Verhouding maandloon tot waarde wagen.

Welk veelvoud van jouw bruto maandloon is jouw auto waard bij aankoop/in bezit krijgen?

• Minder dan 1x

Stemmen: 16 8,7%
  • 1 tot 3x

Stemmen: 18 9,8%
  • 3 tot 5x

Stemmen: 36 19,6%
  • 5 tot 10x

Stemmen: 52 28,3%
  • 10 tot 15x

Stemmen: 42 22,8%
  • 15 tot 20x

Stemmen: 10 5,4%
  • 20 tot 30x

Stemmen: 8 4,3%
  • Meer dan 30x

Stemmen: 2 1,1%

• Totaal aantal stemmers
    184
20x brutoloon is veel natuurlijk.
Maar pakweg 10 tot 15x is toch niet zo gek?
Neem nu een brutoloon van 3500€, en een wagen 40k. Dat is nu toch niet dat je niet met geld kan omgaan? Vooral omdat je voor 40k nu niet zo spectaculair zot kan gaan shoppen.
Als je alle andere gewone kosten hebt, hypotheek enzo. Hoe lang duurt het dan voor de meeste mensen om 40k te sparen?

edit: en dan bedoel ik mensen, niet mensen op beyondgaming die 1,5k sparen op een 2k netto loon :p

Ik hou toch altijd "1 netto jaarloon" aan als max. Bij de volgende waarschijnlijk zelfs minder. Het hoeft niet per se nieuw te zijn.
Hangt af van uw netto jaarloon natuurlijk :p
Het hoeft zeker niet perse nieuw te zijn. Maar ik schreef eerder vanuit de optiek tweedehandswagens. Ja deze zijn goedkoper, maar ook niet spotgoedkoop. Wil je een jonge tweedehands dan kijk je toch ook aan tegen bedragen van 30k en meer.

Als je alle andere gewone kosten hebt, hypotheek enzo. Hoe lang duurt het dan voor de meeste mensen om 40k te sparen?
Zal ervan af hangen natuurlijk. Maar meestal spaart men niet maar loopt het vis een financiering. We hebben die discussie al eens gevoerd, lenen voor een wagen is niet zo gek. Maar je moet natuurlijk wel realistisch blijven. Een wagen is gewoon een duur goed, dat vergt een serieuze investering.

Laatst bewerkt:
Hier x20 ongeveer.

De wagen was wel een recente 2de hands, als ik de aankoopprijs 2de hands neem kom ik op x12,5 wat toch al een ander verhaal is.
Moest ik die zelf moeten kopen is het ook de 2de hands prijs die telt natuurlijk.

Ik zou dan in elk geval dezelfde nemen.

Hier enkele jaren geleden een auto gekocht van 15000 euro, grotendeels met lening aan 250/maand. Tweedehands middenklasse break. Minder dan 3x mijn brutomaandloon en ik vond dat al decadent van mezelf. Zolang dat ding blijft rijden en ik niet te veel kosten heb blijf ik daarmee rondbollen. Tegenwoordig rij ik er weinig mee rond, en als ik voor m'n zelfstandige activiteit rondrij reken ik 35c/km.

Fiscale aftrekbaarheid van een ("echte") bedrijfswagen (ik denk dat dit in je derde categorie "ondernemer" valt) stuurt dit natuurlijk wel een beetje scheef he.
Toen wij aan het kijken waren voor een nieuwe wagen voor de zelfstandige activiteit van mijn vriendin, kwamen we door "total cost of ownership" uit te rekenen (brandstof, onderhoud, kost renting, BTW op dit alles, en taxen) erop uit dat bvb een plugin hybrid van 10k meer dan de gewone benzineversie goedkoper uitdraait over 5 jaar. Dit soort dingen trekt een vergelijking bij de zelfstandige ondernemer hier al wel serieus scheef natuurlijk, zonder dat er zelfs gefoefel aan te pas komt!

Maar zelfs de vraag "hoeveel kost mijn auto me netto" is niet goed genoeg, want wederom als je een "echte" bedrijfswagen hebt zit je altijd met die "gekke" aftrekbaarheid dat je dan moet vergelijken met wat? Alsof het bruto bedrag uitgekeerd zou zijn als loon? Lijkt me geen fair vergelijk. Misschien zou je bedrijf dat gewoon bijhouden, voor toekomstige investeringen/dividenden, etc. Zelfde met loontrekkenden: als je geen bedrijfswagen in je verloningspakket hebt, zal er wellicht iets anders in de plaats kunnen komen (om competitief te kunnen blijven).

Zoals ik al aangaf, een factor 2 duurder in auto kwam uit op 50-100 euro per maand meer in werkelijke kost. Dat is nog geen (half) maandloon per jaar voor een auto die 20k meer kost!

Ik apprecieer wagens wel, maar ik kan er echt geen hopen geld aan geven. Ik heb jaren met een Suzuki stadswagentje van 2007 gereden. Na perte totale nu een jonge tweedehands Skoda, net boven de 4 bruto maandlonen en ik vond dat eigenlijk al veel geld. No way in hell dat ik als particulier (geen bedrijfswagen in mijn sector) daar een veelvoud van ga uitgeven.

