Ik vermoed dat overuren toch betaald moeten worden..
Anyway, iedereen kan eens een half uurtje vertraging hebben natuurlijk, dat is op zich niet echt een groot probleem. En dat het valentijn is nu ook niet echt relevant als je al akkoord bent gegaan met de meeting.
Management heeft geen overuren bij ons dus ja some you win some you lose.
Deze uren kon ik ook niet aanrekenen aan de klant imo, ze hadden heel wat vragen over onze nieuwe contracten die toch wel gewijzigd zijn en de eerste communicatie is langs ons wat misgelopen, dus vond het wel correct om dat ook aan hen toe te lichten zonder aan te rekenen.
Ik begrijp maar niet dat syndici klagen over weekendwerk.
Wellicht werken 9/10 van jullie klanten ook tijdens de weekdagen, waarom kunnen syndici zich dan niet aanpassen en zich standaard beschikbaar maken tijdens het weekend aan hetzelfde tarief als een weekdag? Bv. minstens 1 zaterdag op 2 en dan bv. de maandag vrijaf nemen of sluiten?
Geen idee hoe jullie het nu doen, maar in de sector lijkt het me toch dat de meeste vergaderingen in 't weekend doorgaan?
Ik begrijp absoluut dat iedereen liefst in 't weekend niet moet werken, omdat de partner en de kinderen dan vaak ook vrij zijn, maar als het je werk is...
De meeste vergaderingen gaan nu 's avonds door, weekends is hier zelden (aan de kust wordt dat vaker gedaan). Maar van die avondvergaderingen zijn zowat alle syndici ook aan het afstappen. Dus wij gaan sowieso volgen.
Het is echt helemaal niet zo praktisch, hoor. Makkelijk om te zeggen dat syndici zich maar moeten aanpassen.
Zeker als ze bij de concurrentie wel werken tijdens de normale uren, het gevolg is dat wij dan gewoon ons personeel verliezen.
Om de som te maken:
Je mag stellen dat een beheerder ongeveer 40-60 gebouwen doet (afhankelijk van de grootte). Als je die allemaal 's avonds moet doen dan zit je alleen voor de gewone vergaderingen op 50 vergaderingen als we voor 50 gebouwen gaan.
Tijdens de maanden juli-augustus zijn er sowieso geen vergaderingen. Dus dan heb je 10 maanden om die vergaderingen te houden.
Dat zijn 40 weken om die over te spreiden, maar tijdens de andere vakanties moet je ze ook niet houden want ja dan is ook de helft op verlof.
Dan schieten er nog ongeveer 35 (?) weken over.
Dan mag je tellen dat je ook nog eens gemiddeld in 20% van de gebouwen een extra vergadering moet doen, dan komen we al op 60 vergaderingen met de hele VME.
Neem dat 60% van die gebouwen ook nog eens hun beheerraden 's avonds of in het weekend willen doen. Dan komen er dus nog eens 30 avonden, zaterdagen,... je wil bij.
En dat is nog conservatief geteld want veel van die beheerraden, zeker van grotere gebouwen vergaderen om de 3-6 maand.
Dat maakt dan een totaal van 90 vergadering per jaar die te verdelen zijn over 35 weken.
Van die AV's moeten die dan ook nog eens wettelijk binnen een bepaalde periode van 2 weken vallen, als je het dan alleen over zaterdagen hebt is dat gewoon niet erin te pitsen. Daar komen zoveel praktische problemen bij kijken om dat te wringen.
Het is al moeilijk om die AV's te houden binnen de periode van 2 weken (waarvan 10 werkdagen) met al die extra taken erbij laat staan dat je dat beperkt tot 2 dagen.
En eigenlijk worden AV's ook niet op vrijdagavond gehouden, dan ga je naar 8 werkdagen. Als je zelf ook nog eens twee keer per week zelf sport, je kinderen moet wegbrengen of whatever ja dan schieten er gewoon geen avonden meer over.
En uiteraard kan je wel 2 vergaderingen op een avond houden, maar dat lukt ook niet altijd omdat je ook wat rekening moet houden met de agenda van de beheerraad want die wil je graag wel op je AV.
Trust me, je mag altijd eens een dagje komen meedraaien en dan zie je hoeveel praktische zaken het al moeilijk genoeg maken. Het is echt niet zo simpel.