Ben dit even nagegaan, ik heb (van 2011 tot 2018) privé de volgende wagens gehad:
- Peugeot 307 (2,5x bruto maandloon)
- Peugeot 207 (3,5x bruto maandloon)
- Citroën Berlingo (3x bruto maandloon - lichte vrachtwagen gezien we verhuisd waren en dit handig was om de tuin aan te pakken)
- Citroën Xsara Picasso (2,5x bruto maandloon)
Ik ben geen autofanaat, voor mij moet een wagen van A tot B geraken, liefst met wat ruimte voor de kinderen (pas sinds de Xsara Picasso wel) en ook niet onbelangrijk, partner heeft altijd een firmawagen gehad.
Sinds 2018 firmawagen Skoda Superb gekregen van de werkgever met een waarde van ca. 10x bruto maandloon, sinds 2022 zelfstandige geworden en diezelfde wagen overgekocht voor ongeveer 1,4x maandomzet.
Over ongeveer 2 jaar zal ik moeten beginnen nadenken wat te doen met de wagen. Is tegen dan afgeschreven en tegen dan ook 8 jaar oud. Ik moet eerlijk zijn, als het niet blijkt dat het fiscaal/qua kosten gezien veeeeeeel beter/goedkoper is om een elektrische wagen aan te schaffen dan blijf ik gewoon met de Superb rijden tot de kosten teveel worden of tot het allerlaatste moment dat een elektrische wagen écht moet aangekocht worden om 100% kostenaftrek te genieten. En zelfs op dat moment zie ik mezelf geen zotte kosten doen en zal het allicht een elektrische Mini/Fiat 500/VW ID2 zijn en zelfs op dat moment is de kans groot dat het gewoon een jonge tweedehands zal zijn.