Zit kort aan de 18X. Als ge catalogus zou nemen.
Met de fleetkorting eerder 17 X, plus het was een stockwagen en tijdens saloncondities besteld, hoppa, 15X.
En het is een hybride, dus TCO wordt ook nog wat gedrukt door de fiscale voordelen waardoor ge het eerder als een ICE wagen met aankoopwaarde 13X brutoloon moet gaan vergelijken.

Zou zelf in één miljoen jaar dit niet aan een wagen geven, maar met heel het fiscale plaatje erbij en voordelige aankoopprijs is het vermoedelijk een heel standaard budget voor mijn loonklasse.

Cataloguswaarde 60k EUR. Zes x mijn bruto maandloon. Minder dan de helft van mijn bruto jaarloon.

En ik zit in een hogere loonklasse dan hierboven dus dat is geen standaard budget 😝 Aan 17x zou ik wel heel leuke dingen kunnen kiezen 😁

Ik heb me hier eigenlijk nog nooit geen vragen bij gesteld!
Maar ik ben wel benieuwd naar de evolutie hiervan door de jaren heen.

Toen mijn ouders vroeger hun 2de hands opel vectra kochten was dit bij iedereen oprecht "wauw".
Als je nu thuis komt met een BMW 5 reeks is de eerste vraag dat je krijgt "ist ene op eletrik?".

Als je kijkt welke auto's er allemaal rondrijden de dag van vandaag is ofwel de levensstandaard gigantisch gestegen (wat ook wel het geval is volgens mij), ofwel geven de mensen nu sneller een netto jaarloon uit aan een wagen terwijl vroeger misschien 5 maandlonen ook voldoende was.

En als we dit even doortrekken (sorry voor de off-topic): Nu zit iedereen met iPhones, Samsungs, ... en andere GSM's van tegen de 1000 euro en meer (lees: voor velen een half netto maandloon).
Terwijl vroeger iedereen een Nokia van 75 euro kocht. En wanneer je al helemaal zot deed een recent model met kleurenscherm voor 150 euro (waar je terug dat wauw effect door kreeg).

Mensen leven precies de dag van vandaag iets boven hun standaard. Het is niet voor niets dat de staat direct bij het begin van de corona crisis allerhande maatregelen troffen, of moesten treffen... Ze weten ook wel goed genoeg dat er bij velen onder ons onvoldoende buffer is, maar wel een dikke auto op de oprit :)

Ik denk dat dit hierboven wel grotendeels klopt. Ik verbaas mij nog steeds over hoe veel dure wagens er op de weg te zien zijn - wagens die heel vlot tegen de 100K EUR aantikken qua aankoopprijs.

Anderzijds denk ik ook wel dat het verkeer op mijn woon-werk traject niet representatief is voor de gemiddelde Belg. Maar toch - een paar weken geleden zat ik in een uithoek van België om een natuurgebiedje te verkennen, en zelfs in de laatste dorpskernen waar ik door reed stonden er echt wel veel moderne/dure wagens op de oprit.

Zodra de bedrijfswagens afgeschaft worden zal het Belgische wagenpark er ook wel drastisch anders gaan uit zien, denk ik.

Ik heb hier (of was het nog op 9lives) ooit een identiek topic gestart. De hoeveelheid wagens van 70.000 euro die er rondrijden in België blows my mind.

Ik heb hier (of was het nog op 9lives) ooit een identiek topic gestart. De hoeveelheid wagens van 70.000 euro die er rondrijden in België blows my mind.
Is ook enkel maar iets wat zo is dankzij de bedrijfswagens.
Niet te onderschatten wat fleetkorting van verschil kan maken.

Toen mijn ouders vroeger hun 2de hands opel vectra kochten was dit bij iedereen oprecht "wauw".
Als je nu thuis komt met een BMW 5 reeks is de eerste vraag dat je krijgt "ist ene op eletrik?".
Niet iedereen leeft in dezelfde wereld blijkbaar :)

Ik heb in 2016 (zelfstandige in bijberoep) tweedehands een Volvo V60 diesel met 110 000 km gekocht voor 13 000 euro.
Die wagen heeft nu 220 000km en ik heb daar nooit echt veel kosten aan gehad en die doet nog altijd perfect zijn ding.
Verbruikt ook heel weinig, met een volle tank (goeie 60l) rijd ik meer dan 1000km...

Ik heb in december 2020 een vennootschap opgericht en de wagen wordt nu ontleend aan 0,35euro/km bij professionele verplaatsingen.

Ik zal wel eens een nieuwe wagen moeten aanschaffen, maar heb echt geen flauw idee hoeveel ik er zou aan willen uitgeven...
Het lijkt me dat ik met bovenstaande wel een goede zaak gedaan heb tot hiertoe bekeken.

x6 als ik 2ehands aankoopprijs neem, x12 a 15 als ik nieuwwaarde neem.
Dat is wel op basis van mijn vast maandloon. Als ik de winstuitkering moet mee rekenen, euhm jah dan is het heel wat minder natuurlijk :unsure:.

Privé koop ik altijd auto's van 2 à 3000 €, dus lager dan een brutoloon.
Als firmawagen wil ik ook nooit meer uitgeven dan een maandloon, dus koop ik ze tweedehands.

Terug
Bovenaan