Verhouding maandloon tot waarde wagen.

Welk veelvoud van jouw bruto maandloon is jouw auto waard bij aankoop/in bezit krijgen?

• Minder dan 1x

Stemmen: 16 8,7%
  • 1 tot 3x

Stemmen: 18 9,8%
  • 3 tot 5x

Stemmen: 36 19,6%
  • 5 tot 10x

Stemmen: 52 28,3%
  • 10 tot 15x

Stemmen: 42 22,8%
  • 15 tot 20x

Stemmen: 10 5,4%
  • 20 tot 30x

Stemmen: 8 4,3%
  • Meer dan 30x

Stemmen: 2 1,1%

• Totaal aantal stemmers
    184
Ik heb een tweedehandswagen van 1500eur. Mijn maandloon is 4800 à 7200eur. Mijn maandloon is dus 3,2 tot 4,8 keer groter dan de waarde van mijn wagen.

Mijne zal ne keer of 10 mijn bruto maandloon zijn denk ik.
Tweedehands gekocht, ik vind ne wagen wel iets waar ik geld aan kan geven eerlijk gezegd. Ik rijd veel minder dan vroeger maar kan daar wel van genieten.

Jonge tweedehands gekocht van 4 maanden oud, was toen exact 5 maandlonen.
Nieuwprijs was dik 3000 euro meer en hij had 100 kilometer op de teller. Voor de volgende graag terug zo een financiële meevaller 😇

Mijn auto was een 7x maandloon (netto want doctoraat) toen ik hem kocht (nieuw als stockwagen, "catalogusprijs" is dus wel met stockkorting af...), nu zal dat iets van een 3x bruto maandloon zijn. Natuurlijk is daar ook een 7 jaar ouderdom bij, dus eigenlijk is die nog minder waard geworden...

De auto van de zelfstandige vriendin kost qua renting per maand 1/8 van haar uitgekeerd brutomaandloon en catalogusprijs incl BTW is iets van een 10x brutomaandloon als ik snel even reken met wat grove afrondingen.
Zoals ik hierboven al aanhaalde, zou een vijfde minder maandelijkse totale kost (dus incl brandstof, taxen, etc.) op een tweedehands van minder dan de helft van de catalogusprijs van de huidige auto komen. Dit was met 22% "fleetkorting" (wat erg in de plaats van sommige van de consumentenpromo's leek te komen)

Laatst bewerkt:
Hangt ook veel af van waarvoor je de wagen gaat gebruiken.
Ik heb een bedrijfswagen en moet al dagelijks 2 uur rijden puur voor woon-werkverkeer. Soms nog eens half Vlaanderen door om een klant te bezoeken. Denk dat ik ca. 12-14 uur per werkweek in de wagen spendeer. In het weekend is dit ongeveer 1 à 2 uur.

Ik vind een beetje comfort dan geen overbodige luxe en ben zelf bereid om een eigen bijdrage te betalen voor wat extra comfort.

een wagen nieuw kopen is ook weg gegooid geld, daalt alleen in waarde.
Liever een wagen van 1 jaar oud kopen en weinig km's.
Mijn wagen was nieuw 55k euro waard, ik heb hem gekocht voor 35k, 1 jaar oud en had iets van 5k km.

Ik zit in de 10-15x bruto maandloon voor mijn bedrijfswagen. Vind het zelf belachelijk veel voor een wagen, maar een gekregen paard...

Een topic dat al bijna 2 jaar dood was... 😋

Ik zal dan maar een update posten: gestart aan x11, daarna gezakt richting x7 - x8, huidige wagen was rond de x9, volgende wordt x7.
Nog altijd meer dan ik zelf zou uitgeven, x5 of x6 zou ik al genoeg vinden, zeker als je buiten de Duitse drievuldigheid gaat kijken.

Ben dit even nagegaan, ik heb (van 2011 tot 2018) privé de volgende wagens gehad:

- Peugeot 307 (2,5x bruto maandloon)
- Peugeot 207 (3,5x bruto maandloon)
- Citroën Berlingo (3x bruto maandloon - lichte vrachtwagen gezien we verhuisd waren en dit handig was om de tuin aan te pakken)
- Citroën Xsara Picasso (2,5x bruto maandloon)

Ik ben geen autofanaat, voor mij moet een wagen van A tot B geraken, liefst met wat ruimte voor de kinderen (pas sinds de Xsara Picasso wel) en ook niet onbelangrijk, partner heeft altijd een firmawagen gehad.

Sinds 2018 firmawagen Skoda Superb gekregen van de werkgever met een waarde van ca. 10x bruto maandloon, sinds 2022 zelfstandige geworden en diezelfde wagen overgekocht voor ongeveer 1,4x maandomzet.

Over ongeveer 2 jaar zal ik moeten beginnen nadenken wat te doen met de wagen. Is tegen dan afgeschreven en tegen dan ook 8 jaar oud. Ik moet eerlijk zijn, als het niet blijkt dat het fiscaal/qua kosten gezien veeeeeeel beter/goedkoper is om een elektrische wagen aan te schaffen dan blijf ik gewoon met de Superb rijden tot de kosten teveel worden of tot het allerlaatste moment dat een elektrische wagen écht moet aangekocht worden om 100% kostenaftrek te genieten. En zelfs op dat moment zie ik mezelf geen zotte kosten doen en zal het allicht een elektrische Mini/Fiat 500/VW ID2 zijn en zelfs op dat moment is de kans groot dat het gewoon een jonge tweedehands zal zijn.

Terug
Bovenaan