Gisteren toevallig ook een gesprek gehad met 2 aparte vrienden waar de afgelopen 2 jaren bij hun, hun buren of hun ouders werd ingebroken.
Effectieve diefstal beperkt zich tot kleine dingen waar men makkelijk mee weg kan als goud (juwelen) en cash geld. Laptops, laat staan grote dingen als TVs zijn ze (meestal) niet in geïnteresseerd wanneer het snel moet gaan.
De voornaamste miserie is de schok van een inbraak meegemaakt te hebben (gans het huis ligt overhoop door snel te zoeken naar geld & goud), Nadien ook al het geregel om de inbraakschade terug in orde te brengen (zit wel in de brandverzekering).
Of een actief alarm met alarmcentrale (of gewoon een eigen alarmsysteem zonder centrale) daar zoveel tegen helpt heb ik mijn twijfels bij om dit te vermijden. Zal wel iets doen, maar als ze slechts enkele minuten nodig hebben vanaf het moment ze binnen zijn, dan zijn ze al lang weg tegen dat men goed en wel door heeft wat er aan de hand is (check vals alarm) en voor de politie ter plaatse is.
Als ik dan lees dat een Verisure alarm €60x12 = €720 kost op jaarbasis

Ik snap direct waarom ze zoveel (kut)reclame maken.
Volgens mij helpt dat geen hol. Toen ik nog studeerde (en op kot zat) was mijn moeder eens alleen thuis op een random zomerdag overdag. Ze was met garage poort open wat in de garage aan het rommelen en oprit aan het vegen en zo.
Kwam daar een random kerel gewoon de oprit opgewandeld langs mijn ma en langs de garage naar binnen. En mijn ma "ei kerel" en dien ging gewoon naar binnen. Mijn moeder was helemaal van haar melk en gewoon perplex van 'wtf is dit'. Na 1 min shellshocked te zijn, naar binnen gelopen en dien zat al in de kasten van de living. Mijn moeder heeft die kerel dan effectief met een borstel buiten geklopt/geduwd.
Klacht gaan indienen bij wijkagent en bleek een gekende nutter met drugsproblemen te zijn. Altijd zelfde modus operandus.
Denk niet dat zo'n kerels plots gaan terugkeren als er een sirene *wiewiewie* doet.
Mijn pa nadien toch alarm en cameras laten installeren. Mijn ma en pa waren recent eens op reis en er was een grote elektriciteitspanne geweest. Blijkbaar schiet dat alarm dan aan als beveiliging (never know dat de dief de elektriciteit uitzet...). Mijn ma en pa waren niet te bereiken. Alle kinderen (we zaten nog historisch in de centrale hun lijstje) ook niet te bereiken. Centrale kon/durfde politie niet bellen omdat ze vermoedden dat het de elektriciteitspanne geweest was. Dat alarm heeft daar 4h staan loeien tot mijn broer uiteindelijk oppakte en is gaan kijken. Tot zover sociale controle en de relevantie van een alarm.
Gewoon een alarm zetten dat bij beweging in de zone een sirene in huis doet afgaan. Met daarnaast de melding op de ramen of zo dat er een doormelding is naar de meldcentrale. Die voorziening tref je echter niet.
Mijn pa heeft naast zijn alarm ook camera's met melding op zijn telefoon en tablet. Elke keer als hij bij je is hoor je 'pwiet', 'pwiet'. En hij kijkt nooit meer op zijn telefoon want vals alarm. Een blaadje, een vogel, een ontsnapt konijn, pakketje leveren, de zon die binnenschijnt en een rare schaduw creert die iets triggert, ... En zelfs als je een dief ziet, wat ga je doen ? De flikken bellen? Tegen die er zijn is die vogel al lang gevlogen.
Alarm is dan gewoon een extra geruststelling, relatief beperkt in kost en geen enkel onderhoud noodzakelijk en dus zeer zeker ook geen abonnement, want het objectief is gewoon een afschrikking te genereren zodanig dat men zo snel mogelijk weg is met een beperkte opbrengst. Of verboft is als het alarm afgaat.
Toch voor het gemiddelde huis. Waar je geen grote sommen geld, goud, sieraden, kunst etc hebt. Of geen risico loopt op een private aanslag.
Het enige wat potentieel toch ook nog een ontrieving gaat zijn is als je een nieuwe wagen hebt die gestolen wordt. Maar daar zijn ze ook mee weg voordat de meldcentrale is kunnen tussen komen en de responstijd van de politie is ook iets van een 10 - 15 minuten of langer op een inbraak (5 minuten lijkt mij enorm kleine kans dat de politie zo'n korte interventietijd heeft).
Heeft niks met alarm te maken. Hoeveel mensen hebben nog een inpandige garage ? En hoeveeel hebben een sleutel binnen liggen die snel te vinden is ? Ik vind mijn sleutel zelf niet de helft van de keren, laat staan dat een random iemand hem vindt.
En de meeste auto's zijn gps trackable/brickable van op afstand.
Voor de rest heeft het voorzien van een alarm voor de meeste inbrekers een afschrikkingseffect dat ze wel ergens anders gaan kijken (maar ook potentieel een aantrekkingseffect, daar moet wel iets waardevol zijn anders voorziet men dat niet)
Alarm met goed zichtbare buitensirene en appart wat camera's. Voor afschrikeffect en gemoedsrust (op de cameras kan ik ook zien dat alles oké is/was, ik krijg een push melding als ze een 'persoon' detecteren).
Beiden zelf geïnstalleerd. Bedraad systeem van Satel (Poolse firma) met bewegingsmelder in elke kamer. En cameras van ring (3 met een fel licht dat aangaat bij elk bij beweging detectie).
Er is hier wel is ingebroken geweest en toen was de schade het kapot raam & sloten vervangen (heb hoop sleutels rondslingeren dus wist niet zeker of ze ze mee hadden). Niks gestolen voor de rest en geen rommel. Maar het geregel met brandverzekering is wel wat werk en het kon erger zijn.
Ook elk jaar in de winter toch wekelijks 1 of meer inbraken in de wijk. Dus het is kwestie van tijd voor ze hier terug staan. Zeker omdat we 2-3 weken weg zijn meestal tijdens het inbraak seizoen.
Ik ben meestal geen al te grote optimist als het op de mensheid aankomt. Maar het lijkt me echt dat van je huis een fort maken enkel maar een aantrekkelijke prooi maakt. Als je een poort hebt en een camera en en en, dan lijkt het wel een lekkere prooi te zijn. Hier kun je gewoon via de veldbaan de tuin inwandelen via het houten poortje dat nooit toe is. Als je 50m verder wandelt kun je via een gat van 10m in de haag door de weide gewoon de tuin inwandelen/binnenrijden. Smijt een baksteen door het raam achteraan en je kunt alles leegroven. Maar het is zo gemakkelijk dat de doorsnee dief waarschijnlijk denkt 'dit is wel heel gemakkelijk, hier valt niks te roven'. Wat waarschijnlijk wel waar is. Geen cash, geen goud, geen dure juwelen, geen dure elektronica. En als ik niet thuis ben, 99% ook geen laptop of gsm.
Als je wat soberheid uitstraalt en geen flashy flashy stuff voor je raam hangt dat inkijkbaar is van op straat, dan vermoed ik dat je al veel kunt vermijden.