te smoren. Afgaande op wat jij hier zegt heb ik een flauw vermoeden dat elke buis gewoon op vol debiet werkt, ongeacht het volume van het lokaal en de afstand tot aan de ventilatieunit.

Je hebt zelf al aangegeven dat je vriendin (of jezelf) al eens aan de ventielen gedraaid heeft, dus de kans dat de debieten per kamer nog zijn zoals berekend lijkt me klein. Je kan dat ook niet meer zelf inregelen zonder zo'n debietsmeter die je over de ventilatiemonden kan plaatsen. Dan wordt het eerder "op het gevoel" ipv zoals het in uw ventilatiestudie voorgesteld was.
De initiële debieten zullen wel juist geweest zijn want die worden gecontroleerd door uw EPB-verslaggever, gedocumenteerd en ingegeven in dat systeem van de overheid.

Dat je op één plaats koude lucht hebt is inderdaad raar. Er is één aanzuig van buiten door uw unit, en die warmt de lucht op met uitgaande via een warmtewisselaar. Maar vanaf dat punt is de temperatuur voor alle aanvoerpunten wel hetzelfde.
Er is een verschil tussen temperatuur en gevoelstemperatuur. De kans is aanzienlijk dat zoals jij ook al zegt de inblaas/aanzuig niet goed ingesteld staat waardoor er op bepaalde plaatsen veel meer luchtverplaatsing is dan wenselijk. Meer luchtverplaatsing => trok => gevoel van koude.

Het probleem ook met zelf aan die ventielen te draaien is dat je geen absolute waarden instelt maar relatieve. Het debiet bij 1 van u inblaasmonden verlagen betekend dat het debiet bij al u andere inblaasmonden dus stijgt en omgekeerd. Het systeem probeert namelijk altijd in balans te komen. Mijn god... ben ik effe content dat die regeling bij ons in de collector zit en niet aan de openingen zelf. Mijn vrouw zou daar anders cón-stant aan zitten prutsen met als gevolg dat dat systeem binnen de week compleet ontregeld zou zijn :shutup: ik krijg nu al niet uitgelegd dat ze dat spel gewoon op automatisch moet laten staan, en ik zit daar dan met ne winterfrak achter mijnen bureau omdat ik anders ne stijve nek krijg van den trok. :tongue:

Dat is idd straf dat je in de winter de woning niet "gedroogd" krijgt, het is net nu dat de lucht droog is.

Als ik nu bij ons kijk is de buitenlucht 4,2°C en relatieve vochtigheid 81%. (bevat dus 4,1g/kg water)
Die lucht passeert een warmte wisselaar in uw D systeem en warmt de lucht op. Bij ons is dat naar 17°C.
Dat wilt dus zeggen dat de relatieve vochtigheid daalt naar 32,4%. Want 17°C met 4,1g/kg water is 32,4% RV.
In de woning warmt deze dan nog verder op, door uw verwarming.

Dat is ook de reden waarom als je uw woning goed ventileert in de winter, deze uitdroogt. Lucht is nu niet vochtig maar droog.
Als je spreekt over relatieve luchtvochtigheid moet je best de temperatuur er altijd bij zetten. Anders zegt dat niet zoveel.

Te vochtige ruimtes kunnen dus verschillende oorzaken zijn in de winter.
-Te koud
-Onvoldoende ventileren
-Bron in de woning dat ervoor zorgt dat er steeds vocht bij komt.
-.....

Hoe warm is het in huis? Ik vind het ook wel bizar, hier staat al sinds jaar en dag een bevochtiger tot 10l per dag te verdampen omdat het veel te droog is in de winter.

Is dat constant of enkel op dagen met vorst? Bepaalde types ventilatietoestellen gaan om schade aan de warmtewisselaar te voorkomen bv bypass openen zodat de warmtewisselaar niet gebruikt wordt.

Ow ja. Ik las dat je die om de 3 (?) maanden moest stofzuigen en inderdaad om de 6 maanden vervangen. Maar onze filters zijn altijd zo zwart (allee, die van de inkomende lucht toch) dat ik die altijd meteen vervang.
Het kan best zijn dat uw buren hout opstoken waarvan jij weer het roet uit de lucht mag filteren met uw systeem...

In de luxe versie zit blijkbaar standaard een enthalpiewisselaar die vocht recupereert en dus te droog worden van de woning voorkomt.
Wij zijn om die reden (te droog) van een platenwisselaar naar die enthalpiewisselaar gegaan, jullie zouden het omgekeerde kunnen doen. Nadeel is dat je dan wel een condensafvoer moet hebben of extra installeren, verder heel beperkt wat instellingen veranderen...

Hier is de piano in de winter volledig ontstemd door de droogte in huis. Ventilatie D in combinatie met vloerverwarming…en hier staat dan nog een open bak water die gemakkelijk 30l water per week verdampt op 2 meter van de piano (aquarium).
Zeker bij koude temperaturen hebben wij vaak maar een vochtigheidsgraad van 30-35% in huis.

Terug
Bovenaan